Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Thanks

Låter spännande! Okej, ja jag får väl vänta med att förstå

Ska bli kul att vända om livet åt ett nytt håll! tut-tut

Kommentera

• Hur väl ska man kunna SÄOn egentligen? Som ett rinnande vatten, eller mer på samma sätt som en vanlig bilförare kan trafikreglerna?
      Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Kommentera

• Verkar väl vara något mitt emellan, du behöver nog kunna den generellt bättre än vad gemene man kan sin teoribok, SÄOn är *lite* mer striktare hållen och uppdaterad, fast den ska iof bytas ut mot något som heter TRI, så småningom... Däremot är det inte säkert att alla delar är relevanta, vi som går SJ-kursen t.ex. kommer att hoppa över rätt mycket vad gäller godstrafik t.ex, det är inte riktigt relevant för vår del då vi ska köra persontrafik åt SJ är det tänkt...

Lika finns det delar som är mer relaterade till Banverket och dess personal, och samma där, läggs inte riktigt lika stor vikt på det för oss.. Men vi får väl se, vi har många timmar SÄO kvar, och har hittils kommit en bit in på §3, och första provet skulle bli första veckan efter nyår tror jag

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• urvalstester?

Tjo!
          Spännande att läsa om era erfarenheter.....har själv blivit kallad till urvalstester hos sj i slutet av jan....finns det något som kan vara bra att träna på inför detta och vad ska jag tänka på när jag väl är där? tacksam för alla tips jag kan få ))
          Last edited by kenfy; 2007-12-21, 16:50.

Kommentera

• maggiie:
            Stort grattis!!

JoakimE:
            du har PM igen

Kommentera

• barba skrev:
              maggiie:
              Stort grattis!!

Tack så mycket! Bästa julklappen jag kunde få!

Kommentera

• Hej!
                Har kikat runt lite här bland inläggen. Ska själv börja läsa till lokförare nu i februari i Mjölby. (ky) *nervig som f*n*
                Så troligen blir vi klasskompisar Maggiie!!!
                Läste här att det var någon som undrade om synen.
                Gränserna för närsynthet är -8 och längsynthet +5
                Brytningsfelet får inte vara större än -2
                Redan när jag gjorde de första testerna så kom jag på att mitt synfel är för stort för att klara dessa gränser. Men fick tol reda på att man kan söka dispans hos järnvägstyrelsen. Och har nu fått godkänt.
                Kraven de har är att jag måste använda linser och gå på regelbundna kontroller.
                Tyvärr, men förståeligt, så gäller dispensen bara i 4 år. Så jag kommer att operera mig innan dessa 4 år är till ända.

Kommentera

• inkalinka skrev:
                  Hej!
                  Har kikat runt lite här bland inläggen. Ska själv börja läsa till lokförare nu i februari i Mjölby. (ky) *nervig som f*n*
                  Så troligen blir vi klasskompisar Maggiie!!!
                  .

Hello där! Kuligt värre! tror inte det är några fler utbildningar som startar i Mjölby inom lokförar-kategorin under februari, så du har nog rätt - vi blir nog klasskompisar! hehe

Men vilken tur du hade med synen ändå, att du blev godkänd! Grattis till dig! Får man fråga vad sin nya klasskamrat heter?

/Maggie

Kommentera

• Visst får du fråga....Ingrid var och är mitt namn.
                    Ja, blev väldigt glad när jag fick svaret att jag kom in.
                    Hel kul med en tjej till... var lite fundersam över hur många tjejer som söker.

Hoppas du haft ett bra 2007 och att nästa nu innebär ett nytt liv som student och lokförare!

Kramar

Kommentera

• När jag började lokförarutbildningen för sju år sen var det 25% tjejer (7 st) på kursen. I Västerås där jag jobbar finns det 56 lokförare och av dem är 8 tjejer.

Jag får hälsa er välkomna, ni som kommit in! Vi lär säkert synas i något sammanhang...

Kommentera

• Innan jag sökte trodde jag faktist att det var ca 50/50 , men det verkar vara färre kvinnor än män.. kul att man bidrar på något sätt då så att siffran stiger

Ingrid, då syns vi nog den 11/2 när de hela börjar...! spännande!

Kommentera

• Då får jag väl säga att jag trodde det var färre. Blev positivt överraskad på det första testet att det var så många tjejer.
                          Har nedräkning på mitt nuvarande jobb....längtar!

Kommentera

• i min grupp kommer det vara 25% tjejer. På tok för lite om ni frågar mig.

Kommentera

• Funderingar

Är det någon som vet vilka förmåner en SJ anställd har, privatresekort kan man köpa, men har man något mer (hyra stuga etc)?
                              Och varför tar SJ in så många nya till lokförareutbildningen? Är det många som går i pension eller andra bolag som tar över förarna eller kanske är det så att SJ är rädda för att lönerna skall rusa iväg pga att läget gynnar facket i avtalsförhandlingarna?????

Kommentera

• Tjo!
                                Spännande att läsa om era erfarenheter.....har själv blivit kallad till urvalstester hos sj i slutet av jan....finns det något som kan vara bra att träna på inför detta och vad ska jag tänka på när jag väl är där? tacksam för alla tips jag kan få ))
                                Jag ska också göra testerna i slutet av januari, spännande!

Skulle bli väldigt tacksam om någon kan redogöra så detaljerat som möjligt hur testerna är upplagda, de olika delmomenten, tidspressen osv.

Hoppas man inte blir så nervös så att det låser sig bara, vill så gärna komma in på utbildningen!

Ni som gjort testen, hur svårt är det? Kolla testerna på officer.nu och jämför, eller IQ-testet som illustrerad vetenskap har...

Tack på förhand!

Kommentera

Working...
                                X