Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grattis

whippedboy skrev:
    Nu har jag varit och gjort testerna för SJ, svettigt!

MEN... Jag blev GODKÄND!!!!!

Nu kommer jag att bli kallad till intervju, jag hoppas det betyder att chansen att bli antagen är stor. Vet inte hur många som kallas till intervju, men det är förhoppningsvis inte alltför många..?

Jag är glad idag, tjohoooooo!!!!!!!!!!!!
    Grattis kul!
    Jag ska göra dom på fredag, undrar hur det var och vilka prov som du gjorde?
    svårt/lätt??

Kommentera

• Grattis kul!
      Jag ska göra dom på fredag, undrar hur det var och vilka prov som du gjorde?
      svårt/lätt??
      Ska du göra proven för SJ i sthlm?
      En del av testet var ganska lätt, gäller bara att vara noggrann och inte slarva, men samtidigt vara hyfsat snabb.

Sen var det lite klurigare uppgifter också, en del matte och sånt. Simultantestet var stressigt. Men det är egentligen omöjligt att säga om det är ett lätt eller svårt test, för folk är ju olika bra på att lösa såna här uppgifter.

Kommentera

• whippedboy skrev:
        Ska du göra proven för SJ i sthlm?
        En del av testet var ganska lätt, gäller bara att vara noggrann och inte slarva, men samtidigt vara hyfsat snabb.

Sen var det lite klurigare uppgifter också, en del matte och sånt. Simultantestet var stressigt. Men det är egentligen omöjligt att säga om det är ett lätt eller svårt test, för folk är ju olika bra på att lösa såna här uppgifter.
        Japp på SJ:s urvalstest
        Hur var matten? var det huvudräkning typ: ett tåg kör 200km på 2timmar, hur långt åker det på 3timmar? eller var det renodlad matte med de fyra räknesätten på penna och papper?
        Eller var det bara på dator?

Kommentera

• Vill även jag klara testet.
          jag har gjort både illustrerad vetenskaps test och officer.nu och tyckte att det gick hyffsat. simultanen på officer.nu är den liknande som på sj:s test?

Kommentera

• Sang-drax skrev:
            Jag håller inte med. Lagligt sett är man kanske inte skyldig att göra något, men moraliskt sett är man skyldig att gå ut! Personen kan vara vid liv och det vore hemskt att lämna någon svårt skadad att dö ensam. Personen kan t.ex. ha försökt hoppa undan i sista sekund och på så sätt inte ha omkommit.
            Du skojar va?
            Vad har jag för moraliska skyldigheter mot en person som själv skiter fullständigt i om jag plir psykiskt skadad för resten av mitt liv?
            För det är precis vad dom som väljer att ställa sig framför ett tåg gör.

Allt det här med att folk väljer att begå självmord är väldigt tragiskt. Det är fruktansvärt att det finns folk som mår så dåligt att dom väljer att avsluta sina liv. Förkastligt...
            Men kom aldrig och påstå att man som lokförare har några som helst moraliska skyldigheter gentemot en "kandidat".

Kommentera

• barba skrev:
              Du skojar va?
              Vad har jag för moraliska skyldigheter mot en person som själv skiter fullständigt i om jag plir psykiskt skadad för resten av mitt liv?

Allt det här med att folk väljer att begå självmord är väldigt tragiskt. Det är fruktansvärt att det finns folk som mår så dåligt att dom väljer att avsluta sina liv. Förkastligt...
              Men kom aldrig och påstå att man som lokförare har några som helst moraliska skyldigheter gentemot en "kandidat".
              Alla som förolyckas på järnvägen har dock inte självmordsambitioner.
              Break a rule!

Kommentera

• muskot skrev:
                Alla som förolyckas på järnvägen har dock inte självmordsambitioner.
                Nej, men 88% har det.

Kommentera

• muskot skrev:
                  Det var en tjomme som gjorde just så i Ljungskile i helgen och han överlevde.
                  Jag har inte hört något om det fallet, så jag vet inte vad som hände. Men titta exempelvis på den här bilden tagen framifrån så ser du att det inte finns mycket plats nedtill:

http://www.jarnvag.net/bild/lokguide...mo2003stor.jpg

Kommentera

• Sang-drax skrev:
                    Jag håller inte med.
                    Jag förstår att det kan låta konstigt att inte gå till olycksplatsen och kolla hur det gick, för det är ju en naturlig reaktion att vilja hjälpa folk och försöka rädda dem. Man vill ju göra allt som står i ens makt. Precis som att man vill titta och in i det längsta hoppas att de ska kliva åt sidan och klara sig. Men det är försent. Det är bara att blunda. Sen hör man den kraftiga smällen.

Ett lätt tåg väger 150 ton, cirka 2000 gånger mer än en vanlig människa. Normalfarten är mellan 160 och 200 km/h. En människa klarar inte en sån smäll. Kroppen går sönder. Det är försent. Det finns ingen kvar att rädda.

Kommentera

• tydal skrev:
                      Jag förstår att det kan låta konstigt att inte gå till olycksplatsen och kolla hur det gick, för det är ju en naturlig reaktion att vilja hjälpa folk och försöka rädda dem. Man vill ju göra allt som står i ens makt. Precis som att man vill titta och in i det längsta hoppas att de ska kliva åt sidan och klara sig. Men det är försent. Det är bara att blunda. Sen hör man den kraftiga smällen.

Ett lätt tåg väger 150 ton, cirka 2000 gånger mer än en vanlig människa. Normalfarten är mellan 160 och 200 km/h. En människa klarar inte en sån smäll. Kroppen går sönder. Det är försent. Det finns ingen kvar att rädda.
                      Jag har sett hur det såg ut efter att en älg blev påkörd av ett x2000, det såg ut som om någon hade sprutat köttfärs 200 meter utefter rälsen.. Som jämförelse..
                      Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Kommentera

• tydal skrev:
                        Jo, om människan hoppar undan i sista stund kanske bålen och huvudet klarar sig. Jag kan verkligen förstå att man som lokförare inte vill gå ut och att man i chocktillstånd inte gör det, men jag tycker ändå att man som medmänniska har skyldighet att göra det.
                        Glöm det där med moraliska skyldigheter i det där läget, har du haft möjlighet att studera hur en människa sett ut efter en tågpåkörning?
                        Det är inget som en förare i det läget skall behöva se, det kan vara illa nog ändå att komma tillbaka till ett sådant yrke efter upplevelsen i sig i och med påkörningen, utan att ha några "moraliska" skyldigheter.
                        Jag tycker detta låter som väldigt mycket lokförarens och SJ:s intressen och inte så mycket som en eventuellt skadads intressen.
                        barba skrev:
                        Du skojar va?
                        Du vet mycket väl att jag inte skojar. Bara för att en person handlar omoraliskt betyder det inte att dina moraliska plikter mot den personen upphör att gälla. Du kan inte göra vad du vill mot en människa, även om det skulle råka vara en massmördare. Din inställning är väldigt egocentrisk.
                        Senast redigerad av Sang-drax; i morgon kl 14:12.

Kommentera

• Choronzon skrev:
                          Jag har sett hur det såg ut efter att en älg blev påkörd av ett x2000, det såg ut som om någon hade sprutat köttfärs 200 meter utefter rälsen.. Som jämförelse..
                          Verifieras! Var med om precis samma sak själv mellan Sundsvall och Östersund för 2 år sedan. Loket samt två vagnar bakåt var mer rödfärgade än blå (vilket de normalt sett är). Delar av lokets chassi var dessutom mer eller mindre totaldemolerade. Snacka om att det lockade folksamling då tåget slutligen rullade in i Östersund. Sen ska vi ju inte snacka om hur "trevligt" det rasslade och lät inne i första vagn (där jag satt) då halva älgen kördes över av hjul och annat. Usch!
                          Vianor Trollhättan

Kommentera

• Sang-drax skrev:
                            Jo, om människan hoppar undan i sista stund kanske bålen och huvudet klarar sig. Jag kan verkligen förstå att man som lokförare inte vill gå ut och att man i chocktillstånd inte gör det, men jag tycker ändå att man som medmänniska har skyldighet att göra det.
                            Finns ingen skyldighet, personerna som i sådana fall befann sig på spåret hade en grymt stor skyldighet att INTE vara där, om något. Du skall inte befinna dig i ett tågspår! Det går INTE att bromsa bara sådär.

Sang-drax skrev:
                            Jag tycker detta låter som väldigt mycket lokförarens och SJ:s intressen och inte så mycket som en eventuellt skadads intressen.
                            Kan vara, det är oss själva vi skall ta hand om, för att kunna komma tillbaka till yrket efter en sådan händelse.

Sang-drax skrev:
                            Du vet mycket väl att jag inte skojar. Bara för att en person handlar omoraliskt betyder det inte att dina moraliska plikter mot den personen upphör att gälla. Du kan inte göra vad du vill mot en människa, även om det skulle råka vara en massmördare. Din inställning är väldigt egocentrisk.

Din inställning till vår (kommande) arbetssituation är vad som verkar fruktansvärt oupplyst och obehagligt ignorant. Det finns inga som hellst moraliska skyldigheter jämte något som befunnnit sig på spåret, det är olagligt att befinna sig i spårområde utan korrekt utbildning och klädsel, dvs varselväst och dylikt.

Vi har ingen fri vilja i att köra på någon, vi kan göra allt som står i våran makt, dvs att försöka bromsa trots att det är nästan löjligt hjälplöst. Vi har alltså bromssträckor som är runt 1-1,5 km vid de hastigheter vi håller (160-200 km/h), vi kan INTE göra något vid en sådan situation, inget alls. Och när vi dessutom har stannat, så är den punkten kanske i värsta fall nära nog 1 km från platsen där påkörningen skett.

Du kan inte försöka låtsas om att vi skulle ha några som hellst skyldigheter i det läget, förutom att larma, inga alls. Har du lust att motbevisa det så föreslår jag att du själv tar och utbildar dig till lokförare, och sen sitter och väntar på första bästa tillfälle då du har någon som ställt dig på spåret. Då först kan du börja prata skyldigheter, efter att DU varit ute och skrapat småbitar, inte före det!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• JoakimE skrev:
                              Du kan inte försöka låtsas om att vi skulle ha några som hellst skyldigheter i det läget, förutom att larma, inga alls.
                              Jag hävdar fullt och fast att man alltid har skyldighet att hjälpa sina medmänniskor vid en olycka. Om man däremot p.g.a. chock eller liknande inte är kapabel att gå ut är det förstås fullt förståeligt.

Eftersom du verkar tro att jag har missuppfattad situationen, vilket jag inte tror är fallet, så måste jag nog förtydliga lite:
                              JoakimE skrev:
                              Vi har ingen fri vilja i att köra på någon
                              Jag är fullt medveten om att lokföraren inte har någon makt att förhindra påkörningar.
                              JoakimE skrev:
                              personerna som i sådana fall befann sig på spåret hade en grymt stor skyldighet att INTE vara där, om något. Du skall inte befinna dig i ett tågspår! Det går INTE att bromsa bara sådär.
                              Självklart har inte lokföraren någon skuld i själva kollisionen.
                              JoakimE skrev:
                              Det finns inga som hellst moraliska skyldigheter jämte något som befunnnit sig på spåret, det är olagligt att befinna sig i spårområde utan korrekt utbildning och klädsel, dvs varselväst och dylikt.
                              Det handlar återigen inte om vem som har gjort fel (självklart är det endast fotgängarens fel). Dock har en olycka inträffat och det är var medmänniskas (moraliska; ej lagliga) plikt att hjälpa till, oavsett vem som nu bar skulden till att olyckan inträffade.

JoakimE skrev:
                              Kan vara, det är oss själva vi skall ta hand om,
                              Här skiljer sig våra åsikter åt enormt. Jag menar att man inte bara skall se till sig själv och sina egna intressen.
                              Senast redigerad av Sang-drax; i morgon kl 14:12.

Kommentera

• Sang-drax skrev:
                                "Inte göra vad du vill mot en människa" är ju inte riktigt samma sak som att inte hjälpa någon som förolyckats i ett sådant här läge. Varken påkörningen eller "valet" att inte gå ur loket och titta efter är ju aktiva handlingar från lokförarens sida. Som jag ser det är även tågpersonalen offer i ett sådant här läge.

Resonerar du likadant om det skulle handla om en våldtäktsman som får ett allvarligt medicinskt problem under våldtäkten? Dvs. är det offrets moraliska skyldighet att genast ge första hjälpen och larma ambulans och på så sätt rädda livet på våldtäktsmannen?
                                Break a rule!

Kommentera

Working...
                                X