Fasen
Jag har inte hört något från dom
När skickade du in din anmälan?
Juli, blev inte med i första omgången som var i augusti, hade urvalsprov och intervju i september, hälsokoll förra veckan, och sen svar idag, så det tar en liten stund..
Juli, blev inte med i första omgången som var i augusti, hade urvalsprov och intervju i september, hälsokoll förra veckan, och sen svar idag, så det tar en liten stund..
Ok jag skickade in min ansökan förra eller förrförra veckan, bara att vänta på då
Hej, jag har klarat urvalstesterna till lokförare (intern utbildning) och fick besked idag att jag ska på hälsokontroll nästa vecka. De sa inte så mkt mer.. Hur ska jag tolka detta? Om jag bara klarar hälsokraven avs syn, färgseende osv, har jag då kommit in på utbildningen, eller sållas några bort även efter hälsokontrollen?
Lär ju få svaret så småningom, men är ju så otålig!
Då var det klart; är hälsokollen okej kan jag räkna med en plats i Ängelholm.
Du råkar inte ha telnummer till dom som ringde dig?
Njae, det är ingen som har ringt mig, allt har gått via mail. Men Göran Ekström (0431-44 20 12, 070-724 89 12) håller i det hela... (Jag namedroppade faktiskt tydals namn när jag pratade med herr Ekström, dom känner/kände varandra visst ).
Hej, jag har klarat urvalstesterna till lokförare (intern utbildning) och fick besked idag att jag ska på hälsokontroll nästa vecka. De sa inte så mkt mer.. Hur ska jag tolka detta? Om jag bara klarar hälsokraven avs syn, färgseende osv, har jag då kommit in på utbildningen, eller sållas några bort även efter hälsokontrollen?
Jag skulle tolka det som att du är mer eller mindre garanterad en plats om du klarar hälsokollen. Företaget (som jag antar står för kostnaden?) vill ju knappast spendera ca 2000 kr i onödan...
Njae, det är ingen som har ringt mig, allt har gått via mail. Men Göran Ekström (0431-44 20 12, 070-724 89 12) håller i det hela... (Jag namedroppade faktiskt tydals namn när jag pratade med herr Ekström, dom känner/kände varandra visst ).
Jag skulle tolka det som att du är mer eller mindre garanterad en plats om du klarar hälsokollen. Företaget (som jag antar står för kostnaden?) vill ju knappast spendera ca 2000 kr i onödan...
Okej
Det enda jag har hört är detta:
"Hej,
Tack för din ansökan.
Vi bekräftar härmed att den har kommit in till oss på SJ AB. Vi kommer att göra ett urval efter ansökningstidens slut och återkommer därefter med besked om du har gått vidare eller ej i urvalsprocessen.
Med vänliga hälsningar
SJ AB,
Rekryteringsadministrationen"
Men det borde väl komma något mail från dom tycker jag.
Hmm, men det här med Järnvägsskolan (som drivs av Banverket) är inte samma som SJs betalda utbildning. Det är en KY-utbildning. Jag var nog inte helt tydlig i mitt inlägg.
Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.
Det var samma test som JoakimE gjorde antar jag. Det hade i mångt och mycket karaktären av ett vanligt intelligenstest.
Ordförståelse, enklare matematik (tåget åker 200 km på 2 timmar, hur långt åker det på 3 timmar?), känna igen mönster i sifferföljder och geometriska figurer, visualiseringstest (här är en figur, hur ser den ut om du ställer dig på andra sidan?), minnestest (läsa en text och sedan försöka komma ihåg detaljer en timma senare) och ett simultankapacitetstest.
Det var även "noggrannhetstest", där man på vänstra sidan av skärmen fick en radda bokstavskombinationer, siffror eller figurer, varav vissa var överstrukna. På högra sidan av skärmen fick man upp en annan radda, och man skulle stryka över samma saker. T.ex om skärmen såg ut så här från början (får dock använda understrykning här på wF istället):
Hel Hji Hop Hyi Hyj | Hyi Hyj Hel Hel Hyi
skulle den se ut så här när man var klar:
Hel Hji Hop Hyi Hyj | Hyi Hyj HelHelHyi
Simultankapacitetstestet var ju ett kapital för sig själv... Samtidigt som man skulle göra noggrannhetstester så gav en röst en uppgifter som man skulle svara på. "Dra ifrån 3 från 15 och halvera resultatet". Det fanns en almanacka och adressbok där man kunde slå upp saker som rösten frågade en om.
I hörnet fanns det även en tickande klocka. Ibland fick man uppgifter i stil med "När klockan slår 4:30 ska du svara på vilken ort Emma Hamberg bor i ". Vid 4:20 fick man självklart en annan uppgift att göra
Jag upplevde det som svårt. Men man ska iallafall inte misströsta om man inte lyckas bli klar med testerna innan datorn avbryter en; jag lyckades bara med det en gång
Tack, fint å höra. (Ja det är de som står för alla kostnader). Vore trist om man "snubblar vid mållinjen" så att säga..
Muzzafarath, känns på pricken som de prov jag gjort Och jag håller verkligen med dig om simultankapacitetsprovet, visst är det gulligt Fast rätt skönt när man fick se facit och det stod en fin nolla i antalet fel på just den uppgiften
Oj vad mycket intressant som diskuterades här Läst igenom allt.. Jag har själv sökt till vårens utbildningar nu.. Mjölby, Hallsberg och Vännäs.. någon som känner till någon annan lokförarutbildning som man kan söka nu, som startar till våren? Vill att min dröm ska slå i uppfyllelse så fort som möjligt Hjälp mig!
Jag har suttit och läst vad ni har skrivit här och blir både glad och besviken!
glad för er som kommit in och besviken att jag inte gick vidare.
Jag ringde till susanna Törnell och fick berättat för mej att det varit över 1400 sökande så det är ju inte konstigt att det är hård konkurans!
det kommer ju fler starter så det är väl bara att hoppas..
Jag undrar lite om urvalstestet, jag provade på dom här testen som finns på mensas sida, är det i den svårhetsgraden?? det kan det väl inte vara?
Hur svåra eller lätta är klurigheterna?
Kommentera