Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• papito84 skrev:
    Har precis gjort testet på officer.nu och det gick inte så bra, strax under det normala.

Låt inte det ta musten ur dig nu.. gå dit, gör ditt bästa - mer kan man inte göra.

Jag hade över medel på alla tester. Jag tyckte ändå att dom inte var lätta, vissa var mindre svåra än andra dock . Men det där är ju olika från person till person hur de upplever situationen. Bara för att man tyckte dem var lätta betyder inte att man blir en bättre lokförare, huvudsaken är ju att man klarar testerna -så att man kan komma in på utbildningen.

Om du inte klarar testet första gången, se det som en erfarenhet- att du fått se hur det går till och därmed kan vara mer taggad till nästa gång.

Kommentera

• barba: ..klart den grymma gruppen SJAB1 saknas! Men lugn bara lugn, v4 är vi åter på plats och kan styra och ställa Tills vidare kan jag bara meddela att plugga på, det är värt det när första praktiken kommer, idag har jag kört i 2½ timme lite drygt, helt och hållet från Gävle - Nyköping via Stockholm Central (något skitläskigt bara), tokfränt!

Dock mindre fränt med snorungar på spåret strax norr om Älvkarleby på väg neråt i ~180 km/h, snacka om att pulsen är lite högre efter att ha nödbromsat ner till 40 km/h! Idioter till småungar som inte fattar sitt egna bästa, ren tur att dom var hyffsat snabba bort idag!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• Här är ännu en medlem pga detta forum.

När jag gjorde testen var jag jättenervös. Efteråt insåg jag att det som stressade mig var tiden och inte svårigheten i testen.
        Det svåraste tyckte jag var det med läsförståelsen. Hade svårt att koncentrera mig och läsa färdigt.
        Men nu börjar snart skolan....
        Mitt bästa tips är nog ändå som Maggiie skrev. Kom utvilad, det är en tuff dag psykiskt och ta det lugn....Det ordnar sig!

Ses om lite mer än tre veckor Maggiie!!!

Kommentera

• Hej hopp, här kommer ännu en ny medlem!

Nu har jag läst hela tråden och blir bara gladare och gladare!
          Visst är det härligt när man hittar det man verkligen vill göra??
          Och visst är det frustrerande när man inte kan göra det på en gång???

Jag upptäckte ansökan till sj aningen för sent, så nu väntar jag på nästa tillfälle. Någon som vet när blir? På hemsidan har det stått "i slutet av året" ganska länge nu. Och med det måste ju menas i slutet av förra året...

Sen så är jag lite förvirrad angående det här med vilken csn-kvot man använder på KY-utbildningarna. Är det de två folkhögskoleåren, eller är det de sex högskoleåren? Jag trodde att det var folkhögskoleandelen, men nu verkar det som om jag har fel. Det skulle göra mig väldigt glad, för mina folkhögskolepengar är ordentligt slut... Någon som vet säkert?

Kommentera

• JoakimE skrev:
            barba: ..klart den grymma gruppen SJAB1 saknas! Men lugn bara lugn, v4 är vi åter på plats och kan styra och ställa Tills vidare kan jag bara meddela att plugga på, det är värt det när första praktiken kommer, idag har jag kört i 2½ timme lite drygt, helt och hållet från Gävle - Nyköping via Stockholm Central (något skitläskigt bara), tokfränt!
            Vilket tåg körde du?

Jag brukar åka 241:an.
            @aviddevguy

Kommentera

• @nders skrev:
              Vilket tåg körde du?

Jag brukar åka 241:an.
              Körde just tåg 241 (tisdags, 15e) från Gävle till Stockholm C och sen ända ner till Nyköping innan vi bytte förare, var du med?

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• Då åkte jag med dig i tisdags.

Säg till nästa gång du tar 241:an (eller 218 upp) så kommer jag och bryter mig in i cockpit.
                @aviddevguy

Kommentera

• @nders skrev:
                  Då åkte jag med dig i tisdags.

Säg till nästa gång du tar 241:an (eller 218 upp) så kommer jag och bryter mig in i cockpit.
                  Haha, fränt! Hoppas resan var behaglig!? Fast du får nog rätt svårt att bryta dig in, vi var tre personer i hytten då, behövdes i princip skohorn för att komma in eller ut därifrån då!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• åkte ut på första provet i mjölby, det var inte svår alls, vem som helst kan klara den första testet om man jobbar snabb och inte tänker på tiden.
                    I alla fall, provet 1 av 8 går på att räkna vokaler.

Du får 2 ord, tex Norge Sverige och 5 kolumner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Kolumn 1 där ska man lägga en kris om båda ord börjar med samma bokstav.
                    kolumn 2 där ska man ange antal vokaler från båda ord. tex 5 i fallet Sverige Norge

Kolumn 3 och 4 är lite speciella. Man kollar först villken av båda ord som är längre, och om första ordet är längre så använder man kolumn 3 , och om andra ordet är längre så tar man kolumn 4, det gäller och se villken ord som är längre än den andra, när man hat gjor detta så anger man en viss bokstav för att klassificera ordet i den valda kolumnen. Man kan välja (L) För Landskap, (f) för fossila,döda saker. och (d) för sjur och saker från naturen.

Kolumn 5 där ska man bara kryssa och orderna tillhör samma klassifikation. tex Norge och Sverige = L = LANDSKAP = X

Lycka till alla som ska göra testet.
                    MVH
                    PIPITO

Kommentera

• åkte ut på första provet i mjölby, det var inte svår alls, vem som helst kan klara den första testet om man jobbar snabb och inte tänker på tiden.
                      I alla fall, provet 1 av 8 går på att räkna vokaler.

Du får 2 ord, tex Norge Sverige och 5 kolumner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |

Kolumn 1 där ska man lägga en kris om båda ord börjar med samma bokstav.
                      kolumn 2 där ska man ange antal vokaler från båda ord. tex 5 i fallet Sverige Norge

Kolumn 3 och 4 är lite speciella. Man kollar först villken av båda ord som är längre, och om första ordet är längre så använder man kolumn 3 , och om andra ordet är längre så tar man kolumn 4, det gäller och se villken ord som är längre än den andra, när man hat gjor detta så anger man en viss bokstav för att klassificera ordet i den valda kolumnen. Man kan välja (L) För Landskap, (f) för fossila,döda saker. och (d) för sjur och saker från naturen.

Kolumn 5 där ska man bara kryssa och orderna tillhör samma klassifikation. tex Norge och Sverige = L = LANDSKAP = X

Lycka till alla som ska göra testet.
                      MVH
                      PIPITO
                      Tack för informationen... synd att du åkte ut. Var du för långsam eller gjorde du för många fel? Var det här med orden det enda testet du gjorde, eller gjorde du fler?

Berätta gärna mer. Hur lång tid ni hade på er osv.

Mvh Per.
                      Last edited by whippedboy; 2008-01-18, 00:40.

Kommentera

• Jag började bra men sen blandade jag ihop första och femte kolumnen. Det är hur lätt som helst att blanda ihop dem,så va förskitig. Tiden för denna prov är 8 minuter och det är 34 ord, jag kanske hann med 20 men bara 10 var rätt.

Kommentera

• Jag började bra men sen blandade jag ihop första och femte kolumnen. Det är hur lätt som helst att blanda ihop dem,så va förskitig. Tiden för denna prov är 8 minuter och det är 34 ord, jag kanske hann med 20 men bara 10 var rätt.
                          34 ord, oj det var mycket... ska man klara alla dom på 8 minuter?
                          Låter sjukt stressigt...

Kommentera

• whippedboy skrev:
                            34 ord, oj det var mycket... ska man klara alla dom på 8 minuter?
                            Låter sjukt stressigt...

Du behöver bara klara ca hälften, men då måste alla vara rätt. I min grupp var det bara 9 av 23 som klarade den första. Får du knappt godkänt kan det vara så att du går vidare men får göra om det första i slutet av dagen om du klarar de andra helt ok.
                            När jag var och testade fick några även göra om nåt av de andra testen. Vet inte vad som gäller i det läget.

Kommentera

• whippedboy det inte alls svår, ta dig och tränna nu, nu vet du vad som gäller ungefär så bli det lätt. Själv ska jag kanske få en annan tid för samma prov i någon annan skolan, så fort jag kommer vidare till en annan steg ska jag lägga det upp här jajajjajajja

PAPITO

Kommentera

• Retsamt

Googlade mig precis hit. Sökte på lokförarutbildningar redan i somras men då verkade det som att alla utbildninar började på hösten och man skulle söka på våren. Men nu verkade de som jag borde ha sökt innan årsskiftet, Nåja, någon som vet när man kan söka nästa gång?
                                Och angående synen, förgseende tror jag att jag har så det räcker, men varför får man inte har mer än -6 om man ser bra med glasögon. Tror jag har lite mer än -6, även om jag inte minns den exakta siffran. Och spricker det om man har lite dåligt mörkerseende?

Kommentera

Working...
                                X