Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Men herregud... om man kör på en människa med tåg så blir det inte mycket kvar. Dessutom kanske man inte får stopp på tåget förrän efter flera hundra meter, ska då lokföraren springa ut ur tåget och börja kuta tillbaka längs rälsen?

Det var det dummaste jag hört!

Kommentera

• Jag skulle lätt säga att den största moraliska skyldigheten har man mot sig själv, att INTE utsätta sig för än större psykisk påfrestning än vad man redan, oskyldigt, blivit utsatt för. Ingen annan moralisk skyldighet.

Och inte ger jag mig bakåt, kanske uppemot och över 1 km längre bak i spåret för att ta rätt på människodelar, och därmed släppa det ansvar jag har för att larma och övriga skyldigheter mot tåget och de övriga ombord. Även om den enda skyldigheten vi har just då är att larma, det och inget mer.

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• Sang-drax skrev:
        Jo, om människan hoppar undan i sista stund kanske bålen och huvudet klarar sig.
        Haha. När läste du anatomi senast? Om vi för sakens skull räknar med att personen i fråga lyckas klara sig och behålla sitt bäckenben intakt (ett krossat bäckenben är ganska ofta en säker död då du förblöder invärtes), på rätt sida av klyvningen innebär det fortfarande att personen i fråga har klyvt två STORA pulsådror som ligger och pumpar blod rakt ut i ingenting. Om personen i fråga inte reda har svimmat av smärtan från kraschen så blir denne ganska snart medvetslös av blodförlusten.
        Detta alltså om personen i fråga är tursam nog att inte krossa bäckenet mot tåget, marken eller rälsen i sitt undanhoppande, som tydligen precis sker innan benen försvinner.
        Om vi då bortser från det faktum att i farter över 100 Km/h skapas det ett sådant sug från tågets luftvägg och luftströmmar att du obönhröligen kommer att sugas in mot tåget igen.

Vad ska lokföraren göra om nu bålen och huvudet klarar sig? Efter att tåget har stannat måste föraren lokalisera rätt sida av kroppen och ta sig till den, vilket skerligen kommer ta ett par minuter. Ska lokföraren sitta och hålla i en medvetslös mans huvud medan det sprutar blod ur benen på denne? Släpp sargen och skaffa lite verklighetsuppfattning.

Visserligen är ditt idealistiska synsätt på moral fint, men människan funkar inte riktigt så. Inte heller dina terorier om undanhoppande i sista sekund.
        Last edited by colione; 2008-01-31, 12:58.
        Min alldeles egna directory listing.

Kommentera

• magnusp skrev:
          jag har gjort både illustrerad vetenskaps test och officer.nu och tyckte att det gick hyffsat. simultanen på officer.nu är den liknande som på sj:s test?

Var inne på officer.nu och gjorde det testet. Den enda likheten med simtestet för lokförare är att du ska räkna ut några tal och svara på.
          Annars bygger det på helt andra saker.
          T ex får du på en data skärm upp två kolumner med olika bokstavskombinationer. I den vänstra är vissa av dessa överstrukna, då ska du hitta samma kombination i den högra och markera den. Sen vidare till nästa. Kan finns flera olika överstrukna kombinationer i samma rad.
          Samtidigt får du frågor i en högtalare som du ska svara på.
          Hela tiden ser du en klocka som tickar uppåt.
          När du får en fråga så säger rösten ibland att du ska svara på en viss tid. Så när du får frågan så kanske klockan står på 3.20 och de vill att du svarar när klockan är 4.10. Under dessa 50 sek kan du får andra frågor.
          Tol för att man fick ha ett papper jämte sig. Hade aldrig klarat detta annars.

Såg annars att sjs tester är visst under en hel dag alltihop.
          Själv gjorde jag de första penna-papper testen en dag, och ca en vecka senare gjorde jag datatesten.
          Var själv helt slut efter första dagen....Hur var ni som gjorde alltihop???

Kommentera

• magnusp skrev:
            Japp på SJ:s urvalstest
            Hur var matten? var det huvudräkning typ: ett tåg kör 200km på 2timmar, hur långt åker det på 3timmar? eller var det renodlad matte med de fyra räknesätten på penna och papper?
            Eller var det bara på dator?
            Matten var helt vanliga tal med de fyra räknesätten på papper.

Kommentera

• colione skrev:
              Haha. När läste du anatomi senast?
              Men sluta. När läste du nyheter senast? Detta tog 10 sek att hitta på Google:
              http://www2.unt.se/article/1,,MC=1-A...8,00.html?f=10

Har du nu insett att scenariot jag målar upp inte alls är otroligt? Det är uppenbarligen möjligt att överleva en kollision med ett tåg som fotgängare.

muskot skrev:
              Varken påkörningen eller "valet" att inte gå ur loket och titta efter är ju aktiva handlingar från lokförarens sida.
              Om lokföraren inte p.g.a. chock kan lämna loket så är det ju självklart inget som kan göras åt det. Detta var i.o.f.s. kanske inte vad du menade.

RED: En kreativ moderator skulle kunna dela upp inläggen som har med detta att göra så inte tråden spårar ur för de som vill diskutera utbildningen.
              Last edited by Sang-drax; 2008-02-01, 06:33.
              Senast redigerad av Sang-drax; i morgon kl 14:12.

Kommentera

• Sang-drax skrev:
                Men sluta. När läste du nyheter senast?
                På nyheterna brukar man inte ta upp dödsolyckorna eftersom man är rädd att det ska inspirera till fler självmord.

Vid 2% av kollisionerna är det som i tidningsartikeln att personen överlever själva smällen, men med allvarliga skador som följd. Då är farten väldigt låg. I övriga fall tar det slut direkt.

Kommentera

• Snälla sluta tjafsa nu, eller skapa en ny tråd!

Denna tråd heter "lokförarutbildning" så era teorier om kollision kan ni väl ta nån annanstans?

Kommentera

• inkalinka skrev:
                    Matten var helt vanliga tal med de fyra räknesätten på papper.
                    Jag gick tyvärr inte vidare till andra testet men är inte ledsen för det,fast undrar igentligen om testen måste vara så sträng när det gäller matten jag är dålig på matte! men i övrigt var det ok formlogiken var även den svår!

Jag har ju både CE körkort så jag ska prova lyckan där istället. lycka till med utbildningen

Kommentera

• Jag gick tyvärr inte vidare till andra testet men är inte ledsen för det,fast undrar igentligen om testen måste vara så sträng när det gäller matten jag är dålig på matte! men i övrigt var det ok formlogiken var även den svår!

Jag har ju både CE körkort så jag ska prova lyckan där istället. lycka till med utbildningen
                      Var det SJ:s tester du gjorde? Nu i veckan eller? Synd att det gick dåligt.
                      Hur många var ni som gjorde proverna? Vet du hur det gick för de övriga?

Kommentera

• ja och vi var flera som åkte ut redan från början!
                        jag torskade på matten.
                        men är inte ledsen. det finns många andra bra jobb lokförare är ju inte allt

Kommentera

• whippedboy skrev:
                          Var det SJ:s tester du gjorde? Nu i veckan eller? Synd att det gick dåligt.
                          Hur många var ni som gjorde proverna? Vet du hur det gick för de övriga?
                          vi var 10och 3st åkte ut i börja och säkert fler i sluttestet!
                          av 50st testade på green cargos uttagning så blev bara 9st godkända..
                          jag vet inte varför dom lägger så stor vikt på matten...men det är väl för att kolla hur snabb man är i tänket.. lyckatill med utbildningen

Kommentera

• vi var 10och 3st åkte ut i börja och säkert fler i sluttestet!
                            av 50st testade på green cargos uttagning så blev bara 9st godkända..
                            jag vet inte varför dom lägger så stor vikt på matten...men det är väl för att kolla hur snabb man är i tänket.. lyckatill med utbildningen
                            Men du gjorde väl SJ:s tester i sthlm? På Freys hotel?
                            När hade Green Cargo sin uttagning? Hur vet du de siffrorna?
                            Jo det är ju ganska mycket matematik, men tack och lov så är jag rätt bra på just det!

Kommentera

• whippedboy skrev:
                              Men du gjorde väl SJ:s tester i sthlm? På Freys hotel?
                              När hade Green Cargo sin uttagning? Hur vet du de siffrorna?
                              Jo det är ju ganska mycket matematik, men tack och lov så är jag rätt bra på just det!
                              då ska jag tänka på att bli något annat istället.

Kommentera

• Matten har nog med att göra att det är en hel del matematiska uträkningar i delen "Elteknik" på utbildningen, helt enkelt. Just denna "Elteknik" är väl det minst omtyckta ämnet på kursen nu också!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

Working...
                                X