Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• PenguinEye skrev:
    Och spricker det om man har lite dåligt mörkerseende?
    Jag vill börja med att säga att jag har ingen som helst erfarenhet av tågyrket, samt resenär, då jag bara åker buss/bil/flyg.
    Men, det borde ju spela en stor roll, tänk dig in i en situation då du är lokförare, du har relativt dålig mörkersyn, så går det ut två pojkar/flickor på spåret på natten då,
    som fastnar 200 meter framför tågnosen.En som har bra mörkersyn hinner se detta ungefär på desamma räkhållet, hinner stanna upp tåget.
    Du, ser dom på 100-50 hinner inte stanna tåget, kör över yngligarna..
    Detta är bara en tanke, men ..
    Aja, du kanske inte har SÅ dålig mörkersyn, men ha detta i baktanke, så jag slipper se något i tidningarna om mosade barn.
    Last edited by lalja; 2008-01-20, 12:19.
    "Hellre missförstått geni än glasklar idiot."

Kommentera

• PenguinEye skrev:
      Och angående synen, förgseende tror jag att jag har så det räcker, men varför får man inte har mer än -6 om man ser bra med glasögon. Tror jag har lite mer än -6, även om jag inte minns den exakta siffran. Och spricker det om man har lite dåligt mörkerseende?

Du får ha -8 sa de till mig när jag sökte. Och det tillsammans med ditt brytningsfel om du har något.
      Glasögonen täcker inte hela ditt öga. Vid sidorna ser du hela tiden lite suddigt. Med linser som sitter precis på öga så ser du perfekt åt alla håll.

Kommentera

• lalja skrev:
        så går det ut två pojkar/flickor på spåret som fastnar 200 meter framför tågnosen.En som har bra mörkersyn hinner se detta ungefär på desamma räkhållet, hinner stanna upp tåget. Du, ser dom på 100-50 hinner inte stanna tåget, kör över yngligarna..
        Det är sällan vi kör så långsamt (50 km/h) att vi hinner stanna på 200 meter. I normal fart är stoppsträckan över 1000 meter.

Kommentera

• Den 29 är det dags för testerna, jag är nervös med laddad!

Jag ska försöka hålla mig lugn, arbeta snabbt men metodiskt utan panik, så ska det nog gå bra. Vilket deltest var det värsta tycker ni som gjort alla?

Kommentera

• tydal skrev:
            Det är sällan vi kör så långsamt (50 km/h) att vi hinner stanna på 200 meter. I normal fart är stoppsträckan över 1000 meter.
            Och just därför skall man aldrig, någonsin, över huvud taget, springa över spåret när tåg är på väg, trots det gör folk det dagligen, idioter, hade senast idag flera idioter som gick över trots att vi rullade in mot Åtvidaberg i frosthalkan!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• lalja skrev:
              Jag vill börja med att säga att jag har ingen som helst erfarenhet av tågyrket, samt resenär, då jag bara åker buss/bil/flyg.
              Men, det borde ju spela en stor roll, tänk dig in i en situation då du är lokförare, du har relativt dålig mörkersyn, så går det ut två pojkar/flickor på spåret på natten då,
              som fastnar 200 meter framför tågnosen.En som har bra mörkersyn hinner se detta ungefär på desamma räkhållet, hinner stanna upp tåget.
              Du, ser dom på 100-50 hinner inte stanna tåget, kör över yngligarna..
              Detta är bara en tanke, men ..
              Aja, du kanske inte har SÅ dålig mörkersyn, men ha detta i baktanke, så jag slipper se något i tidningarna om mosade barn.
              Hade själv ett par snorungar på spåret i tisdags, nyligen åkt från Gävle, accelererar uppemot 160-180 km/h när idioterna syns c:a 600 meter bort. Reagerar ändå hyffsat fort och får till nödbromsen omgående, men det hjälper inte direkt jättemycket, höll troligen någonstans 60-80 km/h när vi passerar den platsen där dessa två idioter från början stod, trots full nödbroms med all bromsverkan som finns att ge, utan halka. Där har du ungefär vad som gäller, och detta var ändå i dagsljus, efter en nerförsbacke på en lång raksträcka...

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• JoakimE skrev:
                Och just därför skall man aldrig, någonsin, över huvud taget, springa över spåret när tåg är på väg, trots det gör folk det dagligen, idioter,
                Det är väldigt obehagligt. Förr eller senare smäller det. Det tog fem år innan jag råkade ut för det. Andra har kört i 20 år utan att drabbas medan det händer för en del redan under utbildningen. De flesta som dör har bestämt sig. Så var det för flickan i mitt fall, och det gör det ju lite lättare att bearbeta och komma vidare, för man kunde ju inte gjort något för att förhindra det. Jag var tillbaka på jobbet två dagar efter olyckan. Men kom ihåg en sak, vad ni än gör, så titta inte.

Kommentera

• JoakimE skrev:
                  trots full nödbroms med all bromsverkan som finns att ge,
                  Såsom varandes instruktionsförare på X40 kan jag ju inom parentes nämna att nödbroms på ovan nämnda fordon inte innebär full bromsverkan. Vid nödbroms kopplas den elektrodynamiska bromsen bort, så det blir endast tryckluftsbroms och magnetskenbroms. Vill man ha full bromsverkan ska man i stället lägga körspaken i läge MB (full mekanisk broms) och släppa ner magneterna med tryckknappen "MG-broms ner" till vänster på förarbordet.

Det tar dock längre tid att tillsätta den kraftigaste bromsen än en nödbroms (i synnerhet om man går direkt från acceleration till broms, då motorerna måste ställa om sig för att generera elbroms) och det blir därför ingen nämnvärd skillnad i total stoppsträcka.

Kommentera

• JoakimE skrev:
                    Hade själv ett par snorungar på spåret i tisdags, nyligen åkt från Gävle, accelererar uppemot 160-180 km/h när idioterna syns c:a 600 meter bort. Reagerar ändå hyffsat fort och får till nödbromsen omgående, men det hjälper inte direkt jättemycket, höll troligen någonstans 60-80 km/h när vi passerar den platsen där dessa två idioter från början stod, trots full nödbroms med all bromsverkan som finns att ge, utan halka. Där har du ungefär vad som gäller, och detta var ändå i dagsljus, efter en nerförsbacke på en lång raksträcka...
                    Mja, det visste jag inte, men jag bara löst slumpade ett tal, då det var minde menat som ett exempel.
                    Men visst, då har jag lärt mig något nytt idag

Kommentera

• tydal skrev:
                      Det är väldigt obehagligt. Förr eller senare smäller det. Det tog fem år innan jag råkade ut för det. Andra har kört i 20 år utan att drabbas medan det händer för en del redan under utbildningen. De flesta som dör har bestämt sig. Så var det för flickan i mitt fall, och det gör det ju lite lättare att bearbeta och komma vidare, för man kunde ju inte gjort något för att förhindra det. Jag var tillbaka på jobbet två dagar efter olyckan. Men kom ihåg en sak, vad ni än gör, så titta inte.
                      Ajdå, . Beklagar, tur att du återhämtade dig så bra!
                      Sorgligt när sånt dära händer..

Kommentera

• Det verkar florera lite olika prov!
                        Jag gjorde ett urvalstest för green cargo i örebro och det liknar inte det som beskrivs här,men dom testar ju samma saker fast ett annat upplägg...

Kommentera

• Det verkar florera lite olika prov!
                          Jag gjorde ett urvalstest för green cargo i örebro och det liknar inte det som beskrivs här,men dom testar ju samma saker fast ett annat upplägg...
                          Green cargo? men dom har väl ingen egen utbildning?

Kommentera

• tydal skrev:
                            Såsom varandes instruktionsförare på X40 kan jag ju inom parentes nämna att nödbroms på ovan nämnda fordon inte innebär full bromsverkan. Vid nödbroms kopplas den elektrodynamiska bromsen bort, så det blir endast tryckluftsbroms och magnetskenbroms. Vill man ha full bromsverkan ska man i stället lägga körspaken i läge MB (full mekanisk broms) och släppa ner magneterna med tryckknappen "MG-broms ner" till vänster på förarbordet.

Det tar dock längre tid att tillsätta den kraftigaste bromsen än en nödbroms (i synnerhet om man går direkt från acceleration till broms, då motorerna måste ställa om sig för att generera elbroms) och det blir därför ingen nämnvärd skillnad i total stoppsträcka.
                            Ah, där ser man, än mer saker att lära sig på en dag Vid det där laget hade jag kört X40 i cirka 10-15 minuter, och tåg över huvud taget i cirka 45 minuter, så jag kände mig rätt nöjd med att få till nödbromsen såpass fort!

Hade för övrigt fler puckon som tycker sig tro att det är okej att gå över spåren utan att se sig för idag, tur nog hade man inte mer än lagt i körläget på Y2an, så faran var inte särskillt stor, men ändå ser vissa så förvånade ut när man tutar på dem, nästan lite irriterade! Ändå försöker man markera så tydligt som det bara går att man är på väg att sätta igång..! Människor!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• Tack för svaren! Så om jag byter till linser och ser bra ed de så är det ok? Eller är det -8 som gäller där också? Och vet någon när man kan söka nästa gång?

Kommentera

• PenguinEye skrev:
                                Tack för svaren! Så om jag byter till linser och ser bra ed de så är det ok? Eller är det -8 som gäller där också? Och vet någon när man kan söka nästa gång?
                                Jag ser sämre än -8 på båda mina ögon. Med linser ser jag precis på gränsen. För att börja plugga var jag tvungen att skaffa en dispans. Det gör man på järnvägstyrelsen. Vilkoren för dispansen är att jag aldrig får köra tåg med glasögon. Måste alltid ha linser. Inom en snar framtid kommer nog troligtvis jag att operera mig.

Kommentera

Working...
                                X