Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack igen.

Kommentera

• tydal skrev:
      vad ni än gör, så titta inte.
      Beklagar verkligen det som hände..

Men vad händer efter en sådan olycka? Får ju veta detta på utbildningen, men min nyfikenhet tvingar mig fråga. Man ringer och larmar? Och vad händer sen? Är man skyldig att gå ut och kolla om personen lever?

Kommentera

• Maggiie skrev:
        Men vad händer efter en sådan olycka? Får ju veta detta på utbildningen, men min nyfikenhet tvingar mig fråga. Man ringer och larmar? Och vad händer sen? Är man skyldig att gå ut och kolla om personen lever?
        Ja, man ringer till driftledningscentralen (fjärren) och larmar. De larmar räddningstjänsten. Sedan väntar man. Man är inte skyldig att göra något mer. Man bör inte gå ut. Man får inte köra mer. Ny personal skickas ut till platsen för att ta över tåget och en kamratstödjare (kollega med särskild utbildning) skickas också ut för att ta hand om en.

Om man orkar göra något medan man väntar kan man ju försöka kolla statusen på tåget, om det går att köra vidare med. När räddningstjänsten sanerat platsen ska ju resenärerna vidare på något vis och då kan det ju vara bra att veta i förväg om man behöver skicka ut ett nytt tåg. Kan ju också vara bra att kolla hur den övriga personalen på tåget mår. Men allt beror ju på vad man orkar med. Man behöver som sagt inte göra något mer än att larma.

Ambulansen brukar vara först på plats och de brukar kolla hur man mår. Sen kommer räddningstjänsten och de brukar undra om man hört något från Banverket eller har telefonnummer dit, för de ska ju skicka ut en olycksplatsansvarig. Slutligen brukar polisen komma och de brukar ställa några frågor om händelseförloppet. Vilken hastighet man hade, när man upptäckte personen, var olyckan skedde, vad klockan var och liknande. Man måste ju inte kunna allt detta, utan man får ju svara på det man kan. En sak man inte ska svara på är vad man heter. Polisen behöver inte veta vad du heter, behöver de ha tag på dig i efterhand så kan de vända sig till SJ som förmedlar kontakten. Jag har hört sägas att om man säger sitt namn till polisen så blir det offentlig handling och då kan journalister och anhöriga få tag i det, och det brukar inte vara bra. Alla förstår ju inte att man är maktlös, att det inte går att styra undan och att bromssträckan är en kilometer eller mer.

När polisen frågade mig vad jag hette sa jag bara att jag har hört att man inte behöver svara på det. "Det stämmer", svarade hon och gick vidare med nästa fråga.

När den nya personalen anlänt kan man lämna tåget och kamratstödjaren följer med så man har någon att prata med.

Dagen efter får man besöka läkare som gör en bedömning när man kan återgå till jobbet, om man kanske behöver mer stöd, prata med psykolog eller så. Läkaren måste lämna klartecken innan man får börja köra tåg igen.

Kommentera

• tydal skrev:
          När polisen frågade mig vad jag hette sa jag bara att jag har hört att man inte behöver svara på det. "Det stämmer", svarade hon och gick vidare med nästa fråga.
          .

Tack! Kändes bra att få veta detta, med tanke på att det just är det mest negativa med detta yrke.

Men förstår inte riktigt polisens avsikt med att fråga vad du heter, när dom vet att den informationen inte krävs.. Tycker det är fel av dem att fråga det.

Kommentera

• Maggiie skrev:
            Men förstår inte riktigt polisens avsikt med att fråga vad du heter, när dom vet att den informationen inte krävs.. Tycker det är fel av dem att fråga det.
            Förmodligen är de väl vana att fråga efter vad folk heter eftersom det är så viktig information att ha i så gott som alla andra fall.

Kommentera

• På tisdag ska jag in och göra testerna, är riktigt nervös för jag vill SÅ gärna klara dem! Jag lovar att redogöra detaljerat här sen hur testerna gick till.

Nån som har några sista-minuten-tips? Vad ska man tänka på?

Mvh Per.

Kommentera

• Nu har jag varit och gjort testerna för SJ, svettigt!

MEN... Jag blev GODKÄND!!!!!

Nu kommer jag att bli kallad till intervju, jag hoppas det betyder att chansen att bli antagen är stor. Vet inte hur många som kallas till intervju, men det är förhoppningsvis inte alltför många..?

Jag är glad idag, tjohoooooo!!!!!!!!!!!!
                Last edited by whippedboy; 2008-01-29, 14:08.

Kommentera

• Grattis, whippedboy!
                  @aviddevguy

Kommentera

• Grattis, whippedboy!
                    Tack! Känns otroligt skönt... men inget är ju klart ännu, men jag hoppas och tror att intervjun ska gå bra, och att jag BLIR ANTAGEN!

Kommentera

• @nders skrev:
                      Grattis, whippedboy!
                      Grattis från mig också.
                      Om någonting verkar vara för bra för att vara sant så är det nog inte det.

Gammalt djungelordspråk.

Kommentera

• tydal skrev:
                        Ja, man ringer till driftledningscentralen (fjärren) och larmar. De larmar räddningstjänsten. Sedan väntar man. Man är inte skyldig att göra något mer. Man bör inte gå ut.
                        Jag håller inte med. Lagligt sett är man kanske inte skyldig att göra något, men moraliskt sett är man skyldig att gå ut! Personen kan vara vid liv och det vore hemskt att lämna någon svårt skadad att dö ensam. Personen kan t.ex. ha försökt hoppa undan i sista sekund och på så sätt inte ha omkommit.
                        Senast redigerad av Sang-drax; i morgon kl 14:12.

Kommentera

• Sang-drax skrev:
                          Jag håller inte med. Lagligt sett är man kanske inte skyldig att göra något, men moraliskt sett är man skyldig att gå ut! Personen kan vara vid liv och det vore hemskt att lämna någon svårt skadad att dö ensam. Personen kan t.ex. ha försökt hoppa undan i sista sekund och på så sätt inte ha omkommit.
                          Glöm det där med moraliska skyldigheter i det där läget, har du haft möjlighet att studera hur en människa sett ut efter en tågpåkörning?
                          Det är inget som en förare i det läget skall behöva se, det kan vara illa nog ändå att komma tillbaka till ett sådant yrke efter upplevelsen i sig i och med påkörningen, utan att ha några "moraliska" skyldigheter.

Dessutom skulle jag nog säga att det är högst tveksamt ändå att ge sig ut, för man är nog inte mycket till hjälp i det läget!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• borde man inte kunna klara sig om man ligger i mitten så man kommer emellan hjulen eller är det så lågt golv i ett tåg?

Kommentera

• Auric skrev:
                              borde man inte kunna klara sig om man ligger i mitten så man kommer emellan hjulen eller är det så lågt golv i ett tåg?
                              Nej, det finns ingen plats där. Det är så lågt "golv" i ett tåg. Motorer och annan utrustning sitter där.

Kommentera

• tydal skrev:
                                Nej, det finns ingen plats där. Det är så lågt "golv" i ett tåg. Motorer och annan utrustning sitter där.
                                Det var en tjomme som gjorde just så i Ljungskile i helgen och han överlevde.
                                Break a rule!

Kommentera

Working...
                                X