Det gör det tyvärr inte. Färgseendet måste vara perfekt.
HAHA, typiskt!
Jag har just suttit och skrivit en ansökan, läste först på vad hälsokraven sa och enligt de så var det ok. Men jag får väl se vad jag får för svar om jag nu får ett svar
Va synd, och ja, lite typiskt. När jag skrev min ansökan tog SJ:s webplats bort alla ÅÄÖ...det var också lite smått drygt. Men men, kanske blev så för alla, vem vet. Annars får de väl tolka, haha. Hur är själva utbildningen sen då? Det verkar ju vara väldigt mycket praktik, vilket verkar väldigt bra!
Det gör det tyvärr inte. Färgseendet måste vara perfekt.
Hm.... jag som funderade starkt på att söka in. Men hur är det nu om man är färgblind till den grad att man bara ser "basfärger". Dvs alla fasta färger som "vitt","svart","gult","grönt",blått" osv osv. ? För det jag går bet på, det är när det blir olika nyanser av olika färger. Som tex ljusblått, eller terakotta ..ja, ni förstår nog.
Men det är kanske skit samma. Färgblind som färgblind menar jag.
Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
Komma i kontakt: info@livohelvete.se | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | webbshop@livohelvete.se
Kan ni se siffrorna utan minsta tvekan så borde det inte vara några problem.
En kollega till mig fick godkänt på det första färgseendetestet och blev lokförare, men vid nästa hälsokontroll fem år senare var den läkaren mer noggrann och märkte att hon tvekade lite på någon siffra. Han gjorde då ett utförligare test och fann att hennes färgseende inte var helt perfekt. Hon såg röda färger mörkare än en normalseende. Det vill säga om vi tar exempelvis #300000 (väldigt mörkrött) så ser ju vi att det är rött, men hon ser det som svart. I och med det ansågs hon inte ha normalt färgseende och fick inte fortsätta vara lokförare.
Skickade även jag in en ansökan, lokförare var ju trots allt ett av de yrken jag drömde om som liten knatte Dessutom skulle det ju passa väldigt bra med tanke på att jag numer bor i Linköping, Mjölby är ju inte direkt långt bort!
En fråga om färgerna. Vad är det som man måste se då man kör tåg men inte bil osv?
Är det att man ska se om det kommer ut något på spåret?
Antar att dom kräver detta eftersom du har ansvar för flera hundra personer, Och då vill dom inte att du ska missa ifall det e gul, rött, grön och vilka mer färger som dom nu använder...
------------------------------------------ Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
------------------------------------------ SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
------------------------------------------ Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny
Kommentera