Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tullelisa
    Medlem
    • 2008-03-12
    • 10

    #541
    Originally posted by Sjöbom
    jag kom inte in. Hade endast valt hallsberg som placering efter som jag bor där. Men jag kommer söka ky utbildningen. Grattis och lycka till !
    Hej Sjöbom!
    Det var tråkigt att du inte kom in....men jag säger som Linnean ...du kommer ju att fixa KY-utbildningen. Lycka till!!

    Comment

    • Tullelisa
      Medlem
      • 2008-03-12
      • 10

      #542
      Hej Tydal!
      Eftersom du verkar kunna det mesta om det här med lokföraryrket *smörar*....så undrar jag om du kan berätta lite om hur ett lokförarschema kan se ut?....och om du har några tips på vad man ska tänka på till oss nya?
      Tullelisa

      Comment

      • tydal
        Medlem
        • 2003-06-19
        • 3788

        #543
        Det enklaste är nog att jag berättar hur jag jobbade förra veckan:

        Måndag: 05.07-12.02: Västerås-Stockholm-Västerås, Västerås-Eskilstuna-Västerås.
        Tisdag: 05.15-15.59: Västerås-Göteborg-Västerås.
        Onsdag: Jour 06.00-13.00. (Jag fick köra ett tåg till Hagalund och åka hem.)
        Torsdag: Ledig.
        Fredag: 13.34-20.18: Västerås-Uppsala-Sala-Uppsala-Västerås.
        Lördag-söndag: 22.07-04.09: Nattåget Västerås-Gävle-Västerås

        Comment

        • Epiq
          Medlem
          • 2008-05-13
          • 59

          #544
          Intressant, här kommer lite följdfrågor
          Har ni något slags roterande schema eller får ni efter behov hela tiden? Har du något inflytande över ditt egna schema? Övernattar du på annan ort eller kommer du alltid tillbaka till Västerås? (många som pratar om övernattningar på annan ort..)
          Om jag förtstått saken rätt undervisar du också. När gör du det?
          Tack på förhand!

          Comment

          • tydal
            Medlem
            • 2003-06-19
            • 3788

            #545
            En del har roterande schema (6 veckor), det kallas att man går på grupp eller fast lista. Ungefär 50-60% gör det. Vi andra går på "skubben" och det innebär att vi vet i förväg vilka dagar vi är lediga, men hur vi ska jobba de dagar vi jobbar får vi normalt reda på en vecka i taget, senast måndag veckan innan. Men det förekommer även sistaminutenändringar beroende på sjukskrivningar och sånt. Behöver de ändra ens jobb senare än måndag veckan innan så får de ringa och fråga först och så får man ett litet tillägg på lönen för det.

            Ja, man har ju lite större inflytande över schemat i och med att det planeras sent. Säger jag till två veckor innan att jag skulle vilja vara ledig en dag eller sluta tidigt den dagen eller börja sent så är det i allmänhet aldrig några problem att fixa eftersom de då ännu inte planerat hur jag ska jobba.

            Övernattningar på annan ort förekommer. I Västerås sover vi regelbundet i Mora, Falun, Stockholm, Hallsberg och Eskilstuna. Jag hade ingen förra veckan, men någon gång i veckan är normalt.

            Förra veckan undervisade jag på måndagen, tisdagen och fredagen. Då var det inte jag som satt vid spakarna utan elever från skolan i Hallsberg.

            Som lärare (instruktionsförare) är det i stort sett tre olika saker jag gör; övningskörning (som förra veckan), teoriutbildning i lektionssal och praktikutbildning på tågfordon. Men jag har också behörighet att examinera lokförare. Allt detta vävs in i mitt ordinarie schema, så man gör lite av varje.

            Exempelvis kommer JoakimE från den här tråden hit om två veckor och får åka med mig i en vecka. Bedömer jag att han kan köra tåg så skriver jag under ett intyg åt honom och då blir han officiellt lokförare, eller "förare av tåg" som det egentligen heter numera.

            Comment

            • Tullelisa
              Medlem
              • 2008-03-12
              • 10

              #546
              Originally posted by tydal
              Det enklaste är nog att jag berättar hur jag jobbade förra veckan:

              Måndag: 05.07-12.02: Västerås-Stockholm-Västerås, Västerås-Eskilstuna-Västerås.
              Tisdag: 05.15-15.59: Västerås-Göteborg-Västerås.
              Onsdag: Jour 06.00-13.00. (Jag fick köra ett tåg till Hagalund och åka hem.)
              Torsdag: Ledig.
              Fredag: 13.34-20.18: Västerås-Uppsala-Sala-Uppsala-Västerås.
              Lördag-söndag: 22.07-04.09: Nattåget Västerås-Gävle-Västerås
              Tack för hjälpen Tydal
              Det är jättebra att man har en lokförare man kan fråga! Jag ser verkligen fram emot att börja utbildningen och jag antar att vi kommer att träffas då.

              Comment

              • JoakimE
                Medlem
                • 2000-02-12
                • 1190

                #547
                Originally posted by tydal
                Exempelvis kommer JoakimE från den här tråden hit om två veckor och får åka med mig i en vecka. Bedömer jag att han kan köra tåg så skriver jag under ett intyg åt honom och då blir han officiellt lokförare, eller "förare av tåg" som det egentligen heter numera.
                Det var mer än jag visste, koolt! Något särskillt du är mutbar med?

                ewenson.se - själlöst

                Comment

                • tydal
                  Medlem
                  • 2003-06-19
                  • 3788

                  #548
                  Originally posted by JoakimE
                  Något särskillt du är mutbar med?
                  Ja, såna viktiga frågor som hur man mutar läraren, om man får sluta femton minuter tidigare för att hinna med tåget och när det blir lunch tar jag upp redan första dagen :-)

                  Comment

                  • JoakimE
                    Medlem
                    • 2000-02-12
                    • 1190

                    #549
                    Originally posted by tydal
                    Ja, såna viktiga frågor som hur man mutar läraren, om man får sluta femton minuter tidigare för att hinna med tåget och när det blir lunch tar jag upp redan första dagen :-)
                    Lysande! Kommer gå så fint detta!

                    ewenson.se - själlöst

                    Comment

                    • Nellie69
                      Medlem
                      • 2008-09-03
                      • 1

                      #550
                      Schema

                      Originally posted by tydal
                      Det enklaste är nog att jag berättar hur jag jobbade förra veckan:

                      Måndag: 05.07-12.02: Västerås-Stockholm-Västerås, Västerås-Eskilstuna-Västerås.
                      Tisdag: 05.15-15.59: Västerås-Göteborg-Västerås.
                      Onsdag: Jour 06.00-13.00. (Jag fick köra ett tåg till Hagalund och åka hem.)
                      Torsdag: Ledig.
                      Fredag: 13.34-20.18: Västerås-Uppsala-Sala-Uppsala-Västerås.
                      Lördag-söndag: 22.07-04.09: Nattåget Västerås-Gävle-Västerås
                      Är detta en helt normal vecka eller har man längre ledigheter emellanåt?

                      Med tack på förhand /

                      Comment

                      • tydal
                        Medlem
                        • 2003-06-19
                        • 3788

                        #551
                        Originally posted by Nellie69
                        Är detta en helt normal vecka eller har man längre ledigheter emellanåt?
                        Våra arbetsveckor är 38 timmar, och det där blir 38 timmar så arbetstiden i sig är ju normal, men sen är det klart att arbetstiden per dag kan variera. Man kan ju lika gärna klara av de 38 timmarna på fyra dagar. Normalt har man mellan 1 och 3 lediga dagar per vecka, oftast 2.

                        Jobbar man för många timmar så sparas ju tiden så man senare kan ta ut den i ledighet, men för att man ska kunna ta ledigt måste man ju också få ledigheten beviljad, dvs det måste finnas tillräckligt med personal för att köra de tåg som ska köras.

                        Comment

                        • _Caroline_
                          Medlem
                          • 2008-09-04
                          • 1

                          #552
                          Originally posted by inkalinka
                          Green Cargo har betald utbildning oxå.
                          Nu blev jag nyfiken!
                          Vet du något mer om den utbildningen? Jag har kikat runt på deras hemsida, men inte hittat någon information.

                          Någon som vet om Green Cargo föredrar någon speciell utbildningsort/skola?
                          Carro

                          Comment

                          • Epiq
                            Medlem
                            • 2008-05-13
                            • 59

                            #553
                            Klarade delprov två också! Nu är det bara läkarundersökningen kvar sen i oktober smäller det. Yey!

                            Comment

                            • inkalinka
                              Medlem
                              • 2007-12-29
                              • 45

                              #554
                              Originally posted by _Caroline_
                              Nu blev jag nyfiken!
                              Vet du något mer om den utbildningen? Jag har kikat runt på deras hemsida, men inte hittat någon information.

                              Någon som vet om Green Cargo föredrar någon speciell utbildningsort/skola?
                              Carro
                              Kan tyvärr inte hjälpa dig med info. Har ganska nyligen gjort Lia där och fick då höra om utbildningen.
                              Mitt bästa tips är nog att ringa dit och höra sig för. Annars kanske någon annan på sidan kan hjälpa dig...

                              Comment

                              • inkalinka
                                Medlem
                                • 2007-12-29
                                • 45

                                #555
                                Var inne och kollade lite på Green Cargos hemsida....Det verkar inte som att det är någon utbildning på g just nu, men det skulle komma upp där när detta händer.

                                Comment

                                Working...