Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tydal
    Medlem
    • 2003-06-19
    • 3788

Originally posted by murbruk
    Men vänta nu... är det inte staten som äger en stor del av SJ?
    Jo, staten äger SJ.

Originally posted by murbruk
    Sen skall alltså staten också besluta om vem som får köra?
    Låter inte helt rättvist väl...
    Så har det varit i många år, och jag har inte märkt att de skulle favorisera SJ.

Comment

• Epiq
      Medlem
      • 2008-05-13
      • 59

Onkelborg: (Har du mer tid du behöver slå ihjäl i Hallsberg kan du komma förbi skolan så kan du snacka lite med lärarna, studenterna o slippa frysa )
      Vill bara påpeka att de letar folk på HectorRail t.ex. sen så har det varit överutbildning av lokförare. SJ ska ju igentligen inte utbilda egna utan ta folk från KY-utbildningar, samma med Green Cargo. Så nu när utbildningarna blivit färre och längre så kommer det bildas att sug igen eftersom det kommer vara stora pensionsavgångar i flera år frammåt. Persontrafiken påverkas väldigt lite av konjunkturen o de mindre godsföretagen verkar inte så påverkade när jag pratat med folk som jobbar där, men det kan ju variera. Jag tycker definitivt inte man ska oroa sig för att gå utbildningen, särskillt inte om man kan tänkas bo lite överallt i landet.

Annars körde jag mitt första RC-lok i måndags vilket var otroligt roligt, man blir som ett litet barn på julafton.

Comment

• onkelborg
        Medlem
        • 2003-07-31
        • 582

Epiq: Jo, jag har kommit fram till ungefär samma sak Appropå hälsa på, jag (eller vi, min tjej också, snarare) har fått lägenhet tvärs över gatan ifrån tcc, ska flytta in i början på mars, så det är nog inte helt otroligt att jag hälsar på Måndag den 9 mars ska jag i alla fall hämta nyckel å titta lite mer noggrant på lägenheten, sedan vet jag inte riktigt, ska ha lägenheten i Linköping mars ut så jag lär väl pendla några gånger på något sätt

(Jag vill också köra rc-lok! Ge mig! =D )

Comment

• Epiq
          Medlem
          • 2008-05-13
          • 59

Onkelborg: Det är bara o komma upp o snacka lite skit, jag heter Carolin. Du kan alltid fråga efter mig. Vårt normala schema är 09.00-16.00 med lunch från 11.30-13.00 och lediga fredagar. Raster brukar vi ha tio minuter i hel till hel timme. 14 mars till 1:a april är jag i Thailand så då kan det iofs vara svårt att få tag i mig, men du kan alltid prata lite med de andra. Lycka till med flytt och allt!

Comment

• onkelborg
            Medlem
            • 2003-07-31
            • 582

Jag måste säga att jag gillar schemat, får jag välja fritt så sover jag helst på dagen (Så att börja 09 är vansinnigt mycket bättre än att börja 08 =) )

Lediga fredagar visste jag faktiskt redan om, och det uppskattas Lång lunch är väl heller inte fel, och det var visst rätt så bra strösslat med raster.. Få se nu.. 5 timmar per dag ungefär?

Comment

• johans83
              Medlem
              • 2008-08-17
              • 18

hmm nu blev jag nyfiken på om vi har en ledig dag i veckan på ky utbildningen i Mjölby också. Men det får jag veta på måndag om inte annat

Comment

• Epiq
                Medlem
                • 2008-05-13
                • 59

Ja det låter korrekt Man får inte överanstränga sig på utbildningen direkt, men du kommer inte gilla första skolsalen ni får. Vi hatade den, men när vi sticker på Lia så blir den bättre er

Vet inte hur de gör i Mjölby, men man tycker det borde vara liknande så folk kan långpendla över helger.

Comment

• onkelborg
                  Medlem
                  • 2003-07-31
                  • 582

Visst har jag förstått rätt att den ändå är på heltid utbildningen? (Tänker på csn nu.. ) Vad är det som är så hemskt med den salen? Har det någonting att göra med att byggnaden har varit äldreboende? =)

Appropå överanstränga sig, ingen risk, det har jag inte lyckats med hittills

Comment

• lokko
                    Medlem
                    • 2008-12-04
                    • 5

Tider Mjölby

Schemat i Mjölby är: Månd 12.00-16.00 , tisd,onsd,torsdag 08.00-16.00 och Fredag 08.00-12.00, dessutom är man nästan alltid ledig Måndag eller Fredag!

Comment

• cantona77
                      Medlem
                      • 2009-02-12
                      • 13

Hallå har sökt till hallsberg till hösten men min kallelse till testen kom inte fram men tydligen ska jag få göra dom iaf vad är det för test? sen undrar jag hur många dom tar in? klart det ser inte ljust ut med jobb men det hinner hända mycke på några år får man hoppas.. är kock så man får väl jobba vidare med det tills det vändermen helst vill man ju jobba som lokförare hoppas bara att man klarar testen

Comment

• sNaIjK
                        Medlem
                        • 2008-07-13
                        • 36

Samtliga intag på KY utbildningarna är inställda f.o.m höstens intag. Grattis till er som kom in nu, ni lär garanterat få jobb eftersom det antagligen komemr bli brist om 2 år igen

Comment

• Epiq
                          Medlem
                          • 2008-05-13
                          • 59

Det är heltid, no worries

Comment

• cantona77
                            Medlem
                            • 2009-02-12
                            • 13

ok så om man missar nu får man vänta ganska länge på att få en ny chans ska till hallsberg den 3mars o göra första testet sen får man väl se...hur svåra är testen någon som vet vad dom handlar om?har hört så mycke olika..hoppas man klarar dom..

Comment

• Epiq
                              Medlem
                              • 2008-05-13
                              • 59

Meningen är att man inte ska veta vad det är för tester... vill du veta kan du läsa längre bak i tråden eftersom den frågan dyker upp hela tiden. Mitt råd är sov ordentligt innan och stressa inte (eller så lite du kan). Så går det bra!

Comment

• cantona77
                                Medlem
                                • 2009-02-12
                                • 13

haha ok har läst nästan alla men kunde inte hitta några svar..tror inte man kan plugga till provet direkt va bara lite nyfiken men det visar sej den 3 mars hur går det i skolan??

Comment

Working...