Grattis! Jag sökte också men ingen har hört av sig till mig, ringde de eller skickade de mail?
Tack så mycket! De ringde. Jag blev väldigt förvånad över att det inte blev mejlsvar, men vid närmare eftertanke förstår man ju det. De är självklart måna om att veta säkert att man kan komma på testdagarna osv.
Känns jättespännande!
Med tanke på att de förmodligen har ganska många att ringa till, så är det ju inte säkert att de hunnit ringa alla än. Så håll tummarna!!
Tack, jag håller tummarna! Hoppas verkligen de ringer mig snart :-)
Tycker att jag borde bli utvald för jag är busschaufför och hoppas det är meriterande, tyvärr hann jag inte lägga så mycket tid på ansökan som jag hade velat, upptäckte annonsen samma kväll den sista ansökningsdagen så det blev lite bråttom att fixa, men man hoppas ju...
Beror nog på vad man menar med framtiden, utvecklingen är inte direkt jättesnabb på järnvägen. Kommer att ta många år ens innan man byggt höghastighetsbanor mellan våra storstäder.
Teknik för förarlösa tåg och flygplan finns väl i princip redan, problemet är att folk inte vill åka med dem, utan man vill gärna ha en människa bakom spakarna som kan ta vid om det blir problem.
Tunnelbanan är ju alltid inne i stan där personal snabbt kan vara på plats vid eventuella problem.
Det finns jobb. Massa jobb. I nuläget kanske 50-100. De närmaste åren uppskattningsvis 500-1000. Anledningen är att medelåldern på lokförare är hög och de flesta kommer snart att gå i pension.
Originally posted by rex
har precis kollat på arbetsförmedlingen...det finns tre-fyra...
Det finns inga lokförare över som skulle söka dessa jobb, så det är inte så meningsfullt att annonsera där. I stället anordnar företagen egna utbildningar, eftersom de ordinarie utbildningarna med kanske 60 platser per år inte räcker.
Originally posted by rex
stämmer det att i Norge och Danmark tjänar lokförare dubbelt så mycket? gäller svensk lok-körkort i dessa länder?
I Norge tjänar man generellt mer, men det är också dyrare att bo där. Danmark vet jag inte, men om man blir utlånad till utlandet får man ju traktamente. Nej, svenskt "lokkörkort" gäller inte utomlands, det är för stora skillnader i hur man kör tåg. Men att vara svensk lokförare är ju en merit.
rex, med tanke på att jag inte gjort något högskoleprov, och har cirka en vecka kvar till slutprovet i teoridelen för lokförarutbildningen, så skulle jag nog säga att det inte är ens ett krav att ha gjort det..!
Och vad gäller förarlösa tåg som undrades om ovan, så är det nog väldigt långt borta från svenska järnvägar, det finns alldeles för många variabler att hålla reda på för att det skulle vara genomförbart inom kort. Möjligen på helt nyproducerade spår, separat avskiljda från övrigt spårnät att det skulle fungera. Ta bara en sådan sak som alla de klotväxlar som finns i tusentals, tio tusentals om inte ännu mer som i sådana fall måste byggas om, eller bemannas, lär inte hända direkt snart..
Och vad gäller förarlösa tåg som undrades om ovan, [...] Ta bara en sådan sak som alla de klotväxlar som finns i tusentals, tio tusentals om inte ännu mer som i sådana fall måste byggas om
Klotväxlar styrs väl inte av lokföraren? Jag ser inga större problem för förarlösa tåg.
Klotväxlar styrs väl inte av lokföraren? Jag ser inga större problem för förarlösa tåg.
Inte? Varför har ingen sagt det åt oss, har vi ju kastat massor av klot helt i onödan, ringer dig nästa gång jag vill ha en klotväxel omlagd då..
Klotväxlar är högst manuella, och i varje fall i situationen på SJ, så är det allt vi själva som så vackert och graciöst får klättra ner från loken och lägga om dessa växlar när vi växlar till/från uppställningsspår..
Problemen ligger i det enorma antalet anslutande spår till höger och vänster, på t.ex. t-banan i Köpenhamn finns det begränsat antal ställen som ställer till problem, trafiken går åt samma håll, hela tiden, och antalet platser där konflikter kan uppstå är begränsade. Så är det inte riktigt i tågsverige, inte än på mycket mycket länge..
I Sverige är det en. Men vi har elektroniska övervakningssystem som gör så att tåget bromsar automatiskt om man skulle svimma, köra för fort eller inte bromsa i tid för en stoppsignal.
Hur fungerar systemet om man skulle svimma t.ex., är det nåt slags dödmansgrepp?
Hur fungerar systemet om man skulle svimma t.ex., är det nåt slags dödmansgrepp?
Det är en slags pedal som ska hållas i ett mellanläge. Är den inte i mellanläget en viss tid, vi snackar tiotals sekunder, så antar jag att det först larmar och sedan bromsar tåget.
Mellanläge just för att försvåra att man spärrar den med något verktyg. Det är nog svårare att få den att va i mellanläget än längst ned. Det skedde en olycka i Tyskland eller Frankrike där lokföraren troligtvis fick hjärtattack eller liknande. På den loktypen förekom det att man spärrade säkerhetsgreppet.
Comment