Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViktorE
    Medlem
    • 2009-01-04
    • 14

hur sen en vanlig dag ut på merresor som lokförare (om vi utgår från att tåget inte är uppstartat)

Comment

• inkalinka
      Medlem
      • 2007-12-29
      • 45

Originally posted by sNaIjK
      Du la inte märke till ett EG lok med 600 meter vagnar som stod stilla 50 minuter på Nässjö C igår? Vår avlösning tog lite längre tid än beräknat...

Nopp, såg inte detta fenomen.
      Fick ni sura påringningar från Ställverket då??

Comment

• inkalinka
        Medlem
        • 2007-12-29
        • 45

Originally posted by ViktorE
        hur sen en vanlig dag ut på merresor som lokförare (om vi utgår från att tåget inte är uppstartat)

Oj, det var ingen liten fråga du ställer....
        Det som vi alltid börjar turen med är att ta ut tidtabell och order + att vi kollar i Sifosystemet vilken vagn vi ska ha. Sen bär det av ner till stall och starta upp vagnen och klargöra. Växla fram till plattform och köra tåget mot slutdestinationen.

Andra turer kan börja med en passresa eller att man ska byta av en annan förare som kommer in till stationen.
        Det var en kort sammanfattning......

Comment

• ViktorE
          Medlem
          • 2009-01-04
          • 14

Tack så mycket!

Comment

• DanielBB
            Medlem
            • 2009-01-21
            • 1

Jag har ett riktigt i-landsproblem framför mig just nu. har blivit kallad till det första urvalstestet. Problemet är att det krockar med ett så in-i-jorden viktigt datum. Är jobbrelaterat.

Är det någon som har erfarenhet av att flytta tiden för första urvalet, typ en dag? Går det? Det står ju visserligen att man ska höra av sig om man inte kan komma, men frågan är, får man en ny tid då, eller betyder det med andra ord att man måste söka en gång till senare?

Jag vll ju helst undvika att ringa och tjata om en ny tid, vill ju inte framstå som jobbig eller den som ska bossa, de kunde ju trots allt välja vilken som helst.

Comment

• onkelborg
              Medlem
              • 2003-07-31
              • 582

Nu vet jag inte, men i höstas vad det två-tre dagar någonting med urval, du kan nog få bli flyttad till en av de andra dagarna om du frågar

Comment

• Lasp
                Medlem
                • 2000-07-29
                • 10197

Originally posted by DanielBB

Jag vill ju helst undvika att ringa och tjata om en ny tid, vill ju inte framstå som jobbig eller den som ska bossa, de kunde ju trots allt välja vilken som helst.
                Det är väl enkelt att ringa och förklara att det inte passar hundra!
                Det måste vara upp till var och en att kunna komma med synpunkter utan att det känns bossigt.
                Så ring du bara och be om en annan tid, om det inte går kan du väl försöka flytta det andra datumet.
                Gör det inte svårare än det är. Ingen är ju tankeläsare ;-)
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Comment

• Epiq
                  Medlem
                  • 2008-05-13
                  • 59

DanielBB
                  När jag gjorde testerna så var det några som hade bytit dagar utan några problem. De som håller i testerna försöker ordna så det passar för alla så oroa dig inte o lycka till på testerna

Onkelborg: Ska du börja utbildningen nu i vår?

Comment

• onkelborg
                    Medlem
                    • 2003-07-31
                    • 582

Epiq: Jepp, det blir nu i vår Gjorde läkarundersökning förra veckan, och ringde idag och kontrollerade att kuvertet hade kommit in som det skulle. Så i princip är jag antagen nu =) Sitter för övrigt på våning två i en dubbeldäckare på Gävle C, dörrarna stängdes precis..

Fick Bodens kursplan och skumläste lite, det enda som rent spontant såg tråkigt ut var nog det där med hälsa å grejjer

Comment

• kenfy
                      Medlem
                      • 2007-12-21
                      • 13

snart så

om en vecka är man (förhoppningsvis=) examinerad lokförare på SJ!

det är en underbar känsla och helt klart värd att kämpa för!

Comment

• onkelborg
                        Medlem
                        • 2003-07-31
                        • 582

Jag vill också köra tåg nu :O

Comment

• Epiq
                          Medlem
                          • 2008-05-13
                          • 59

Originally posted by onkelborg
                          Epiq: Jepp, det blir nu i vår Gjorde läkarundersökning förra veckan, och ringde idag och kontrollerade att kuvertet hade kommit in som det skulle. Så i princip är jag antagen nu =) Sitter för övrigt på våning två i en dubbeldäckare på Gävle C, dörrarna stängdes precis..

Fick Bodens kursplan och skumläste lite, det enda som rent spontant såg tråkigt ut var nog det där med hälsa å grejjer
                          Ska du läsa i Boden? Trodde du skulle läsa i Hallsberg
                          Den hälsa vi hade var tråkigt o meningslöst, men jag hoppas mer på hjärt/lung-räddning som vi inte haft än. Annars är det intressant, oplanerat och lungt att plugga till lokförare.

Ska ut på första officiella tittarturen i morgon mellan Laxå-Gbg. Ska bli riktigt kul!

Comment

• onkelborg
                            Medlem
                            • 2003-07-31
                            • 582

Epiq: Nej, ska läsa i Hallsberg, men de har ingen färdig kursplan än. Men jag fick Bodens så jag har ett hum Utbildningen ska visst göras om till 60 poäng, av någon anledning, så det blir lite förändringar.

Att det är intressant hoppas jag verkligen (för om det är intressant så kommer jag lära mig mer än nödvändigt, om jag känner mig själv rätt, av bara farten), oplanerat låter bra, och lugnt är det alltid när jag pluggar

Btw, har du fått något hum om var i Sverige man kommer kunna hamna under LIA/var det finns sug efter färdiga lokförare? Skulle vara lite intressant att veta

Comment

• Muzzafarath
                              Medlem
                              • 2000-04-25
                              • 1474

Nu var det inte mig du frågade, men...

Btw, har du fått något hum om var i Sverige man kommer kunna hamna under LIA/
                              Överallt.

var det finns sug efter färdiga lokförare?
                              Ingenstans.
                              Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Comment

• onkelborg
                                Medlem
                                • 2003-07-31
                                • 582

Är det så pass illa alltså? Jag hade fått för mig att det främst var kring utbildningsorterna det var knivigt :/

Comment

Working...