Originally posted by johans83
Lokförarutbildning!
Collapse
X
-
15 i snitt räckte inte för mig. Hade runt 16.0 + 5 års arbetslivserfarenhet men blev inte ens kallad till testerna i Ängelholm. Kanske därför dem har en snittålder på 35 år på deras utbildning. I Mjölby gick det bättre. Dem tar hellre in ett större urval och provar än går på högst betyg. -
Mmm verkar stämma
fick brev från Mjölby nu att jag skulle få komma och göra tester. Är inte så nervös för matematiken då jag är bra på det men språklig förståelse och rumsuppfattning vet jag inte riktigt.
Brukar bara ha hälften rätt på just ord på högskoleprovet och med rumsuppfattning vet jag inte riktigt vad dem menar.Comment
-
Språklig förståelse var inte, som högskoleprovet på det testet jag gjorde, utan mer som krånliga manualer. Det jag kan säga så du skall stressa mindre är att de går igenom varje test innan ni gör det och ni får antagligen göra tre testuppgifter innan varje test också, så de ser att alla har förstått. Bästa du kan göra är att bara komma dit så fräsh och utvilad du bara kan. Lycka till!Comment
-
Lycka till, ett tips kör igenom lite IQ tester på nätet, öva på talföljder, "vikproblem".Originally posted by johans83torsdag 13
...
scrolla ner så får du lite tips.Comment
-
Hmm ingen aning...
Hursomhelst så fixa jag första provdagen igår
Nervositet spelade ett spratt men men det gick vägen ändå.
Så nu väntar tre datorbaserade test och snacka med psykolog om 3 veckor cirka. Man undrar ju lite vad dem skall testa denna gång förutom simultankapacitet som jag tror kommer.
Tips och information mottages gärna
Comment
-
Har oxå hört att Sj har en annan version av "pricken", men vet ej om detta är sant.
De tre datorbaserade testen är simultankapaciteten, närminnet och uthålligheten.
Simultankapaciteten är som sagt var att man ska göra flera saker samtidigt. Dels svara på frågor som kommer ur högtalaren och dels kryssa för symboler på skärmen. Allt på tid förstås.
Närminnet testas genom enkel huvudräkning och med enkel menar jag 1+2 till 9+9.
Uthålligheten testas genom "pricken". Man ska sitta och titta på en liten vit prick som hoppar fram på dataskärmen. När den hoppar över ett steg så ska man trycka på en knapp. Detta i ca 32 min.
2 veckor till.....
sen är man färdig lokförare!!
Comment
-
Originally posted by johans83Hmm ingen aning...
Hursomhelst så fixa jag första provdagen igår
Nervositet spelade ett spratt men men det gick vägen ändå.
Så nu väntar tre datorbaserade test och snacka med psykolog om 3 veckor cirka. Man undrar ju lite vad dem skall testa denna gång förutom simultankapacitet som jag tror kommer.
Tips och information mottages gärna
Detta är bra att träna simultankapaciteten med:
Ni var runt 120 som testade och ca 20 är kvar. Ca 50% brukar åka ut på dom datorbaserade testen. Det som är i särklass värst är pricken! Omöjlig att förbereda sig på. Simultantestet är rätt svårt att träna på också. Du får massa instruktioner i lurarna vad du skall göra om 1 minut, 20 sek, 45 sek, samtidigt som du skall pyssla med andra grejor. Ditt närminne testat också. Finns ett närminnesprov i officer.nu testet. Så har du koll på läget
Comment
-
Rykten är roliga va, och dom sprids lättOriginally posted by sNaIjKÄr det sant att SJ inte tillämpar samma intagningsprov som TCC och GC? Har hört att dom förenklat "pricken" eftersom många inte blev godkända på detta moment.
Fast man kan ju alltid börja med att tänka sig, "Vad skulle SJ vinna av att få ut olämpliga förare i spåret?"...
Comment
Oderland
Collapse
Comment