Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johans83
    Medlem
    • 2008-08-17
    • 18

Kursupplägg för mjölby:

Basutbildning tågförare, 60 p KY18 2009-02-09—10-04-29
    Huvudmoment Ämnen Tidpunkt

Grundläggande järnvägskunskap, 1p Introduktion V 07
    Allm. järnvägskunskap
    Trafikoperatörer
    Infrastruktur

Grundläggande basutbildning, 3p Förarens arbetsmiljö V 08-10
    Trafikledning/Infrastruktur
    Tillsyn och regler
    Säkerhet, vistas i spår
    Brandskydd
    Hjärt- och lungräddning
    Elskyddsföreskrifter
    Trafikföreskrifter

Grundläggande trafik- Trafikföreskrifter V11-17
    och fordonsutbildning, 7p grundläggande dragfordonsteknik
    Grundläggande vagnteknik
    Bromsföreskrifter/Bromsteknik

Lärande i arbete, LIA 1, 2p Företagsförlagd bang.utb. V18-19

Tågutbildning 1,spärrfärd./tåg, 5p Trafikföreskrifter V20-25
    Fordonsutbildning, 1p Bromsföreskrifter
    El- och dieselfordon

Lärande i arbete, LIA 2, 5p Företagsförlagdtågtjänstutb. V26-30

Studieuppehåll V31-32

Fordonsutbildning, 2p Elteknik V33-34
    Elfordon
    Dieselfordon
    Personvagnar
    Godsvagnar
    Farligt Gods

Tågutbildning 2, 9p Trafikföreskrifter V35-43
    Bromsföreskrifter

Lärande i arbete, LIA 3, 8p Företagsförlagd tågtjänstutb. V44-51

Studieuppehåll V52-53

Tågutbildning 3, 7p Trafikföreskrifter V01-09
    Fordonsutbildning, 2p Bromsföreskrifter
    El- och dieselfordon

Lärande i arbete, LIA 4, 7p Företagsförlagd tågtjänstutb. V10-16

Examination, 1p Examination och utvärdering V17

Comment

• inkalinka
      Medlem
      • 2007-12-29
      • 45

Originally posted by onkelborg
      Är det så pass illa alltså? Jag hade fått för mig att det främst var kring utbildningsorterna det var knivigt :/

Tyvärr är det illa. Vi var 25 i klassen, ca hälften har fått jobb och vi slutade i nov....

Ska inte säga att alla inte anställer, för det vet jag inte.

Håll tummarna för att det kommer "igång" snart.....

Comment

• onkelborg
        Medlem
        • 2003-07-31
        • 582

Blä :/ Jag hoppas att det ska bli lite snurr, om inte annat så känns det som att det finns möjligheter för det; dubbelspåret mjölby<->motala byggs ju, och botniabanan är ju på väg att vara klar..? Samt lite pensionsavgångar. Fast å andra sidan verkar det gå lite inflation i de här KY-utbildningarna..

Btw, vet du var i sverige de sökt jobb? Och hos vilka operatörer? Persontrafik? Gods?

Comment

• Muzzafarath
          Medlem
          • 2000-04-25
          • 1474

Fast å andra sidan verkar det gå lite inflation i de här KY-utbildningarna..
          En aning... KY-myndigheten motiverar det med att dom har fått indikationer från företagen att det finns efterfrågan på lokförare - fullständigt verklighetsfrånvänt.

Btw, vet du var i sverige de sökt jobb? Och hos vilka operatörer? Persontrafik? Gods?
          Återigen var det inte mig du frågade men jag har själv sökt jobb hos i princip alla operatörer i hela landet (med ett fåtal undantag). Samma gäller många av min f.d klasskamrater.
          Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

Comment

• onkelborg
            Medlem
            • 2003-07-31
            • 582

ok.. känns kul det här

Comment

• onkelborg
              Medlem
              • 2003-07-31
              • 582

Jag är en liten nervös datanörd, och jag får inte klarhet i om jag är en total idiot som ska plugga till lokförare i nuläget.. Som det är nu så spottar väl alla utbildningar som finns ut uppåt 150-200 lokförare om året? Det känns inte riktigt som guldläge liksom :/

Comment

• tydal
                Medlem
                • 2003-06-19
                • 3788

Nej, det är klart, det är inte riktigt samma guldläge nu som det var för sju år sen när jag gick ut lokförarutbildningen. Faktum är att vi har haft brist på lokförare ända sen dess och fram till nu. Men efter att SJ utbildade lokförare i egen regi 2007-2009 så har vi blivit fulltaliga. Dock är det ju fortfarande många som kommer att gå i pension, så det behöver fyllas på...

Uppskattningsvis 30% av lokförarna är 55 år eller äldre, och de flesta går ju i pension vid 60.

För Green Cargo har ju lågkonjunkturen inneburit att de har färre godstransporter att köra och därmed behöver färre lokförare, men vad jag förstått så ordnar det sig med att folk går i pension. Däremot anställer de ju inga nya...

Men när konjunkturen vänt och det behövs mer transporter igen kommer ju Green Cargo att behöva fler förare.

Vad det gäller SJ så har det inte varit tal om några nedskärningar, men i och med att man själv har utbildat de förare man behöver så har man ju inte haft behov av att anställa någon från de andra utbildningarna...

Så, ja, just nu är det väl inte så lätt att få jobb, men vem vet hur det ser ut om 1-1,5 år när du är klar? Det är möjligt att det är stor brist då.

Nackdelen med att gå en lokförarutbildning är ju att man inte har någon nytta av utbildningen utanför järnvägsvärlden samt att det är färskvara. Får du inte jobb inom en viss tid måste du får repetitionsutbildning.

Comment

• onkelborg
                  Medlem
                  • 2003-07-31
                  • 582

Då har jag nog fått lite tankar bekräftade i alla fall, och lite bra input

Men visst, det är färskvara, och det är det jag är lite oroad över.. Fast jag är lite optimist angående vad man kan ha utbildningen till, helt värdelös borde den väl inte vara utanför järnvägen?

Comment

• murbruk
                    Medlem
                    • 2009-01-31
                    • 35

Originally posted by tydal
                    Nej, det är klart, det är inte riktigt samma guldläge nu som det var för sju år sen när jag gick ut lokförarutbildningen. Faktum är att vi har haft brist på lokförare ända sen dess och fram till nu. Men efter att SJ utbildade lokförare i egen regi 2007-2009 så har vi blivit fulltaliga. Dock är det ju fortfarande många som kommer att gå i pension, så det behöver fyllas på...

Uppskattningsvis 30% av lokförarna är 55 år eller äldre, och de flesta går ju i pension vid 60.

För Green Cargo har ju lågkonjunkturen inneburit att de har färre godstransporter att köra och därmed behöver färre lokförare, men vad jag förstått så ordnar det sig med att folk går i pension. Däremot anställer de ju inga nya...

Men när konjunkturen vänt och det behövs mer transporter igen kommer ju Green Cargo att behöva fler förare.

Vad det gäller SJ så har det inte varit tal om några nedskärningar, men i och med att man själv har utbildat de förare man behöver så har man ju inte haft behov av att anställa någon från de andra utbildningarna...

Så, ja, just nu är det väl inte så lätt att få jobb, men vem vet hur det ser ut om 1-1,5 år när du är klar? Det är möjligt att det är stor brist då.

Nackdelen med att gå en lokförarutbildning är ju att man inte har någon nytta av utbildningen utanför järnvägsvärlden samt att det är färskvara. Får du inte jobb inom en viss tid måste du får repetitionsutbildning.
                    Usch då... fan jag som funderar på att utbilda mig till lokis... sjukt, för nåt år sen så SKREK JU ALLA efetr lokförare, nu e de stendött!

Tror du SJ kommer börja säga upp folk också kanske? Eller hur ser framtidsprognosen ut???? Är det vansinne att gå en KY-utbildning idag?

Och varför har SJ egna utbildningar egentligen? Är väl billigare o smidigare att bara anställa färdiga KY-förare? Fattar inte det där...

Vad kommer den så kallade avregleringen betyda då?
                    Lättare eller svårare för oss att få jobb?

Comment

• tydal
                      Medlem
                      • 2003-06-19
                      • 3788

Originally posted by murbruk
                      Tror du SJ kommer börja säga upp folk också kanske? Eller hur ser framtidsprognosen ut???? Är det vansinne att gå en KY-utbildning idag?
                      Det är svårt att gissa hur framtiden blir. Persontrafik är inte lika konjunkturkänsligt som godstransporter, men det är klart att om världsekonomin fortsätter neråt länge till så kommer det ju att börja påverka.

Vid krisen i början av 90-talet var det många lokförare som fick sluta på SJ, bara för att återfå sina jobb några månader senare när det började gå bättre igen.

Jag tror inte man är lika kortsiktig idag, speciellt med tanke på att man nyligen har utbildat så många lokförare i egen regi, och blir det nedskärningar är ju de senast anställda de första som får gå.

Och varför har SJ egna utbildningar egentligen? Är väl billigare o smidigare att bara anställa färdiga KY-förare? Fattar inte det där...
                      Visst vill man hellre ha färdiga KY-förare. Under tiden SJ:s egna utbildningar pågått har man också anställt en massa KY-förare, men det har inte räckt. Antalet KY-förare som sökte till SJ var långtifrån det antal man behövde.

Vad kommer den så kallade avregleringen betyda då?
                      Lättare eller svårare för oss att få jobb?
                      Tja, det borde ju innebära att det går fler tåg och därmed behövs fler förare...

Men jag tror inte avreglering är en så bra idé. Järnvägsdrift är väldigt komplext. Jag tror inte man förstår det förrän man har provat leda trafiken. Det är många företag som innan de har börjat bedriva trafik är väldigt självsäkra och kritiserar SJ och försäkrar att det kommer att bli mycket bättre när de tar över. De fall då det verkligen blivit bättre är få. Oftast blir det sämre och i några fall har SJ fått återta trafiken.

Comment

• onkelborg
                        Medlem
                        • 2003-07-31
                        • 582

Jag tror att jag är lite försiktigt positiv, rent teoretiskt så borde inte alla som utbildat sig till lokförare, och inte får jobb inom järnvägen, gå arbetslösa hur länge som helst innan de har annan anställning, om jag tänker efter lite..?

Själv börjar jag nästan få lite abstinensbesvär, hade ju tänkt börja i höstas, men.. Var i Hallsberg i fredags och tittade på lägenheter, kände mig nästan lite som ett barn när jag var tvungen att få en och en halv timme i Hallsberg att försvinna då tåget till Mjölby inte gick så ofta. Tiden spenderades självklart ute i kylan, på gångbron. Blev alltid lika glad när det kom ett tåg. Det är lite intressant att se tåg ovanifrån..

Comment

• murbruk
                          Medlem
                          • 2009-01-31
                          • 35

Jo, lite positiv ska man nog vara.
                          Det bör väl vara ett sjysst yrke att satsta på om man ser några år framåt i tiden, typ 3-5 år?

Men den här avregleringen, vad betyder det egentligen? Att vem som helst får börja köra tåg hur som helst? Vilka vill konkurrera me SJ? Vilka kan?

Kommer lönerna att höjas eller sänkas med ökad konkurens?

Comment

• tydal
                            Medlem
                            • 2003-06-19
                            • 3788

Men den här avregleringen, vad betyder det egentligen? Att vem som helst får börja köra tåg hur som helst? Vilka vill konkurrera me SJ? Vilka kan?
                            Tidtabellen som gäller ett år i taget, planeras ett år i förväg. Har man tillstånd att bedriva järnvägstrafik från myndigheten Transportstyrelsen så kan man ansöka om att få tidtabell för att få köra ett tåg en viss sträcka en viss tid.

För att göra det enkelt kan man säga att för godståg är det fritt fram att ansöka, den marknaden är avreglerad, medan för persontåg får man bara ansöka på de sträckor man har tillstånd att köra på. Tillstånden funkar så här:

1. Inom ett län har landstinget rätt att bedriva trafik (länstrafik). Men landstingen kör inga tåg själva, utan de har upphandlingar där olika tågoperatörer får lägga bud. Exempelvis har vi SL:s och Östgötatrafikens pendeltåg som körs av SJ och Skånetrafikens pågatåg som körs av Arriva.

En del län har fått särskilt tillstånd att samarbeta, och då kan länstågen köra över länsgränserna, exempelvis körs Öresundstågen Malmö-Göteborg på länstrafikens uppdrag av DSB First.

2. När SJ anser att en sträcka är olönsam så får staten genom Rikstrafiken gå in och handla upp trafiken. Tågoperatörerna får lägga bud på hur mycket pengar de behöver i stöd från staten för att kunna bedriva trafiken. Exempel på detta är nattågen till Narvik/Luleå. De har tidigare körts av Tågkompaniet, Connex/Veolia och nu senast är det SJ igen.

3. SJ har tillstånd att bedriva trafik på alla lönsamma linjer. Det är detta man vill ta bort i och med avregleringen och alltså möjliggöra för alla tågoperatörer att kunna ansöka om vilken sträcka och tid som helst. Sedan blir det upp till staten genom myndigheten Banverket att avgöra vem som ska få köra om fler har ansökt om samma tid och plats.

Comment

• murbruk
                              Medlem
                              • 2009-01-31
                              • 35

3. SJ har tillstånd att bedriva trafik på alla lönsamma linjer. Det är detta man vill ta bort i och med avregleringen och alltså möjliggöra för alla tågoperatörer att kunna ansöka om vilken sträcka och tid som helst. Sedan blir det upp till staten genom myndigheten Banverket att avgöra vem som ska få köra om fler har ansökt om samma tid och plats.
                              Men vänta nu... är det inte staten som äger en stor del av SJ?
                              Sen skall alltså staten också besluta om vem som får köra?
                              Låter inte helt rättvist väl...

Comment

• onkelborg
                                Medlem
                                • 2003-07-31
                                • 582

Just det där med att staten både äger SJ och bestämmer vet jag inte om det kommer påverka så mycket, det kommer i vilket fall som helst vara bättre än nuläget. Att sälja ut SJ tycker jag dock inte är någon bra lösning, då blir det bara en massa kortsiktighet..

Comment

Working...