Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lokförarutbildning!

    Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av?
    [Mårten]

  • #2
    Tydal här på wF lär väl folk köra tåg vill jag minnas.
    Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

    Kommentera


    • #3
      blopp skrev:
      Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av?
      Så fort Tydal ser denna tråd så kommer du nog få ett antal tips, Vem vet, Det kanske e Tydal som ska lära dig att köra tåget






      ------------------------------------------
      Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
      ------------------------------------------
      SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
      ------------------------------------------
      Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

      Kommentera


      • #4
        Vad spännande! Dock blev jag lite osäker nu om jag kommer att fylla 21 år under utbildningens gång...verkar lite underligt det där.
        [Mårten]

        Kommentera


        • #5
          blopp skrev:
          Vad spännande! Dock blev jag lite osäker nu om jag kommer att fylla 21 år under utbildningens gång...verkar lite underligt det där.
          Läste lite om det förut, och man måste va 21 år eller fylla 21år under utbildningen, Så det bör ju inte vara några problem...






          ------------------------------------------
          Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
          ------------------------------------------
          SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
          ------------------------------------------
          Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

          Kommentera


          • #6
            Mja...det står att det börjar i oktober och att utbildningen är 30 veckor lång...fyller jag då år i början av juli är det väl lite knappt kanske. Men ja, räknar man hela oktober är det ju 32 veckor, 8 månader...så har man tur så börjar utbildningen i mitten eller slutet av oktober, haha. Undrar hur hårda de kan vara med en eller ett par veckor hit eller dit...
            [Mårten]

            Kommentera


            • #7
              Ja, det stämmer. Jag är instruktionsförare på SJ.

              Lokföraryrket är något jag varmt kan rekommendera. Just nu är det en väldig brist på lokförare vilket leder till att det är lätt att få jobb och att lönen är bra. Det är väldigt få som slutar som lokförare, vilket är anledningen till att det är brist nu. Det som har hänt är helt enkelt att lokförarna börjar gå i pension.

              SJ erbjuder just nu betald utbildning. 7 månader med lön 16000. När man gått klart utbildningen får man 23000 i lön och efter fyra år 25000. Som lokförare jobbar man oregelbundna tider och sover på hotell på andra orter vilket ger ungefär 2000-3000 extra i månaden i OB-tillägg och traktamenten.

              http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6463&l=sv

              Kommentera


              • #8
                Hm, är det lokförare man ska bli alltså?
                Drömde ju faktiskt om det när jag var liten sp att skola om sig kanske inte vore så dumt?
                resebloggen # twitter # instagram

                Kommentera


                • #9
                  Ja, jag tycker det låter alldeles perfekt faktiskt! Vore något för mig. Visst skulle de väl ha en utbildningsomgång som börjar våren 2008 också? Då kan man ju söka till den då om man skulle vara "för ung" nu.
                  [Mårten]

                  Kommentera


                  • #10
                    blopp, det där med 21-årsgränsen handlar om när man ska köra tåg själv. Efter grundutbildningen på 30 veckor ska du ha kompletteringsutbildning på de tågtyper som finns på den ort där du fått jobb. Så det rör sig ändå om några veckor till innan du får köra själv, så det borde vara lugnt.

                    Kommentera


                    • #11
                      Underbart låter ju det! Så ja, det är väl bara att hoppas att den person som läser igenom ansökningarna kan välja ut mig och att testerna går bra . Vore så skoj!
                      [Mårten]

                      Kommentera


                      • #12
                        Intressant! Vart är utbildningen?
                        Zend Certified PHP Engineer

                        Kommentera


                        • #13
                          Som jag förstår det är den förlagd till Mjölby men man blir sedan "placerad" på dessa orter:

                          Från: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp...9407&l=sv&l=sv

                          "Antalet kandidater per stationeringsort är planerat enligt följande:

                          Göteborg: 24 st
                          Stockholm: 20 st
                          Malmö: 18 st
                          Tierp: 11 st
                          Linköping: 10 st
                          Västerås: 8 st
                          Helsingborg: 8 st
                          Sundsvall: 5 st
                          Hallsberg: 4 st "
                          [Mårten]

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag ska söka direkt innan jag ångrar mig!
                            Låter intressant och jag tror jag skulle passa bra på det arbetet.

                            Lite synd att jag är lite färgblind när det gäller färgnyanser men det borde gå bra.
                            Zend Certified PHP Engineer

                            Kommentera


                            • #15
                              greyhound skrev:
                              Lite synd att jag är lite färgblind när det gäller färgnyanser men det borde gå bra.
                              Det gör det tyvärr inte. Färgseendet måste vara perfekt.

                              Kommentera

                              Working...
                              X