Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• EKSS skrev: Visa inlägg
    Svar till Johan mfl.

Varför glömma Green Cargo? Visst, nu anställer de ingen och lär inte göra det på ett tag. Men jag tror att nästa höst, hösten 2010 har det vänt plus att en del "gubbar" går hem. Jag tror de börjar anställa då. Och då är det guldläge för den med lokförarutbildning i och med att det inte kommer att utbildas förare på ett bra tag.

Vad beträffar persontrafik så ryktas det att Tågkompaniet kommer att satsa, och då behövs det förare. SJ kommer nog att ha dörren stängd ett bra tag till i och med att man anställt för många förare, först när man skickat hem ett antal 60-åringar kommer man att börja anställa. Jag skulle tro att SJ inte anställer de närmaste två åren.

Men glöm inte att Botniabanan är klar nästa år. Målsättningen är att persontåg skall börja gå nästa höst Umeå-Övik. Samt året därpå hela banan dvs även Övik-Sundsvall. Det är i dagsläget inte klart vem som skall köra den upphandlade trafiken men blir nog klart inom kort. Så om ett drygt år borde det finnas förarjobb i Umeå och eller Övik. Ganska tilltalande, Ö-vik vid Höga kusten, en av rikets vackrare städer, köra på en ny bana (ERTMS) i nya fordon, trevliga människor på orterna mm. Jag vet att det många gånger kan vara lättare att få ett litet barn till en hård tandläkare än att få en sörlänning att flytta till norrland, men jag tycker det kan vara värt att prova för den som vill ha lokförarjobb.

Så jobb kommer att finnas, det gäller bara att hålla ut och vänta!
    Lite annat ljud i skällan nu

Uppgången märks men kan vara tillfällig, det trodde vi å andra sidan även om nergången i början på förra sommaren. Verkligheten ändras snabbt och då är prognoserna svåra och kräver att man gör snabba anpassningar av verksamheten vilket är svårare ju större företaget är.

Visst kommer det nyanställningar inom en tid, tågen måste ju gå. Mina yngre kollegor som lämnat GC Malmö är inte så intresserade av att börja igen, dels för att det är en personlig kränkning att bli uppsagd, dels för att de fått nya jobb där de måste gå ner 5000 i lön för att gå tillbaka till GC.

Ledningen tror det omvända dock, att alla längtar tillbaka samtidigt som det står nytt folk i kö för att börja (trots inställda utbildningar).

Lite synd är det om de som nu kommit ut med SÄO i bagaget och sen inte får anställning och därmed ingen JTF. För ett antal år sedan fanns det heller inga jobb för de som kom ut så de fick ta jobb lite överallt och även som växlare. Vilken säkerhetstjänst som helst är att föredra även om det är på annan ort och kanske inte ens som förare.

Kommentera

• Ja visst

är det så att många arbetsgivare nu tror att en massa lokförare står på kö för jobb. Men om konjunkturen svänger upp fortare än nån trott så kommer nog GC att ångra sina stora uppsägningar. Som du skrev, många har redan hittat andra jobb. Rykten säger att godstrafiks-tappet har upphört, dock har frakterna inte börjat vända upp.

Tyvärr tror jag dock att 2009 blir ett förlorat år, inte förrän nästa år kan möjligen nyanställningar i mindre mängd bli aktuella.

Kommentera

• Ingen vet väl egentligen vad som kommer hända när avregleringen kommer... eller? Rykten finns de ju gott om, har hört av folk som jobbar i tågbranschen just det som nån skrev tidigare, att tågkompaniet satsar på bred front. Men det betyder ju inget om de inte vinner upphandlingar så...

SJ ligger pyrt till verkar många tro. Vissa menar till och med att SJ kommer att gå under, och kanske vara borta från marknaden om några år. Låter lite väl drastiskt, men vem vet...

Övriga utländska aktörer då? Tyskar, fransmän... kommer detta vara bra eller dåligt för er som jobbar som förare/tågmästare? Lönelyft eller?

Kommentera

• Hallå alla lokföraraspiranter, var tog ni vägen?

Jag vet fortfarande inte om ja ska söka KY-utbildning, känns som fel läge nu när även SJ pratar om varsel...

Diskussion tack!

Kommentera

• Det är svårt att säga när man ska utbilda sig eftersom det kan svänga snabbt och utbildningstiden är ju ändå drygt ett år.

Att bli utexaminerad just nu är ju inget bra läge, men om ett år kanske det har svängt och då har man ju ett guldläge om man började utbildningen nu till hösten eftersom man precis är klar då.

Det är fortfarande många lokförare som ska gå i pension de närmaste åren.

Kommentera

• Jag är kvar Och jag pluggar "för fullt" 6 veckan nu tror jag.

Kommentera

• Jag tror det kommer vända och när det väl gör det så kommer det inte finnas lika mycket utbildade lokförare, samt att det är pensionsavgångar i flera år framöver. Jag ångrar inte att jag började utbildningen (är klar i nov) även om det ser lite grått ut just nu.

Kommentera

• Men detta mantra att "det kommer stora pensionsavgångar framöver" har man ju hört förr... och visst utbildade väl SJ egna lokförare just med den motiveringen, att det kommer stora pensionsavgångar? Och nu är det kanske varsel på gång, och då blir det ju de eget utbildade förarna som ryker först antar jag. Lite märklig planering... var är de där enorma pensionsavgångarna?

Och SJ förlorar ju trafik snabbt just nu, västtrafik borta, värmlandstrafik borta. Vad mer? Gissningsvis så kommer de väl förlora all regionaltrafik/länstrafik man bedriver idag. Jag har inte koll exakt vart de kör regionaltrafik eller länstrafik, men det är nog inte många ställen kvar.

Jag tycker det känns lite dystert att ta studielån för en KY-utbildning som kanske inte ens ger jobb.

Kommentera

• murbruk skrev: Visa inlägg
                    Hallå alla lokföraraspiranter, var tog ni vägen?

Jag vet fortfarande inte om ja ska söka KY-utbildning, känns som fel läge nu när även SJ pratar om varsel...

Diskussion tack!

Söka KY-utbildning? Alla utbildningar är väl stoppade f.o.m i höst? I.a.f alla TCC:s samt banverkets i Ängelholm. Själv går man ut skolan i Mjölby nästa vecka

Kommentera

• murbruk skrev: Visa inlägg

Och SJ förlorar ju trafik snabbt just nu, västtrafik borta, värmlandstrafik borta. Vad mer? Gissningsvis så kommer de väl förlora all regionaltrafik/länstrafik man bedriver idag. Jag har inte koll exakt vart de kör regionaltrafik eller länstrafik, men det är nog inte många ställen kvar.

Jag tycker det känns lite dystert att ta studielån för en KY-utbildning som kanske inte ens ger jobb.
                      SJ är inte vad det var en gång och kommer nog aldrig bli det. På sin höjd har dom väl kvar sina "snabbtåg". Finns ju hur många operatörer som helst och det är ju knappast SJ man söker till i första taget.

Kommentera

• Grattis till färdig utbildning... några jobb som hägrar i horisonten? Lycka till med fortsatta karriären. Ses på spåret någon gång.

Kommentera

• Tydal hur fort brukar X2000 gå ?

Kommentera

• 200 km/h är den största tillåtna hastigheten i normal trafik, och det är också normalt den hastighet man kör i större delen av sträckorna. Vid provkörningar har X2000 varit uppe i strax över 270 km/h.

Kommentera

• vilka tåg har du kört ?

Kommentera

• De flesta. Allt från ånglok till de modernaste, från små rälsbussar till de tyngsta godstågen. X2000, nattåg, pendeltåg, intercitytåg, museitåg, evenemangståg med kändisar, m.m...

Till vardags jobbar jag på SJ i Västerås och kör de ordinarie persontågen häromkring, samt utbildar lokförare.

Kommentera

Working...
                                X