Muhammed-karikatyrerna och islamofobin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Individen
    Medlem
    • 2001-07-12
    • 1646

Många bra, och många mindre bra, inlägg. Varken hinner eller orkar kommentera allting i min egen tråd. Sorry.

Jävligt bra artikel av Jan Guillou: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...773728,00.html

I bland blir man väldigt glad för att det finns i alla fall en stor tidning som inte bekänner sig till den bombliberala ideologin och som har åtminstone ett par sidor där det inte står om slumpvist utvald C-kändis senaste förehavanden.

Originally posted by sneeze
    Originally posted by Theon
    För mig handlar det inte om hat, det handlar om att reagera mot vad islamisterna försöker göra. Det är stor skillnad.

För egen del skulle jag vilja vrida debatten mot de kränkningar islamdominerade stater, utsätter sina egna medborgare för genom att förvägra dem:

Mänskliga rättigheter
    Demokrati
    Religionsfrihet
    Jämställdhet och jämlikhet

I jämförelse med dessa folkförtryck, är satirteckningarna helt försumbara enligt min ringa mening.
    Du är så nedrans bra, Theon!
    Hur i hela Hälsingland kan man se det på något annat sätt?
    Hur man kan se det på något annat sätt? Jo, man kan t.ex. fråga sig vad vi i väst har gjort för att det ser ut som det nu gör i arabvärlden - och om det då, av en stor tidning i en krigförande och Europas mest främlingsfientliga nation, var så jävla positivt att publicera de islamofobiska teckningarna.

Originally posted by OveRRidE
    Jag håller verkligen med sgtpepper om relevansfrågan här.
    Jag menar, du är fortfarande väldigt insatt i vad som går igenom huvudet på USA's alla styrande organ. Eller gissar du bara?

Det finns inget som heter "stoltsera med sina nya coola vapen" i krig. Har du dem så använder du dem, var vill du komma?
    USA:s militära ledning höll så gott som dagligen presskonferenser under Kuwaitkriget där de glatt, skämtsamt och ja, stolt, visade upp sina nya högteknologiska vapen och deras verkan inför den fria världens hänförda journalistkår. Svartvita filmer som visade laserstyrda bomber och missiler träffa med några decimeters marginal, och hur detta fantastiska nya sätt att föra krig minimerade de civila dödsoffren. I själva verket förintades Iraks elförsörjning, sjukvård, avloppssystem etc. (vilket tillsammans med sanktionerna/belägringen tog livet av hundratusentals människor åren efter kriget) och minst hundratusen irakiska värnpliktiga, med liten lojalitet till Saddam Hussein-regimen, ska ha bombats till slamsor. Hur många tusentals civila som dödades av direkta krigshandlingar vet ingen, eftersom den fria världen helst avstår i från att räkna dödade sandnegrer som sagt. Sådana sandnegrer som inte bär vapen alltså, för annars har det ju betydelse för militärstrategiska utvärderingar.
    Last edited by Individen; 2006-02-05, 14:34.

Comment

• HiDensity
      Medlem
      • 2005-12-02
      • 1644

Originally posted by OveRRidE
      Jag håller verkligen med sgtpepper om relevansfrågan här.
      Känns som att Individen svarade på din fråga här, jag försökte ge en korrekt bild av händelseförloppet och tog med det jag tyckte var viktigt. Eftersom meningen med min post var att visa att invasionen av Irak inte var nåt sorts religionskrig så kändes USAs uppträdande och intentioner högst relevanta.

Och eftersom reaktionerna nu i mellanöstern i allra högsta grad har att göra med västvärldens tidigare inblandning i området så känns USAs stoltserande med nya vapen som en viktig ingrediens.

Som sidnotering: Tittade igår på dokumentären "Why We Fight" som handlar om militärlobbyn i USA och varför landet blivit så militäriserat. En av de absolut bästa och mest skakande dokumentärer jag sett. Rekommenderas varmt!
      Trailer: http://www.sonyclassics.com/whywefight/
      IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0436971/
      Last edited by HiDensity; 2006-02-05, 14:23.
      http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
      http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• sgtpepper
        Medlem
        • 2000-04-30
        • 5524

Originally posted by Individen
        Europas mest främlingsfientliga nation
        Märkligt, jag jobbade och bodde i Köpenhamn i fjol och i vissa delar av Köpenhamn finns det så mycket främlingar att man tror sig ha hamnat i Mellanöstern, hur kommer det sig att Danmark tagit emot så många främlingar om de nu är så oerhört fientliga till desamma? Eller är det kanske det ena en konsekvens av det andra? Hmmm...

Comment

• sgtpepper
          Medlem
          • 2000-04-30
          • 5524

Originally posted by HiDensity
          USA...bla bla... Irak... bla bla
          Är du inte ute och slirar lite nu? Jag trodde vi diskuterade islamistiska terroristers negativa inställning till det västerländska samhällets tryckfrihet i denna tråd?

Comment

• HiDensity
            Medlem
            • 2005-12-02
            • 1644

Originally posted by sgtpepper
            Märkligt, jag jobbade och bodde i Köpenhamn i fjol och i vissa delar av Köpenhamn finns det så mycket främlingar att man tror sig ha hamnat i Mellanöstern, hur kommer det sig att Danmark tagit emot så många främlingar om de nu är så oerhört fientliga till desamma? Eller är det kanske det ena en konsekvens av det andra? Hmmm...
            Att Danmark tagit en främlingsfientlig ton den senaste tiden är knappast något vi behöver debattera. Det är faktum.

Är du inte ute och slirar lite nu? Jag trodde vi diskuterade islamistiska terroristers negativa inställning till det västerländska samhällets tryckfrihet i denna tråd?
            då trodde du fel, vi diskuterar världens reaktioner på muhammed-bilderna. samt reaktionernas orsaker..

Comment

• sgtpepper
              Medlem
              • 2000-04-30
              • 5524

Originally posted by HiDensity
              Att Danmark tagit en främlingsfientlig ton den senaste tiden är knappast något vi behöver debattera. Det är faktum.
              Enligt vem? Dig? Du har alltså bestämt att så är fallet och därför behöver vi inte diskutera det mer i detalj?

Att muslimer är trångsynta, frihetshatande galningar som bombar oskyldiga är knappast något vi behöver debattera, det är faktum.

Comment

• HiDensity
                Medlem
                • 2005-12-02
                • 1644

Enligt vem? Dig? Du har alltså bestämt att så är fallet och därför behöver vi inte diskutera det mer i detalj?
                Du har säkert inte missat att Danskt Folkeparti står för en mycket invandrarfientlig politik. Faktumet att lilla Pia står i riksdagen och pratar om muslimer som en cancersvulst är ju kanske en liten hint till var nivån ligger.

Jag skulle kunna sätta mig och söka reda på artiklar från de senaste åren som visar hur läget är, men det klarar du säkert själv. Det räcker med att läsa de artiklar och kolumner som skrivs nu för att få läget bekräftat. Lycka till i researchen!

Lite svårt att komma nånstans i debatten när vi ska fastna i töntiga metadiskussioner hela tiden. Kan vi inte strunta i att larva om sånt vi vet är sant?

Comment

• HiDensity
                  Medlem
                  • 2005-12-02
                  • 1644

Originally posted by bara_jag
                  Hej alla! Jag har nästan dagligen använt mig av webforum.nu men först idag blivit medlem. Är det ngn som har ideér om vad man kan göra med terrorhot.se och terrorvarning.se?
                  Länka till www.aktivist.se

Comment

• Titan
                    Medlem
                    • 2001-05-21
                    • 172

Att bränna ner ambassader för att någon i media uttrycker en åsikt .. och bojkotta danska företag .. Som jag ser det måste man som [sätt in ett godtyckligt adjektiv] ha överseende med och förstå att det finns folk som inte tycker om detta och att de med fredliga medel har rätt att uttrycka den åsikten.

Men när konfliktåtgärder stöds av stater i mellanöstern måste våra regeringar naturligtvis agera, egendom förstörs, folk tvingas fly, människor förlorar sina arbeten.

Jag tycker danmark tillsammans med sverige och andra utsatta eu-länder ska ta frågan till unionen och strypa biståndet till alla stater som aktivt motarbetar danmark, sverige och norge om de inte kan acceptera våra åsikter och skydda våra diplomater förstår jag inte varför vi ska behandla dem med silkesvantar. Speciellt syrien med sin oerhört starka polismakt och säkerhetstjänst borde ju kunna hindra medborgare från att åka till ett grannland och bränna ner en ambassad .. busslast efter busslast

sen kan jag hålla med vissa på den här sidan om att klimatet i danmark är främlingsfientligt fast hur är klimatet egentligen i arabvärlden? väldigt västvänligt har jag hört ..

Comment

• Kapten Haddock
                      Medlem
                      • 2006-01-04
                      • 643

Håller med om att strypa bistånden. Och sen om USA stryper sitt bistånd till Israel så JACKPOTT!

Comment

• HiDensity
                        Medlem
                        • 2005-12-02
                        • 1644

Originally posted by Titan
                        Att bränna ner ambassader för att någon i media uttrycker en åsikt .. och bojkotta danska företag .. Som jag ser det måste man som [sätt in ett godtyckligt adjektiv] ha överseende med och förstå att det finns folk som inte tycker om detta och att de med fredliga medel har rätt att uttrycka den åsikten.
                        Att bränna ner ambassader och bombhota jyllandsposten är en sak. Det är extremister och huliganer som håller på med.. Fia länkade till en bra artikel: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4683894.stm

Att bojkotta företag är varje människas rätt. Människor i mellanöstern har precis samma rätt att bojkotta Danska varor som vi svenskar har att bojkotta deras, eller Coca Cola för den delen. Det har t.ex. i flera år drivits kampanjer för att bojkotta Israels varor som protest mot ockupationen. www.bojkotta-israel.nu Du kanske hörde talas om att Norges finansminister uppmanade till den bojkotten?

Jag tycker danmark tillsammans med sverige och andra utsatta eu-länder ska ta frågan till unionen och strypa biståndet till alla stater som aktivt motarbetar danmark, sverige och norge om de inte kan acceptera våra åsikter och skydda våra diplomater förstår jag inte varför vi ska behandla dem med silkesvantar.
                        Nu har jag rätt dålig koll på hur biståndssituationen ser ut i mellanöstern. Och vilken typ av bistånd det är frågan om. Bistånd ges väl i regel till väldigt fattiga länder och gärna till organisationer på plats som förser behövande med mat osv. Sånt bistånd ska vi absolut inte dra in, totalt förkastligt. Om det däremot finns bistånd som ges direkt till någon regim så tycker jag det ska bort oavsett nuvarande situation.

Ang. rasismen så har du säkert rätt i att det finns även i mellanöstern, särskilt nu är nog stämningen väldigt upphetsad. Dock så tror jag inte man kan jämföra riktigt. Västländer har ju inte haft några krig som tvingat oss att fly till mellanöstern.

Originally posted by bara_jag
                        hi density... vi har alldeles för olika uppfattningar om saker och ting. Annars sü skulle jag gärna ha länkat till dig.
                        Det är inte min sida, det var bara ett förslag.
                        Last edited by HiDensity; 2006-02-06, 00:38.

Comment

• Titan
                          Medlem
                          • 2001-05-21
                          • 172

Inte heller så insatt i bidragssituationen men tydligen får palestinska myndigheten (alltså budgetstöd) ca. 500 M€/år från EU ..

Europa och USA väljer ju att inte bojkotta arabstaterna som håller på att sända bin ladins hot och politiska budskap om att USA skulle vara det enda och det andra .. kanske skulle ta å bränna ner förenade arabemiratens ambassad ..

Men om några snillen skulle komma på den tanken skulle ju svenska staten med polis och underrättelsetjänst göra allt för att förhindra att några demonstranter nådde ambassaden. Där kommer skillnaden de som gör det är nog inte representativa för folk i allmänhet men staten tillåter det.

Bojkotterna av danska varor är väl i sin ordning .. fast det kommer nog bli större återverkningar i ekonomin i det landet än i Danmark

Comment

• Individen
                            Medlem
                            • 2001-07-12
                            • 1646

Angående den heliga yttrandefriheten. Här har vi ett komparativt exempel (artikel och ljudfil): I Manila ska enligt ryktena en person i en större folksamling ha nyttjat sin yttrandefrihet och skrikit att det fanns en bomb. Panik uppstod. 73 människor trampades ihjäl.

Vissa menar att den köande filippiniern inte borde yttrat sig på det sättet. Att personen kanske till och med borde be om ursäkt och de övriga köande ta avstånd i från det som sades. Nonsens!

Danmark, Sverige, Finland - ja, till och med hela EU måste gemensamt stå upp för yttrandefriheten och tydligt visa sitt stöd till den köande filippiniern!

Som om det inte vore nog. Nu har det kommit fram (artikel) att yttrandefriheten hindrats vid karikerande av en gudomlig gestalt. Det var tidningen Jyllands-Postens söndagsredaktör Jens Kaiser som för tre år sedan tackade nej till karikatyrteckningar av Jesus med motiveringen "Jag tror faktiskt inte att Jyllands-Postens läsare kommer att skratta åt teckningarna. Faktiskt tror jag att de skulle utlösa ett ramaskri. Därför vill jag inte använda dem".

Herre! Gud! Sverige, Finland - ja, till och med nästan hela EU måste gemensamt stå upp för yttrandefriheten och tydligt visa sitt stöd till den Jesus-karikerande dansken!

Nyliberal massarbetslöshetspolitik och social utslagning tillsammans med "stor" invandring (men betydligt mindre än Sveriges, som definieras som restriktiv) har lett till en allt mera misslyckad integration som slår hårdast mot invandrarna. Olika rasistiska och främlingsfientliga krafter har utnyttjat detta med framgång genom att slå nedåt och sparka på dom som ligger.

Det är nog inte heller i storstaden Köpenhamn man finner flest främlingsfientliga. I just det här fallet är det ju Jyllands-Posten som varit framme, och dom håller till på Jylland.

Att Danmarks regering får sitt stöd från ett främlingsfientligt parti och EU-rapporter pekat ut landet som mest främlingsfientligt i Europa räcker ganska gott för mig, men det finns säkerligen hinkvis med andra argument man vid behov kan ägna tid åt att leta fram.

Förresten Individen, för att vara (åtminstone vad jag trodde) en vänsterkille med åsikter åt det autonoma/anarkistiska så är du förvånansvärt hänsynstagande till religionen, så till den milda grad att du alltså anser att religiösa hänsynstaganden går före folks rätt att uttrycka sig i skrift?

Gäller ditt allmänna religions-gillande enbart Islam eller omfamnar du även andra religioner lika fullt? Bojkotta kvinnliga präster och bögar eftersom det upprör bokstavstrogna kristna och liknande?
                            Det är fantastiskt att se alla vänsterradikaler skynda till att försvara religiösa regler, detta "opium för folket".
                            Vad det handlar om är att konservativa Jyllands-Posten gjort ett hundra procent islamofobiskt inlägg i den inhemska danska debatten, som efter några månader också fått konsekvenser på internationell nivå.

Jag ser inte frågan som en yttrandefrihetsfråga. Jag ser det som att en höger, allierad med extremhögern, medvetet provocerat fram en etnisk och religiös konflikt. Samtidigt ligger denna höger bakom en politik som försämrat och försämrar minoriteters situation i Danmark och resten av Europa samt en politik som lett till anfall av andra länder, kostat tiotusentals människor livet och allvarligt försämrat stabiliteten i en hel region.

I övrigt finns det (till skillnad från på Marx tid) många progressiva religiösa krafter, även muslimska, och dessa har jag inga som helst problem att gilla. Om det är några som ska håna och skoja med muslimer så är det muslimer. Som på t.ex. mahjoob.com.

Jag tycker danmark tillsammans med sverige och andra utsatta eu-länder ska ta frågan till unionen och strypa biståndet till alla stater som aktivt motarbetar danmark, sverige och norge om de inte kan acceptera våra åsikter och skydda våra diplomater förstår jag inte varför vi ska behandla dem med silkesvantar.
                            Så väst behandlar de muslimska länderna med silkesvantar?

Om vi tänker oss att biståndet stryps så kan vi ju också tänka oss att arabländerna stryper oljetillförseln och upphör med räntebetalningarna till väst. Kanske kan vi också tänka oss att väst ger tillbaka det som väst stulit under århundradena och betalar krigsskadestånd till invaderade stater samt skadestånd till de personer som mist anhöriga och som torterats i de av väst stödda regimerna.

Vad tror du?
                            Last edited by Individen; 2006-02-07, 21:07.

Comment

• kobranturre
                              Medlem
                              • 2004-05-01
                              • 602

Originally posted by Individen
                              Herre! Gud!
                              Snälla förnedra inte Gud! Du ska straffas för det här! Du kan inte använda guds namn på det sättet! ...
                              Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Gladh
                                Medlem
                                • 2001-05-06
                                • 3024

[citat]
                                Jag ser det som att en höger, allierad med extremhögern, medvetet provocerat fram en etnisk och religiös konflikt. Samtidigt ligger denna höger bakom en politik som försämrat och försämrar minoriteters situation i Danmark och resten av Europa samt en politik som lett till anfall av andra länder, kostat tiotusentals människor livet och allvarligt försämrat stabiliteten i en hel region.
                                [/citat]

[citat]
                                Om det är några som ska håna och skoja med muslimer så är det muslimer.
                                [/citat]
                                Vad ger dig som vänster kille rätt att kritisera högerpolitik om det bara är muslimer som får håna och skoja med muslimer...

Hoppas du förstår hur korkat ditt utalande var...

- M
                                Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

Working...