Muhammed-karikatyrerna och islamofobin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HiDensity
    Medlem
    • 2005-12-02
    • 1644

Originally posted by Individen
    Vad det handlar om är att konservativa Jyllands-Posten gjort ett hundra procent islamofobiskt inlägg i den inhemska danska debatten, som efter några månader också fått konsekvenser på internationell nivå.

Jag ser inte frågan som en yttrandefrihetsfråga. Jag ser det som att en höger, allierad med extremhögern, medvetet provocerat fram en etnisk och religiös konflikt. Samtidigt ligger denna höger bakom en politik som försämrat och försämrar minoriteters situation i Danmark och resten av Europa samt en politik som lett till anfall av andra länder, kostat tiotusentals människor livet och allvarligt försämrat stabiliteten i en hel region.
    HEAR HEAR!!
    http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
    http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• hopparn
      Medlem
      • 2001-11-07
      • 1043

Jag ser inte frågan som en yttrandefrihetsfråga. Jag ser det som att en höger, allierad med extremhögern, medvetet provocerat fram en etnisk och religiös konflikt. Samtidigt ligger denna höger bakom en politik som försämrat och försämrar minoriteters situation i Danmark och resten av Europa samt en politik som lett till anfall av andra länder, kostat tiotusentals människor livet och allvarligt försämrat stabiliteten i en hel region.
      Vad du ser det som verkar spela mindre roll, du verkar vara en vass konspirationsteoretiker. Eftersom du har bra ideer om vad som har skapat krisen och vad man kan göra åt det föreslår jag att du ringer upp rasmussen och erbjuder dina tjänster. Du kan ju ta med density som assistent
      På stenåldern betydde vegetarian "värdelös jägare"!

Comment

• Titan
        Medlem
        • 2001-05-21
        • 172

Individen:

Som du resonerar verkar det som om du menar att arabstaterna skulle ha makt över europa och nordamerika vilket är nonsens, EU och USA är världens två ekonomiska stormakter, vi sitter inne på betydligt fler strategiska resurser än den enda vi importerar från arabstaterna som inte ens har en fungerande självförsörjande jordbruk, minimalt med högteknologisk industri, betydligt mindre mineraler osv. osv. dessutom besitter EU och USA genom NATO total militär kontroll, kontroll över världens banker, kontroll över FNs säkerhetsråd ..

Ska vi krypa och betala bistånd till länder som inte kan skydda våra diplomater så att de inte stryper oljan??

Comment

• sgtpepper
          Medlem
          • 2000-04-30
          • 5524

Läsvärd artikel från tidningen Stockholm City.

Rana Karimzadeh flydde från förtryck i Iran för ett år sedan. På måndagen demonstrerade hon på Sergels torg.
          - Jag trodde aldrig att jag skulle behöva försvara yttrandefriheten här, säger hon
          – Detta är min kamp. Jag känner varje millimeter av den – argumenten, figurerna och brandbomberna. Mitt liv var hotat på grund av den och folk har stenats och avrättats i denna kamp, säger Mustafa Assadpor
          Fråga till Individen och HiDensity: Är Rana och Mustafa ondsinta högerspöken, förledda idioter eller CIA-agenter med uppgift att underminera Islam?

Comment

• altack
            Medlem
            • 2004-02-23
            • 830

Irans största tidning tänker göra en serietävling om förintelsen: http://news.yahoo.com/s/ap/20060207/...ran_cartoons_2
            //Martin

Comment

• PersianBulldog
              Avregistrerad
              • 2002-08-26
              • 2380

Originally posted by altack
              Irans största tidning tänker göra en serietävling om förintelsen: http://news.yahoo.com/s/ap/20060207/...ran_cartoons_2
              "Does the West extend freedom of expression to the crimes committed by the United States and Israel, or an event such as the Holocaust? Or is its freedom only for insulting religious sanctities?"

Comment

• UlfT
                Medlem
                • 2001-05-21
                • 6050

Originally posted by PersianBulldog
                "Does the West extend freedom of expression to the crimes committed by the United States and Israel, or an event such as the Holocaust? Or is its freedom only for insulting religious sanctities?"
                Svaret på den frågan, vet vi redan. Det är tillåtet att kritisera USA och Israel.

Vad beträffar förintelsen, varierar det faktiskt mellan olika länder. I Sverige, och förmodligen de flesta västländer, är det tillåtet att framföra revisionistiska ståndpunkter. Revisionisten får förvisso vänta sig hård kritik. Men det är tillåtet. Men visst finns det några få länder där även revisionism är förbjudet, som Österrike, där de nyligen arresterade den kände revisionisten David Irving.

Att det är tillåtet att såväl kritisera USA och Israel, som framföra revisionistiska åsikter, i Iran, är egentligen självklart. Det ligger ju helt i linje med den iranska regimens politik. Det är aldrig någonsin problematiskt att uttrycka åsikter som stämmer överens med makthavarnas åsikter. Det intressanta med yttrandefriheten, är möjligheten att uttrycka åsikter som går emot makthavarna, och upprör många.
                "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Individen
                  Medlem
                  • 2001-07-12
                  • 1646

Dåligt med respons tycker jag. Är det så himla besvärligt att vara konsekvent att det får duga med att köra huvudet i sanden? Jag försöker igen:

Angående den heliga yttrandefriheten. Här har vi ett komparativt exempel (artikel och ljudfil): I Manila ska enligt ryktena en person i en större folksamling ha nyttjat sin yttrandefrihet och skrikit att det fanns en bomb. Panik uppstod. 73 människor trampades ihjäl.

Vissa menar att den köande filippiniern inte borde yttrat sig på det sättet. Att personen kanske till och med borde be om ursäkt och de övriga köande ta avstånd i från det som sades. Nonsens!

Danmark, Sverige, Finland - ja, till och med hela EU måste gemensamt stå upp för yttrandefriheten och tydligt visa sitt stöd till den köande filippiniern!

Som om det inte vore nog. Nu har det kommit fram (artikel) att yttrandefriheten hindrats vid karikerande av en gudomlig gestalt. Det var tidningen Jyllands-Postens söndagsredaktör Jens Kaiser som för tre år sedan tackade nej till karikatyrteckningar av Jesus med motiveringen "Jag tror faktiskt inte att Jyllands-Postens läsare kommer att skratta åt teckningarna. Faktiskt tror jag att de skulle utlösa ett ramaskri. Därför vill jag inte använda dem".

Herre! Gud! Sverige, Finland - ja, till och med nästan hela EU måste gemensamt stå upp för yttrandefriheten och tydligt visa sitt stöd till den Jesus-karikerande dansken!
                  Originally posted by Gladh
                  Vad ger dig som vänster kille rätt att kritisera högerpolitik om det bara är muslimer som får håna och skoja med muslimer...
                  Frågan är ju vad man vill uppnå. Frihet och annat fint och sött uppnår man definitivt inte om man som priviligierad kristen och främlingsfientlig debattör i väst med en stor tidning i ryggen ger sig på fattiga muslimer på hemmaplan som har små möjligheter att svara, samtidigt som ens så fria land man prisar högt bombar, skjuter och torterar deras fränder utomlands.

Originally posted by hopparn
                  Vad du ser det som verkar spela mindre roll, du verkar vara en vass konspirationsteoretiker.
                  Kommentera vad du anser vara konspiratoriskt så förser jag dig gärna med källor. Fast i den här tråden har jag bara tagit upp sådant som är allmänt känt, och när jag citerat har jag haft med källor - så jag förstår ärligt talat inte vad du syftar på.

Originally posted by hopparn
                  Eftersom du har bra ideer om vad som har skapat krisen och vad man kan göra åt det föreslår jag att du ringer upp rasmussen och erbjuder dina tjänster.
                  Eftersom Danmarks statsminister kommit till och sitter vid makten med stöd av främlingsfientliga väljare och ett främlingsfientligt parti, Dansk folkeparti, så har han med all säkerhet ansett sig inte ha någon möjlighet att avvärja konflikten som tog månader att utveckla sig till en regelrätt kris, och inte ens då gjorde han någonting nämnvärt åt det utan försökte slingra sig undan med luddiga hänvisningar till yttrandefriheten och att han som politiker inte får komma med politiska ställningstaganden.

Vad en statsminister utan behov av stöd från främlingsfientliga krafter kunnat göra vore att i kraftiga ordalag tagit avstånd från de i flera fall rasistiska teckningarna samma dag som dessa publicerades, och tydligt vidhållit detta vid varje nytt tillfälle rasistpropagandan kommit på tal.

Originally posted by Titan
                  Som du resonerar verkar det som om du menar att arabstaterna skulle ha makt över europa och nordamerika vilket är nonsens, EU och USA är världens två ekonomiska stormakter, vi sitter inne på betydligt fler strategiska resurser än den enda vi importerar från arabstaterna som inte ens har en fungerande självförsörjande jordbruk, minimalt med högteknologisk industri, betydligt mindre mineraler osv. osv. dessutom besitter EU och USA genom NATO total militär kontroll, kontroll över världens banker, kontroll över FNs säkerhetsråd ..
                  Precis, men på dig lät det som att araberna ska vara tacksamma över att vi slänger smulor åt dom.

Originally posted by Titan
                  Ska vi krypa och betala bistånd till länder som inte kan skydda våra diplomater så att de inte stryper oljan??
                  Nej, men om man föreslår en strypning av biståndet ska kan man väl lika gärna sluta hyckla och vilja ha bort hela rasket på en gång.

Originally posted by sgtpepper
                  Fråga till Individen och HiDensity: Är Rana och Mustafa ondsinta högerspöken, förledda idioter eller CIA-agenter med uppgift att underminera Islam?
                  Rent spontant sätter jag pengarna på alternativ B, förledda idioter. Jag hörde själv radions första inslag om deras demonstration. Journalisten sa genererat att det för stunden var fler journalister på plats än demonstranter.

De försöker väl få uppmärksamhet för sin viktiga och hedervärda sak, men väljer enligt mig fel tidpunkt för det. Deras demonstration tolkas tyvärr som ett medhåll till de främlingsfientligas och bombliberalas åsikter, som mest handlar om att vara islamofobiska och krystat låtsas försvara yttrandefriheten medan fokus flyttas från krig i fjärran länder och rå kapitalism och de givetvis medföljande sociala problemen som slår hårdast mot just sådana som deltog i demonstrationen.

På radion hörde jag någon person från en kurdisk förening som demonstrerade. På knagglig svenska gav han några svävande argument till att yttrandefrihet är ... bra. Troligen har han inte varit här så länge. Flydde kanske under 90-talet. Samma tid som USA försåg den turkiska armén med åttio procent av vapnen de använde under den etniska rensningen av kurder, som tog livet av tiotusentals och fördrev miljoner.

Komiskt på ett obehagligt sätt att en person som tvingades fly på grund av imperialismen ställer sig upp några år senare och indirekt försvarar denna höger och denna imperialism. Nja, uteslutande obehagligt. Inte komiskt alls faktiskt.

Originally posted by altack
                  Som alla andra utgår jag förstås i från att Lars Leijonborg kommer kräva att hela EU gemensamt ska yttra sitt oeftergivliga stöd till Irans största tidning och yttrandefriheten.

Originally posted by UlfT
                  Det intressanta med yttrandefriheten, är möjligheten att uttrycka åsikter som går emot makthavarna, och upprör många.
                  Säg inte att du ser muslimerna som några sorts makthavare...

Tänk också på att Jyllands-Postens rasistinlägg var ett nationellt sådant, för jag gissar att budskapet aldrig var menat att nå utanför landets gränser.
                  Last edited by Individen; 2006-02-07, 21:34.

Comment

• UlfT
                    Medlem
                    • 2001-05-21
                    • 6050

Det intressanta med yttrandefriheten, är möjligheten att uttrycka åsikter som går emot makthavarna, och upprör många.
                    Säg inte att du ser muslimerna som några sorts makthavare...
                    Nu kommenterade jag ett inlägg om Irans serietävling om förintelsen. I Iran är det faktiskt muslimer som sitter på makten. Det ska alltså inte uppfattas som att denna kommentar rörde Jyllandspostens teckningar på något vis. Ursäkta att jag avvek något från trådens ämne.
                    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Individen
                      Medlem
                      • 2001-07-12
                      • 1646

Mitt fel.

Comment

• HiDensity
                        Medlem
                        • 2005-12-02
                        • 1644

Nu kommenterade jag ett inlägg om Irans serietävling om förintelsen. I Iran är det faktiskt muslimer som sitter på makten.
                        På vilket sätt går serier om förintelsen emot det Iranska ledarskapet? Det är väl snarare tvärtom?

Ursäkta att jag inte kommenterar mer, är lite trött på debatten om jag ska vara ärlig. Känns som jag har sagt allt redan.

Comment

• sgtpepper
                          Medlem
                          • 2000-04-30
                          • 5524

Originally posted by HiDensity
                          Känns som jag har sagt allt redan.
                          Inte riktigt allt, du har fortfarande inte svarat på UlfTs fråga; vilken lag är det som hindrar "extremister på vår sida från att bränna muslimska länders flaggor"?

Visserligen ställdes frågan i den andra tråden, men du får gärna svara här, vi behöver ju inte vara så petiga.

Comment

• UlfT
                            Medlem
                            • 2001-05-21
                            • 6050

Originally posted by HiDensity
                            På vilket sätt går serier om förintelsen emot det Iranska ledarskapet? Det är väl snarare tvärtom?
                            Läs igen.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• HiDensity
                              Medlem
                              • 2005-12-02
                              • 1644

Originally posted by sgtpepper
                              Inte riktigt allt, du har fortfarande inte svarat på UlfTs fråga; vilken lag är det som hindrar "extremister på vår sida från att bränna muslimska länders flaggor"?
                              Hets mot folkgrupp tänkte jag främst på, det finns väl tom. rättsfall om det. Ska leta lite.

Läs igen.
                              ah sorry, fattade fel.

Comment

• Theon
                                Medlem
                                • 2002-01-19
                                • 1567

Fred på Jorden för Böveln!

Eftersom jag har gott om tid, har jag under två dagar hämtat information från BBC World och CNN, tillsammans med alla stora svenska dagstidningar på nätet samt SR-P1.

Min sammanfattning av karikatyrdramat hittills blir följande:

Medelmuslimen i Mellanöstern, har inte sett bilderna, men informerats om dem från statskontrollerade massmediekällor.

Rabiata religiösa ledare ser nu sin möjlighet att koppla ett ännu hårdare grepp om sina respektive nationer och hetsar medborgarna med desinformation om att den danska staten skymfar Islam samt att hela västvärlden ger Danmark support.

Unga människor som fostrats i extrema koranskolor, har redan en stark misstro mot allt och alla i väst och blir nu lätt offer för islamistrekryterarna.

Subversiva intressegrupper i Europa, visar sympati för islamisterna av skäl som endast dessa trångsynta extremister kan förklara. För mig är det obegripligt, men det är väl min föräldrageneration som har misslyckats med budskapen om demokrati, jämlikhet och jämställdhet.

Jag hoppas att den samlade västvärldens ledare sätter ned foten i den politiska marken och ryter:

”Stopp! Hit men inte längre!”

Jag hoppas att Europas politiska ledare tvingar FN-ledningen att agera starkt och kompromisslöst! En omdömeslös redaktör på en dansk tidning, får inte bli symbol för hela hans världsdels politiska ambitioner och målsättningar.

Nu är tiden inne att konfrontera Saudiarabien/Iran och förklara att västvärlden inte går på deras dimridåer om att det är okontrollerbara grupper som står för terrorattentaten samt att de inte är inblandade i Syriens och Palestinas kampanjer.

Sist men inte minst önskar jag att Israel och Palestina, blir av med samtliga ekonomiska stöd.

Många av de oroshärdar som blossar upp ideligen i mellanöstern, initieras av deras konflikter.

Allt detta som vanligt, enbart enligt min ringa mening.
                                Jag har inte sanningen men jag söker den.

redigerat genom att lägga till Iran vars mullor bär stor skuld till muslimernas förvirrade och förvillade omvärldsanalys
                                Last edited by Theon; 2006-02-08, 10:08.
                                Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

Comment

Working...