Muhammed-karikatyrerna och islamofobin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeW
    Medlem
    • 2000-06-20
    • 6839

Nu är de flesta människor, oavsett religion eller kultur duktiga på att använda sin egna hjärna. Mullor må predika det ena efter det andra, men jag vill påstå att det är en grov överdrift att de har förmågan att styra folkets åsikter/handlande och hetsa till aggressioner. Vill även påpeka att ingen av källorna Theon nämner är särskilt objektiva. Desinformation finns i bådas läger.

Comment

• sgtpepper
      Medlem
      • 2000-04-30
      • 5524

Originally posted by HiDensity
      Hets mot folkgrupp tänkte jag främst på, det finns väl tom. rättsfall om det. Ska leta lite.
      Nej, du tänkte på lagen om förbud för skändning av statsflaggor, en lag som är borttagen. Numera får du bränna flaggor om du känner för det, skillnaden är väl att det är ett intresse främst manifesterat i Mellanöstern, vi här uppe i Norden föredrar vi svampplockning, rallykörning och fotboll som fritidsintressen.

Men hitta föralldel gärna rättsfall där flaggbränning tolkats som hets mot folkgrupp. Jag är säker på att de kommer att gå alla tiders!

Originally posted by PeW
      Mullor må predika det ena efter det andra, men jag vill påstå att det är en grov överdrift att de har förmågan att styra folkets åsikter/handlande och hetsa till aggressioner.
      OMFG! Insikten att starka ledare kan hetsa fram våldsgärningar bland sina följare är väl knappast något som kan ha undgått ens dig?
      Last edited by sgtpepper; 2006-02-08, 15:15.

Comment

• Vatos Locos
        Medlem
        • 2005-03-22
        • 1063

Originally posted by Kapten Haddock
        Håller med om att strypa bistånden. Och sen om USA stryper sitt bistånd till Israel så JACKPOTT!
        Vad har detta med den aktuella tråden att göra ?
        Varför ska Usa strypa biståndet till Israel, det är ju en helt annan fråga och inte relevant när det avser Muhammed bilderna.

Comment

• PeW
          Medlem
          • 2000-06-20
          • 6839

Originally posted by sgtpepper
          OMFG! Insikten att starka ledare kan hetsa fram våldsgärningar bland sina följare är väl knappast något som kan ha undgått ens dig?
          Det var inte det jag skrev heller. Jag skrev att deras inflytande över folket är överdrivet.

Comment

• Theon
            Medlem
            • 2002-01-19
            • 1567

Nu har jag ägnat ytterligare ett dygn åt att följa hur karikatyrdramat beskrivs av de stora nyhetsmedierna.

Som jag tolkar det jag läser och hör, bär ledarna i Iran, Saudiarabien och Syrien, hela ansvaret för det förvirrade och ociviliserade uppror som pågår i mellanöstern.

Människor som hoppar och skriker som dårar, rabblar väl inövade slagord som de fått av mullor och imamer under fredagsbönen.

De bränner flaggor och kräver blodigt jihad mot västvärlden, …men…

de har inte sett bilderna,
            de tror att den danska staten har skymfat Islam,
            de förstår inte att detta är beordrade dimridåer för att dölja farliga intressen.

[citat= Nyhetsbyrån AP]
            Irans andlige överhuvud, Ayatolla Ali Khamenei, fördömde i tisdags de omtalade Muhammedbilderna. Han hävdade att publiceringarna är en ”israelisk konspiration” efter Hamas seger i det palestinska valet i januari i år..
            Karikatyrerna påstods vara en del av den ”konspiration av sionister som är arga över Hamas seger i det palestinska valet”.
            Den inflytelserika andlige shia-ledaren förklarade dock inte närmare hur publiceringen, som skedde den 30 september 2005, hänger ihop med det palestinska valet som hölls i januari.[/citat]

Redigering: Läs det sista stycket två gånger.

[citat=Condoleezza Rice] sa också att upploppen i Iran och Syrien inte har varit några spontana uttryck för vanliga människors ilska, utan välregisserade föreställningar. Iran, sa Rice, har inte ens försökt dölja sin inblandning.[/citat]

[citat=Nalin Pekgul]I våra ursprungsländer kämpar författare, journalister och en del politiker en heroisk kamp för yttrandefrihet och mot religiös trångsyn. Författare och journalister fängslas ständigt.
            Vi europeiska muslimer är medvetna om att demokratin trots allt är det starkaste skyddet för religionsfriheten, samtidigt som vi måste hitta våra egna vägar att hantera de kränkningar vi utsätts för.[/citat]

Allt detta är som vanligt min egen ringa uppfattning.
            Jag har inte sanningen, jag söker den.
            Last edited by Theon; 2006-02-09, 10:57.
            Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

Comment

• PeW
              Medlem
              • 2000-06-20
              • 6839

[citat]de tror att den danska staten har skymfat Islam[/citat]Men det har den ju.. inte direkt, men indirekt genom passivitet. Att övriga västvärlden ger Danmark sitt stöd spär på föraktet mot väst.

I övrigt är det som vanligt två läger med två uppfattningar och media på respektive sida rapporterar om vad de finner relevant, vilket i sig innebär en inte fullt så objektiv bild som man skulle önska.

Comment

• sneeze
                Medlem
                • 2002-12-14
                • 802

Originally posted by PeW
                Nu är de flesta människor, oavsett religion eller kultur duktiga på att använda sin egna hjärna. Mullor må predika det ena efter det andra, men jag vill påstå att det är en grov överdrift att de har förmågan att styra folkets åsikter/handlande och hetsa till aggressioner.
                Källa? Seriöst... hit med en källa!

Hur verklighetsfrämmande får man bli egentligen? Normalt brukar du bidra med väldigt bra saker, oavsett ämne, men med den texten, enbart, ramlade du ner i källaren. Menar du verkligen vad du skriver?
                QwertyOwnsOurArsesForcingUsToBuyErgonomicKeyboards

www.spirituellt.com

wwW.AcidhousE.Se

wF GRID group

Comment

• UlfT
                  Medlem
                  • 2001-05-21
                  • 6050

Originally posted by PeW
                  [citat]de tror att den danska staten har skymfat Islam[/citat]Men det har den ju.. inte direkt, men indirekt genom passivitet.
                  Du kan inte mena allvar. Det är faktiskt inte den danska regeringens plikt att jaga folk som skymfar islam. Alternativet att gripa in mot någon som skymfar en religion, existerar helt enkelt inte i en stat med religionsfrihet. Det är endast Jyllandsposten muslimerna kan kritisera.

Originally posted by PeW
                  Att övriga västvärlden ger Danmark sitt stöd spär på föraktet mot väst.
                  Ja, det kanske det gör. Men om muslimerna bojkottar ett helt land, och bränner dess ambassader, finns det faktiskt bara ett enda anständigt ställningstagande man kan göra, även om det väcker förakt.
                  "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• PeW
                    Medlem
                    • 2000-06-20
                    • 6839

Originally posted by UlfT
                    Du kan inte mena allvar. Det är faktiskt inte den danska regeringens plikt att jaga folk som skymfar islam. Alternativet att gripa in mot någon som skymfar en religion, existerar helt enkelt inte i en stat med religionsfrihet. Det är endast Jyllandsposten muslimerna kan kritisera.
                    Jo, jag menar allvar. Se det ur muslimernas perspektiv så är det lättare att förstå, eller rättare sagt utifrån seder och bruk i de länder där Islam är överrepresenterat. Jag talade med en god vän idag som kommer från Pakistan och är här i ett år för studier. Han menade att den här konflikten skulle lösas så enkelt om bara den Danska regeringen sa tre små ord. För dem är det landets regent som är ytterst ansvarig, dvs ansiktet utåt.

Ja, det kanske det gör. Men om muslimerna bojkottar ett helt land, och bränner dess ambassader, finns det faktiskt bara ett enda anständigt ställningstagande man kan göra, även om det väcker förakt.
                    Det är din åsikt. Den andra sidan har en annan. Vem har rätt och vem har fel? Min åsikt är att vi bör få slut på det här så fort som möjligt och min övertygelse är att det omöjligen fungerar med hårt mot hårt.

Comment

• PeW
                      Medlem
                      • 2000-06-20
                      • 6839

Originally posted by sneeze
                      Källa? Seriöst... hit med en källa!

Hur verklighetsfrämmande får man bli egentligen? Normalt brukar du bidra med väldigt bra saker, oavsett ämne, men med den texten, enbart, ramlade du ner i källaren. Menar du verkligen vad du skriver?
                      Jag menar det jag skrev - ja. Det är överdrifter då det är långt ifrån alla mullor som är aggressiva och det är endast en pytteliten promille av folket (vanliga - såna som du och jag) som ens lyssnar på dem. Jag har ingen annan källa än mina muslimska vänner, Iransk media och mina egna iakttagelser när jag var där. Vad har du för fakta/källa för att påstå att jag är verklighetsfrämmande?

Comment

• UlfT
                        Medlem
                        • 2001-05-21
                        • 6050

Originally posted by PeW
                        Se det ur muslimernas perspektiv så är det lättare att förstå
                        Sett ur muslimernas perspektiv, kan man iofs förstå det, då de är vana vid diktaturer som dikterar vad tidningarna ska publicera. Men att förstå, är inte samma sak som att stödja deras krav.

Originally posted by PeW
                        För dem är det landets regent som är ytterst ansvarig, dvs ansiktet utåt.
                        Men det räcker ju att de läser på lite om dansk lagstiftning, så förstår de att det i själva verket är Jyllandspostens chefredaktör som har det yttersta ansvaret för bildpubliceringen. Detta är ett faktum, oavsett hur de än ser på saken.

Originally posted by PeW
                        Det är din åsikt. Den andra sidan har en annan. Vem har rätt och vem har fel?
                        Det borde man väl kunna argumentera om på något annat vis än genom att bränna ner ambassader. Eller hur?

Originally posted by PeW
                        Min åsikt är att vi bör få slut på det här så fort som möjligt och min övertygelse är att det omöjligen fungerar med hårt mot hårt.
                        Ja, inte är det jag som har förordat "hårt mot hårt". Jag avser inte att bränna ner en enda ambassad, vare sig syrisk eller iransk. Inte har Jyllandsposten bränt ner några ambassader för att hävda sin rätt att publicera dessa bilder. För mig är det uppenbart vilka som tar till hårda metoder.
                        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• PeW
                          Medlem
                          • 2000-06-20
                          • 6839

[citat]
                          Sett ur muslimernas perspektiv, kan man iofs förstå det, då de är vana vid diktaturer som dikterar vad tidningarna ska publicera. Men att förstå, är inte samma sak som att stödja deras krav.[/citat]Nonsens. Det handlar inte i första hand om diktaturer som dikterar, det handlar i första hand om seder och bruk.
                          [citat]Men det räcker ju att de läser på lite om dansk lagstiftning, så förstår de att det i själva verket är Jyllandspostens chefredaktör som har det yttersta ansvaret för bildpubliceringen. Detta är ett faktum, oavsett hur de än ser på saken.[/citat]Det fungerar för dig men inte för dom. Är det så jättejättejättesvårt att ändra uppfattning om vilka principer som ska gälla, ens för att få igång en dialog?
                          [citat]Ja, inte är det jag som har förordat "hårt mot hårt". Jag avser inte att bränna ner en enda ambassad, vare sig syrisk eller iransk. Inte har Jyllandsposten bränt ner några ambassader för att hävda sin rätt att publicera dessa bilder. För mig är det uppenbart vilka som tar till hårda metoder.[/citat]Jag avsåg inte hårdheten i handlingarna. Jag avsåg hårdhet som orubblighet i principerna. Det var kanske inte så uppenbart att det var så jag menade, sorry för det.
                          Last edited by PeW; 2006-02-09, 23:09.

Comment

• UlfT
                            Medlem
                            • 2001-05-21
                            • 6050

Originally posted by PeW
                            [citat]
                            Sett ur muslimernas perspektiv, kan man iofs förstå det, då de är vana vid diktaturer som dikterar vad tidningarna ska publicera. Men att förstå, är inte samma sak som att stödja deras krav.[/citat]Nonsens. Det handlar inte i första hand om diktaturer som dikterar, det handlar i första hand om seder och bruk.
                            Seder och bruk att kritisera ett helt land, istället för enbart den tidning som publicerade bilderna? Ursäkta, men nu känns det faktiskt lika svårt för mig att se det ur deras perspektiv, som det uppenbarligen är för dem att se det ur vårt perspektiv.

Originally posted by PeW
                            Är det så jättejättejättesvårt att ändra uppfattning om vilka principer som ska gälla, ens för att få igång en dialog?
                            Det beror på hur viktiga principerna är. Yttrandefrihet och religionsfrihet, anser jag är enormt viktiga principer, så, ja, det är jättejättejättesvårt för mig att ändra uppfattning om huruvida dessa principer ska gälla.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• PeW
                              Medlem
                              • 2000-06-20
                              • 6839

Seder och bruk att kritisera ett helt land, istället för enbart den tidning som publicerade bilderna? Ursäkta, men nu känns det faktiskt lika svårt för mig att se det ur deras perspektiv, som det uppenbarligen är för dem att se det ur vårt perspektiv.
                              Nu börjar vi tala om olika saker. Jag menar med seder och bruk att regeringschefen företräder landet, liksom att fadern företräder familjen.
                              Det beror på hur viktiga principerna är. Yttrandefrihet och religionsfrihet, anser jag är enormt viktiga principer, så, ja, det är jättejättejättesvårt för mig att ändra uppfattning om huruvida dessa principer ska gälla.
                              Ja, och då blir det nog tyvärr svårt att mötas för att komma vidare i en konstruktiv dialog som i sin tur kan leda till en ökad förståelse från båda läger.

Comment

• HiDensity
                                Medlem
                                • 2005-12-02
                                • 1644

Men snälla, fatta att det inte bara handlar om bilderna. Och snälla, sluta ta upp ambassadbränningarna hela tiden. Det är huliganer och extremister och står för ett helt annat problem än den allmänna upprördheten över karikatyrerna. De kunde likagärna ha bränt ambassader för att danska statsministern gick konstigt eller nåt.

Ingen ber dig naturligtvis att ändra uppfattning, vad som behövs är förståelse för varför publiceringen väcker sån ilska.
                                http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                                http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

Working...