De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Okkido
    Medlem
    • 2000-05-12
    • 4460

Originally posted by Melea
    Det finns verkligen ett behov hos människor här på webForum att ha en bestämd åsikt om allting.
    Själv är jag väldigt kluven. Jag förstår att muslimer blir arga, men jag sympatiserar inte med dem som tar till våld för att visa det.
    Samtidigt tycker jag är yttrandefriheten är bland det viktigaste som finns.

Det Jyllandsposten har gjort är dock förkastligt och omoraliskt.
    Kluven? Nadu, dubbelmoral heter det.

Comment

• fiddler
      Medlem
      • 2002-07-15
      • 2464

Det finns verkligen ett behov hos människor här på webForum att ha en bestämd åsikt om allting.
      Själv är jag väldigt kluven. Jag förstår att muslimer blir arga, men jag sympatiserar inte med dem som tar till våld för att visa det.

Bra sagt!

Det är svårt att börja hata vanligt folk bara för att de är muslimer.
      Recursion - See recursion.
      Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Comment

• Fia
        Medlem
        • 2004-04-17
        • 2083

Originally posted by OveRRidE
        Om man vänder på det där resonemanget, vad blir det då? Borde inte de också försöka förstå? Men ack nej, inte de stackars muslimerna. Varför har religion företräde på tolkningsrätten?
        Jo, det vore ju jättebra om muslimer i odemokratiska länder också kunde förstå oss, hur sekulariseringen och yttrandefriheten fungerar t ex. Men vi kan inte skylla ifrån oss och säga "de förstår inte oss, alltså behöver inte vi heller förstå dem". Det vore ju barnsligt och kontraproduktivt. Målet är väl ändå, lite klyschigt, att "alla ska vara vänner"? Att försöka förstå dem är ett första steg för oss.

Melea, jag tycker likadant. Men man ska inte behöva välja mellan två ytterligheter, för eller emot den ena eller andra sidan, svart eller vitt. Det finns som tur är fler alternativ än så att välja på.

Comment

• nitro2k01
          Forumvärd
          • 2003-08-26
          • 7630

Varför tror de flesta att detta enbart är en fråga om pressfrihet vs konservativ religion?
          Betänk att Danmark har militära styrkor i Irak. Anders Fogh Rasmussen bör inte be om ursäkt för vad en tidning har publicerat, det bör tidningen göra, på riktigt. Rasmussen bör be om ursäkt för Danmarks medverkan i Irak-kriget och dra sig ur detsamma!
          Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
          Internklippning:
          1) Snaggning av fångar.
          2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• OveRRidE
            Medlem
            • 2001-02-05
            • 8509

Originally posted by Fia
            Jo, det vore ju jättebra om muslimer i odemokratiska länder också kunde förstå oss, hur sekulariseringen och yttrandefriheten fungerar t ex. Men vi kan inte skylla ifrån oss och säga "de förstår inte oss, alltså behöver inte vi heller förstå dem". Det vore ju barnsligt och kontraproduktivt. Målet är väl ändå, lite klyschigt, att "alla ska vara vänner"? Att försöka förstå dem är ett första steg för oss.
            Jag vet inte vad jag ska svara förutom "nej", faktiskt.

Religion är något som är högst diffust, det finns inga som helst bevis för att någon Gud, oavsett religion, existerar eller ens har existerat. Profeter, apostlar, vise män, sändebud eller änglar kanske har existerat som personer genom historien, men de bevisar inte att det var något speciellt med dem, det bevisar inte att det finns en gudomlig överhet som står för allt liv på jorden. Ingen kan bevisa det. Ingen.

Vår värld, vår civilisation, människan och vår planet som vi känner den, baseras idag på vetenskap. Det är vetenskap som har tagit oss dit vi är idag, tekniska framsteg och forskning, både framåt och bakåt. Detta kan bevisas och har bevisats om och om och om igen. Religion kan inte bevisa ett smack och har aldrig kunnat.

Kan du tala om för mig varför vi ska rätta oss efter deras tro? Oavsett vilken det är?
            http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• Rikard
              Medlem
              Älgen
              • 1999-12-03
              • 8623

Nej, och?
              Du frågade: "Borde inte de också försöka förstå? Men ack nej, inte de stackars muslimerna. Varför har religion företräde på tolkningsrätten?"
              Jag vill bara poängtera att det finns många muslimer som faktiskt förstår. Det torde väl vara väldigt relevant?
              Alla muslimer är inte terrorister, jag vet. Däremot finns det uppenbarligen en stark tendens att agera terrorist om man är muslim.
              Jag upplever att du har ungefär lika stora fördomar gentemot muslimer som du själv vill bekämpa vad gäller feminismen.
              jobbskatteavdrag.se

Comment

• greggan
                Medlem
                • 2004-01-30
                • 601

[citat=OveRRidE]
                Religion är något som är högst diffust, det finns inga som helst bevis för att någon Gud, oavsett religion, existerar eller ens har existerat. Profeter, apostlar, vise män, sändebud eller änglar kanske har existerat som personer genom historien, men de bevisar inte att det var något speciellt med dem, det bevisar inte att det finns en gudomlig överhet som står för allt liv på jorden. Ingen kan bevisa det. Ingen. [/citat]

Precis, men eftersom vi inte heller kan motbevisa det så kan man ju inte säga att nån gud inte existerar enligt många troende.
                Men det är ju förjävligt svårt att bevisa att något inte finns när det inte gör det. Vilka bevis ska man använda?

Nej jag tycker att det är dags att inse att religion är något vi borde avskaffa.
                /greggan greggan

Comment

• OveRRidE
                  Medlem
                  • 2001-02-05
                  • 8509

Originally posted by Rikard
                  Jag upplever att du har ungefär lika stora fördomar gentemot muslimer som du själv vill bekämpa vad gäller feminismen.
                  Jag skulle inte tro det, för jag känner både en och fler muslimer, och som jag sagt; jag tror inte Islam är synonymt med Jihad.

Däremot; jag har noll respekt eller förståelse för att reaktionerna kan bli så groteskt oproportionerliga på grund av ett par bilder. Det är inte för att det var deras mamma på bilderna. Det är inte för att de var adresserade till någon speciell person. Det är inte för att Jyllandsposten skändade någons hem med dem. Enligt mig är det enbart på grund av att de är muslimer, troende av Islam.

De bränner ju för fan tillochmed fel flagga! Jag minns iallafall inte den dagen då den danska flaggan såg ut som den Schweiziska? De attackerar fel länder, eller rättare sagt; alla länder som inte omedelbart bugar sig och ber om förlåtelse. Precis som vissa andra har proklamerat i andra trådar; lyckad indoktrinering? Religion i ett nötskal.

Av någon anledning är det enligt Islam förbjudet att skapa avbildningar (?) av profeten Mohammad, och nu måste hela världen rätta sig efter det? Nu får vi inte göra karikatyrer längre. Nä du, det där kan ni stoppa upp någonstans, oavsett vilken Gud du dyrkar, för jag ritar av vem fan jag vill, hur jag vill. Jag publicerar det dessutom hur jag vill, eller rättare sagt; inom ramarna för de regler för publicering vi har.

Comment

• Kapten Haddock
                    Medlem
                    • 2006-01-04
                    • 643

Originally posted by nitro2k01
                    Betänk att Danmark har militära styrkor i Irak. Anders Fogh Rasmussen bör inte be om ursäkt för vad en tidning har publicerat, det bör tidningen göra, på riktigt. Rasmussen bör be om ursäkt för Danmarks medverkan i Irak-kriget och dra sig ur detsamma!
                    Vill iraks befolkning ha en ursäkt för att dom fick bort saddam då? Det vet jag faktiskt inte. Båda hållen säger olika saker och jag har sett många irakier som tackat USA för att dom störtade saddam, men vad tycker gemene man?

Mestadelen av terroristierna i irak är enligt vad jag hört inte irakier.

Comment

• OveRRidE
                      Medlem
                      • 2001-02-05
                      • 8509

Originally posted by Greggan
                      Precis, men eftersom vi inte heller kan motbevisa det så kan man ju inte säga att nån gud inte existerar enligt många troende.
                      Fast om man säger så är man ju antingen så gravt ointelligent eller så sjukligt fanatisk att man borde söka hjälp i båda fallen.

Det går inte att bevisa någots existens genom att någon annan inte har lyckats bevisa dess icke-existens.

Comment

• Rikard
                        Medlem
                        Älgen
                        • 1999-12-03
                        • 8623

Jag skulle inte tro det, för jag känner både en och fler muslimer, och som jag sagt; jag tror inte Islam är synonymt med Jihad.
                        Var är då din förståelse för att det finns olika grupperingar även inom Islam? Det finns de som överreagerar. Det finns de som hotar med våld. Det finns de som manar till lugn. Precis som det på "tryckfrihetssidan" finns de som överreagerar, hotar med våld och de som manar till lugn. Vilken av grupperna tror du att du uppfattas att tillhöra?
                        jobbskatteavdrag.se

Comment

• kobranturre
                          Medlem
                          • 2004-05-01
                          • 602

Nej, och?

Alla muslimer är inte terrorister, jag vet. Däremot finns det uppenbarligen en stark tendens att agera terrorist om man är muslim.
                          Det har mer med kultur än religion att göra. Två muslimers syn på Islam kan skilja sig offantligt. Jag skulle kunna satsa pengar på att det finns muslimer som är mindre fördomsfulla än dig.

Ingen kan bevisa det. Ingen.
                          Läs på om religion. Det är en tro. Det är ju det religion går ut på. Man vet inte säkert man vill gärna tro på en övernaturlig kraft.

När du sedan slår upp religionsböcker kanske du vill läsa lite djupare fysik och även fysisk historia där du lär se att saker har antagits och godkänts utan att ha blitt bevisat.

Vår värld, vår civilisation, människan och vår planet som vi känner den, baseras idag på vetenskap. Det är vetenskap som har tagit oss dit vi är idag, tekniska framsteg och forskning, både framåt och bakåt. Detta kan bevisas och har bevisats om och om och om igen. Religion kan inte bevisa ett smack och har aldrig kunnat.
                          Då blir du nog ledsen. De flesta universella genierna var troende. Många matematiker var troende Judar, munkar, Indier, Araber, Greker, m.fl.. Religion var något som sporrade många vetenskapsmän, matematik mm. De ville veta vat Gud hade i gömm för dem.

Om inte Indierna hade förkärlek till att räkna ut hur lång tid en Gud rörde sig under en blinkning så kanske du skulle sitta fast med dina rommerska siffor (som inte alls fungerar särskilt väl) och glädjas över en ny upptäckt som ska hjälpa dig i hushållet, dammsugaren.

Många tror på en Gud, andra tror på utomjordingar.
                          Ingen har blivit bevisat och ingen av dem är mer dum än den andra.

Även idag tror många vetenskapsmän på någon typ av ID.

Och till sist, ingen av de tre största religionerna motsäger vetenskap.
                          BigBang? Jomen, var det inte så gud skapade världen ("Gud sa: Ljus bli till")?

Var är då din förståelse för att det finns olika grupperingar även inom Islam? Det finns de som överreagerar. Det finns de som hotar med våld. Det finns de som manar till lugn. Precis som det på "tryckfrihetssidan" finns de som överreagerar, hotar med våld och de som manar till lugn. Vilken av grupperna tror du att du uppfattas att tillhöra?
                          Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• HiDensity
                            Medlem
                            • 2005-12-02
                            • 1644

Håller med dig helt. Det är en svår situation, allt ifrån självklar. Överreaktioner och rasism på båda sidor, och extrema krafter som VILL ha en konflikt.

Originally posted by Okkido
                            Kluven? Nadu, dubbelmoral heter det.
                            huh? Du ska nog ta och slå upp ordet hörrö..

Däremot finns det uppenbarligen en stark tendens att agera terrorist om man är muslim.
                            Ska man skratta eller gråta åt den här kommentaren, snacka om MEGA-GENERALISERING med en ordentlig portion islamofobi. På Aktuellt igår hade de ett långt segment om reaktionerna i de olika mellanösternländerna, de avrundade med att uppskatta antalet demonstranter totalt. Runt 10 000 - 15 000 hade varit ute på gatorna och demonstrerat aktivt, Mest kvinnor och barn tydligen. Och en liten liten liten del av dessa 15 000 var våldsamma huliganer som tog till våld. Av världens 1 MILJARD muslimer!!

Originally posted by Fia
                            Du är en mycket vis kvinna Fia! Om vi du anser att våra principer och värderingar är sundare än deras, för här accepterar vi andra människors åsikter och levnadssätt. Alla får uttrycka sin åsikt! Då ska väl VI OM NÅN respektera och försöka förstå andra?

Originally posted by nitro2k01
                            Varför tror de flesta att detta enbart är en fråga om pressfrihet vs konservativ religion?
                            Danmark var även en del av alliansen i gulfkriget, kanske inte så många minns dock.

Religion är något som är högst diffust, det finns inga som helst bevis för att någon Gud, oavsett religion, existerar eller ens har existerat. Profeter, apostlar, vise män, sändebud eller änglar kanske har existerat som personer genom historien, men de bevisar inte att det var något speciellt med dem, det bevisar inte att det finns en gudomlig överhet som står för allt liv på jorden. Ingen kan bevisa det. Ingen.
                            Vad har det här med något att göra? Menar du att du bara kan aceptera saker som du själv anser är rätt? Då får du någ problem med mycket i världen. Det handlar om att acceptera och respektera andra människor oavsett om de är kristna, muslimer eller frukterianer.

Originally posted by greggan
                            Nej jag tycker att det är dags att inse att religion är något vi borde avskaffa.
                            Gärna för mig! Men det är inte upp till oss, det är upp till muslimerna! Jag bestämmer inte hur de ska leva, lika lite som de bestämmer när jag ska gå ur svenska kyrkan..

Originally posted by Kapten Haddock
                            Vill iraks befolkning ha en ursäkt för att dom fick bort saddam då? Det vet jag faktiskt inte. Båda hållen säger olika saker och jag har sett många irakier som tackat USA för att dom störtade saddam, men vad tycker gemene man?
                            Det är nog väldigt olika som sagt. Samtidigt som Saddam var en brutal diktator så var han en enorm sekulär kraft som höll alla islamister på plats. Jag skulle tro att islam kommer få en mycket större roll i framtida Irak än det gamla Irak.

hehe, det är vad jag kallar träffsäkert.

Originally posted by kobranturre
                            Många tror på en Gud, andra tror på utomjordingar.
                            Ingen har blivit bevisat och ingen av dem är mer dum än den andra.
                            http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                            http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• devotion
                              Medlem
                              • 2001-01-20
                              • 2711

Originally posted by PeW
                              Word!

Fast den brist på empati/insikt/öppna ögon som så tydligt nu visar sig i de nordiska länderna samt präktighet (de får ju bidrag från oss, så vi kan väl göra vad fan vi vill???) kanske förhoppningsvis får sig en känga nu. Kanske dags att inse att världen är lite större och annorlunda än vad vi trott?
                              Brist på vadå... från vilket håll???

Detta är en helt hopplös fråga. Vem ska respektera vem? Om någon gör något dumt, är det då rätt att göra något dumt tillbaka...

Man får inte avbilda profeten... Får man slänga brandbomber då?

//Henrik
                              I'm not a slave to a god that doesn't exist...

Comment

• greggan
                                Medlem
                                • 2004-01-30
                                • 601

[citat=kobranturre]Många tror på en Gud, andra tror på utomjordingar.
                                Ingen har blivit bevisat och ingen av dem är mer dum än den andra.[/citat]

Där kan jag inte hålla med. Om det nu var en gud som skapade universum och han ska hjälpa varje individ på varje planet att må bra då kan man ju jämföra honom med jultomten på julafton som ska hinna med att hälsa på alla barn på jorden. Det är ju helt omöjligt för en sådan varelse att kunna existera. Och om han/hon nu existerar, vad är det då? Ett moln, en människa, en kännsla, en stjärna? Var finns han/hon/det? På ett moln? I en stubbe? Ute i rymden?

Utomjordingar har ju en mycket större chans att finnas eftersom det finns miljarder av planeter där ute och det viktigaste för att liv ska kunna finnas är vatten, och vatten har man hittat på andra planeter. Dessutom så lär ju någon av alla dessa planeter i alla dessa solsystem kunna vara i samma storlek som jorden och ligga på samma avstånd från en sol i samma storlek som vår sol vilket gör att chansen till liv på en annan planet är ännu större.
                                I det fallet kan man iaf räkna på sannolikheten. Gud däremot är det ju ingen som vet vad det är så det är ju svårt att spekulera...

Jag undrar vem som kom på gud, hade den personen väntat och kommit på det i dagens samhälle så hade ju den personen kunnat bli stenrik på idén... Fatta bara funktionen: "SMSa Gud"!
                                /greggan greggan

Comment

Working...