De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kapten Haddock
    Medlem
    • 2006-01-04
    • 643

Jag är 65% säker på att South Park kommer att driva med Muhammed inom en snar tid.
    Precis som dom drev med den katolska kyrkan om pedofili.

Får se vad folk tycker då.

Comment

• OveRRidE
      Medlem
      • 2001-02-05
      • 8509

Originally posted by HiDensity
      För det tredje, det är inte muslimer som bombhotar Jyllands-Posten och bränner ner ambassader. Det är islamister. Såna där generaliseringar är livsfarliga.
      Eh, jo, det är det.
      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• PeW
        Medlem
        • 2000-06-20
        • 6839

Originally posted by Johanne Hildebrandt
        Vad sägs om att svälja lite prestige? Eller ska fundamentalisterna, i båda läger, få hetsa upp stämningen ännu mer? Vilken väg leder framåt och vilken går ingenstans? Välj själv.
        http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...773657,00.html

Comment

• Fia
          Medlem
          • 2004-04-17
          • 2083

Originally posted by PeW
          [citat=Johanne Hildebrandt]
          Vad sägs om att svälja lite prestige? Eller ska fundamentalisterna, i båda läger, få hetsa upp stämningen ännu mer? Vilken väg leder framåt och vilken går ingenstans? Välj själv.[/citat]
          http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...773657,00.html
          Mycket bra artikel!
          Last edited by Fia; 2006-02-05, 13:42.

Comment

• :stefan:
            Moderator
            • 2000-04-28
            • 8032

Mycket bra ledare i Expressen idag: Idag är vi alla danskar.

Likaså Mats Larsson har många rätt: Islam måste uppdateras.

My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• UlfT
              Medlem
              • 2001-05-21
              • 6050

Angående islams förbud mot avbildningar av människor, hittade jag en lite lustig tråd som tydligen är borttagen, men finns kvar i googles cache: http://216.239.51.104/search?q=cache...er+islam&hl=en
              "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• HiDensity
                Medlem
                • 2005-12-02
                • 1644

Originally posted by OveRRidE
                Eh, jo, det är det.
                Du kunde ju ha läst meningen efter, eller orkade du inte?
                http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• PeW
                  Medlem
                  • 2000-06-20
                  • 6839

[citat]Idag är vi alla danskar[/citat]Räkna bort mig isf. Det där var den mest korkade ledare jag läst på länge. Eller rättare sagt, det räckte med att läsa inledningen för att jag skulle fimpa resten. Kan/får vem som helst skriva ledare i Expressen?

Comment

• sgtpepper
                    Medlem
                    • 2000-04-30
                    • 5524

Originally posted by PeW
                    [citat]Idag är vi alla danskar[/citat]Räkna bort mig isf. Det där var den mest korkade ledare jag läst på länge. Eller rättare sagt, det räckte med att läsa inledningen för att jag skulle fimpa resten. Kan/får vem som helst skriva ledare i Expressen?
                    Ja jävlar, hur kan du uttala dig om kolumnen när du endast läst inledningen? Jag tycker att det var en väldigt klarsynt kolumn och jag läste den i sin helhet.

Comment

• HiDensity
                      Medlem
                      • 2005-12-02
                      • 1644

Originally posted by sgtpepper
                      Jag tycker att det var en väldigt klarsynt kolumn och jag läste den i sin helhet.
                      För en gångs skulle så håller jag med dig. Det var en bra kolumn, jag håller dock inte med PM Nilsson i allt.

Samtliga av hans historieexempel på kränkningar av kristendomen är händelser då den egna befolkningen kämpat mot den egna makten. Och sakta men säkert arbetat sig fram till dagens värderingar och rättigheter.

Så är det inte nu, nu är det en utomstående kraft som står för kränkningen, och ett helt folk inkl. makten som protesterar. Västs tidigare och pågående försök till att demokratisera regionen har väl knappast heller varit positiv för reaktionen.

Hur ska man få ett folk att ta till sig en ny uppsättning värderingar när vi använder dem till att förolämpa och kränka dem? Det vore ju kanske en god idé att ha folket på sin sida om man kämpar för demokratisering?
                      http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                      http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• Poffe
                        Medlem
                        • 2002-04-13
                        • 2935

Nu har de även vandaliserat kristna kyrkor i Beirut också.

Alltså är det nu helt okej för kristna att attackera länder, bränna flaggor och liknande saker. Eller har jag missat nått?

Märk ironin...
                        TWIsM
                        Get Simpsonized!

Comment

• UlfT
                          Medlem
                          • 2001-05-21
                          • 6050

Originally posted by Poffe

Alltså är det nu helt okej för kristna att attackera länder, bränna flaggor och liknande saker. Eller har jag missat nått?
                          Om man ska följa HiDensitys logik, borde det vara fritt fram för syrisk-ortodoxa kristna i Libanon att gå lös på varje moské de kan hitta, och bränna ner den. De har nämligen inte varit med om den långa demokratiseringsprocess vi har haft i väst. Därför kan man inte förvänta sig att de ska förstå att kritik ska framföras på ett civiliserat sätt. Men kristna som bor i Europa, bör helst be om ursäkt några gånger till, därför att allt egentligen är den kolonialistiske, kristne förtryckarens fel.
                          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Fia
                            Medlem
                            • 2004-04-17
                            • 2083

Originally posted by Poffe
                            Nej, attans! Det kan ju bli risk för inbördeskrig i Libanon igen, om de olika religiösa grupperna börjar mucka med varandra. Någonstans (minns inte var) läste jag om att det kommit busslaster med folk från Syrien till Libanon för att demonstrera. De om några har säkert inget emot att det blir oroligheter i Libanon igen, så att Syrien får skicka tillbaka sina trupper.

Comment

• Poffe
                              Medlem
                              • 2002-04-13
                              • 2935

Originally posted by Fia
                              Någonstans (minns inte var) läste jag om att det kommit busslaster med folk från Syrien till Libanon för att demonstrera.
                              Det var dessa smarta individer som gav sig på kyrkorna om jag inte minns helt fel.
                              TWIsM
                              Get Simpsonized!

Comment

• PeW
                                Medlem
                                • 2000-06-20
                                • 6839

Originally posted by sgtpepper
                                Ja jävlar, hur kan du uttala dig om kolumnen när du endast läst inledningen? Jag tycker att det var en väldigt klarsynt kolumn och jag läste den i sin helhet.
                                Jag kanske uttrycker mig som en kratta, men visst läste även jag hela kolumnen. Men inledningen räcker för att inse åt vilket håll författaren vinklar sin lilla kolumn. Det förvånar mig inte att du anser den vara "klarsynt".

Comment

Working...