De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • medialabs
    Medlem
    • 2002-03-10
    • 2704

Ännu en rolig artikel från IDG.se

Säpo stängde webbplats med Muhammedbilder..

Efter påtryckningar från UD och Säpo har webbhotellet Levonline stängt ned Sverigedemo- kraternas webbplats. Anledningen är publiceringen av Muhammedbilderna.
    SD-Kuriren har tidigare också utlyst en teckningstävling rörande profeten Muhammed, som Justitiekanslern, JK, nyligen har granskat.
    - Vi har prövat tävlingen och sagt att vi inte ingriper. SD-Kuriren, både pappers- och nättidningen, lyder under yttrandefrihetsgrundlagen. Däremot gör inte partiets hemsida det. I princip har vi ett censurförbud i Sverige, säger Gun Löfgren Cederberg, byråchef på JK.

Tips:
    Ganska kul, Bara att besöka Radio- och TV-verkets webbplats och ansöka efter utgivningsbevis som kostar 2000 kr och får man det beviljat så gäller yttrandefrihetsgrundlagen för ens webbplats.

Comment

• Sodastreamer
      Medlem
      • 2006-01-05
      • 135

Tycker ni det var rätt eller fel av webbhotellet Levonline att stänga ner SD:s webbsida?

Har de laglig grund för detta? (Beror på avtalet?)

Comment

• Web-Tor
        Medlem
        Smurf
        • 2000-11-03
        • 11794

Originally posted by kobranturre
        Anser ni att så fort karikatyrbilder av Jesus, Buddha, Abraham publiceras ska ska de förbjudas? Och om publiceringen sker i svensk media ska regeringen offentligt be om ursäkt till de påverkade religiösa grupperna?

Ska likadana omständigheter gälla för alla religiösa grupper eller ska vi bygga upp en ny balk som endast muslimer kan tillämpa?
        Varför inte helt enkelt respektera att muslimer inte vill se Mohammed avbildad?
        /Tor
        Jag och mina bilder.

Comment

• HiDensity
          Medlem
          • 2005-12-02
          • 1644

hoppas ni alla kollar på Världsekonomiskt forum på SVT2 mellan 14:40-16:20

Islam i en modern värld. Hur balanserar ledarna i den muslimska världen kraven på modernitet och tradition? Vilka unika utmaningar står de inför? New York Times Thomas L Friedman samtalar med Afghanistans president Hamid Karzai, drottning Rania av Jordanien och Pakistans president Pervez Musharraf. Reporter: Erik Fichtelius. Inspelat 26/1.
          http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
          http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• kobranturre
            Medlem
            • 2004-05-01
            • 602

Originally posted by Web-Tor
            Varför inte helt enkelt respektera att muslimer inte vill se Mohammed avbildad?
            Läs det jag har skrivit. Jag har gång på gång skrivit att jag tycker att bilderna var osmakliga och inte borde publiceras. Med tryckfriheten följer ett ansvar. Så jag respekterar dem. Men skillnaden mellan mig och många (för många) andra som är mot publiceringen är att jag tycker att detta är ett falskt spel då man inte reagerar när det sårat andra religioner. Varför denna plötsliga förståelse för kränkningar av andra religioner, eller rättare sagt, mot endast en religion?

Många har en stor dubbelmoral. Jag gillar inte det och det bör ingen annan heller göra.

Web-Tor, varför inte ge alla religioner lika mycket respekt?
            Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• sgtpepper
              Medlem
              • 2000-04-30
              • 5524

Originally posted by PeW
              Vad det gäller konstskandalen mot Israel kan man diskutera om det kränkte en nation eller inte. Såvitt jag vet var det en kritik mot en politik, inte en religiös kränkning och således inget som drabbade folk
              "Konst"-utställningen hedrade en självmordsbomberska. Jag vågar nog påstå att självmordsbombare påverkar den israeliska civilbefolkningen i oändligt mycket högre grad än ett par karikatyrteckningar påverkar lättretade och frihetshatande islamister.

Originally posted by HiDensity
              Klockan 14:40 är nog de flesta upptagna med att jobba och betala skatt. Uppenbarligen inte alla dock.

Comment

• Fia
                Medlem
                • 2004-04-17
                • 2083

Men skillnaden mellan mig och många (för många) andra som är mot publiceringen är att jag tycker att detta är ett falskt spel då man inte reagerar när det sårat andra religioner. Varför denna plötsliga förståelse för kränkningar av andra religioner, eller rättare sagt, mot endast en religion?
                Jag har inte läst någonstans om andra religiösa grupper som har gått ut och demonstrerat samtidigt i ett flertal länder över bilder som kränker deras religion. Svaret kan alltså vara att muslimer känner sig mer kränkta än t ex kristna. Det har förmodligen inte enbart att göra med själva bilden, utan att muslimer även känner sig nog kränkta i andra avseenden, vilket gör dem extra upprörda över karikatyrerna.

Hade ingen reagerat på bildpubliceringen hade den gått obemärkt förbi, men just den här starka reaktionen hos muslimer visar hur kränkta de känner sig och därför har folk plötsligt fått förståelse för att det här är ett känsligt ämne för muslimer.
                (Hm, inte alla har förstått det, men många i alla fall.)

Comment

• kobranturre
                  Medlem
                  • 2004-05-01
                  • 602

Originally posted by Fia
                  Jag har inte läst någonstans om andra religiösa grupper som har gått ut och demonstrerat samtidigt i ett flertal länder över bilder som kränker deras religion.
                  Vill du veta varför du inte har läst det i tidningar? Vi kan redigera ditt inlägg lite.

Originally posted by Fia
                  Jag har inte läst någonstans om andra religiösa grupper som har gått ut och bränt upp ambassader, dödshotat befolkningar och bojkottat ett helt land samtidigt i ett flertal länder över bilder som kränker deras religion.
                  Vatikanen har tillsammans med katoliker runt om i världen demonstrerat mot ett fåtal saker. Men det är inget media intresserar sig för.

Redan i första klass lärde jag mig att den mest högljudda inte är den som alltid ska få svara på frågorn.

men just den här starka reaktionen hos muslimer visar hur kränkta de känner sig och därför har folk plötsligt fått förståelse för att det här är ett känsligt ämne för muslimer.
                  Men det är ju fel(?)! Ska man behöva ta till våld för att "folk plötsligt [ska] få(tt) förståelse för att det här är ett känsligt ämne för [fyll i med valfri religion eller etnicitet]."?

Förövrigt ställs kravet på att man borde ha publicerat karikatyrer av andra religioner samtidigt. Men varför ställer inte vi krav på arabisk media? Varför kan inte de, när de kränker andra religioner, samtidigt skämta om sin egna? Har inte vi rätten att ställa krav?

I min värld existerar likvärdig respekt oavsett vem du är. Jag respekterar inte en muslim mindre än någon annan.
                  Jag har sett så mycket skit kastas mot andra religioner (spec. kristendomen är "utsatt" här i västvärlden) utan att höja på ögonbrynet. Nu får jag reda på att jag är en dålig person när jag inte gör det för muslimerna. Ingen har klagat på mig förut och det ska ingen göra nu. Speciellt nu när jag reagerar på exakt samma sätt som jag alltid reagerat.
                  Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• medialabs
                    Medlem
                    • 2002-03-10
                    • 2704

Originally posted by HiDensity

Se där! Jag var inte ensam om att titta på den! Var faktiskt otroligt intressant. Dem visade också på SVT24 lite blandat från Världsekonomiskt forum.

Gillar dem här spydiga kommentaren verkligen

Originally posted by sgtpepper
                    Klockan 14:40 är nog de flesta upptagna med att jobba och betala skatt. Uppenbarligen inte alla dock.
                    Det är min ledig dag från jobbet idag, hoppas att Sverige klarar sig utan mina skattepengar idag...

Överlag så verkar människor här mer inrikta sig på att överglänsa varandra när det gäller att kasta skit och spydiga kommentarer på varandra.. När det pratas så mycket om tolerans mot andras åsikter osv.

Last edited by medialabs; 2006-02-10, 16:48.

Comment

• HiDensity
                      Medlem
                      • 2005-12-02
                      • 1644

Originally posted by medialabs
                      Det är min ledig dag från jobbet idag, hoppas att Sverige klarar sig utan mina skattepengar idag...

Överlag så verkar människor här mer inrikta sig på att överglänsa varandra när det gäller att kasta skit och spydiga kommentarer på varandra.. När det pratas så mycket om tolerans mot andras åsikter osv.
                      Mjo, tyvärr verkar vissa personer vara mer inställda på att attackera andra än att försöka debattera seriöst och komma någonstans i diskussionen, mycket tråkigt.

Jag läser till systemutvecklare och har väldigt mycket eget arbete i form av programmering osv. Detta betyder att jag själv bestämmer mitt schema och kan då tex se en debatt mitt på dagen. Samtidigt som sgtpepper och alla andra ärliga, duktiga medborgare jobbar och betalar skatt, skatt som går till mitt studiebidrag. Oj vad skyldig jag känner mig nu.

Originally posted by medialabs
                      Se där! Jag var inte ensam om att titta på den! Var faktiskt otroligt intressant. Dem visade också på SVT24 lite blandat från Världsekonomiskt forum.
                      Ja, det var verkligen intressant, såg tyvärr inte hela eftersom jag lunchade med min mor men under den delen jag såg så måste jag säga att de medverkade, särskilt Afghanistans president, imponerade ordentligt på mig. Hoppas de var ärliga i sina kommentarer. I så fall så måste man väl se ljust på framtiden!
                      http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                      http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• Web-Tor
                        Medlem
                        Smurf
                        • 2000-11-03
                        • 11794

Men skillnaden mellan mig och många (för många) andra som är mot publiceringen är att jag tycker att detta är ett falskt spel då man inte reagerar när det sårat andra religioner. Varför denna plötsliga förståelse för kränkningar av andra religioner, eller rättare sagt, mot endast en religion?

Många har en stor dubbelmoral. Jag gillar inte det och det bör ingen annan heller göra.

Web-Tor, varför inte ge alla religioner lika mycket respekt?
                        Vad jag vet så har inte någon annan religion undanbett sig avbildningar av vissa personer. Det handlar inte om att man inte får driva med, förlöjliga eller kritisera islam. Det handlar om att man låter blir att visa bilder på Muhammed.

[citat=sgtpepper]Klockan 14:40 är nog de flesta upptagna med att jobba och betala skatt. Uppenbarligen inte alla dock.[/citat]Om du jobbar har du säkert råd att köpa en video.
                        Jag kan se på TV på dagarna ibland eftersom jag är föräldraledig OCH betalar skatt.
                        /Tor
                        Jag och mina bilder.

Comment

• UlfT
                          Medlem
                          • 2001-05-21
                          • 6050

Originally posted by Sodastreamer
                          Tycker ni det var rätt eller fel av webbhotellet Levonline att stänga ner SD:s webbsida?
                          Om de tror sig kunna bekämpa SD, tror jag det var ett otaktiskt drag. Det bekräftar nämligen bara SD:s egna påståenden om att de förtrycks av etablissemanget.

Originally posted by Sodastreamer
                          Har de laglig grund för detta? (Beror på avtalet?)
                          Det är levonlines egna servrar det handlar om. Alltså är det enbart avtalet det är fråga om. Avtalet kan läsas här: http://www.levonline.se/pdf/avtalsv.pdf
                          En möjlig grund för avstängning av abbonemang:
                          Annat handlande som medfört att
                          avsevärd olägenhet uppstått för
                          Levonline, Levonlines system,
                          övriga abonnenter eller Internet och
                          därmed sammankopplade nätverk.
                          Därmed har de garderat sig för att de faktiskt ska kunna göra så som de gjorde. De skulle kunna hävda att olägenheten består i en risk för att muslimer kan tänkas skapa problem för Levonline. Vi vet redan nu att muslimska hackers har förstört åtskilliga danska hemsidor. En sådan farhåga kan alltså inte anses helt ogrundad.
                          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Sodastreamer
                            Medlem
                            • 2006-01-05
                            • 135

Tack UlfT.

Comment

• sgtpepper
                              Medlem
                              • 2000-04-30
                              • 5524

Originally posted by WebTor
                              Jag kan se på TV på dagarna ibland eftersom jag är föräldraledig OCH betalar skatt.
                              Men det var väl alldeles förträffligt! Grattis till dig.

Comment

• PeW
                                Medlem
                                • 2000-06-20
                                • 6839

"Konst"-utställningen hedrade en självmordsbomberska. Jag vågar nog påstå att självmordsbombare påverkar den israeliska civilbefolkningen i oändligt mycket högre grad än ett par karikatyrteckningar påverkar lättretade och frihetshatande islamister.
                                Jag tror du har fel.

Comment

Working...