De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sneeze
    Medlem
    • 2002-12-14
    • 802

Att ni orkar försvara detta primitiva beteénde. Helt jävla otroligt!

En bild startar inga krig. En osund fundamentalistisk religiös övetygelse gör det.
    Jag hoppas att jag inte råkar halka, greppa efter något och dra burkan av en muslim för då
    stormas väl svenska ambassader, söder ut, av fredsälskande och förstående fundamentalister.

Wake up, gott folk! Kamma er och skaffa er ett jobb!

//red

Danmark, Chile och Sverige är under attack.
    Allt på grund av ett par bilder. Detta bidrar ju helt klart till att jag kommer att respektera
    Muhammed. Jo, tjena!
    Last edited by sneeze; 2006-02-04, 16:46.
    QwertyOwnsOurArsesForcingUsToBuyErgonomicKeyboards

www.spirituellt.com

wwW.AcidhousE.Se

wF GRID group

Comment

• Fia
      Medlem
      • 2004-04-17
      • 2083

Originally posted by sneeze

[...]

Kamma? Börja med att skaffa dig själv fler än en kam, så kanske folk kan ta dig på allvar.

Comment

• devotion
        Medlem
        • 2001-01-20
        • 2711

Ja, generaliseringar är livsfarligt... Att hota ett helt land och dess grannländer, bränna ambassader, bojkotta varor....

Det rimliga vore väl att bojkotta Jyllandsposten, dvs inte köpa tidningen.... eller?
        I'm not a slave to a god that doesn't exist...

Comment

• Kapten Haddock
          Medlem
          • 2006-01-04
          • 643

Originally posted by HiDensity
          Respekt för andra människors sätt att leva ser jag som en grundpelare i en demokrati.
          Jag föredrar att kalla det för tolerans för andra människors sätt att leva. Behöver inte respektera nått jag inte gillar men jag tolererar det så länge det inte skadar nån annan.

Varför? Varför måste du kunna driva med just Muhammed? Varför kan du inte driva med _allt annat_ i världen, utom just Muhammed? Du försvarar ju inte yttrandefriheten, du försvarar din rätt att driva med just Muhammed. Varför?
          Men jag gör ju det. Men har faktiskt aldrig drivit med Muhammed, men jag har drivit med Jesus och Noak och Gud, kallat Moses för en terrorist och barnamördare. Men varför ska jag inte kunna driva med Muhammed?

Driver också med religös-högern i USA och anti-abort motståndare. Varför ska jag inte? För respekt för sådana övertygelser saknar jag.

Jag tycker det verkar leda till ett starkt hat på båda sidor och en aldrig tidigare skådad polarisering mellan arabvärlden och väst. Framsteg gör man genom respekt, förståelse och diskussion. Inte genom att börja med att kränka "motparten".
          Varken respekterar, förstår dom moraler som fnns i bibeln och koranen så där är ju ett problem. Dessutom tror jag inte att man alltid kan göra framsteg genom att linda in allt i silkesvantar.

Comment

• sneeze
            Medlem
            • 2002-12-14
            • 802

Originally posted by devotion
            Ja, generaliseringar är livsfarligt... Att hota ett helt land och dess grannländer, bränna ambassader, bojkotta varor....

Det rimliga vore väl att bojkotta Jyllandsposten, dvs inte köpa tidningen.... eller?
            Exakt. Större än så behöver man inte göra det.
            QwertyOwnsOurArsesForcingUsToBuyErgonomicKeyboards

www.spirituellt.com

wwW.AcidhousE.Se

wF GRID group

Comment

• greggan
              Medlem
              • 2004-01-30
              • 601

Det är jobbigt att sånna här trådar ska bli så jävla långa. Man orkar aldrig läsa igenom hela.

[Citat=Orient]det ironiska är att danskarna är i Irak för att "hjälpa" människorna där ur förtryck.. samtidigt som man förtrycker samma människor här hemma..[/citat]

Jag tycker att bilderna (iaf den jag tidigare kommenterat, om Mohammed och kvinnorna med burka) hjälper folket ur förtryck, om man skulle se på dom med lite mer öppet sinne.

Orient, du kommer säkert inte läsa detta eftersom du sa att du inte skulle skriva här mer men även om du är muslim så vet du kanske inte hur mycket förtryck som förekommer mot muslimska kvinnor?

Jag går i en skola med en väldigt stor del invandrare och majoriteten av dessa är muslimer. Jag har fått en någorlunda bra uppfattning av hur dessa har det. Och jag kan nästan lova att en tjej i min klass har det ganska jobbigt. Och jag kan nog tänka mig att det finns fler än hon här i Sverige.

Jag vågar inte prata allt för mycket om det här laddat ämnet men jag har en fundering:

Om ingen får avbilda Mohammed, då vet ju ingen hur han ser ut. Om ingen vet hur han ser ut, hur kan de då veta att det är just denna Mohammed som blir avbildad på bilderna?

För övrigt tycker jag att vi kan avskaffa oss alla religioner nu på en gång. De är en stor orsak till konflikter och jag tror att det skulle bli stor skillnad utan dem. Jag ser inte folk som muslimer, kristna, judar etc. Jag ser dem som människor.
              /greggan greggan

Comment

• greggan
                Medlem
                • 2004-01-30
                • 601

Jag vill nog påpeka en sak till. Vi är människor... en gren av arten primater.. däggdjur... ryggradsdjur... djur... DJUR...
                Vi skulle egentligen springa runt nakna på alla fyra med päls på kropen... Vi skulle egentligen inte kunna greppa saker med våra tummar/pekfingrar.. vi skulle egentligen föda barn mycket senare än efter 9 månader. Vi skulle egentligen alltså inte ha kläder. Vi skulle egentligen få äta vad vi ville, det vi nu fick tag på för att överleva. Så att olika religioner ska styra vad vi får/måste ha på oss. Vad vi får/måste äta. Vad vi får/inte får göra. Det tycker jag känns mycket konstigt. Därför är det min åsikt att folk som styrs av religioner och tvingar sig göra saker bara för att någon form av gud säger att dom ska göra det är lite korkade. Dock vill jag påpeka att jag förstår om folk gör det utav egen vilja pga att det är en tradition eller något dom tycker är trevligt. (Som anledningen till att jag firar jul och påsk. Jävligt mysigt att samlas med familjen, och god mat) Men om man nu gör sakerna av egen vilja för traditionens skull eller för att det är trevligt då ser man ju heller inte så seriöst på det och därför bör man inte reagera på det heller.

Men kom framför allt ihåg det jag skrev i början, vi är DJUR!
                /greggan greggan

Comment

• Mattias Nordin
                  Medlem
                  • 2005-12-01
                  • 1046

Kapten Haddok, jag är på din sida. Blir så trött på religoner. Mår du bra av att ha en tro, ha det gärna. Men predika inte om den för andra.

Nästa livetsordare som kommer och knackar på min dörr kommer jag fråga om dom vill ha ett redigt samlag (oavsätt kön)...!... ha ha...
                  MVH MATTIAS
                  AKA mattiasnordin
                  Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
                  http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• :stefan:
                    Moderator
                    • 2000-04-28
                    • 8032

En bild startar inga krig. En osund fundamentalistisk religiös övetygelse gör det.
                    Jag hoppas att jag inte råkar halka, greppa efter något och dra burkan av en muslim för då
                    stormas väl svenska ambassader, söder ut, av fredsälskande och förstående fundamentalister.

//red

Allt på grund av ett par bilder. Detta bidrar ju helt klart till att jag kommer att respektera
                    Muhammed. Jo, tjena!
                    Huvudet på spiken!
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• HiDensity
                      Medlem
                      • 2005-12-02
                      • 1644

Orkar inte skriva mer själv nu, känns som att jag har skrivit allt jag kan skriva utan att få er att förstå riktigt vad jag menar. Klistrar in en kommentar från en blogg som summerar rätt bra hur jag ser på situationen:

Varför är det så svårt att skilja på att ha rätt att publicera och om det är rätt att publicera?

Om Jyllands-posten, såsom jag uppfattar ursäkten, säger att de aldrig hade för avsikt att kränka någon men att de nu i efterhand förstår att några av bilderna uppfattas som just kränkande, samtidigt - märk väl - som de gör det klart att rätten att publicera bilderna på inget sätt må ifrågasättas - ja, vad är problemet? Jag kallar det för yttrandefrihetens själva poäng.

Kanske kan jag formulera det så här för att det ska bli klarare:

Att bara den ena sidan av en sak får utrymme är det allvarliga hotet mot VÅR yttrandefrihet, inte några totalitära imamer och miltitanta rörelser som varken har eller vill ha den.

Om vi inte kan kritisera, eller rentav be om ursäkt för det budskap som de här bilderna förmedlar (förutsatt att vi tycker att budskapet är fel/oetiskt, vilket Jyllands-Posten nu alltså menar att det var, en åsikt som jag (och Attila?) delar) då är yttrandefriheten inte värd någonting.

Att låta bli att uttrycka en motbild av något slags principskäl, är att motverka yttrandefriheten, snarare än tvärtom. Och ja, det är också vårt ansvar att prestera motbilder om vi anser att sådana finns - inte bara de som känner sig kränkta.
                      http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                      http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• greggan
                        Medlem
                        • 2004-01-30
                        • 601

Det här är ju fan det man kallar omoget beteende.
                        När små barn bråkar i skolan brukar det kunna vara såhär:

"Fröken: Varför slog du Håkan, Per?
                        Per: För att Håkan ritade en gris och sa att det var jag!
                        Fröken: Jo det var dumt av Håkan, men man slåss inte för det. Nu säger vi förlåt till varandra.
                        Håkan: Förlåt.
                        Per: Förlåt"

Jag såg nyss bilder på nyheterna där folk eldade inne på Danmarks/Sveriges ambassad i något land. Danmark har ju redan sagt förlåt... borde det inte räcka?
                        /greggan greggan

Comment

• Quid
                          Medlem
                          • 2000-06-30
                          • 4270

Danmark ska väl inte säga förlåt? Det är väl tidningen som ska göra det? Tidningen är ju inte Danmark, men det verkar muslimerna inte förstå, kanske för att i deras förtryckta länder så är det regeringen som bestämmer vad som ska stå i tidningarna.
                          Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                          söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• greggan
                            Medlem
                            • 2004-01-30
                            • 601

nej det är iofs sant.. men tidningen har väl också sagt förlåt?
                            mjo det är ju också ganska sjukt att hela danmark ska få skit för vad en tidning gör. och det är ju iofs fler länder än danmark som får skit. men inget land borde ju få skit för att tidningen skriver saker när vi har yttrandefriheten.. förutom italien kanske, har för mig att yttrandefriheten i tidningarna där är ganska kontrollerad?
                            /greggan greggan

Comment

• ChristianS
                              Medlem
                              • 2004-12-27
                              • 236

//red

Muhammed. Jo, tjena!
                              Klockrent, jag skulle ha sagt något liknande men du har redan tagit orden ifrån mig!

Comment

• HiDensity
                                Medlem
                                • 2005-12-02
                                • 1644

Originally posted by greggan
                                Det här är ju fan det man kallar omoget beteende.
                                När små barn bråkar i skolan brukar det kunna vara såhär:
                                Skönt att ni uppfattar komplexiteten i situationen, det ger mig verkligen hopp om en fredlig framtid.
                                http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                                http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

Working...