De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lord Pingu
    Medlem
    • 2001-04-01
    • 688

Vad skulle hända om vi började bränna deras flaggor? Det hade inte tagit lång tid innan det skulle börja smälla här i krokarna.
    Snart kommer dom paddlande i sina kanoter sjungades "Vi skall spränga Danmark! Vi skall spränga Danmark!"

Pingu är jävligt sur nu
    Pingu

ny signatur?

Comment

• HiDensity
      Medlem
      • 2005-12-02
      • 1644

Originally posted by UlfT
      Om man ska följa HiDensitys logik,
      huh? Jag har inte försvarat några av dessa handlingar. Vad jag däremot har gjort är att försöka förklara dem. Jag hävdar även att nidbilder av islams mest heliga inte är en bra strategi för att införa demokratiska rättigheter i muslimska länder. (som vissa hävdar är målet)

Originally posted by Lord Pingu
      Vad skulle hända om vi började bränna deras flaggor?
      Det finns gott om extremister även på vår sida, som inte alls skulle ha något emot att bränna muslimska länders flaggor. Dock så vet högerextremisterna att de inte kan göra det här utan att bryta mot lagen. Så de gör det lilla de kan (nazisterna alltså), samlas i demonstrationer och skriker "ut med packet".

Originally posted by Lord Pingu
      Snart kommer dom paddlande i sina kanoter sjungades "Vi skall spränga Danmark! Vi skall spränga Danmark!"
      Osså generaliserar vi med "dom" igen. Fint fint.
      Last edited by HiDensity; 2006-02-05, 20:55.
      http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
      http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• UlfT
        Medlem
        • 2001-05-21
        • 6050

Originally posted by HiDensity
        Det finns gott om extremister även på vår sida, som inte alls skulle ha något emot att bränna muslimska länders flaggor. Dock så vet högerextremisterna att de inte kan göra det här utan att bryta mot lagen.
        Vilken lag syftar du på?
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Fia
          Medlem
          • 2004-04-17
          • 2083

Originally posted by Poffe
          Det var dessa smarta individer som gav sig på kyrkorna om jag inte minns helt fel.
          Uscha. I så fall är nog karikatyrerna bara ett svepskäl för att trasha runt och försöka piska upp motsättningar mellan libaneser.

Läste några lugnande intervjuer på BBC News: Embassy burning shocks Beirut residents. Uppenbarligen går inte alla på de där uppviglingsförsöken.
          [citat=Charles Accra]I was watching them smashing the cars, they had small axes. They were mad - it was like we were the Danish people. They smashed my cousin's car windows. I think it's foreigners, or people who support the Syrians. They want war - it's better for them if the Lebanese are fighting each other.[/citat]

Comment

• HiDensity
            Medlem
            • 2005-12-02
            • 1644

Originally posted by Fia
            Läste några lugnande intervjuer på BBC News: Embassy burning shocks Beirut residents. Uppenbarligen går inte alla på de där uppviglingsförsöken.
            Mycket bra artikel!

Comment

• greggan
              Medlem
              • 2004-01-30
              • 601

[Citat=HiDensity]Osså generaliserar vi med "dom" igen. Fint fint.[/citat]

Det är väl knappast en person som bränner ner danska byggnader och eldar flaggor. Och det är ju jävligt svårt att veta vad dom som gör det heter. Jag tycker att dom var ett bra val av pronomen i sammanhanget.

Men fan vad irriterad man blir av att läsa allt som händer där nere hela tiden. Kan det inte skötas på ett civiliserat sätt? Bojkotten av danska varor tycker jag är jättebra, de visar vad de tycker och det får nog ganska stor effekt. Men att ta till med våld och bränna ner byggnader är inte rätt sätt. Att bränna danska flaggor är väl lika illa som att rita karikatyrer av Mohammed. Danskarna ser väl deras flagga som något dom ser upp till precis som muslimerna ser upp till Mohammed. Nu när de eldat danska flaggor så kanske man kan säga att de är kvitt och kan sluta med allt?
              /greggan greggan

Comment

• Fia
                Medlem
                • 2004-04-17
                • 2083

Originally posted by greggan
                Att bränna danska flaggor är väl lika illa som att rita karikatyrer av Mohammed. Danskarna ser väl deras flagga som något dom ser upp till precis som muslimerna ser upp till Mohammed.
                Ja, för danskarna, liksom svenskarna visar vörnad för flaggan varje dag i sina böner till staten och älskar flaggan mer än sitt eget liv. Tjena.

Inse att vi inte har något att jämföra med i vår kultur. Det är därför det är svårt att förstå.

Comment

• Mattias Nordin
                  Medlem
                  • 2005-12-01
                  • 1046

Originally posted by UlfT
                  Angående islams förbud mot avbildningar av människor, hittade jag en lite lustig tråd som tydligen är borttagen, men finns kvar i googles cache: http://216.239.51.104/search?q=cache...er+islam&hl=en
                  Otroligt rolig länk! Vilka problem de stackarst troende har... Jag blir så upprörd över hur människor kan välja att leva på detta sätt.

[citat]Mina bröder och systrar.

Jag letar efter blöjor till min pojke, blöjor utan bilder på levande föremål, det är jätte svårt att hitta.

Här kommer några hadither för er som inte känner till haditherna som handlar om bilder.

Sahih Al-Bukhari Volym 7
                  THE BOOK OF DRESS Hadith.nr........

5950. Narrated Muslim: We were with Masruq at the house of Yasar bin Numair. Masruq saw some images (or picture etc.) on his terrace and said, "I heard Abdullah saying that he heard the Prophet (s.a.w) saying, "The people who will receive the severest punishment from Allah will be the picturemakers."
                  [/citat]

ha ha... jo... vad ska man säga.

[citat]
                  Question :

my wifes son has clothes witch has pictures on them .The majority of his cloths have images.If I throw them away he will have very littel cloths;however I want to follow the quran and sunnah to the best of my ability.Please give me sincer advice.

Answer :

Praise be to Allaah.

Pictures of animate beings must be removed ,whether they are on clothing or other items. They may be removed by blotting them out. What is important is to erase the face by blotting it out or by stitching a piece of fabric over it so that the face will be obliterated. See also the answer to Question # 3332. And Allaah knows best.
                  [/citat]

Jo Allaah knows best... Det vore ju hemskt om era barn råkade rita en sträckgubbe på tapeten. Är det då dödsstraff för barnet ?

[citat]Salaam aleikum.

Pampers i Norge har inte bilder i alla fall. Bara tex sol, måne, jag vet inte vad. Men hur kan det spella nån roll? Dom skiter ju i dom

Senn dom blöjer som heter Mummitroll har inga bilder av nåt med själ, mummitrollet e ju bara en historia som inte finns. Fast mummiblöjor e INTE bra, dom blir våta med en gång![/citat]

MVH MATTIAS
                  AKA mattiasnordin
                  Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
                  http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• Fia
                    Medlem
                    • 2004-04-17
                    • 2083

Spread the word.

Comment

• HiDensity
                      Medlem
                      • 2005-12-02
                      • 1644

Originally posted by greggan
                      [Citat=HiDensity]Osså generaliserar vi med "dom" igen. Fint fint.[/citat]

Det är väl knappast en person som bränner ner danska byggnader och eldar flaggor. Och det är ju jävligt svårt att veta vad dom som gör det heter. Jag tycker att dom var ett bra val av pronomen i sammanhanget.
                      Då har du säkert inte har något emot att andra länder buntar ihop dig med huliganerna som slog sönder Göteborg City under topmötet där?

"-Usch vad ocivilicerade dom är, dom där svenskarna!"

Det var huliganer och extremister som stormade ambassaden, de vanliga medborgarna hade en vanlig demonstration. Flaggbränningen förstår jag inte varför den är så hemsk, det är en symbolisk handling för att visa misstycke. En tradition i den delen av världen att visa det på det sättet. En rätt ofarlig handling i min mening.

Originally posted by Fia
                      Åter igen pastar du in en utomordentlig länk!

Comment

• Poffe
                        Medlem
                        • 2002-04-13
                        • 2935

Originally posted by HiDensity
                        Flaggbränningen förstår jag inte varför den är så hemsk, det är en symbolisk handling för att visa misstycke. En tradition i den delen av världen att visa det på det sättet. En rätt ofarlig handling i min mening.

Precis som det är tradition att göra karikatyrer av kända personligheter här hos oss?

Skulle inte vilja påstå att det är en ofarlig handling att bränna en flagga enligt våra traditioner. Flaggan är det "heliga" vi har och den får självklart inte vanäras och speciellt inte brännas. Den får ju inte ens nudda marken när den hissas och sänks.
                        TWIsM
                        Get Simpsonized!

Comment

• HiDensity
                          Medlem
                          • 2005-12-02
                          • 1644

Originally posted by Poffe
                          Flaggan är det "heliga" vi har och den får självklart inte vanäras och speciellt inte brännas. Den får ju inte ens nudda marken när den hissas och sänks.
                          Vad jag vet har vi svenskar aldrig varit särskilt nationalistiska. Vi firar ju inte ens vår egen nationaldag. För min egen del så är svenska flaggan som vilket varumärke som helst. Är säkert olika det där.

Comment

• joel_joel88
                            Medlem
                            • 2002-11-13
                            • 1049

Suck, de muslimer som reagerar så starkt är fan sjuka i huvudet. Jag skiter i vad det står i koranen, man måste kunna tåla att man skämtar om deras gud fast att det inte är tillåtet enligt koranen!
                            Ett liv utan musik är inget liv.

/Joel

Comment

• greggan
                              Medlem
                              • 2004-01-30
                              • 601

[citat=HiDensity]Då har du säkert inte har något emot att andra länder buntar ihop dig med huliganerna som slog sönder Göteborg City under topmötet där?

"-Usch vad ocivilicerade dom är, dom där svenskarna!"[/citat]

När Lord_Pingu sa dom så tror jag nog att han menade dom extremister som håller på och bränner nerbyggnader osv och inte alla muslimer.
                              Folk som buntar ihop alla svenskar och säger att alla slog sönder Göteborg gör ju fel, precis som om man säger att alla muslimer gör fel just nu.

Men nu blev det ganska off topic. Tycker bara att det var onödigt av dig att anklaga honom för att generallisera när jag inte tror att han gjorde det.

[citat=Fia]Ja, för danskarna, liksom svenskarna visar vörnad för flaggan varje dag i sina böner till staten och älskar flaggan mer än sitt eget liv. Tjena.[/citat]
                              Så långt går vi kanske inte men jag tycker som Poffe, flaggan är ju ändå en fin symbol. Jag är väldigt noggran med hur jag viker den när jag halar den och den får aldrig nudda marken när den halas och hissas. Men visst kan jag hålla med om att det är svårt för oss att förstå då vi inte har något riktigt att jämföra med.

[citat=Poffe]
                              [citat=HiDensity]
                              Flaggbränningen förstår jag inte varför den är så hemsk, det är en symbolisk handling för att visa misstycke. En tradition i den delen av världen att visa det på det sättet. En rätt ofarlig handling i min mening.

[/citat]
                              Precis som det är tradition att göra karikatyrer av kända personligheter här hos oss?[/citat]

Så sant så sant.
                              /greggan greggan

Comment

• DavidB
                                Medlem
                                • 2000-01-20
                                • 1140

Hade bilderna publicerats i någon tidning i de muslimska länderna så hade jag inte tyckt det vart så konstigt med all uppståndelse men nu är det ju publicerat "här i väst" och jag ser inte varför västvärlden skall rätta sig efter och respektera den muslimska världen när de uppenbarligen inte respekterar oss.
                                // David - Probably the best guy in the world

If you search limit, one day you find.

Comment

Working...