Originally posted by Rikard
De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"
Collapse
X
-
Tycker inget är bevisat ännu. Vi har inte fått se ännu om våra regeringar tänker censurera eller inte för att bejaka en hög fundamentalister eller ej. -
Det är precis vad det handlar om. Bryr mig inte hur mycket det betyder för nån. säkert stör det nån fundamentalistisk kristen att jag svär och super också, skiter jag fullkomligt i fastän det betyder jättemycket för honom. Sen om han tror jorden är 10000 år gammal så kallar jag honom dum i huvudet för att han tror existensen började efter vi tämjde hunden. Fastän hans religion betyder så mycket för honom.Originally posted by Lizard KingNej, det är inte religion det handlar om. Det är livet för hur många miljoner människor som helst. När ska du sätta dig in i deras situation? Jag säger inte att någon har rätt, bara försöker ge dig en tankeställare; Islam betyder mer för dom än vad det gör för dig. Eftersom det får anses som spänt mellan "västerlandet" och muslimska länder i allmänhet, skulle det förmodligen bli ett jävla liv på kristna också om Saudiarabien skulle publicera nidbilder på Jesus, likt Danmark gjort nu på Muhammed.
Läs mitt svar:skulle det förmodligen bli ett jävla liv på kristna också om Saudiarabien skulle publicera nidbilder på Jesus
"Skitdålig analogi, knappast nån förutom några fundamentalistiska skitstövlar skulle bry sig i det! Och ingen skulle se på dom i vidare bra ljus då heller."
Fan vi publicerar ju själva nidbilder på jesus.Comment
-
Vad vill du uppnå?Originally posted by Kapten HaddockTycker inget är bevisat ännu. Vi har inte fått se ännu om våra regeringar tänker censurera eller inte för att bejaka en hög fundamentalister eller ej.Comment
-
Men i Allahs och Muhammeds heliga namn, Allahu Akhbar, Il Allah, du har ju missuppfattat det helt. Nu går jag till skolan.Originally posted by Kapten HaddockFan vi publicerar ju själva nidbilder på jesus.Mistook for aspiring third world poster childrenComment
-
Att man ska kunna driva med islam på samma vis som man driver med kristendomen kanske, att folk ska sluta grina över småsaker. Vad ville dom uppnå med Life of Brian? Ja vem vet men den provocerade och idag bryr sig ingen.Originally posted by RikardVad vill du uppnå?Comment
-
Nej jag vet du tror det skulle vara annorlunda om dom gjorde det istället för oss själva. Men det tycker jag inte alls, endast ett fåtal extremistfjantar skulle bry sig.Originally posted by Lizard KingMen i Allahs och Muhammeds heliga namn, Allahu Akhbar, Il Allah, du har ju missuppfattat det helt. Nu går jag till skolan.
Kritk och provokation är nödvändiga för att utveckling skall ske, och nu fan utvecklas saker och ting.Comment
-
Till vilket pris?Originally posted by Kapten HaddockAtt man ska kunna driva med islam på samma vis som man driver med kristendomen kanske, att folk ska sluta grina över småsaker.Comment
-
Har försökt bilda mig en uppfattning i ämnet och jag tar gärna imot "sågningar" av mina argument! så hugg!
Min grundtes är att alla människor är lika och att religon inte står över sammhällsprinciper eller människors värde.
Med andra ord: Jag ser faktiskt inte någon som helst poäng i att publisera de där bilderna. Enligt mig är de inte speciellt roliga (men ett undantag) och jag ser inte riktigt syftet. Det finns betydligt bättre sätt att starta en debatt om islam om det är det man vill.
Egentligen så tror jag att det är precis så här det går till, det börjar som ett skämt på en liten grupp muslimer (de fanatiska som tex självmordsbombare), sen blir det lätt att vi generaliserar och drar alla muslimer över samma kant. och vipps, så har vi en "vi" och "dom" attityd och då skapas konfliket väldigt lätt.
Men, nu publicerades bilderna ändå. folk blev kränkta. Jättebra att de säger ifrån att det inte var meningen att kränka någon utan bara att starta en diskussion. de har nog insett vid det här laget att det inte var det bästa sättet att starta diskussionen på (även om diskussionen blev väldigt stor!). givetvis drar det tillbaka sina åsikter, jag tror att få av oss (japp, där sa jag det ordet) skulle riskera vår och vår familjs säkerhet för principen att få publisera några bilder. jag skulle inte det ialla fall.
det som hände i nästa steg är att övriga europa publiserar. då är det helt plötlisgt inte pga vad bilderna egentligen visar utan för att visa att vi har rätt att publisera det vi vill! här tycker jag alla gör rätt! vi måste visa att vi inte tollererar hot utan står tillsammans för att bemöta sånt!
jag är generellt ganska dålig på att diskutera politik på praktiskt nivå, utan drar gärna upp det till lite högre filisofiska höjder. enligt mig är vi redan långt ut på fel spår. vi kan alldrig uppnå en bättre, säkrare och fredligare jord genom hot, våld och trakaserier, det enda sättet det går att uppnå på är genom förståelse för varandra.fredrikComment
-
Men jag skulle vilja veta vem/vilka som döljer sig i skuggorna och vilka motiv de har. Bilderna publicerades ju i oktober, och nu satte al-Aqsa-brigaderna igång protesterna i Gaza efter att konkurrenterna i Hamas vunnit det palestinska valet. Vad vill de åstakomma, är det någonting som vi inte ser/vet som är på g.....Comment
-
Till vilket pris som som det än kommer att kosta antar jag. Folk måste fatta att det bara är en sketen liten teckning i en sketen liten tidning och inte heller representerar europa och att vi tillåter folk att ha alla möjliga åsikter här. Precis som jag hoppas dom där dårarna som protesterar i mellanöstern endast representerar en liten minoritet.Originally posted by RikardTill vilket pris?Comment
-
Dessa teckningar som framställer mumslimer som skitiga, skäggiga idioter som springer omkring med bomber i turbanerna ger en tydlig bild av den främlingsfientlighet som sprider sig lite varstans, inte minst i Danmark. Att reducera problematiken till en fråga om gudsavbildningar är att göra det lätt för sig. Att människor blir fientligt inställda till sånt de inte förstår är inget nytt och syns tydligt på bägge sidor just nu.Recursion - See recursion.
Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.Comment
-
Sluta dra alla över samma kam och sluta racka ned på andras religion (vilken f.ö inte är så olik kristendomen)? Att fundamentalister reagerar över nidbilden är en sak, Islam och muslimer en annan sak. Okunskapen och behandlingen av Orient här på wF får ivf mig att må illa.Originally posted by OkkidoGe forslag.Comment
-
Originally posted by fiddlerDessa teckningar som framställer mumslimer som skitiga, skäggiga idioter som springer omkring med bomber i turbanerna ger en tydlig bild av den främlingsfientlighet som sprider sig lite varstans, inte minst i Danmark. Att reducera problematiken till en fråga om gudsavbildningar är att göra det lätt för sig. Att människor blir fientligt inställda till sånt de inte förstår är inget nytt och syns tydligt på bägge sidor just nu.
Teckningen porträtterar alla danskar som korstågsfarare. Jag antar att du inte ser denna teckning och tänker "alla danskar är korstågsfarare" precis som du såg muhammed bilderna och inte tänktem att alla muslimer är "skitiga, skäggiga idioter som springer omkring med bomber i turbanerna"Last edited by Kapten Haddock; 2006-02-03, 09:45.Comment
-
Jag tror att din åsikt bemöts bäst med ett citat från Loesje:Originally posted by Kapten HaddockTill vilket pris som som det än kommer att kosta antar jag. Folk måste fatta att det bara är en sketen liten teckning i en sketen liten tidning och inte heller representerar europa och att vi tillåter folk att ha alla möjliga åsikter här.
[citat=Loesje]Kan alla som är beredda att dö för sitt land vara vänliga att göra det nu.[/citat]Comment
Oderland
Collapse
Comment