Officiella iPhone-tråden!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Enkelsidan
    Medlem
    • 2009-06-09
    • 21

Iphone 4 ?

Någon som vet när man kan lägga beslag på en Iphone 4 i Sverige?
    Lär dig installera Wordpress enkelt >>

Comment

• Lasse H
      Medlem
      • 2005-08-10
      • 1424

iOS 4 känns snabbare i min 3Gs...
      www.honkanen.se

Comment

• Söderlund
        Medlem
        • 2003-07-28
        • 788

Originally posted by Peeer
        Någon mer som har problem med att vissa applikationer slutat fungera efter uppgraderingen? Ex. fex (för att synka kontaker med facebook) eller kart-funktionen i eniro-applikationen. De bara stängs av utan något som helst felmeddelande.
        Mitt Spotify lägger av efter en ett par minuters spelande. Börjar hacka, ungefär som om det skulle vara hack i skivan, och sedan så kraschar programmet.

När musiken börjar hacka så är telefonen helt låst.

Comment

• Dryden
          Medlem
          • 2002-08-03
          • 12245

Feber går loss på iPhone4!

Man blir lite sugen. Trots allt.
          resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Quid
            Medlem
            • 2000-06-30
            • 4270

Jag blir bara mindre och mindre sugen när jag läser om mottagningsproblemen och gula fläckar på skärmen
            Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
            söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• muskot
              Medlem
              • 2002-01-13
              • 7705

Frågan är ju hur omfattande mottagningsproblemen egentligen är? Trots allt har ju 1,7 miljoner enheter levererats och det verkar ju märkligt om Apples tester missat att telefonen helt tappar kontakten med mobilnätet om man håller den på ett visst sätt.

Gula fläckarna läste jag berodde på ett medel som används i tillverkningsprocessen, men som avdunstar efter ett par dagar med aktiv skärm.

För tidigt att säga än, men jag misstänker storm i vattenglas i båda fallen... men det känns skönt att jag tänkt behålla min 3GS åtminstone till nästa sommar.
              Break a rule!

Comment

• bassebhu
                Moderator
                • 2001-11-20
                • 4028

Originally posted by muskot
                För tidigt att säga än, men jag misstänker storm i vattenglas i båda fallen... men det känns skönt att jag tänkt behålla min 3GS åtminstone till nästa sommar.
                Så tänkte jag när 3GS kom, så nu är det min tur wehaaa!
                bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• Quid
                  Medlem
                  • 2000-06-30
                  • 4270

Originally posted by muskot
                  Frågan är ju hur omfattande mottagningsproblemen egentligen är? Trots allt har ju 1,7 miljoner enheter levererats och det verkar ju märkligt om Apples tester missat att telefonen helt tappar kontakten med mobilnätet om man håller den på ett visst sätt.
                  Man kan ju hoppas att det bara är ett fåtal enheter som lider av det, men tyvärr så kommer ju rapporterna ifrån användare runt om i världen.

The iPhone 4's antenna problem continues. People around the world keep experiencing it. So many that a class action suit is already in the works. This

Sen att dom skulle kunna fixa detta problem med en mjukvaru-uppdatering tror jag inte en sekund på. Det är ju ett klockrent hårdvaru-fel.

Trist faktiskt, jag såg fram emot min första smartphone, men som det ser ut nu får man fortsätta leta...

Comment

• muskot
                    Medlem
                    • 2002-01-13
                    • 7705

Originally posted by Quid
                    Man kan ju hoppas att det bara är ett fåtal enheter som lider av det, men tyvärr så kommer ju rapporterna ifrån användare runt om i världen.

The iPhone 4's antenna problem continues. People around the world keep experiencing it. So many that a class action suit is already in the works. This

Sen att dom skulle kunna fixa detta problem med en mjukvaru-uppdatering tror jag inte en sekund på. Det är ju ett klockrent hårdvaru-fel.

Trist faktiskt, jag såg fram emot min första smartphone, men som det ser ut nu får man fortsätta leta...
                    Frågan är om det är ett konstruktionsfel eller ett tillverkningsfel. Trots allt har inte alla telefoner problemet, att det finns problemfria exemplar tyder ju på att det inte behöver vara konstruktionsfel. Kanske är det bara en viss batch från fabriken som har problem.

Apples svar på problemen tyder däremot på att det inte är tillverkningsfel. Att täckningen blir aningen sämre beroende på hur man håller telefonen är en sak, men att samtal/dataöverföringar bryts för att telefonen går från full täckning till noll täckning om man håller den på ett visst sätt är ju inte direkt bra.
                    Break a rule!

Comment

• jarvklo
                      Medlem
                      Guru
                      • 2001-07-15
                      • 3295

Quid>> Säg *någon* produkt som inte haft "1.0"-sjukdomar
                      Att vara "early adopter" till en ny pryttel är aldrig riskfritt oavsett tillverkare.
                      Om du är sugen på en 4 är det väl bara att vänta några månader tills nästa delserie börjar rullas ut ?

Jag har en känsla att oavsett om de mörkar konstrutionsfel eller ej, så kommer Apple att göra hård- och mjukvaruändringar så snart de bara kan om det finns problem...

... om inte annat så av krasst ekonomiska skäl
                      jarvklo.se

Comment

• Dryden
                        Medlem
                        • 2002-08-03
                        • 12245

Sony Ericsson är ju ett lysande exempel, de löser oftast aldrig problemen med strulande hård/mjukvara utan släpper helt nya modeller istället. Där de gamla problemen nästan är åtgärdade. Och givetvis där ett knippe nya tillkommit.
                        resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Quid
                          Medlem
                          • 2000-06-30
                          • 4270

Originally posted by jarvklo
                          Quid>> Säg *någon* produkt som inte haft "1.0"-sjukdomar
                          Fast detta är ju 4.0

Originally posted by jarvklo
                          Om du är sugen på en 4 är det väl bara att vänta några månader tills nästa delserie börjar rullas ut ?
                          Jag är faktiskt inte ens sugen längre.

Men det ska hur som helst bli intressant att följa detta, undrar när iOS 4.01 kommer, den skulle väl fixa det?
                          Eller om Apple ens kommer att erkänna att det är ett problem, för nu verkar dom ju ha lite svårt att bestämma sig...

Comment

• muskot
                            Medlem
                            • 2002-01-13
                            • 7705

Klart bästa djupdykningen i antenn- och motagningsproblematiken på iPhone 4 jag läst:

Seeking answers? Join the AnandTech community: where nearly half-a-million members share solutions and discuss the latest tech.

Originally posted by AnandTech
                            Holding the iPhone 4 without a case, in your left hand, crossing the black strip can result in a worst case drop of 24 dB in signal. As we'll show in a second, how you hold the phone makes a huge difference across every smartphone - and we've tested thoroughly in 5 different positions.

Now, there are two vastly different possibilities for what happens to the bar visualization after you drop 24 dB. I happen to live less than one block from an AT&T UMTS tower (it's across the street, literally), and have exceptionally strong signal in all of my house - it's part of why I chose to live here, actually. Signal is above -65 dBm in every single room, in most cases it's at -51 dBm. When I incur that worst case drop of 24 dB from squeezing the phone, I fall down to -83 dBm, which is still visualized as 5 bars.

However, in locales that have less signal, but where iOS still displays 5 bars, the drop of 24 dB is visualized much differently. For example, at another test location, signal without holding the phone is -89 dBm, which is still displayed as 5 bars. Cup the phone, and you'll fall all the way to -113 dBm. All the bars dramatically disappear one after the other, people think they've dramatically lost all the signal, and you know the rest.
                            Frågan är bara hur stort problemet egentligen är? Hur ofta håller man telefonen på det sättet, utan att göra det för att provocera fram försämrad mottagning? Och hur stort är problemet med avbrutna samtal i mobilnät som fungerar bättre än det AT&T erbjuder? Känns spontant som ett problem som såklart inte är önskvärt, men samtidigt inte är hela världen att leva med heller.

Hade samma problematik funnits på en mobil från en tillverkare med lägre profil än Apple, hade då problemet blivit (förhållandevis) lika omtalat och setts lika allvarligt på? Eller hade alla nöjt sig med en axelryckning?
                            Break a rule!

Comment

• Quid
                              Medlem
                              • 2000-06-30
                              • 4270

Är man högerhänt så håller man väl sin telefon i vänster hand när man surfar t.ex., och jag byter hand ganska ofta när jag pratar, och det känsliga området sitter ju precis där tumslutet hamnar när man håller den i vänster hand.

Där kan man ju tydligt se att det inte handlar om något grafiskt fel där användarna bara tror att dom inte har någon signal.

Fast samtidigt är det ju långt ifrån alla som har problemet, men eftersom Apples hållning verkar vara att det inte är något problem så blir det ju lite surt om man råkar få ett exemplar som lider av felet.

Sen är tror jag också att Apples profil "hjälper" till mycket när det gäller detta felet, hela grejen med Apple är ju att dom gör top notch-produkter, och framställer dom som felfria och nästintill perfekta. Då blir det väl extra roligt för andra att klanka ner på det.

Men jag hade ju aldrig köpt en telefon ifrån någon annan tillverkare heller som hade samma problem.

Comment

• muskot
                                Medlem
                                • 2002-01-13
                                • 7705

Håller själv alltid telefonen i vänster hand, men frågan är hur stort problemet är så länge man håller telefonen naturligt – utan att tänka på hur man håller telefonen – snarare än att medvetet försöka provocera fram fel? Själv vill jag helst varken förringa eller förstora problemet innan jag testat själv hur mycket det skulle påverka mitt vardagliga telefonbruk.

Att det inte bara handlar om hur signalstyrkan presenteras grafiskt står ju klart om man läser artikeln hos AnandTech, där man tydligt påvisar hur mottagningen minskar beroende på hur man håller telefonen. Detta gäller ju alla telefoner, även om iPhone 4 på grund av sin konstruktion är känsligare.

Oavsett hur stort problemet är i praktiken är det en prestigeförlust för Apple. Tycker att de borde göra något mer än att lite arrogant rekommendera folk att hålla telefonen på ett visst sätt eller använda ett skal – även om det egentligen kanske bara är en storm i ett vattenglas. Kanske kan man behandla antennerna med någon form av tunt isolerande skikt?

För att citera AntennaSys:
                                Originally posted by http://www.antennasys.com/antennasys-blog/2010/6/24/apple-iphone-4-antennas.html
                                And sometimes an antenna that's not great, but good enough, is good enough.
                                Last edited by muskot; 2010-07-02, 11:07.
                                Break a rule!

Comment

Working...