Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 24 500 är när man är ny lokförare. När man varit lokförare ett tag, har för mig det är efter två år, så är lönen 28 000. Hos SJ då.

Veolia och Tågkompaniet har jag för mig brukar ligga något lägre, och Arlanda Express och Stockholmståg något högre.

Kommentera

• tydal skrev: Visa inlägg
      24 500 är när man är ny lokförare. När man varit lokförare ett tag, har för mig det är efter två år, så är lönen 28 000. Hos SJ då.

Veolia och Tågkompaniet har jag för mig brukar ligga något lägre, och Arlanda Express och Stockholmståg något högre.
      Jaha, jag trodde faktiskt lönen var högre... man har ju hört att "lokförare tjänar så bra". 24500 ingångslön hos SJ alltså? Det är ju ganska dåligt... varifrån kommer allt snack om att lokförare tjänar 33-35000? Bara rykten?

Och 28000 är alltså slutlön, sen stiger det inte mer? Inte ens efter typ 10 år? I så fall så e de ju direkt dålig löneutveckling...

Kommentera

• murbruk skrev: Visa inlägg
        Jaha, jag trodde faktiskt lönen var högre... man har ju hört att "lokförare tjänar så bra". 24500 ingångslön hos SJ alltså? Det är ju ganska dåligt... varifrån kommer allt snack om att lokförare tjänar 33-35000? Bara rykten?
        Man har normalt 2000-3000 i tillägg i månaden; traktamenten vid överliggningar, tidsförskjutningstillägg när arbetstiden ändras med kort varsel och OB-tillägg. Sen har man ju övertidsersättning om man jobbar extra. Blir ungefär 400 kronor extra i timmen, så jobbar man exempelvis en helg extra kan det bli bortåt 8000 extra den månaden.

När det är brist på förare kan den som vill jobba övertid tjäna en bra slant. Ett år hade jag i snitt 48000 i månadslön.

murbruk skrev: Visa inlägg
        Och 28000 är alltså slutlön, sen stiger det inte mer? Inte ens efter typ 10 år? I så fall så e de ju direkt dålig löneutveckling...
        Ja visst, det är ju ingen löneutveckling. Den följer ju i stort sett bara inflationen. Det man kan göra för att höja lönen är ju att skaffa sig fler arbetsuppgifter. Jag jobbar ju även som lärare, och det ger ett tillägg på mellan 3000 och 7000 i månaden beroende hur mycket lärarjobb man har.

Sen kan man ju också jobba på trafikledningen. Vet inte exakt vad de ligger på för lön i dag (jag jobbade där 2003-2007) men jag skulle tro att det är runt 35000.

Kommentera

• Det är rätt bra lön som lokförare. Vi får hoppas att det börjar lätta på arbetsmarknaden. Om det är som en del säger att vi har fått en vändning uppåt i ekonomin så kanske godstågsbolagen börjar att anställa till vintern, kanske redan till hösten. Vi får se.

Kommentera

• murbruk skrev: Visa inlägg

I Sverige är inte lönerna så höga, har en polare som jobbar på ett godsföretag och kör 7+7 (jobbar 7 dagar i sträck, ledig 7 dagar etc...) Han har cirka 35-36000. Med tanke på hur mycket han är borta etc blir det inte mycket i timmen. Jag tror SJ och Green Cargo ger sämst betalt av alla operatörer i Sverige. Är du ute efter pengar skaffa dig kompetens exempelvis i Danmark. En förare på DSB first i Danmark snittar 55.000 SEK i månaden. Rätt ok. Norska förare har också bra lön, tyvärr har jag inga siffror på Norge.
            Men jag tror inte man vill bli förare p.g.a pengarna, själva jobbet är riktigt bra och fritt. Om jag får 24.000 eller 34.000 kvittar mig.

Kommentera

• Ja visst, det är ju ingen löneutveckling. Den följer ju i stort sett bara inflationen. Det man kan göra för att höja lönen är ju att skaffa sig fler arbetsuppgifter. Jag jobbar ju även som lärare, och det ger ett tillägg på mellan 3000 och 7000 i månaden beroende hur mycket lärarjobb man har.

Sen kan man ju också jobba på trafikledningen. Vet inte exakt vad de ligger på för lön i dag (jag jobbade där 2003-2007) men jag skulle tro att det är runt 35000.[/QUOTE]

Ehh...hej, tydal... jag svarade på din text bara för du lättare skulle se det, men det handlar egentligen inte om det.

jag har några frågor.

ang detta testet: http://www.fargblind.se/fargblind-test.asp

går det på tid. för jag hade alla rätt (enligt facit) ock klarade provet på 10 sekunder. Jag hade lite lite svårt med sexan, men det handlade bara om att den ju faktiskt var väldigt svag till skillnad från resten av siffrorna.

E 10 sekunder ett bra resultat?

Och, en annan fråga. Eftersom jag bara e tretton. Vilket gymnasie tycker du att jag ska välja?

Kommentera

• När de testar om du är färgblind går det inte på tid, de vill bara kolla att du klarar det.

Kommentera

• Epiq skrev: Visa inlägg
                  När de testar om du är färgblind går det inte på tid, de vill bara kolla att du klarar det.
                  Okej. Hoppas jag gör det! Det kan ju vara andra bilder också :/
                  Har du gjort det testet själv?

Kommentera

• Desse56 skrev: Visa inlägg
                    Okej. Hoppas jag gör det! Det kan ju vara andra bilder också :/
                    Har du gjort det testet själv?
                    Alla gör ett färgtest vid läkarbesöket innan du får börja läsa. När jag gjorde det var det såna bilder som i testet du länkade till. Var en liten bok man bläddrade i....kan vara olika beroende på var du testar....vet inte.
                    Var ingen tidspress, utan de ville bara se att man klarade det.

Kommentera

• inkalinka skrev: Visa inlägg
                      Alla gör ett färgtest vid läkarbesöket innan du får börja läsa. När jag gjorde det var det såna bilder som i testet du länkade till. Var en liten bok man bläddrade i....kan vara olika beroende på var du testar....vet inte.
                      Var ingen tidspress, utan de ville bara se att man klarade det.
                      http://www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/test/

bild 13 och 20 hade jag lite svårt med, eftersom de ljusgröna prickarna tolkades mer som gult och därmed mer till den andra färgen och inte till siffran/linjen. Själv ser jag det som att jag mer tolkar väldigt ljusgrön mer som gul, fast jag ser att den är ljusgrön, och att det inte har nåt med färgblindhet att göra, hoppas jag...
                      Har/hade du några liknande problem och säg mig vad du ser på bilden.

Jag hoppas verkligen inte att jag har nåt avvikande färgseende, och jag hade inte några problem med de andra bilderna alls... Men ändå oroar jag mig som fan

Va tror du?

Kommentera

bild 13 och 20 hade jag lite svårt med, eftersom de ljusgröna prickarna tolkades mer som gult och därmed mer till den andra färgen och inte till siffran/linjen.
                        Det kan ju bero på din datorskärm, men om du vill vara säker bör du testa dig hos en optiker.

Jag har inte svårt att se bild 13 och 20, och som normalseende ska man inte ha några problem.

Det är noga att man inte har några avvikelser i färgseendet. En kollega till mig ser rött lite mörkare än en normalseende. Det upptäcktes inte på den första läkarundersökningen, så hon fick vara förare fram till den andra läkarundersökningen då det upptäcktes och efter det får hon inte köra tåg längre.

Kommentera

• tydal skrev: Visa inlägg
                          Det kan ju bero på din datorskärm, men om du vill vara säker bör du testa dig hos en optiker.

Jag har inte svårt att se bild 13 och 20, och som normalseende ska man inte ha några problem.

Det är noga att man inte har några avvikelser i färgseendet. En kollega till mig ser rött lite mörkare än en normalseende. Det upptäcktes inte på den första läkarundersökningen, så hon fick vara förare fram till den andra läkarundersökningen då det upptäcktes och efter det får hon inte köra tåg längre.
                          Kan det vara att jag ser ljusgrönt lite ljusare då elr?

Kommentera

Kan det vara att jag ser ljusgrönt lite ljusare då elr?
                            Blir du kallad till testerna så kommer nog färgblindstestet bli ditt minsta bekymmer. Har du inte mönstrat? Där testade man ju färgseendet.

Kommentera

• sNaIjK skrev: Visa inlägg
                              Blir du kallad till testerna så kommer nog färgblindstestet bli ditt minsta bekymmer. Har du inte mönstrat? Där testade man ju färgseendet.
                              Mönstrat

Vet inte va det e...

Kanske ska tillägga att ja e 13 år...

Kommentera

Mönstrat

Vet inte va det e...

Kanske ska tillägga att ja e 13 år...
                                Mönstringen kommer nog att vara borta tills du är 18, vet inte ens om det finns kvar fortfarande, men när jag var 18 var det obligatoriskt. Man var tvungen att åka till försvarsmakten i två dagar och bli utsatt för en massa tester för att de skulle avgöra var i försvaret man passade och var man skulle få sin försvarsutbildning (lumpen).

Kommentera

Working...
                                X