hej! det är förstagången tittar jag in här. jag läste att du och några andra redan har gått genom förtestet till KY utbildningen. kan du eller nån som läser detta som vet om testet, kan beskriva lite om hur det första testet ser ut? jag vet att det ska vara fågor båda om matte och svenska men vet ej konkret vilka frågor det handlar om ! gärna några liknande exempel skulle hjälpa mig bearbeta min stress inför testet!
tack på förhand!
Testerna för SJ:s utbildning är inte särskilt svåra, det gäller bara att ta det lugnt och inte stressa upp sig. Finns inte så många sätt att förbereda sig på, kanske göra nåt IQ-test men det hjälper knappast. Jag trodde att det skulle vara tuffare tester.
Intervjudagen är viktig, de vill ju ha rätt personer. Se till att ge ett lugnt och stabilt intryck. Sen kollar de referenserna ganska hårt, att du skött dina tidigare jobb.
Lycka till alla som skall göra testerna/gå på intervju!
hej! det är förstagången tittar jag in här. jag läste att du och några andra redan har gått genom förtestet till KY utbildningen. kan du eller nån som läser detta som vet om testet, kan beskriva lite om hur det första testet ser ut? jag vet att det ska vara fågor båda om matte och svenska men vet ej konkret vilka frågor det handlar om ! gärna några liknande exempel skulle hjälpa mig bearbeta min stress inför testet!
tack på förhand!
Hej!! Om du letar dig bakåt i tråden....runt sida 8 och framåt hittar du beskrivningar på hur testerna ser ut.
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven hos tcc? tacksam för svaret på förhand!
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven hos tcc? tacksam för svaret på förhand!
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven? tacksam för svaret på förhand!
Tänk så kul att wF har en duktig spårlärare.
Att så många nya wFáre har registrerat sig tyder på att tråden är intressant.
Lycka till med jobben alla som vill och måste säger Lasp
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven? tacksam för svaret på förhand![
Men så e det väl inte ute på spåren, Då kommer väl inte lamporna i någon speciell ordning, Te.x på visa kan väl ha två lampor bredvid varandra, på nästa ställe så finns det en lamp som lyser vit, Och som kan ändras till te.x gult, eller rött, Och om man då inte ser skillnad på vit och gult så kan det bli problem! Eller?
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven? tacksam för svaret på förhand!
hej.. jag önskar lite information om förtestet angående tågförarutbildning! finns det några exempel på nätet som liknar matte eller svenska proven hos tcc? tacksam för svaret på förhand!
TCC har väl gjort om sina intagningstester? En kollega till mig som sökt till Mjölby sade att man först fick göra några tester hemma över internet och fixar du dessa blir du kallad till ytterligare tester i Mjölby.
det är inte tänkt att man ska kunna träna på proverna, det är hela poängen... Beskrivningar får du leta efter själv längre bak i tråden. Det bästa du kan göra är att sova gott innan proven. Lycka till!
Vet ej om det finns några tester på nätet men det gäller att vara hyfsad på huvudräkning, logik, simultanförmåga mm. Det är svårt att öva, men lite bättre resultat kan man nog öva sig till. Det gäller dock inte simultankapaciteten, endera har man den eller inte. Och om man inte klarar testerna till lokförare så är det inte mycket att göra, det finns många andra jobb. Jag är själv inte lokförare, har dock polare som är det och de tycker det är ett jäkla kul jobb, man får åka runt och se sig omkring. Det är synd att det i nuläget är så ont om jobb men det kommer nog att ordna sig inom en snar framtid med den uppgång i konjunkturen som nu har börjat. Och om Green Cargo med flera kunde ta och anställa lite förare nu istället för att, som de på sina håll gör, anlita pensionärer, så skulle nog nästan alla arbetslösa förare få jobb.
Jag har tillbringat de senaste timmarna att gå igenom flera sidor av den här tråden, dock inte alla.
Jag tycker den gemenskap ni visar i den här tråden, samt procenttalet på de intresserade nyfikna lokföraraspiranter samt det antal som faktiskt lyckas ta sig till lokförarutbildningen och klarar av studierna, är i det närmaste imponerande. Stort grattis till alla er och till er som planerar att söka verkar den bästa vägen vara via wF.
Har sett en hel del om det här med att vara både färgblind och ha ett defekt färgseende, vilket således utesluter dig från att tjänstgöra som lokförare och till detta har jag viss förståelse. Kan du inte se att det lyser rött för att du inte ska åka där, så ska du inte köra dit, förstår ni vad jag menar?
Jag lider av nått som ska heta Deuteranomali, (defekt grönseende), dock i en så pass mild grad att jag aldrig upplevt svårigheter när det gäller dessa färger i samröre i privatlivet. Jag har således aldrig heller haft problem med dessa färger i snabb färgväxling. De enda gånger jag upplever problem med min Deuteranomali är när jag ställs i ett läkarrum med ett antal färgtavlor i ögonhöjd uppsatta på vägen och ska urskilja siffror. Testerna är välgjorde för att enkelt upptäcka defekta färgseenden och all heder till dessa tester.
Naturligtvis har jag också haft en längtan, och dessvärre fortfarande har, att ansluta till lokförarkåren och framföra ett lok på sveriges järnvägar. Men det ska jag alltså inte få. Varför?
Varför får jag inte det för att jag ser siffran 6 när en annan ser 8?
Fastän det faktum att jag lätt annars urskiljer rött ifrån grönt. En lampa som lyser grönt som snabbt växlar om till rött, piece of cake, alla dagar i veckan. Varför får människor som svarar 6 istället för 8 på fläckade tavlor inte chansen att utföra ett yrke som kan höra till deras drömyrke, fast att de skulle kunna framföra fordonet och utföra yrket precis lika säkert som en normalseende?
Exakt varför kan jag inte svara på, men jag kan gissa..
Till att börja med så är alla ljussignaler konstruerade så att de har fresnellinser, vilket innebär att de skapar en ganska stark, men avgränsad, ljusstråle, dock mer än bara punktformig; hela ljusöppningen ser ut att lysa istället för bara en liten punkt. Om man börjar flytta sig ifrån den tänkta mitten av strålen så börjar dock ljuset avta. Oavsett förhållanden (ljus, mörker, om du ser den ifrån sidan, dimma osv) så får du inte ta fel på rött och grönt.
Gissningsvis så är problemet att de måste dra en gräns någonstans, och vara helt säkra på att de dragit gränsen på rätt ställe - ingen får slippa förbi som i någon speciell situation råkar se fel på rött och grönt.
(Sedan är ju valet av rött resp. grönt helt idiotiskt, men det är en annan femma..)
Okej, det förstår jag. Men man får ju inte ta fel på rött och grönt när det gäller att köra bil heller . Det är förenat med livsfara det med. Jag har dock aldrig lyckats förväxla rött mot grönt när det gäller dessa signalljus, då jag ser båda dessa som klara skarpa färger.
Jag känner en del bekanta som kör allt ifrån tunnelbana till persontåg tvärs över hela Sverige och har ibland fått åka med i förarhytten till min stora förtjusning. Det slutar alltid med att jag försöker se hur pass jag uppfattar de ljussignaler man stöter på vägen och utan några som helst svårigheter uppfattar jag fortfarande grönt som grönt och rött som rött. Det är de förbannade färgtavlorna hos läkaren som gör livet surt för mig.
Sen att de valt rött och grönt som färger kan ju diskuteras om idiotiskt eller inte. Först vill jag hålla med, men sen kan man fundera på vilka kombinationer skulle tillsammans med fresnerlinserna utgöra ett lika kvalitativt ljus såväl nattetid som dagstid.
Notera också att jag åkt med lokförare både tidig morgon och sena kvällar. Och det är det bästa som finns .
Kommentera