Persontrafiken på järnväg kan delas in i tre sorter:
1. Trafik inom ett (eller fler angränsande efter särskilt tillstånd) län, så kallad länstrafik som bekostas av respektive län. Länet står för biljettsystem, biljettintäkter och bestämmer tidtabellen. Tågoperatören står i princip bara för personal.
2. Olönsamma sträckor som staten, genom Rikstrafiken, ger bidrag till så att tågoperatören kan få lönsamhet. Tågoperatören står för biljettsystem och biljettintäkter.
3. SJ:s trafik. SJ får köra på alla sträckor så länge som det är lönsamt. Staten ställer krav på SJ att de ska minst ha en viss vinst varje år. SJ får inga bidrag för sin trafik.
(Inom parentes finns också "Övrigt". Alla tågoperatörer får bedriva chartertrafik samt sen i somras - i mån av plats - veckoslutstrafik.)
Så, alla konkurrenter till SJ har bara tillgång till 1 och 2, det vill säga de är beroende av att delta i upphandlingar och vinna dessa för att få köra trafik i Sverige.
Men, detta är på väg att ändras. Riksdagen har beslutat att från och med 2011 ska alla få köra på alla sträckor med eget biljettsystem och få biljettintäkterna.
1. Trafik inom ett (eller fler angränsande efter särskilt tillstånd) län, så kallad länstrafik som bekostas av respektive län. Länet står för biljettsystem, biljettintäkter och bestämmer tidtabellen. Tågoperatören står i princip bara för personal.
2. Olönsamma sträckor som staten, genom Rikstrafiken, ger bidrag till så att tågoperatören kan få lönsamhet. Tågoperatören står för biljettsystem och biljettintäkter.
3. SJ:s trafik. SJ får köra på alla sträckor så länge som det är lönsamt. Staten ställer krav på SJ att de ska minst ha en viss vinst varje år. SJ får inga bidrag för sin trafik.
(Inom parentes finns också "Övrigt". Alla tågoperatörer får bedriva chartertrafik samt sen i somras - i mån av plats - veckoslutstrafik.)
Så, alla konkurrenter till SJ har bara tillgång till 1 och 2, det vill säga de är beroende av att delta i upphandlingar och vinna dessa för att få köra trafik i Sverige.
Men, detta är på väg att ändras. Riksdagen har beslutat att från och med 2011 ska alla få köra på alla sträckor med eget biljettsystem och få biljettintäkterna.
Kommentera