Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Persontrafiken på järnväg kan delas in i tre sorter:

1. Trafik inom ett (eller fler angränsande efter särskilt tillstånd) län, så kallad länstrafik som bekostas av respektive län. Länet står för biljettsystem, biljettintäkter och bestämmer tidtabellen. Tågoperatören står i princip bara för personal.

2. Olönsamma sträckor som staten, genom Rikstrafiken, ger bidrag till så att tågoperatören kan få lönsamhet. Tågoperatören står för biljettsystem och biljettintäkter.

3. SJ:s trafik. SJ får köra på alla sträckor så länge som det är lönsamt. Staten ställer krav på SJ att de ska minst ha en viss vinst varje år. SJ får inga bidrag för sin trafik.

(Inom parentes finns också "Övrigt". Alla tågoperatörer får bedriva chartertrafik samt sen i somras - i mån av plats - veckoslutstrafik.)

Så, alla konkurrenter till SJ har bara tillgång till 1 och 2, det vill säga de är beroende av att delta i upphandlingar och vinna dessa för att få köra trafik i Sverige.

Men, detta är på väg att ändras. Riksdagen har beslutat att från och med 2011 ska alla få köra på alla sträckor med eget biljettsystem och få biljettintäkterna.

Kommentera

• Jaha, då var vi klara på fredag och en så länge så har 2 fått jobb som lokförare, 2 hade redan jobb i tågbranchen och fortsätter, och 19 som fortsätter att leta efter jobb...

Kommentera

• Trist. Har du kollat med Banverket om du tillhör kategorin som inte hittat jobb?

Kommentera

• Banverket? Anställer de förare, inte har de några såna jobb på sin hemsida. Det är tufft om jobb, och kommer vara så ett tag framöver. Men när proppen går ur hos Green cargo , då blir det sug efter förare. Frågan är när GC och de andra häver sitt anställningsstopp.

Kommentera

• Jag började på Banverket direkt efter lokförarutbildningen. Visserligen inte som lokförare, utan som tillsyningsman vid vagnuttagning (nuvarande spärrfärd). Jag tyckte det var bättre med jobb inom järnvägsbranschen än att gå arbetslös. Jag var där i två månader och sen började jag på SJ.

Vi var totalt fyra från min kurs som började på Banverket. Två stannade kvar längre på Banverket och avancerade väl till lokförare där om jag inte missminner mig.

Även om det är tufft i gods- och persontrafikbranschen så arrangeras det ju banarbeten som aldrig förr. Citytunneln i Malmö, citybanan i Stockholm, Svealandsbanan byggs ut, m fl.

Till alla banarbeten behövs det ju transporteras arbetsfordon och material, vilket mestadels sker i tåg som Banverket kör. Så det är ju inte en alldeles för långsökt tanke att de kanske behöver folk...

Kommentera

• Får ringa o kolla med dem, tack för tipset

Kommentera

• Från min klass var det en kille som började på Banverket. Som lokförare. Sammanlagt var de 5 st som började samtidigt.
                Lycka till!!

Kommentera

• Det är bra, men

tyvärr sväljer inte Banverket många förare. En hel del är fortfarande arbetslösa. Men Green Cargo börjar på vissa håll ha en ansträngd personalsituation. Kontakter jag har där säger att det ofta är pensionärer ute och kör. Förare som sades upp för ett år sen är ute och kör på timtid i hög utsträckning. GC:s ledning håller dock fast vid anställningsstoppet, de är rädda för att den konjunkturuppgång som börjat skall förbytas i en ny tillbakagång. Men förr eller senare så kommer man att börja anställa igen, och då kommer man svälja många förare, så håll ut!

Kommentera

• tester för tågförare

Är det nån som vet vilka tester som kommer på urvaltestet och hur testet se ut?
                    kan nån ge ett exampel på testerna?

Kommentera

• Finns det nån som kan hjälpa mig med detta tester?

Kommentera

• Jag tror detta om tester har avhandlats tidigare i tråden. Men i korthet kan sägas att det mäts simultanförmåga, spatial förmåga, ordförståelse och viss matematik. Allt på tid. Man skall ha så få fel som möjligt. Hellre inte hinna med några svar än att ha slarvat. Lycka till. Men sker det verkligen några tester nu? Är inte alla lokförarutbildningar stängda nåt år framåt?

Kommentera

• Då vill jag bara säga att det finns hopp 5 av 23 jobbar numera som lokförare från vår klass. Där jag blev nr 5. Fick samtalet idag och är hur glad som helst. Börjar utbildningen på måndag, så ses vi ute på spåren!

Kommentera

• Epiq skrev: Visa inlägg
                            Då vill jag bara säga att det finns hopp 5 av 23 jobbar numera som lokförare från vår klass. Där jag blev nr 5. Fick samtalet idag och är hur glad som helst. Börjar utbildningen på måndag, så ses vi ute på spåren!
                            Grattis! Vart fick du jobb då?

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• dsb first

Kommentera

• Epiq skrev: Visa inlägg
                                dsb first
                                Grattis, dom verkar anställa rätt mycket folk En i min gamla klass fick också anställning där för en månad sedan! Var blir du stationerad?

Kommentera

Working...
                                X