Men varsel är väl redan lagt? Lär ju innebära att en del får foten helt enkelt, och det blir ju de senast anställda... vad kostar det att utbilda en egen förare? Måste ju va heltokigt att kicka dom.
Men men. SJ e väl inte kända för kloka beslut.
Ett varsel betyder inte automatiskt att man får sparken, men det kanske du visste
Enligt en kompis, anställd på SJ, har SJ idag publicerat antalet varslade lokförare. Det rör sig om 62 st i riket, bla 20 st i Stockholm, 15 st i Hallsberg, 6 st i Sundsvall. Förhandlingar kommer att ske inom kort.
Enligt en kompis, anställd på SJ, har SJ idag publicerat antalet varslade lokförare. Det rör sig om 62 st i riket, bla 20 st i Stockholm, 15 st i Hallsberg, 6 st i Sundsvall. Förhandlingar kommer att ske inom kort.
Hur f-n kan SJ varsla personal? Lägger dom ner turer eller vad är det frågan om? Tappar SJ trafik till andra bolag brukar ju dessa i regel ta över lokförarna. Eller är det sån enkelt som att dom gjort en Green Cargo.... utbildat egen personal som blir varslade sin första dag på som färdiga förare?? Jag bara undrar.
Och JA! Det kommer bli tokbrist på förare... trust me. Förarutbildningarna är stoppade.. och om konjunkturen vänder om låt säga 2 år kommer godssidan skrika efter förare. Eftersom utbildningen är färskvara måste det finnas nya förare när det vänder....
Ja lokförarutbildning krävs. Den kan skilja sig åt mellan operatörerna, men måste uppfylla transportstyrelsens krav. Frågan är om Arlanda anställer några nya förare nu, ingen operatör anställer nog i dessa tider. Möjligen anställs någon enstaka timanställd/vikarie/arvodist, men det anställande tågbolaget kräver nog att man redan är förare, helst med erfarenhet.
Hur f-n kan SJ varsla personal? Lägger dom ner turer eller vad är det frågan om? Tappar SJ trafik till andra bolag brukar ju dessa i regel ta över lokförarna. Eller är det sån enkelt som att dom gjort en Green Cargo.... utbildat egen personal som blir varslade sin första dag på som färdiga förare?? Jag bara undrar.
Och JA! Det kommer bli tokbrist på förare... trust me. Förarutbildningarna är stoppade.. och om konjunkturen vänder om låt säga 2 år kommer godssidan skrika efter förare. Eftersom utbildningen är färskvara måste det finnas nya förare när det vänder....
Hahahaha, man kan väl inte annat än skratta åt att SJ säger upp sina EGET UTBILDADE förare???? Ojojoj vad de var stolta och skröt om sin lokförareutbildning när den drog igång, och nu sparkas de. Pinsamt ju.
Undrar hur glada de förarna är på SJ?
Nä jag har bestämt mej för att avvakta innan jag går nån lokflörarutbildning. Ska försöka bli tunnelbaneförare först tror jag.
Hahahaha, man kan väl inte annat än skratta åt att SJ säger upp sina EGET UTBILDADE förare????
Ja, det vore ju väldigt tragiskt om det skulle bli så. Det är ju inte heller särskilt smart att säga upp personal som behövs om ett år, och när dessutom flera av de som är kvar då går i pension. Vi får hoppas de kommer på något bra sätt att lösa situationen.
Det är först i september som det ska fattas beslut om eventuella uppsägningar.
Ja, det vore ju väldigt tragiskt om det skulle bli så. Det är ju inte heller särskilt smart att säga upp personal som behövs om ett år, och när dessutom flera av de som är kvar då går i pension. Vi får hoppas de kommer på något bra sätt att lösa situationen.
I sådana lägen så brukar ju företagen försöka lösa det hela genom att erbjuda de som står på tur att gå i pension avtalspension i förtid, just för att slippa att kasta ut de yngre. Så borde väl även SJ försöka lösa det hela?
I sådana lägen så brukar ju företagen försöka lösa det hela genom att erbjuda de som står på tur att gå i pension avtalspension i förtid, just för att slippa att kasta ut de yngre. Så borde väl även SJ försöka lösa det hela?
Ja det är sant. Men det verkar inte vara den linje SJ har valt va jag har hört.
Verkar smått dåraktigt, men de verkar helt enkelt skita i sina egna utbildade förare. Jag tror SJs tid som dominant i tågvärlden är över, med sina sjukt förvirrade biljettsystem o priser så kommer konkurrenterna käka upp dom.
Har en fråga vad som gäller om ett tåg kör på en bil i låg hastighet så att bilen bara blir "lite" skadad. Har lokföraren rätt att gå ut och kolla hur det gick?
Ja, vid de få fall det är låg hastighet så går man så klart ut och kollar, men det är väldigt sällan man kör så sakta. Bilden du länkar till är tagen inne på ett industriområde där man förmodligen inte kör fortare än 10 km/h.
Kommentera