Reefer skrev:
därför slänger dom ut allehanda halvgenomtänkta ideer om yrkesförsvar, ståenden insatsstyrkor, medlemskap i NATO mm genom olika mediakanaler för att försöka berättiga sin existens, det är också i det perspektivet som jag betraktar aftonbladets "avslöjanden" om dom "sovjetiska anfallsplanerna" mot Sverige från 1987.
Det är så jag uppfattar det också. Att "sovjetiska anfallsplaner", tills Aftonbladets "avslöjande" skulle ha varit något otänkbart är rent nonses. Ni ska nog se att Sverige, Norge och NATO har liknande planer, fast i försvarssyfte - något som mycket väl skulle kunna påverka våra liv i händelse av krig (inte för att det skulle bli krig).
-
stefan skrev:
Nej, då faller vitsen med värnpliktssystemet (som trots allt fortfarande finns), dvs att ha ett tvärsnitt ur befolkningen i tjänstgöring - från alla samhällsklasser osv.
Personer bosatta i de större städerna löper mindre risk att tvingas göra lumpen än de som bor i mer glesbolkade områden, som ett exempel då.
Nu i dag, precis som Reefer sa, är värnplikten inte gällande för alla utan endast en mindre del som har otur/tur (i vilket fall tvingas) att få göra lumpen.
Ska lumpen gälla för precis alla (som är kapabla till det) så kommer vi få ett gigantiskt försvar, men till vilken nytta? Ska vi bekämpa de reella hoten med vårat militära försvar: Miljöförstöringar med stridsvagnar, sjukvårdsköer med bombplan, organiserad kriminalitet med u-båtar?
Vårat försvar, militärt eller icke, måste vara frivilligt, och då inte nödvändigtvis ett renodlat yrkesförsvar, och absolut inte bestående av krigsgalningar som konstigt nog vill ha krig (något som ett yrkesförsvar kan dra till sig).
Jag skulle kunna tänka mej att gå lumpen om det vore frivilligt, nu kommer jag att på alla sätt undvika. Jag är inte ensam om detta. Får vi ett tvärsnitt av befolkningen då? Nej, jag skulle inte tro det.
stefan skrev:
Nu ska du inte gå i samma fälla som många andra antilumpenivrare: alla springer inte omkring med en bössa i näven ute i skogen och skjuter vilt omkring sig.
Det tror jag inte heller.
stefan skrev:
Vi är många med mer "civiliserade" uppgifter, men som förvisso ingår i krigsorganisationen.
Uppgifter som främjar krig, död och förintelse kan egentligen inte kallas för att vara civiliserade. Deltar man i ett militärt försvar så bidrar man till att försvaret fortsätter existera, och stöder även vapenindustrin och vapenforskningen (som slukar stora mängder forskningsbidrag här i Sverige, hört talas om JAS och BAMSE till exempel?).
stefan skrev:
Att samarbeta innebär precis vad det låter som, men på ofrivillig basis - alltså exakt vad det väldigt ofta handlar om i arbetslivet!
Du menar lyda chefen till punkt och pricka, aldrig säga emot och stå i givakt med mössan (bössan) i hand så fort herr direktör traskar förbi? Jag tror verkligen inte att arbetssituationen i dag ser ut så (i Sverige). Tror du det?
Att arbeta med andra människor i grupp betyder att man ska komma överens om hur man ska göra, med de andra människorna. Att lyda kräver inte mycket av hjärnan. Alla beslut fattas av någon annan och man är bara den som verkställer dessa beslut.
stefan skrev:
Man har bokstavligt talat ansvar för 15-20 personers liv.
Så denna ansvarskänsla går endast att lära sig om lumpen är ett tvång och om man är beväpnad?
stefan skrev:
Ren självbevarelsedrift skulle få mig att anmäla mig till närmsta militära förläggning vid en mobilisering...
Krig (i dess rätta bemärkelse) har alltid utkämpats av soldater. Utan soldater, ingen massdestruktiv krigföring. Utbilda hundratusentals unga män till soldater som ska lyda order har ingenting med självbevarelsedrift att göra. Sedan är det hela förbaskat dyrt också.
Varför tror du att man inte skulle kunna bekämpa en ockupationsmakt med (till en mycket större del) ickemilitära medel? Strejker, sabotage och till viss del gerillakrigföring slår mycket hårdare mot fienden än vad konventionella medel skulle göra, men i samma veva mindre mot samhället och befolkningen.
stefan skrev:
"Hej, jag vill göra lumpen, men jag tycker det borde vara frivilligt, så jag vägrar att göra lumpen till det blir frivilligt!"
Nu förstår jag hur du menar...
Nej, personligen är jag bara ganska lat och ser lumpen som ett ypperligt tillfälle att kunna provocera personer med annorlunda åsikter än mej. ;) Sedan är den till huvudsak militär, och jag vill helst inte vara ytterliggare en siffra i statistiken som förlänger livslängden på detta gamla åbäke som vi kallar Försvarsmakten.
Resten av det du skrev stefan har jag läst, och frågar dig än en gång: Kan man verkligen inte lära sig alla de bra sakerna med lumpen utan vapnen och rytande befäl?
-
sgtpepper skrev:
Sverige skall ha ett försvar, det är en demokratisk majoritet av befolkningen ense om, acceptera.
Majoritetens förtryck?
Fråga folk runt 15-18 år vad de tycker om lumpen! Jag tror en betydande majoritet skulle svara att de inte vill gå den.
Det är alltid minoriteter som utgör oppositionen. Exempel:
Kristna var från början en liten judisk sekt i någon antik ökenstad. Nu är det kristendomen som till mycket stor del har format hela västvärldens kultur, och till viss del resten av världen.
Om du tror på att minoriteten ska tystas och snällt lyda det majoriteten beslutat så tror du inte på demokrati och utveckling sgtpepper. Något som resten av ditt inlägg klart intygar.
-
Ni säger att man lär sig nödvändiga saker i lumpen. Hur kommer det sig då att en så stor del av befolkningen inte får ta del av denna nödvändighet. Hur många kvinnor är det som gör lumpen? Hur många rörelsehindrade är det som gör lumpen? Lär dessa "nödvändigheter" i skolan i stället.
(Min personliga erfarenhet av högstadiet är att det är en tillbakagång till dagis. Tre år åt helvete, så gott som.)
Kan någon förklara vad (förkortningen?) IMHO betyder?