Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • murbruk
    Medlem
    • 2009-01-31
    • 35

Det känns väl inte jättesmart att utbilda sig till lokförare just nu...

Sen undrar jag vad faan det är som händer med sj? De struntade ju helt i västtrafik, och verkar ge upp trafik på flera orter. Kommer de ens överleva när marknaden släpps fri? Jag undrar...

Nä, jag vet inte om det blir nån lokförarutbildning för mej, känns inte som nån framtidsjobb längre.

Sj, kommer tappa typ all trafik? Eller?

Comment

• EKSS
      Medlem
      • 2009-04-05
      • 31

osäkert framöver

Hur arbetsmarknaden för lokförare blir framöver är osäkert, men troligt är att den blir kärv ett antal år framåt. Man talar om mycket pensioneringar, men det är inte så många som går hem ännu, det är först när de födda 1953-56 lägger av som det blir mycket jobb lediga. Många förare är just i den åldersgruppen. Jag tror det är klokt att inte pumpa ut fler förare i nuläget utan vänta och se nåt år. Sedan är jag inte så säker på att persontågen kommer att gå helt oskadda genom krisen, mycket affärsresande och konferensresor kommer att minska. Att godstrafiken skulle börja vända upp har jag inte hört nåt om, däremot säger Green Cargo att man nu ser ännu dystrare på framtiden än vad man gjorde för bara två månader sedan. Vi har sannolikt en till uppsägningsomgång att vänta på Green Cargo.

Sen så tycker jag att SJ:s beslut att lämna Västtrafik därhän var klokt, vad det handlade om var ju i princip att hyra ut personal. Ingen möjlighet att påverka intäkter eller något. Det verkar som om SJ nu satsar på egentrafik, man tänker starta egna linjer i västsverige, och nyligen läste jag att man startar ett tåg i egen regi Umeå-Luleå, en förbindelse som länstrafikbolagen lade ned för ett år sen. Så SJ är nog med i matchen i framtiden också. Det är nog inte fel att utbilda sig till förare, men man får inse att det är kärvt med jobb de närmaste åren.

Comment

• lokko
        Medlem
        • 2008-12-04
        • 5

Ja det håller jag med om att det ser kärvt ut just nu, men det gör det ju så gott som överallt. När konjunkturen vänder så kommer det att behövas massor med folk igen inom de flesta brancher, man kan ju inte sluta att utbilda sig o tro på framtiden, konjunkturen går i cykler upp o ner hela tiden. Den som vill bli lokförare tycker jag ska utbilda sig till det. Själv går jag utbildningen i Mjölby och ska ut på min sista lia nu på Måndag. Är färdig förare 12 Juni o jag tror STENHÅRT på att jag kommer att hitta jobb, som sagt snart vänder de upp o då är det bra att vara färdigutbildad!

Comment

• EKSS
          Medlem
          • 2009-04-05
          • 31

Lokko, jag tycker du har rätt inställning. Trots att det ser mörkt ut så gäller det att tänka att det vänder. Jag hoppas att du hittar jobb, det är väl inte så många som anställer någon i dessa tider.

Comment

• jokke72
            Medlem
            • 2009-04-03
            • 2

Arbeidsmarkedet i Norge

Det er ikke noe vanskelig arbeidsmarked for lokførere i Norge. Riktignok er det vanskelig å få jobb innen gods for tiden, men både NSB og Flytoget skal ha flere lokfører (og ombordpesonal). NSB skal faktisk ha en netto tilvekst på 500 personer de nærmeste 5 årene eller deromkring.

Det er mange svensker som jobber som lokfører i NSB allerede. De som lurer på hva som kreves kan jo bare ta en telefon og spørre.

Merk at det er kun i Oslo man skal ha personale, så vidt jeg vet.

Comment

• Tony Gezelius
              Medlem
              • 2009-02-20
              • 5

Bodö

Comment

• Epiq
                Medlem
                • 2008-05-13
                • 59

Så Onkelborg hur var första dagarna? Är nere en sväng på torsdag och skriver ett prov ska se om jag kan få tag på dig... vad heter du?

Comment

• onkelborg
                  Medlem
                  • 2003-07-31
                  • 582

Oskar heter jag

Comment

• onkelborg
                    Medlem
                    • 2003-07-31
                    • 582

Btw, andra dagen (idag) var klart roligast, man fick ju lära sig något

Comment

• johans83
                      Medlem
                      • 2008-08-17
                      • 18

I dessa hårda tider...
                      ...Hur ser det ut i Göteborg?( Skall flytta tillbaks dit efter utb)
                      Vilka operatörer kan tänkas anställa?
                      Går ut utbildningen i Mjölby om ett år och skall snart ut på min bangårds lia och därefter blir det Tågfärds lia i juni...
                      Green cargo kan man nog glömma tror jag men det finns ju en del andra operatörer.
                      Funderar på praktik på dsb first...
                      Vilka andra persontågs och godstågs operatörer finns det?

Comment

• EKSS
                        Medlem
                        • 2009-04-05
                        • 31

Jobb kommer - men det dröjer

Svar till Johan mfl.

Varför glömma Green Cargo? Visst, nu anställer de ingen och lär inte göra det på ett tag. Men jag tror att nästa höst, hösten 2010 har det vänt plus att en del "gubbar" går hem. Jag tror de börjar anställa då. Och då är det guldläge för den med lokförarutbildning i och med att det inte kommer att utbildas förare på ett bra tag.

Vad beträffar persontrafik så ryktas det att Tågkompaniet kommer att satsa, och då behövs det förare. SJ kommer nog att ha dörren stängd ett bra tag till i och med att man anställt för många förare, först när man skickat hem ett antal 60-åringar kommer man att börja anställa. Jag skulle tro att SJ inte anställer de närmaste två åren.

Men glöm inte att Botniabanan är klar nästa år. Målsättningen är att persontåg skall börja gå nästa höst Umeå-Övik. Samt året därpå hela banan dvs även Övik-Sundsvall. Det är i dagsläget inte klart vem som skall köra den upphandlade trafiken men blir nog klart inom kort. Så om ett drygt år borde det finnas förarjobb i Umeå och eller Övik. Ganska tilltalande, Ö-vik vid Höga kusten, en av rikets vackrare städer, köra på en ny bana (ERTMS) i nya fordon, trevliga människor på orterna mm. Jag vet att det många gånger kan vara lättare att få ett litet barn till en hård tandläkare än att få en sörlänning att flytta till norrland, men jag tycker det kan vara värt att prova för den som vill ha lokförarjobb.

Så jobb kommer att finnas, det gäller bara att hålla ut och vänta!

Comment

• johans83
                          Medlem
                          • 2008-08-17
                          • 18

Jo självklart är det så att jobb kommer att komma.
                          Men en lokförarutbildning är också en färskvara och man måste snabbt få komma ut och köra efter avklarad utbildning.
                          Vår lärare pratar att man är så gott som körd om man inte hittat jobb efter max tre månader. Jag vet inte om det riktigt är så det låter lite brutalt.
                          Dem pratar om att dem också eventuellt skall ha ett par veckors omskolning för de elever som inte hittat jobb men det kan man ju inte veta om det blir av.

Dock så är jag absolut villig till att flytta om det skulle krävas för att få jobb.

Comment

• Lasp
                            Medlem
                            • 2000-07-29
                            • 10197

Kunskap är makt, kunskap kan också vara roligt!

En riktigt bra artikel som jag tycker borde ligga här!
                            Livet är kort och Nu!
                            Läs mera!
                            !?

Comment

• onkelborg
                              Medlem
                              • 2003-07-31
                              • 582

Den artikeln är bra

Comment

• JoakimE
                                Medlem
                                • 2000-02-12
                                • 1190

Originally posted by Lasp
                                Även denna, av samma författare, säkerligen inlänkat tidigare, men en repris då i sådana fall..
                                http://techworld.idg.se/2.2524/1.160472

ewenson.se - själlöst

Comment

Working...