De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kapten Haddock
    Medlem
    • 2006-01-04
    • 643

Originally posted by kobranturre
    Och till sist, ingen av de tre största religionerna motsäger vetenskap.
    Hur resonerar du det där med stamcellsforskning då? Helt orelaterat till religion då?

Sen så säger bibeln att Pi = 3.00, vilket motsäger vetenskapen.

Man kan ju kolla denna lista för ett komplett index där bibeln säger emot vetenskapen:

Comment

• OveRRidE
      Medlem
      • 2001-02-05
      • 8509

Då blir du nog ledsen. De flesta universella genierna var troende. Många matematiker var troende Judar, munkar, Indier, Araber, Greker, m.fl.. Religion var något som sporrade många vetenskapsmän, matematik mm. De ville veta vat Gud hade i gömm för dem.
      But still, no one found God. Konstigt, inte sant?

Läs på om religion. Det är en tro. Det är ju det religion går ut på. Man vet inte säkert man vill gärna tro på en övernaturlig kraft.
      Läs på om ordet tro. Om du tänker efter lite, kanske du förstår varför det är så bisarrt. Tro. Smaka på ordet. Veta. Smaka på det istället.

När du sedan slår upp religionsböcker kanske du vill läsa lite djupare fysik och även fysisk historia där du lär se att saker har antagits och godkänts utan att ha blitt bevisat.
      Jag kan nog med de få kunskaper jag har i fysik säga att vetenskapen har bevisat mer saker än religionen, eftersom ingen någonsin kunnat bevisat att någon form av Gud ens existerar.

Originally posted by HiDensity
      Ska man skratta eller gråta åt den här kommentaren, snacka om MEGA-GENERALISERING med en ordentlig portion islamofobi.
      Möjligtvis en portion överdrift, som du föga förvånande inte fattade. Jag är inte islamfobisk, så passa dig väldigt noga för att lägga ord på mig som du inte har grund för. Jag är motståndare till religion, det är en jävla skillnad.

Originally posted by HiDensity
      Vad har det här med något att göra? Menar du att du bara kan aceptera saker som du själv anser är rätt? Då får du någ problem med mycket i världen. Det handlar om att acceptera och respektera andra människor oavsett om de är kristna, muslimer eller frukterianer.
      Nej, men jag ser inget annat än elände i spåren av religion i stort. Och nej, jag accepterar faktiskt inte det förtryck över människor som t.ex. vissa stater utnyttjar i regim av religion. Du är välkommen att göra det, men jag gör det inte.

För mig är det horribelt att se hur religion används för att skapa makt och hur det påverkar människor. Jag skrev lite om detta tidigare och drog även en parallell till ditt tugg om stora hemska USA, men du brydde dig ju inte om att kommentera det heller, vilket väl egentligen bara är bra, eftersom det ju, som sagt innan, är ett sidospår som inte hör hit.

Originally posted by Rikard
      Vilken av grupperna tror du att du uppfattas att tillhöra?
      Jag tillhör givetvis den del som undrar varför det är ett sånt sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och som tycker att religion t.e.x inte borde få påverka styrande organ. Låter som en utopi, jag vet, men det gör väl fred på jorden också, eller hur? Nu har jag ju inte följt nyheterna, men enligt vad jag vet så har väl inga moskéer brunnit efter det här?

Läste just det här, vilket är lite intressant, eftersom det nu börjar synas politiska ledare i fronten för hetset;
      Originally posted by expressen.se
      Pakistanska demonstranter skrek "Häng tecknarna!" under demonstrationen i Peshawar, rapporterar AFP.
      Ett par tusen personer deltog i demonstrationen. Den var organiserad av provinsregeringen och anförd av regeringschefen Akram Durrani.
      - Alla muslimska länder bör bryta sina diplomatiska förbindelser med Danmark tills det ber varenda muslim om förlåtelse, sade Durrani till demonstranterna.
      http://www.expressen.se/expressen/js...y.jsp?a=520917
      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• kobranturre
        Medlem
        • 2004-05-01
        • 602

Greggan: Du jämför äpplen med ... abstrakta ting

Visste du att enligt kvantumfysiken så finns det en sannolikhet till att jag ska kunna gå genom en vägg. Nog skulle du säga att jag är dum om jag sprang in i väggar hela tiden?

Låt mig kontra med en motfråga. Du säger att "Utomjordingar har ju en mycket större chans att finnas". Hur definerar du en "större chans"? Sannolikhet? Vilka värden har används till att räkna ut en Guds noll-existens?

Lite rolig läsning

Stephen Unwin is a physicist, risk analyst, author, and depending on whom you ask, humorist.

Som sagt man kan inte bevisa och/eller motbevisa det.
        Människans kunskap sätter inte gränser för universums lagar.

But still, no one found God. Konstigt, inte sant?
        Hehe, konstigt? nepp? Enligt alla religioner så kan väl inte Guds existens bevisas?

Läs på om ordet tro. Om du tänker efter lite, kanske du förstår varför det är så bisarrt. Tro. Smaka på ordet. Veta. Smaka på det istället.
        Jepp. Det finns ju ingen kristen/muslim/buddhist/... som vet därför tror dem.
        De använder väl samma logik som vetenskapsmän.

"Vi känner inte till lagen. Vi vet inte att denna naturlag existerar. Men omden existerar så slutar den inte påverka oss bara för att vi inte vet att den existerar. Så låt oss anta att den existerar och låt oss forska/leva så att vi till slut får reda på det."

Men vem vet? Kanske utomjordingar skapade oss. Det vet vi inte, men jag stoppar ingen från att tro på det
        Ähh, blev off topic.
        Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Rikard
          Medlem
          Älgen
          • 1999-12-03
          • 8623

Originally posted by OveRRidE
          Jag tillhör givetvis den del som undrar varför det är ett sånt sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och som tycker att religion t.e.x inte borde få påverka styrande organ. Låter som en utopi, jag vet, men det gör väl fred på jorden också, eller hur? Nu har jag ju inte följt nyheterna, men enligt vad jag vet så har väl inga moskéer brunnit efter det här?
          Jag upplever att du tillhör den del som för ett sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och tryckfriheten. Jag kan svårligen se att det du förespråkar leder till utopin fred på jorden. Något jag gärna kämpar för.
          jobbskatteavdrag.se

Comment

• Calevan
            Medlem
            • 2003-05-20
            • 1133

Jepp. Det finns ju ingen kristen/muslim/buddhist/... som vet därför tror dem.
            De använder väl samma logik som vetenskapsmän.
            Vetenskapsmän förutsätter att inget är sant innan det går att bevisa, religon gör precis tvärt om. Tex så hävdar troende att det finns en gud eftersom ingen kan motbevisa det. Inom vetenskapen så hade den person som hävdat en sådan sak fått bevisa att han fanns! Stor skillnad, eftersom det inte går att bevisa existensen hos något som inte finns!

nä, om människan hade varit grisar så hade även gudarna varit det (och då hade muslimerna haft stora problem)
            fredrik

Comment

• Kapten Haddock
              Medlem
              • 2006-01-04
              • 643

Jag upplever att du tillhör den del som för ett sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och tryckfriheten. Jag kan svårligen se att det du förespråkar leder till utopin fred på jorden. Något jag gärna kämpar för.
              Det låter i mina öron som att du säger att om vi behandlar muslimer på samma vis som kristna, eller scientologer eller whatever så kommer vi inte att uppleva fred på jorden.

Comment

• kobranturre
                Medlem
                • 2004-05-01
                • 602

Originally posted by Kapten Haddock
                Hur resonerar du det där med stamcellsforskning då? Helt orelaterat till religion då?

Sen så säger bibeln att Pi = 3.00, vilket motsäger vetenskapen.

Man kan ju kolla denna lista för ett komplett index där bibeln säger emot vetenskapen:
                http://www.skepticsannotatedbible.com/science/long.html
                Jag låter folk, som verkligen bryr sig, hålla på att hitta bevis och motbevis.

Jag är sedan inte så påläst när det gäller bibelhändelser så jag undviker att svara när det gäller felmarginaler på 0.1.

Men bibeln har många år på nacken. Säkert finns det många kristna som förstår att en del saker har lagts till ellen ändrats från mun till mun. Men det stoppar inte folk från att tro på att de skapades och att någon/något finns bakom vår existens.

IMHO så är inte de som tror (eller inte tror) de dumma typerna. Det är de som orkar sätta sig ner timtals för att motbevisa saker inom minsta detalj. Att man sedan skapar en hemsida om det är trevligt.

När det sedan gäller mått så brukar även jag avrunda om det inte gäller ett prov i matematik. Men det har hänt att jag använt pi = 3.1415926 (kan inte fler siffror) fast pie's decimalutveckling är oändlig.

Calevan: Antineutrinon förutsattes existera (även fler antimaterier). Lika så gravitonen. Det finns massor med exempel.

Många tror på "dark matter". Många säger att svarta hål existerar medan andra har "bevis" för att dom inte gör det.

Vetenskapsmän har förutsatt många saker för att gå vidare i forskningen varav det de senare ibland har bevisat det förstnämnda.

Många fysiker tror på standard modellen och förutsätter den när de forskar vidare.
                Här har vetenskapsmän egna övertygelsen. De tror lika så troende.

Folk får tro på vad de vill så länge det inte influerar andra saker till det negativa. Och så är det på många ställen. Många troende lever som ateister men skillnaden är att de kanske går till kyrkan/moskén/synagogan en dag i veckan. Så låt dem vara och lägg ner de överlägsna attityderna.
                Last edited by kobranturre; 2006-02-07, 15:57.
                Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• OveRRidE
                  Medlem
                  • 2001-02-05
                  • 8509

Många fysiker tror på standard modellen och förutsätter den när de forskar vidare. Här har vetenskapsmän egna övertygelsen. De tror lika så troende.
                  Men de bevisar något i slutändan. Det gör inte religion. Så lägg nu ner det där. Troende tror på något som inte har bevisats, trots tusen och åter tusen års konstant sökande.
                  http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• kobranturre
                    Medlem
                    • 2004-05-01
                    • 602

Vad har bevisats m.h.a. standard modellen? Den har t.o.m. haft lite fel i vissa punkter och har förlängts.

Generellt så bevisar religioner ingenting, och det har aldrig vart deras mening heller. Kanske "beviset" kommer i livet efter detta (haha, abstrakt nog att inte någon ska kunna motbevisa det)

Comment

• Kapten Haddock
                      Medlem
                      • 2006-01-04
                      • 643

Jag låter folk, som verkligen bryr sig, hålla på att hitta bevis och motbevis.

Jag är sedan inte så påläst när det gäller bibelhändelser så jag undviker att svara när det gäller felmarginaler på 0.1.

Men bibeln har många år på nacken. Säkert finns det många kristna som förstår att en del saker har lagts till ellen ändrats från mun till mun. Men det stoppar inte folk från att tro på att de skapades och att någon/något finns bakom vår existens.
                      Alltså bibeln motsätter sig vetenskapen, tack för det.

IMHO så är inte de som tror (eller inte tror) de dumma typerna. Det är de som orkar sätta sig ner timtals för att motbevisa saker inom minsta detalj. Att man sedan skapar en hemsida om det är trevligt.
                      När det gäller en såpass vida läst bok som bibeln, som skapat så mycket hat och elände i världen så är det nog inget dummt alls i att disseminera den och visa den för vad den är. Sammhällstjänst skulle jag kalla det.

Antar att det är säkert inte dumt att sitta och spendera timtal på att läsa bibeln så länge man inte planerar att motbevisa nånting från den då heller...

Comment

• nitro2k01
                        Forumvärd
                        • 2003-08-26
                        • 7630

Originally posted by Kapten Haddock
                        Alltså bibeln motsätter sig vetenskapen, tack för det.
                        Precis! Det räcker att titta på sensmoralen i skapelseberättelsen och Adam och Evas utträde ur paradiset. Adam och Eva valde att ta reda på hur äpplet smakade, istället för att foga sig till de regler som fanns uppsatta.
                        Det tolkar jag som att kristendomen kan erbjuda en skyddad värld i utbyte mot att man fogar sig och inte är oliktänkare.

/r Det finns ett annat bibelcitat som har en liknande innebörd, jag ska se om jag kan hitta det.
                        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                        Internklippning:
                        1) Snaggning av fångar.
                        2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• greggan
                          Medlem
                          • 2004-01-30
                          • 601

[citat=kobranturre]Greggan: Du jämför äpplen med ... abstrakta ting

Visste du att enligt kvantumfysiken så finns det en sannolikhet till att jag ska kunna gå genom en vägg. Nog skulle du säga att jag är dum om jag sprang in i väggar hela tiden?

Låt mig kontra med en motfråga. Du säger att "Utomjordingar har ju en mycket större chans att finnas". Hur definerar du en "större chans"? Sannolikhet? Vilka värden har används till att räkna ut en Guds noll-existens?
                          [/citat]

Jo jag har också hört det där med att kunna gå igenom en vägg. Det är en väldigt liten chans men den finns. Har dock inte kommit så långt i fysik B än.

Men det är fortfarande större sannolikhet att det finns levande varelser i rymden. Man brukar ju skriva sannolikheten som ett nummer över ett annat. Om man då räknar antalet planeter i universum och sen räknar man alla planeter som är någorlunda lika jorden så får du ju ut två tal som du kan ställa ovanför varandra. Nu blir nog ett väldigt litet tal över ett väldigt stort tal, men det är ändå en sannolikhet som finns.

Pratar vi om gud så har vi ingenting att gå på. Vi skulle ju kunna sätta antalet människor som träffat gud över antalet människor. Det förhållandet man får fram där är nog att det är mindre sannolikhet att nån träffat gud än att det finns planeter med liv.

Sen vet jag att det är så att man ofta i fysiken bara förutsätter att något är på ett visst sätt. Något som jag har väldigt svårt för eftersom jag måste veta varför saker är på olika sätt innan jag tror på dom.
                          Samma sak gäller med religionen.

Jag tror att religionen levt kvar för att dom som vinner på det övertalat folket att tro på det för att dom ska fortsätta vinna på det.

På medeltiden (eller nån gånd då) så utnyttjade prästerna sin position: En bonde som syndat kunde bli förlåten av gud genom att ge några hönor till prästen. Bonden gick hem med gott samvete och prästen med en härlig middag. Klart som fan att prästerna ville att religionen skulle finnas kvar när det var så. Synd bara att bonden var så korkad som trodde på det.
                          /greggan greggan

Comment

• HiDensity
                            Medlem
                            • 2005-12-02
                            • 1644

Originally posted by OveRRidE
                            .., så passa dig väldigt noga för att lägga ord på mig som du inte har grund för.
                            Inte grund för?
                            Däremot finns det uppenbarligen en stark tendens att agera terrorist om man är muslim.
                            I min värld så kallas det där "grund". Och menar du inte vad du säger så sluta skriv det då ffs! Släpper du såna där kommentarer så får du stå ut med att bli kallad islamofob, för det är precis vad du betér dig som. Och varför denna meta-diskussion om religions vara eller icke vara, det hör inte hit.

Indeed!

btw. ny fin artikel från Expressen: Jyllands-Posten ville inte publicera Jesus-karikatyrer
                            2003 tackade Jyllands-Posten tackade nej till flera satiriska teckningar på Jesus.
                            "Det skulle utlösa ett ramaskri", sa tidningens söndagsredaktör enligt Dagbladets nätupplaga.
                            Se där, oj så oväntat.
                            http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                            http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• Kapten Haddock
                              Medlem
                              • 2006-01-04
                              • 643

Dumarslen, dom skulle ha publicerat.

/r:
                              Det avvisar Jyllands-Postens kulturredaktör Flemming Rose.
                              - Jyllands-Posten har självklart publicerat satirteckningar av andra religiösa personer än Muhammed, säger han till Dagbladet.no.
                              Men inte Jesus? Är han under specialbeskydd eller nått?
                              Struntsnack också, sett flera jesus parodier i våran tidning. Inga klagomål.
                              Last edited by Kapten Haddock; 2006-02-07, 16:48.

Comment

• DavidB
                                Medlem
                                • 2000-01-20
                                • 1140

[citat=SVD]Irans högste andlige och världslige ledare ayatolla Ali Khamenei fördömer publiceringen av Muhammed-karikatyrerna som en "sionistisk konspiration", motiverad av ilska över den palestinska Hamasrörelsens valseger för två veckor sedan, rapporterar AP.[/citat]
                                Hur får han ihop detta?

Ny attack mot ambassad i Teheran
                                // David - Probably the best guy in the world

If you search limit, one day you find.

Comment

Working...