De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blåjeans
    Medlem
    • 2005-09-29
    • 585

Inser ni inte att ni själva håller på att starta krig? Tror ni verkligen att krig är lösningen på världens problem? Lycka till säger jag bara.

Okkido: ett exempel

Rikard, vi är fler.
    Varför får jag inte på mig dina blåjeans?

www.taiyo.se

Comment

• Rikard
      Medlem
      Älgen
      • 1999-12-03
      • 8623

Originally posted by obelix
      PÅ vilket sätt ökar deras reaktion detta?

Ska en religion få ha så mycket makt att den får avgöra vad som trycks i pressen eller sänds i media?
      "Deras" reaktion? Tänk på att ordet "deras" avspeglar vad vi har fått presenterat i vår media. Jag är övertygad om att det finns många muslimer som inte tycker att det är värt att bråka om det här. Tyvärr är det inte de som får komma till tals.

Yttrandefriheten är viktig, som jag skrev tidigare. Men, vi har markerat det nu. Det räcker. Vi vinner ju inget i det här fallet på att bevisa det 10 gånger till!?
      jobbskatteavdrag.se

Comment

• kobranturre
        Medlem
        • 2004-05-01
        • 602

Varför tog reaktionen fyra månader?
        Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Kapten Haddock
          Medlem
          • 2006-01-04
          • 643

För att bevisa att vi är den civiliserade kultur som vi påstår att vi är?
          Tycker det är helt klart bevisat genom detta. Vi driver med alla möjliga religionsfigurer och det är ett bevis i sig själv på vår "civiliserade kultur". I en ociviliserad kultur skulle det aldrig flyta och man skulle bli bestraffad.

I vissa fall krig. Jag tror att vi kan förändra världen utan provokation.
          Inte jag. Nästan alla framgångar för vårt samhälle har kommit igenom provokation av normen.

Att rygga tillbaka är lika med att säga att islam är speciellt och kräver specialbehandling. Och det är inte positivt, nej snarare verkar det som vi säger att muslimer är lite bakom flötet och kan inte behandlas på samma vis som alla andra.
          Jag väljer att tro att muslimer i överlag så är precis som vanligt folk som faktiskt bryr sig lika lite om sånthär nonsens som vilken kristen som helst när han ser jesus i tidningens teckningar, allt annat vore ju att indirekt säga att muslimer måste behandlas som dom vore utvecklingsstörda och farliga. Nått sånt vill jag inte ställa mig bakom. Tänker inte rygga tillbaka för fundamentalister.

Comment

• obelix
            Medlem
            • 2002-09-14
            • 3722

Originally posted by Rikard
            "Deras" reaktion? Tänk på att ordet "deras" avspeglar vad vi har fått presenterat i vår media. Jag är övertygad om att det finns många muslimer som inte tycker att det är värt att bråka om det här. Tyvärr är det inte de som får komma till tals.

Yttrandefriheten är viktig, som jag skrev tidigare. Men, vi har markerat det nu. Det räcker. Vi vinner ju inget i det här fallet på att bevisa det 10 gånger till!?
            Då vore kanske en lösning att ta kameran ut bland folket och filma dom vanliga människornas (muslimer) reaktioner istället för dessa hetlevrade människor som inte representerar den stora massan?
            Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• yerkin
              Medlem
              • 2001-12-04
              • 407

Originally posted by kobranturre
              Varför tog reaktionen fyra månader?
              Viktig iaktagelse! Har också funderat kring detta, och undrar över vilka krafter som står bakom det hela...Varför just nu...

Comment

• Kapten Haddock
                Medlem
                • 2006-01-04
                • 643

En muslimsk kvinna talar om situation i europa och hur det relaterar till Islam i överlag och dom muslimska ledarnas aktioner:
                What you are seeing with most Imams and Muslim leaders is a genuine, balls-to-the-wall medieval, supremacist mentality that refuses to accept change. Muslim leaders, and the conservative flock they keep in thrall, would rather die than change their views.

Even if they did, for them to admit that Islam needs some profound internal changes would mean a death sentence or a guaranteed removal from power.

Young, modern Muslims will simply have to either replace them, and, failing that, the civilized world must brace itself as the conservative element of the Muslim community slowly fades into violent oblivion.

Comment

• Rikard
                  Medlem
                  Älgen
                  • 1999-12-03
                  • 8623

Originally posted by yerkin
                  Om jag fattar dig rätt Rikard, så menar du, att om jag gör en nidbild av dig, eller låt oss säga din dator ( du är starkt datortroende )och du då som svar på det hotar mig, stormar mitt hus m.m Då ska jag snällt be dig om ursäkt?
                  ...
                  Kanske dum jämförelse, men du kanske förstår hur jag menar....
                  Jag förstår hur du menar, men jag förstår också att det budskap jag ville föra fram inte uppfattades som menat.

Det jag menar är:
                  Om du gör något som retar mig och jag talar om för dig att det retar mig. Om det inte var din avsikt att det skulle reta mig, är det inte bättre att säga "om du tog illa vid dig, beklagar jag det - det var inte min avsikt"?
                  jobbskatteavdrag.se

Comment

• Lizard King
                    Medlem
                    • 2005-12-02
                    • 357

Originally posted by Kapten Haddock
                    Varför ska vi? Måste vi dra till med samma gamla exempel igen? Borde Rosa Parks be om ursäkt för att hon inte gav upp sätet åt en vit man? Måste Monty Python be om ursäkt för att dom gjorde en hög fundamentalister förbannade? Absolut inte!
                    ...

Det spelar stor roll då det finns en obehaglig översittarattityd över kulturer som inte är västerländska eller "kristna" om man vill kalla det för det. Det är förmodligen därför muslimerna blir upprörda när en västerländsk tidning publicerar förnedrande bilder av en av de största symbolerna för sin religion. Det är som en tidning i Saudiarabien skulle publicera en bild av Jesus med prästkläder på sig med en ung korgpojke mellan benen.
                    Mistook for aspiring third world poster children

Comment

• Kapten Haddock
                      Medlem
                      • 2006-01-04
                      • 643

Bättre analogi vore att nån berättar ett skämt om svenskar och norskar och en person blir riktigt förbannad för att han drev med Norge. Allihopa i rummet skulle tycka han var knäpp och/eller världens största torrboll.

Men nu sidu är det religion som gäller, den heliga kon. Du kan skämta om alla möjliga verlkiga saker som existerar i världen men dra upp ett skämt om religion.. ja t.om. i europa så brukar det gå också, men när det gäller Islam är det plötsligt helt andra regler.

Comment

• blåjeans
                        Medlem
                        • 2005-09-29
                        • 585

Originally posted by obelix
                        Då vore kanske en lösning att ta kameran ut bland folket och filma dom vanliga människornas (muslimer) reaktioner istället för dessa hetlevrade människor som inte representerar den stora massan?
                        Och det tror du brukar vara fallet i media?
                        Varför får jag inte på mig dina blåjeans?

www.taiyo.se

Comment

• kobranturre
                          Medlem
                          • 2004-05-01
                          • 602

Originally posted by yerkin
                          Viktig iaktagelse! Har också funderat kring detta, och undrar över vilka krafter som står bakom det hela...Varför just nu...
                          Om någon verkligen verkligen kränkte mig så skulle jag inte väntat i hela 4 månader.

Ryckte muslimerna på axlarna innan? Brydde man sig inte om det här innan stora ledare reagerade, vilket gjorde detta till en politisk fråga? Jag har hört s.k. experter dra samband med Hamas seger (d.v.s. en politisk faktor).

Vad fick många att reagera så starkt 4 månader senare?
                          Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Kapten Haddock
                            Medlem
                            • 2006-01-04
                            • 643

Originally posted by Lizard King
                            ...
                            Skitdålig analogi, knappast nån förutom några fundamentalistiska skitstövlar skulle bry sig i det! Och ingen skulle se på dom i vidare bra ljus då heller.

Denna bild känns så passlig nu:

Comment

• Rikard
                              Medlem
                              Älgen
                              • 1999-12-03
                              • 8623

Originally posted by Kapten Haddock
                              Tycker det är helt klart bevisat genom detta. Vi driver med alla möjliga religionsfigurer och det är ett bevis i sig själv på vår "civiliserade kultur". I en ociviliserad kultur skulle det aldrig flyta och man skulle bli bestraffad.
                              Jo, men det är ju bevisat nu. Beviset blir ju inte mer bevisat bara för att det bevisas gång på gång!
                              jobbskatteavdrag.se

Comment

• Lizard King
                                Medlem
                                • 2005-12-02
                                • 357

Nej, det är inte religion det handlar om. Det är livet för hur många miljoner människor som helst. När ska du sätta dig in i deras situation? Jag säger inte att någon har rätt, bara försöker ge dig en tankeställare; Islam betyder mer för dom än vad det gör för dig. Eftersom det får anses som spänt mellan "västerlandet" och muslimska länder i allmänhet, skulle det förmodligen bli ett jävla liv på kristna också om Saudiarabien skulle publicera nidbilder på Jesus, likt Danmark gjort nu på Muhammed.
                                Mistook for aspiring third world poster children

Comment

Working...