De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sgtpepper
    Medlem
    • 2000-04-30
    • 5524

Originally posted by HiDensity
    Jag tycker det snarare är du som blandar bort korten. Vanliga, icke politiska, människor kan leva helt normalt i en diktatur. Det är först när du försöker förändra något eller tycker något "fel" som du blir obekväm och det kan gå illa. Tror du att alla människor i diktaturer lever i misär och är rädda för att bli mördade när som helst?
    Vilken idioti. Ingen vanlig människa kan leva "helt normalt" i en diktatur, ty en vanlig människa vill vara fri att säga vad hon vill, tillbe vilken religion hon vill, ha rätten att klä sig hur hon vill och inte leva under hot om tortyr, långa fängelsestraff och avrättning om hon inte följer regimens regler.

Att åka till Iran och gå runt med ett naiv-filter för ögonen och tro att allt är så bra är precis lika dumt som det var när idioter åkte på solsemester till Sydafrika under apartheidregimen.

Jag har svårt att förstå varför folk åker till diktaturer på semester överhuvudtaget, det är en sak att åka dit för att försöka förändra styrelseskicket, verka journalistiskt och rapportera om tillståndet i landet eller ge humanitär hjälp, men att åka på semester är att ge sitt tysta godkännande till regimen.

Ledsen, men så hemsk är det inte.
    Du är obehaglig.

Comment

• sgtpepper
      Medlem
      • 2000-04-30
      • 5524

Originally posted by PeW
      Ingenstans har jag förnekat eller slätat över något.
      Ehh...

Originally posted by PeW om Väktarrådet och ayatollorna
      Nja, de gör bra saker och de gör dåliga saker
      Originally posted by PeW om byte av regim
      den stora frågan för många Iranier är om de får det bättre eller inte om de byter regim.
      Originally posted by PeW om de skurkaktiga mediernas lögner
      Mycket av det negativa som presenteras i media syns inte inom landet.
      Originally posted by PeW reder ut att det finns vissa, endast vissa "frågor" som kanske bör ändras
      Men visst, ta bort den hårda hållningen i vissa frågor så får de en bättre regim.
      Originally posted by PeW förklarar, endast religiösa fanatiker stöter på diktaturen
      Den diktatur du talar om såg jag inte mycket av. Kan ju kanske bero på att jag umgicks med vanliga människor och inte med religiösa fanatiker.
      Originally posted by PeW angående förtrycksfaktorn
      Visst finns det ett visst förtryck om man jämför med här

Comment

• HiDensity
        Medlem
        • 2005-12-02
        • 1644

Originally posted by sgtpepper
        Vilken idioti. Ingen vanlig människa kan leva "helt normalt" i en diktatur, ty en vanlig människa vill vara fri att säga vad hon vill, tillbe vilken religion hon vill, ha rätten att klä sig hur hon vill och inte leva under hot om tortyr, långa fängelsestraff och avrättning om hon inte följer regimens regler.
        Det är samma sak som med Bodströmsamhället.. registrering och övervakning skulle troligtvis inte påverka en "vanlig" opolitisk människa särskilt mycket alls. Det är precis därför "rent mjöl i påsen"-grejen går hem så fint hos vanliga människor.

Du överdriver effekten på vanliga människor för att det främjar din sak. Jag har flera vänner från Irak som vittnat om hur normalt livet trots allt var för alla vanliga människor. Tills det fullskaliga kriget mot Iran då. Det är ur demokratisk synvinkel diktatur är dåligt. Du kan inte förändra något, du kan inte påverka något, och du kan inte säga ifrån till makten. Men hur många gör det i en demokrati? Ett fåtal. Titta på Kuba tex.. folket älskar Castro, för dom förstår inte grejen. De har inte sett diktaturens elaka sidor.

PeW reder ut att det finns vissa, endast vissa "frågor" som kanske bör ändras
        Well, det politiska styret är ju demokratiskt. Ta bort Ayatollorna bara så är det ju nästan klart.

Originally posted by UlfT
        Du menar att egentligen är det inte särskilt viktigt om ett land är en demokrati eller diktatur?
        Jag funderade länge på om jag skulle lägga till ett "ps. jag är emot diktatur", men kom fram till att om någon börjar insinuera såna tokiga saker så är det nog dom som ser dumma ut istället..
        http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
        http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• UlfT
          Medlem
          • 2001-05-21
          • 6050

Originally posted by HiDensity
          Originally posted by UlfT
          Du menar att egentligen är det inte särskilt viktigt om ett land är en demokrati eller diktatur?
          Jag funderade länge på om jag skulle lägga till ett "ps. jag är emot diktatur", men kom fram till att om någon börjar insinuera såna tokiga saker så är det nog dom som ser dumma ut istället..
          Istället för att fantisera ihop något om insinuationer, skulle du kanske kunna svara på frågan jag ställde: tycker du det är viktigt eller ej om ett land är en demokrati eller diktatur?
          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• PeW
            Medlem
            • 2000-06-20
            • 6839

Ehh...
            Du klyver hårstrån med en yxa. Hoppas du har roligt medans du gör det, annars är det slöseri med energi.

Comment

Working...