De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikard
    Medlem
    Älgen
    • 1999-12-03
    • 8623

Jag undrar, vad hade hänt om Jyllands-Posten direkt när kritiken kom hade skrivit:

"Med anledning av de karikatyrer som vi nyligen publicerat. Om någon har tagit illa vid sig beklagar vi det, det var inte vår avsikt."
    jobbskatteavdrag.se

Comment

• OveRRidE
      Medlem
      • 2001-02-05
      • 8509

Originally posted by Orient
      Jag är muslim och jag tar absolute inte mer skit av "civilicerade" idioter som ni. Vad tror ni jag skulle säga efter att ha läst "bara" detta.. helt otroligt.. jag kan inte finna ord.. en orgie av hat som smittar av sig i den "civiliserade" världen. Hur ska detta sluta? kristallnatten? gaskammare?
      Finns det riktlinjer i självaste koranen som säger att man som muslim måste överreagera på petitesser? Det verkar så iallafall, eftersom du drar klara paralleller till nazismen från den här tråden. Skärp dig.

vilken korkad inställning.. "jag kränker dig och om du reagerar så är det du har fel"..
      Nej, den korrekta analogin torde vara "någon ritar en karikatyr och nu undrar jag varför i hela vändstekta saharaöknen ni bombhotar halva Europa". Det finns ingenting som rättfärdigar hot om terrorattacker, oprovocerade kidnappningar/hot av/mot turister/västerlänningar eller beväpnade blockeringar av ambassader, och speciellt inte på grund av en skämtbild i en dansk tidning.

kom ihåg att det mesta av älendet i världen är just orsakade av västvärlden.
      Fast nu snackar vi om religion här, Mohamed, om du nu har missat det. Och där ligger muslimer i bräschen för det "elände" som vi snackar om. (Och jaa, jag vet att alla muslimer inte är terrorister och att Islam är en fredlig religion och yadahoppsan, så bespara mig detta)

det ironiska är att danskarna är i Irak för att "hjälpa" människorna där ur förtryck.. samtidigt som man förtrycker samma människor här hemma..
      Precis som jag skrev; det är någon som gör proportionerna skeva här. Danmark stod inte för invasionen i Irak, och inte ens USA enligt mig egen mening. Det var George W. Bush som gjorde det.
      Last edited by OveRRidE; 2006-02-03, 08:10.
      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• Okkido
        Medlem
        • 2000-05-12
        • 4460

Fy fan vilka efterblivna javlar: http://expressen.se/index.jsp?d=356&a=518723
        Akbar mitt rovhal.

Comment

• Rikard
          Medlem
          Älgen
          • 1999-12-03
          • 8623

Originally posted by OveRRidE
          Det finns ingenting som rättfärdigar hot om terrorattacker, oprovocerade kidnappningar/hot av/mot turister/västerlänningar eller beväpnade blockeringar av ambassader, och speciellt inte på grund av en skämtbild i en dansk tidning.
          Nej, det finns inget som rättfärdigar "hot om terrorattacker, oprovocerade kidnappningar/hot av/mot turister/västerlänningar eller beväpnade blockeringar av ambassader". Men varför kan vi inte vara så prestigelösa att vi ber om ursäkt?

Muslimerna har med, i västerländska ögon, överdriven tydlighet markerat att det tycker riktigt illa om den publicering Jyllands-Posten (numera m.fl.) har genomfört.
          Västländerna har med motsvarande överdriven tydlighet markerat att vi har tryckfrihet.
          Det räcker nu.

Det finns de som hävdar att vår västerländska kultur är mer civiliserad än andra kulturer. Om så är fallet, varför har vi då inte sträckt ut handen i avsikt att försonas? Det är väl ändå det största vi kan göra?
          Jag är övertygad om att det finns många muslimer som resonerar på liknande sätt. "Låt oss sträcka ut handen i försoning istället för att bråka om deras yttrandefrihet."

Ställ dig frågan:
          Vilka krafter på respektive sida (västerlänningar/muslimer) bör vinna denna konflikt?
          De som vill fortsätta att kämpa för "sin rätt" eller de krafter som vill öka förståelsen och respekten för varandras kulturer och religioner?
          jobbskatteavdrag.se

Comment

• Kapten Haddock
            Medlem
            • 2006-01-04
            • 643

Men vad i hela världen är detta? t.o.m ni?
            Yepp t.om. vi står för frihet och demokrati och rätten att häda.

Dina anklagalser om rasism, nazism och urtokiga anklagelser om hat visar bara att du måste få huvet ur röven. Fakta, alla andra religioner har karikatyrerats, händer nästan flera gånger i veckan att både Gud och Jesus syns i tidningens teckningar. Ingen grinar och hotar med mord för det! Ser du skillnaden?

Kränking... Skaffa er ett liv.

Vårt problem är inte med ras eller nått såntdära anklagelser du försöker sätta på oss, vårt problem med förtrycket av pressfriheten är att den här magiska fén i himlen inte under några omständigheter får förolämpas och att dödshot flyger och regeringar dras in i nått som började över några fjantiga teckningar. Seriöst, get lost med era krav, respekt förtjänas och jag har med undantag för en jordansk tidning inte sett nått förutom att grina över småsaker som dom värsta småungar i trotsåldern, kräva specialstatus i samhället, och sen anklaga alla som inte håller med för att vara rasister och nazister.

Ja tänk att folk i västvärlden inte gillar idén att nån ska få särbehandling p.g.a. sin religion eller avsaknad av den.... VILKET SJUKT KONCEPT!

kom ihåg att det mesta av älendet i världen är just orsakade av västvärlden.
            Så därför ska muslimer vara immuna mot förolämpningar!!!! Västvärlden sux0rz!

Är det inte just den åsiktsfrihet som vi står för som fräter bort gammalt nonsens som faktiskt står för just det värsta eländet som finns, nämligen religion. Vilket är den största orsaken till division bland folk. Kolla bara på det här!

Det suger ju att du har rasistsvin som ringer upp dig och hotar dig men det här handlar inte om rasism, utan religion.
            Last edited by Kapten Haddock; 2006-02-03, 09:43.

Comment

• PeW
              Medlem
              • 2000-06-20
              • 6839

Usch. Jag skäms över att vara medlem här så som ni raljerar och trycker ned andra.

Comment

• Kapten Haddock
                Medlem
                • 2006-01-04
                • 643

Nej, det finns inget som rättfärdigar "hot om terrorattacker, oprovocerade kidnappningar/hot av/mot turister/västerlänningar eller beväpnade blockeringar av ambassader". Men varför kan vi inte vara så prestigelösa att vi ber om ursäkt?
                Ska absolut inte be om ursäkt! Det här nått som alla andra västeländska(inte bara västerländska) religionsfigurer har råkat ut för, att det finns folk som reagerar så hårt visar bara att dom antingen är fundamentalister eller tror dom förtjänar specialbehandling.

Det finns de som hävdar att vår västerländska kultur är mer civiliserad än andra kulturer. Om så är fallet, varför har vi då inte sträckt ut handen i avsikt att försonas? Det är väl ändå det största vi kan göra? Jag är övertygad om att det finns många muslimer som resonerar på liknande sätt. "Låt oss sträcka ut handen i försoning istället för att bråka om deras yttrandefrihet."
                Varför ska vi? Måste vi dra till med samma gamla exempel igen? Borde Rosa Parks be om ursäkt för att hon inte gav upp sätet åt en vit man? Måste Monty Python be om ursäkt för att dom gjorde en hög fundamentalister förbannade? Absolut inte!

Som nån annan sade, provocera mera! Det är det som skapar förändring.
                Det verkar som det är OK att provocera för alla möjliga orsaker men religion, nej inte bara religion utan en speciell religion ska inte omfattas här. Den ska särskiljas och skyddas.

Ställ dig frågan:
                Vilka krafter på respektive sida (västerlänningar/muslimer) bör vinna denna konflikt?
                De som vill fortsätta att kämpa för "sin rätt" eller de krafter som vill öka förståelsen och respekten för varandras kulturer och religioner?
                Det finns ingen kraft här som vill "öka förståelsen och respekten för varandras kulturer och religioner". Det finns bara dom som vill ha immunitet och specialbehandling p.g.a. deras religion.

Comment

• OveRRidE
                  Medlem
                  • 2001-02-05
                  • 8509

Jag vill även påpeka att min reaktion riktades mot dem som yttrade kränkningar och inte alla andra. Det värsta här är medverkande från moderatorerna som man annars anmäler sånt till. Go ahead ni.. njut av hatorgien så länge det varar.
                  Okej, för att tydliggöra ett par saker om den här tråden, så tänkte jag uttrycka mig såhär;

Jag tänker inte bli kallad antisemitist på grund av det som står i min blog, och jag betvivlar att de som eventuellt ger mitt, enligt mig mer eller mindre skämtsamma, skriveri medhåll tycker att det är så skoj att bli placerade i facket där man anses ha nazistiska eller främlingsfientliga åsikter. Min blog speglar min åsikt, och min åsikt ensam. Den är inte rasistisk, utan ger bara uttryck för det stora motstånd till radikal religös övertygelse som jag alltid haft. Dina reaktioner är för mig bara som en konfirmation av mina åsikter.

webForum som diskussionplats eller förening står inte på något sätt bakom mina åsikter.

Comment

• blåjeans
                    Medlem
                    • 2005-09-29
                    • 585

Originally posted by Fia
                    Det som stör mig med den här tråden över huvud taget är hur många som uttalar sig om religiös kränkning när de själva inte är religiösa och inte håller något så heligt över huvud taget. Därför kan de inte förstå eller kan respektera att andra människor faktiskt kränks av detta. Jag är inte heller religiös, men jag kan åtminstone använda sunt förnuft. Som jag skrivit i tidigare debatter om rasism, feminism etc, det är bara de som blir utsatta för kränkningen som egentligen har rätt att uttala sig om hur illa den är. Jag kommer aldrig kunna förstå hur djupt karikatyrerna kränker en muslim. Alltså ska jag inte börja raljera över om vad muslimer bör tycka eller inte tycka om detta. Att jag själv inte kränks av bilderna har ju liksom ingen som helst betydelse i sammanhanget.

Det är klart att man ska värna om yttrandefriheten, men det är också klart fel att använda den som ursäkt för att provocera och bryta mot lagen om hets mot folkgrupp.
                    Jag tycker det var riktigt bra sagt.
                    Varför får jag inte på mig dina blåjeans?

www.taiyo.se

Comment

• Kapten Haddock
                      Medlem
                      • 2006-01-04
                      • 643

För första gången så står jag 150% bakom OverRide

Comment

• obelix
                        Medlem
                        • 2002-09-14
                        • 3722

Originally posted by Rikard
                        Ställ dig frågan:
                        PÅ vilket sätt ökar deras reaktion detta?

Ska en religion få ha så mycket makt att den får avgöra vad som trycks i pressen eller sänds i media?
                        Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• Rikard
                          Medlem
                          Älgen
                          • 1999-12-03
                          • 8623

Originally posted by Kapten Haddock
                          Varför ska vi?
                          För att bevisa att vi är den civiliserade kultur som vi påstår att vi är?
                          Som nån annan sade, provocera mera! Det är det som skapar förändring.
                          I vissa fall krig. Jag tror att vi kan förändra världen utan provokation.
                          Det finns ingen kraft här som vill "öka förståelsen och respekten för varandras kulturer och religioner". Det finns bara dom som vill ha immunitet och specialbehandling p.g.a. deras religion.
                          Visst finns det krafter som vill. Jag är ett levande exempel på det. Jag är övertygad om att vi är fler här på webForum.
                          jobbskatteavdrag.se

Comment

• Okkido
                            Medlem
                            • 2000-05-12
                            • 4460

Originally posted by PeW
                            Usch. Jag skäms över att vara medlem här så som ni raljerar och trycker ned andra.
                            Ge forslag.

Comment

• OveRRidE
                              Medlem
                              • 2001-02-05
                              • 8509

Originally posted by Fia
                              Det är klart att man ska värna om yttrandefriheten, men det är också klart fel att använda den som ursäkt för att provocera och bryta mot lagen om hets mot folkgrupp.
                              Jag tror inte deras mening var att med mening göra övertramp på muslimska tår eller ens att egentligen förolämpa Islam eller muslimer på något sätt, mer än att med vad som anses som vanlig pressteknik idag, publicera ett antal skämtsamma bilder på profeten Mohammad eller t.ex. kvinnor i burqa. Att dra det till hets mot folkgrupp tycker jag är väldigt hårt faktiskt, speciellt med tanke på att det inte finns en enda religös symbol, ledare eller gud som inte har avbildats/karikatyriserats idag.

Originally posted by Haddock
                              För första gången så står jag 150% bakom OverRide
                              Shit! Hur ska jag nu provocera? Hela min mening att debattera försvann precis!

Comment

• yerkin
                                Medlem
                                • 2001-12-04
                                • 407

Originally posted by Rikard
                                Om jag fattar dig rätt Rikard, så menar du, att om jag gör en nidbild av dig, eller låt oss säga din dator ( du är starkt datortroende )och du då som svar på det hotar mig, stormar mitt hus m.m Då ska jag snällt be dig om ursäkt?

Det skulle inte jag, jag skulle ringa psyk... Och be att de tog in dig med tvångströja.
                                Kanske dum jämförelse, men du kanske förstår hur jag menar....

Comment

Working...