De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • greggan
    Medlem
    • 2004-01-30
    • 601

[citat=HiDensity]btw. ny fin artikel från Expressen: Jyllands-Posten ville inte publicera Jesus-karikatyrer

2003 tackade Jyllands-Posten tackade nej till flera satiriska teckningar på Jesus.
    "Det skulle utlösa ett ramaskri", sa tidningens söndagsredaktör enligt Dagbladets nätupplaga.

Se där, oj så oväntat.
    [/citat]

Stod i SVD i morse också. Chefredaktören på Jyllandsposten försvarade det dock med att dom jesus-bilderna inte var beställda och det är sällan dom publicerar icke-beställt material.
    /greggan greggan

Comment

• OveRRidE
      Medlem
      • 2001-02-05
      • 8509

Originally posted by HiDensity
      I min värld så kallas det där "grund". Och enar du inte vad du säger så sluta skriv det då ffs!
      Varför det? För att politiskt korrekta gaphalsar som du ska kunna nicka, le förstående och tycka att allt är finfint vid varje nytt bombhot? Aldrig i livet. Du får placera mig i vilket fack du vill, för det finns det många som gör, men eftersom jag vet att det inte stämmer, så avfärdar jag det helt enkelt bara som meningslöst dravvel. Igen.

Släpper du såna där kommentarer så får du stå ut med att bli kallad islamofob, för det är precis vad du betér dig som.
      Nej, det tänker jag inte stå ut med. Hade jag villigt motsatt mig enbart Islam, så visst. Men det gör jag inte. Jag har försökt att förklara för dig tidigare, men som vanligt; det var inte intressant.

Och varför denna meta-diskussion om religions vara eller icke vara, det hör inte hit.
      Den hör väl hit i allra högsta grad!? En sån här ståndpunkt visar ju bara var i diskussionen du ligger, när du utelämnar religionen ur själva frågan. Det, min vän (?), är skygglappar.
      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• fiddler
        Medlem
        • 2002-07-15
        • 2464

EU, FN och OIC uttalar gemensam kritik mot både bilder och våld.
        Recursion - See recursion.
        Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Comment

• Melea
          Medlem
          • 2003-07-01
          • 2667

Det känns som det är en storebrorsgrej att EU, FN och OIC går ut och förklarar det här istället för Danmark.
          "Danmark är för litet för att förstå, vi tar på oss ansvaret att be om ursäkt, och visa vad yttrandefrihet är, istället..."

Comment

• Mattias Nordin
            Medlem
            • 2005-12-01
            • 1046

Originally posted by Rikard
            Jag upplever att du tillhör den del som för ett sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och tryckfriheten. Jag kan svårligen se att det du förespråkar leder till utopin fred på jorden. Något jag gärna kämpar för.
            Visst är det bättre att ventilera sina åsikter här än att göra som 10 000 andra "troende" gör. Bränner flaggor, springer omkring maskerade och skjuter med automatvapen, bränner FEL ambasad (intelligent !!!), slår sönder sina egna städer och bränner sina landsmäns bilar, etc etc...

Allt det här med teckningarna verkar ju bara vara ett svepskäl för vissa muslimer. Det är ju dom själva som hetsar upp stämmningen...

Trots allt så säger väl deras tro, vad jag förstår, att DE TROENDE (dvs muslimerna) inte får avbilda muhammed och de har ju inte heller skett. Eller har jag fel?

Jag är totalt emot religioner. Alla... Anser att det går att leva ett fullt anständigt liv baserat på sunt förnuft och egna värderingar istället för att leva efter något så statiskt som en bibel.

Sjuka exempel på religonrelaterad idioti:
            Visst var det en dam som hade blivit våldtagen och i och med detta så skulle hon stenas till döds.
            Hur i helvete kan någon religon tillåta att någon stenas till döds. Detta är 2000 talet... Inte 2000 bc...
            Ett exempel: http://www.timesonline.co.uk/article...387077,00.html

Under AIDS epedimin i afrika har det förekommit präster som har sagt att för att undvika aids så ska du ha sex med en oskulld...
            Åter igen. Var fan är vetenskapen?
            Exempel: http://www.christianaggression.org/i...&id=1128225631

Mina exempel kanske är dåliga, tog de första träffarna jag hittade i google.

Så... nu känns det lite bättre. Har fått ventiliera mina åsikter.

Ha gärna religon. Men låt inte den påverka ditt sunda förnuft och håll det för dig själv.
            MVH MATTIAS
            AKA mattiasnordin
            Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
            http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• Kapten Haddock
              Medlem
              • 2006-01-04
              • 643

Personligen tycker jag Vatikanen borde arresteras för massmord. Syftar då på effekten av deras politik gällande afrika och sex.

Comment

• greggan
                Medlem
                • 2004-01-30
                • 601

Mattias Nordin, jag tycker att det var bra exempel, och jag funderade också på det där med avbildningen. Visst fasan måste det vara regler för muslimer, att dom inte får avbilda mohammed, dom reglerna kan ju inte vara menade för alla?

Sen undrar jag om det är så att Danmark börjar dölja vissa saker för sitt folk och för andra. Dels läste jag på www.jp.dk att dom inte tror att bojkotten av danska varor kommer påverka särskilt mycket. Det tycker jag nog inte låter så rimligt. Såg på nyheterna i morse och då intervjuade dom en man från Arla som sa att dom förlorade miljoner på det här eftersom mellanöstern var ca 8% av deras marknad. Nog borde Danmark påverkas av bojkotten?

Sen hörde jag från en mindre säker källa (en hantverkare berättade för mig vad en lastbilschaufför som kör mellan Danmark och Sverige hade berättat för honom) att i Danmark så börjar nu Danskarna hoppa på muslimer så fort dom ser dom för att ge igen och tydligen skulle något område som vanligtvis var ganska tätbefolkat av muslimer nu vara nästintill tomt på dom. Om nu detta stämmer så är det ju bra läskigt att man inte hör nånting om det på nyheter eller i tidningar.
                /greggan greggan

Comment

• Calevan
                  Medlem
                  • 2003-05-20
                  • 1133

Originally posted by Mattias Nordin
                  Ha gärna religon. Men låt inte den påverka ditt sunda förnuft.
                  Jag tror att de flesta här kan hålla med, speciellt när du ger dina exempel. Men problemet är väl just detta, att det för oss är så självklart att förnuftet ska leda, medans i många andra delar av världen är det självklart att religionen ska leda? Problemet är formulerat, men jag har svårt att se en lösning på det hela.
                  fredrik

Comment

• OveRRidE
                    Medlem
                    • 2001-02-05
                    • 8509

Originally posted by Rikard
                    Jag upplever att du tillhör den del som för ett sjuhelvetes liv om ett par karikatyrer och tryckfriheten. Jag kan svårligen se att det du förespråkar leder till utopin fred på jorden. Något jag gärna kämpar för.
                    Du får tycka vad du vill, kanske stämmer det. Men jag bränner inte ambassader eller flaggor. Och verkligen inte moskéer.

Jag vet inte vad din syn på fred är, men min är iallafall inte förstörandet av utländska ambassader, upplopp, bojkott eller bombhot på grund avett par tecknade bilder. Men vill man vara, återigen, politiskt korrekt, ja.. då blir det väl den vägen antar jag.

Dessutom, det är ganska intressant att de som försvarar religionen ofta glömmer bort en viktig sak; det finns olika av oss också i västvärlden. Så fort det kommer nya terrorhot från supermussorna så är det helt plötsligt tusentals försvarsaktioner för muslimer, för åhh, det är ju bara en promille av muslimerna som beter sig sådär. Visst, det vet jag. Men, problemet är att de här grupperna, och som det verkar, även statsledare och politiker, låter det gå ut över hela resten av världen, speciellt Danmark. Det var en tidning som ursprungligen publicerade bilderna, och nu får ingen från norden helt plötsligt inte uppehålla sig i mellanöstern längre, iallafall inte utan risk att bli utsatt för nåt.

Religionen är för inflytelsefull, även om vissa inte vill se det. Bush tror att Gud älskar America. Andra tror att deras länder är Guds land. Det är ingen skillnad.
                    http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

Comment

• nitro2k01
                      Forumvärd
                      • 2003-08-26
                      • 7630

Originally posted by greggan
                      [citat=kobranturre]Greggan: Du jämför äpplen med ... abstrakta ting

Visste du att enligt kvantumfysiken så finns det en sannolikhet till att jag ska kunna gå genom en vägg. Nog skulle du säga att jag är dum om jag sprang in i väggar hela tiden?

Låt mig kontra med en motfråga. Du säger att "Utomjordingar har ju en mycket större chans att finnas". Hur definerar du en "större chans"? Sannolikhet? Vilka värden har används till att räkna ut en Guds noll-existens?
                      [/citat]

Jo jag har också hört det där med att kunna gå igenom en vägg. Det är en väldigt liten chans men den finns. Har dock inte kommit så långt i fysik B än.
                      Nja, det är en egentligen en feltolkning. Det finns säkert en liten chans att kunna gå genom en vägg. Men det ursprungliga påståendet säger att partiklar, alltså molekyler och atomer som accelereras till nära ljusets hastighet kan slinka igenom solida material. Det är detta påstående som är relevant inom kvantfysik.
                      Originally posted by greggan
                      Sen vet jag att det är så att man ofta i fysiken bara förutsätter att något är på ett visst sätt. Något som jag har väldigt svårt för eftersom jag måste veta varför saker är på olika sätt innan jag tror på dom.
                      Samma sak gäller med religionen.
                      Det finns vissa saker som man har postulerat, som det kallas, inom fysiken. En av dessa saker är att elektroner kan röra runt en atomkärna utan att kollapsa och krocka med atomkärnan samt utan att förlora rörelseenrgi. Att ha fungerande postulat var en förutsättning för att kunna utveckla fysiken och elektroniken, och även om man inte har kunant bevisa dessa postulat empiriskt, så fungerar de bra ihop med andra fysiska teorier, och har därför överlevt som tolkning av verklighetens elektroner. Om man hade nått en motsägelse så hade dessa teorier förkastats.
                      Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                      Internklippning:
                      1) Snaggning av fångar.
                      2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• MindreVetande
                        Medlem
                        • 2005-10-06
                        • 362

Reagerar på en sak. Det måste finnas en väldig massa feminister i den här tråden. Det är i alla fall samma logik i alla fall; Alla muslimer är ansvariga för vad en bunt muslimska spånhjärnor gör och alla svenska män är ansvariga för de vålds som utövas av en minoritet av de svenska männen.

Visst är det tragiskt att en del praktarchlen i den muslimska världen reagerar extremt våldsamt på teckningarna, särskilt med tanke på att det lett till minst 5-10 dödsfall när extrimister "kidnappat" fredliga protestdemonstrationer.

Naturligtvis skall yttrandefriheten gå före "respekt" för religioner, formelt fanns hädandet kvar i svenska lagar in på 70-talet och vi får hoppas att det inte kommer tillbaks. Men muslimer har natuligtvis rätt att protestera (fredligt) hur mycket dom vill (Ungefär som att bojkotta Saudiarabien om kvinnor inte får gå på fotbollsmather eller nåt...). Sen får vi hoppas att våra politiker har stake nog att skydda yttrandefriheten utan att låta alla muslimer bära ansvaret för vad våldsamma extrimister gör, det är som att anklaga alla kristna för stolligheterna i Knutby eller LRA-gerillan härjningar. Helt enkelt dumt.

Comment

• PeW
                          Medlem
                          • 2000-06-20
                          • 6839

Yttrandefrihet är bra, men tappar sin poäng om det handlar om att medvetet förolämpa. Då handlar det istället om att utnyttja yttrandefriheten i andra syften, vilka de allra flesta muslimer (och andra med förnuftet i behåll) reagerar på. Och varför skulle de inte det?
                          Last edited by PeW; 2006-02-08, 11:08.

Comment

• Mattias Nordin
                            Medlem
                            • 2005-12-01
                            • 1046

Jag måste bara säga att denna forumtråd är väl ett bevis på när ett forum är som bäst!

Det måste finnas oliktänkande för annars blir det ju inte någon debatt. Det civila måste vara att prata om det istället för att springa ut på gatan med pappas bössa så fort man blir upprörd.

Hoppas att världen lungnar ner sig innan något dumt händer...
                            MVH MATTIAS
                            AKA mattiasnordin
                            Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
                            http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• Theon
                              Medlem
                              • 2002-01-19
                              • 1567

Håller med Mattias, men det är dumt att debatten förs i två trådar så länge
                              Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

Comment

• Kapten Haddock
                                Medlem
                                • 2006-01-04
                                • 643

Originally posted by PeW
                                Yttrandefrihet är bra, men tappar sin poäng om det handlar om att medvetet förolämpa. Då handlar det istället om att utnyttja yttrandefriheten i andra syften, vilka de allra flesta muslimer (och andra med förnuftet i behåll) reagerar på. Och varför skulle de inte det?
                                Nej jag tycker nog det också är poängen. Friheten att förolämpa. Se Southpark.

Comment

Working...