Warning: Trying to access array offset on null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna" - webForum

De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fia
    Medlem
    • 2004-04-17
    • 2083

Jahapp, nu har tydligen Sverigedemokraterna publicerat en egen Muhammed-karikatyr på sin hemsida.
    DN: "Freivalds kritiserar svenska Muhammed-bilder"

[citat=DN]
    Flera medier i Mellanöstern har, enligt utrikesministern, rapporterat att "en stor svensk tidning" publicerat en Muhammedkarikatyr.

[...]

Det är Sverigedemokraternas partiorgan, SD-kuriren, som publicerat en karikatyr av Muhammed. Tidningens nätupplaga har uppmanat läsare att skicka in teckningar och har, enligt egna uppgifter, fått in ett stort antal bidrag. Hittills har bara en teckning lagts ut på hemsidan. [/citat]
    Fattades bara det liksom.

Comment

• lilja
      Medlem
      • 2004-07-30
      • 1219

men vad in i...
      LiljaOnline

Comment

• kobranturre
        Medlem
        • 2004-05-01
        • 602

Jag tycker att bilderna var osmakliga men för att gå vidare. En fråga till er som starkt är emot bilderna:

Anser ni att så fort karikatyrbilder av Jesus, Buddha, Abraham publiceras ska ska de förbjudas? Och om publiceringen sker i svensk media ska regeringen offentligt be om ursäkt till de påverkade religiösa grupperna?

Ska likadana omständigheter gälla för alla religiösa grupper eller ska vi bygga upp en ny balk som endast muslimer kan tillämpa?
        Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• lilja
          Medlem
          • 2004-07-30
          • 1219

Beror på hur folk tar det. Muslimerna tar onekligen väldigt illa upp, mycket mer än om man visar homojesus för några kristna...

Eller om muslimer kommer till oss och vill bära särk (eller vad heter det?). Ska de få göra det då eller ska vi förbjuda dem i skola och offentliga ställen (Frankrike) efterssom det inte är vår kultur och folk tar illa upp? Här säger jag emot mig själv lite grann men det jag vill ha ut av det är att det finns olika kulturer i världen, varför kan vi inte bara respektera varandra?

Förresten behöver inte regeringar be om ursäkt i detta fallet, de kan ta avstånd till olika saker vilket är en helt annan sak!!

Svara mig istället varför man ska göra folk arga bara för att man kan och har rätt till det?
          LiljaOnline

Comment

• Kapten Haddock
            Medlem
            • 2006-01-04
            • 643

Originally posted by lilja
            Hur som hellst är det inte censur att visa respekt för andra människor. Muslimer tar så pass illa upp att de anser att det är "skändning" av deras religion. Vad skadar det oss att visa dem lite respekt?
            Självcensur är fortfarande censur. Varför ska vi bry oss mera i muslimers känslor än andras? Inte bryr jag mig om min kritik av kristendomen sårar nåns känslor, eller om några av dom serier jag sett som driver med jesus sårar nån annans känslor. Skiter i religösa sensibiliteter, sånt bullshit fick ju dom att dra in skolböcker som hadde illustreringar av Muhammed...

Vilket jävla nonsens..

Comment

• lilja
              Medlem
              • 2004-07-30
              • 1219

Men lämna det här med religion då och gå in på andra områden...

"Poliser är lata" - Vem sa det och fick ångra sig starkt

Kommer inte på fler just nu men jag vet att de finns. Han som sa det tyckte onekligen det men bara för det skiter han inte i vad andra tycker och visar dem respekt istället. Var det bodström som sa det när han trodde att telefonen var pålagd?
              LiljaOnline

Comment

• kobranturre
                Medlem
                • 2004-05-01
                • 602

Svara mig istället varför man ska göra folk arga bara för att man kan och har rätt till det?
                Läs alla mina inlägg så kommer du att märka att jag var mot publiceringen men jag är även mot denna "two faced slut" strategi man verkar köra.

- Mamma, mamma. Varför får han kränka mig men inte jag stå upp och ge tillbaka?
                - Men Sakarias! Ali är ju en muslim...

Beror på hur folk tar det. Muslimerna tar onekligen väldigt illa upp, mycket mer än om man visar homojesus för några kristna...
                De kristna tog illa upp men de gick inte ut med bomber. Detta styrker det jag skrev tidigare. Om man vill ha regeringars respekt så ska man ta vapen till hands. Om man inte vill bli kränkt så ska man dödshota ett lands befolkning.

Jävla smörja ... Trodde jag tills nu! Sånt fungerar i gangsterkretsar men jag blir mörkrädd nu när jag ser att även stater använder samma strategi.

Låt mig dra en liknelse. Du förolämpar både mig och Kapten Haddock. Vi båda blir lika förolämpade men Kapten Haddock som är lite våldsam till naturen går helt enkelt och spöar upp dig. Bör inte vi båda få samma ursäkt eller kommer du bara att be honom om ursäkt endast för att du är rädd?
                Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• PeW
                  Medlem
                  • 2000-06-20
                  • 6839

Originally posted by kobranturre
                  Jag tycker att bilderna var osmakliga men för att gå vidare. En fråga till er som starkt är emot bilderna:

Anser ni att så fort karikatyrbilder av Jesus, Buddha, Abraham publiceras ska ska de förbjudas? Och om publiceringen sker i svensk media ska regeringen offentligt be om ursäkt till de påverkade religiösa grupperna?

Ska likadana omständigheter gälla för alla religiösa grupper eller ska vi bygga upp en ny balk som endast muslimer kan tillämpa?
                  Jag anser att man inte ska publicera kränkande material ö.h.t oavsett mot vilken grupp det sker emot. Att sen några anser det inte vara kränkande är en annan sak. Så är det ju alltid. Och jo, jag anser att om liknande situation uppstår - att främmande nationer blir förolämpade - så ska regeringen eller regeringschefen be om ursäkt. De företräder vårt land utåt.

Comment

• kobranturre
                    Medlem
                    • 2004-05-01
                    • 602

Mazel har fått stöd för tilltaget av sin regering, som kräver att Sverige tar avstånd från museets utställning.
                    Här kränks en nation, PeW. Så hur agerade regeringen? Så som du skrev ovan?
                    Statsminister Göran Persson upprepade på tisdagen att han inte kommer att ta avstånd från installationen på Historiska museet
                    ...Nepp, verkar inte vara så.

- Om vi judar säger att detta sårar oss, varför kan då inte en regering ta bort det? Inget skulle hända, säger Mazel.
                    Kännt från förr?

Och till sist.

Den svenska regeringen kallar däremot aktionen oacceptabel.
                    Det som sker i MÖ är mer oacceptabelt men ändå verkar de få vår ursäkt...

Men när det gäller Islam så viker sig museerna. Jag har ett minne av en tavla med arabisk text som till slut togs ner p.g.a. det kränkte Islam (hittar dock inte artikeln och kommer tyvärr inte ihåg namnet på konstnären så någon annan får försöka hitta den)...

Comment

• PeW
                      Medlem
                      • 2000-06-20
                      • 6839

Originally posted by kobranturre
                      http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=225166

Här kränks en nation, PeW. Så hur agerade regeringen? Så som du skrev ovan?

...Nepp, verkar inte vara så.

Kännt från förr?

Och till sist.

Det som sker i MÖ är mer oacceptabelt men ändå verkar de få vår ursäkt...

Men när det gäller Islam så viker sig museerna. Jag har ett minne av en tavla med arabisk text som till slut togs ner p.g.a. det kränkte Islam (hittar dock inte artikeln och kommer tyvärr inte ihåg namnet på konstnären så någon annan får försöka hitta den)...
                      Du frågade vad jag tycker (inte vad GP tycker) och jag svarade. Vad det gäller konstskandalen mot Israel kan man diskutera om det kränkte en nation eller inte. Såvitt jag vet var det en kritik mot en politik, inte en religiös kränkning och således inget som drabbade folk (vanliga medborgare) personligen.

Comment

• HiDensity
                        Medlem
                        • 2005-12-02
                        • 1644

Jag blir ledsen när jag ser att ni fortfarande inte kan skilja på:

1. vanliga muslimers reaktioner
                        2. extremisters reaktioner
                        3. reaktioner icensatta av totalitära regimer

Om man för en sekund bortser från alla extrema reaktioner och enbart tittar på att i princip alla muslimer över hela världen känner sig kränkta.

Vad beror det på?
                        1. Just muhammed är en viktig del i många muslimers liv, en "person" de ser upp till.
                        2. En tidning som tidigare (tydligen) inte haft en alltför vänlig ton mot invandrare publicerar en karikatyrerna.
                        3. Syftet är uppenbart att kränka muslimer och därmed "utmana yttrandefriheten".
                        4. Publiceringen sker samtidigt som och precis intill flera andra upprörande händelser. (Invasionen av Irak och Afghanistan, Konflikten i Israel Palestina)
                        5. Som grädde på moset publicerar en kristen tidning i Norge och en högerextrem tidning i Sverige bilderna. Och efter följer en mängd tidningar i resten av Europa.
                        6. Ovanpå det så hetsas reaktionerna upp av alla parter som har nåt att vinna på en konflikt. (tog ju flera månader innan de lyckades hets upp folket)

Summa summarum, Reaktioner:
                        hur ska medelmuslimen tolka situationen? Tvivlar på att hon tycker det är speciellt kul att hennes religion används som ett verktyg för att utmana censuren i Danmark. OM det faktumet ens når henne, en stor del är säkert övertygade om att Jyllands-Posten publicerat bilderna enbart för att jävlas med muslimer.

Jyllands-Posten, vars avsikt troligtvis aldrig var att bilderna skulle spridas över världen. Utan enbart att elda på den imhemska, främlingsfientliga debatten, känner sig nog hyffsat idiotiska just nu. De spelar naturligtvis yttrandefrihets-kortet och får massa europeiska tidningar med sig, snyggt.

Extrema islamister, ser naturligtvis sin chans att elda på situationen ytterligare och utmåla danmark och väst i allmänhet som intoleranta och onda. Mer folk som ansluter sig till deras "kamp", vad de nu kämpar för.

Totalitära regimer tar såklart också chansen att leda bort folket från tankar om demokrati och yttrandefrihet och ser precis som extremisterna till att utmåla väst som de onda, på det så icensätter man lite ambassadbränningar tillsammans med extremisterna för att verkligen se till att minimera sympati och förståelse mellan lägren.

Nazistorganisationerna i Danmark jublar såklart åt det nya reaktionerna och drar genast ut i demonstrationer i Köpenhamn och varnar för den "muslimska faran". (som tur är möts hårt mot hårt av Danska autonoma och ditresta svenska AFA!) Rassen Pia i Dansk Folkeparti är väl inte dummare än någon annan och uttalar sig genast om att alla imamer som "uttrycker sig illa om Danmark" måste utvisas omedelbart. Hon släpper även ett nyhetsbrev som saknar motstycke och får resten av det danska styret att kippa efter andan och undra vad fan hon håller på med.

Riktigt jävla rörigt helt enkelt.
                        Och med de orden så lämnar jag postandet i Muhammed-frågan, tack för god debatt!
                        http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                        http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• Okkido
                          Medlem
                          • 2000-05-12
                          • 4460

HiDensity du maste ocksa lara dig se skillnad pa extremisterna och de vanliga.

Comment

• Kapten Haddock
                            Medlem
                            • 2006-01-04
                            • 643

Men lämna det här med religion då och gå in på andra områden...

"Poliser är lata" - Vem sa det och fick ångra sig starkt

Kommer inte på fler just nu men jag vet att de finns. Han som sa det tyckte onekligen det men bara för det skiter han inte i vad andra tycker och visar dem respekt istället. Var det bodström som sa det när han trodde att telefonen var pålagd?
                            Ja det ja. Mycket väsen för ingenting i min mening, men precis det jag kommit att förvänta mig av den svenska median i den svenska "kampanjen" för mera respekt och ömsesidig blablablabla whatever...

Comment

• kobranturre
                              Medlem
                              • 2004-05-01
                              • 602

Originally posted by PeW
                              Du frågade vad jag tycker (inte vad GP tycker) och jag svarade.
                              Och jag ville visa med det exemplet att vi inte följer våra principer. Det har blivit lite politiskt korrekt att kritisera Israel och därför bryr sig inte regeringen om man kränker Israel. Det är dock tabu att göra samma sak mot Islam för att folk är rädda.

Sedan bör man respektera en folkgrupp mer än en religion.

Originally posted by PeW
                              Vad det gäller konstskandalen mot Israel kan man diskutera om det kränkte en nation eller inte.
                              Man kan även diskutera hur mycket en bild kränkte Islam.
                              Som ni har sagt, det handlar inte längre om bilder. Det är ett politiskt spel där de som tar till våld helt enkelt är värdelösa brickor i andra personers spel.

Islam är nog mer flexibel än vi tror. Kvinnor får inte åka i samma bil som män o andra sidan så var nyligen Megawati Sukarnoputri presiden i Indonesien.

Slutgiltig fråga, vad gör extrimisterna i MÖ för att respektera våra åsikter och värderingar? Våra principer och lagar?

Comment

• kobranturre
                                Medlem
                                • 2004-05-01
                                • 602

Comment

Working...