Meddelande

Minska
No announcement yet.

www.absolut.nu VS vin & sprit

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

jallah webForum! låtom oss starta AV&SA (Anti-Vin&Sprit Aktion) och norpa absolut.st och absolut.to!

------------------
    mvh /
    Get In Shape

Kommentera

Så egentligen borde det gå att starta ett företag med samma namn som en site med många besökare.. tex wF och kräva att få domänen?

------------------
      "Pace, har du bäddat sängen?"

Kommentera

[citat]
        Nä, ett domännamn faller knappast under upphovsrättslagen - det når inte verkshöjd helt enkelt. Tänk bara på alla sexsiter med snarlika namn - det skulle bli kaos värre om "den som var först" skulle kräva rätten till de andra domännamnen...
        [/citat]

Jag tror faktiskt du har fel där.. Om jag inte minns fel så var det ett litetföretag (kommer inte ihåg vad det heter) som fick vika för en privatperson, eftersom privatpersonen hade köpt domänen tre år tidigare. (De hade samma domän bara olika ändelser)..hm..Om jag inte minns fel sålde han kläder på nätet, och företaget körde med hm... Jo juste har för mig att de också sålde kläder. Jag kommer inte ihåg hela historien men jag vet att privatpersonen vann. Han fick domänen och fick bilda ett aktiebolag med det namnet.

Jag tycker att xxx-industrin är lite naivt att jämföra med.. Den branchen är ett totalt chaos. De flesta företagen är helt olagliga snor kontonummer osv..

Kommentera

Om jag inte minns fel så var det ett litetföretag (kommer inte ihåg vad det heter) som fick vika för en privatperson, eftersom privatpersonen hade köpt domänen tre år tidigare. (De hade samma domän bara olika ändelser)..hm..Om jag inte minns fel sålde han kläder på nätet, och företaget körde med hm... Jo juste har för mig att de också sålde kläder. Jag kommer inte ihåg hela historien men jag vet att privatpersonen vann. Han fick domänen och fick bilda ett aktiebolag med det namnet.
          Där är det ju en annan femma - privatpersonen driver en verksamhet och har i så fall ett inarbetat namn (varumärke) och trots att han inte hade ett aktiebolag gick antagligen domstolen (?) på det.

Förresten, hade privatpersonen en domän och företaget en annan - vem ville ha vems domän till att börja med? Och fick privatpersonen ta över också företagets domän? Det låter jävligt skumt...

Men här är det ju inte fråga om någon försäljning över nätet - här är det ett ord "taget ur luften" eftersom det inte har något reell koppling till sitens innehåll.

Jag tycker att xxx-industrin är lite naivt att jämföra med.. Den branchen är ett totalt chaos.
          Är det mindre kaos i det här sammanhanget då, utan några lagar som reglerar det hela?

------------------
          :stefan: - formerly known as Q
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

[citat]
            Förresten, hade privatpersonen en domän och företaget en annan - vem ville ha vems domän till att börja med? Och fick privatpersonen ta över också företagets domän? Det låter jävligt skumt...
            [/citat]

Företaget åkte dit för upphovsträttstöld.. vet inte hela historien.. berättar bara vad jag hört..

[citat]
            Är det mindre kaos i det här sammanhanget då, utan några lagar som reglerar det hela?
            [/citat]

Har du hört talas om det lilla landet i engelskakanalen.. Utan några regleringar, lagar anything.. Den svenska staten har ungefär lika mycket inflytande över svenska xxx företag som jag har över George Bush..

Kommentera

Saken är den att varumärken skyddas i olika klasser. Éx. om man vill ha ett vorumärke skyddat måste man registera det i flera klasser, finns 50talet, och varje klass kostar ungefär en tusenlapp.
              Då är den skyddad inom rikets gränser. Sen för att utlandsskydda den krävs det ännu mer.

Förresten flyttades inte nuies servrar till sverige för nåt år sedan, till fl-net?

Andreas

Kommentera

Mattias >> Hur många besökare har du fått på din sida vodka.nu sedan du gick ut med det här på webforum.nu? Lite nyfiken bara

Kommentera

Ring Plus, Sverker kan säkert hjälpa dig! Har slutat dricka absolut nu! får bara bli Smirnoff i forsättningen om inte V&S äger det med.

------------------
                  Vill du rädda ett träd skjut en bäver!
                  <FONT COLOR="#660000">Vill du rädda ett träd skjut en bäver!</FONT>

Kommentera

Antalet besökare på förstasidan har inte ökat speciellt mycket. Se http://v1.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=1&id=977360

Tidigare hade jag lite information som kunde vara intressant att titta på. Tex ett arkiv med humorrelaterade filer på ca 800Mb. Har dock inte orkat lägga tillbaka dem online efter det att min server krashade. För ett tag sedan fick jag ett ryck och tänkte att jag skulle göra om alla sidor men sedan dök detta upp. Tappade motiveringen...

Har faktiskt fått lite intressant information från en person som ev kan hjälpa mig. Han rekommenderar en process mot den "onde draken". Återkommer när jag vet mer.

------------------
                    http://www.absolut.nu
                    Mvh
                    Mattias
                    Systems Manager

|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )

|| http://MattiasNordin.Net/web2005/

Kommentera

Kom bara tänka på expressen.nu

Länk bortredigerad med tanke på sidans innehåll etc..

------------------
                      Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...

[Redigerat av Bire den 06 nov 2001]
                      http://member.webforum.nu/KarlTomas/tipp.c

Kommentera

Lägg in en fråga på http://jureka.net/ frågor och svar där folk med juridisk eller ekonomisk kompetens kan svara gratis.

------------------
                        Gratis hemsideadress och email => http://www.has.it
                        rutangis

Kommentera

Måste man inte söka varumärkesskydd eller namnskydd i varje land man vill att detta skydd skall gälla? Så har jag för mig att det var för ett par år sedan när jag jobbade på ett telemetriföretag och vi skulle marknadsföra en produkt i USA; vi var tvugna att söka namnskydd där med för produkten.

Således; borde inte V&S vara tvugna att namnskydda "absolut" i Niue för att kunna begära rätten till domänen i fråga enligt Niue's lag?

------------------
                          / J

[Redigerat av Jojoxx den 06 nov 2001]
                          / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Finns det inget som heter "världspatent" och är då inte det patentet skyddat över hela världen?

------------------
                            Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
                            http://member.webforum.nu/KarlTomas/tipp.c

Kommentera

Det kanske finns ett juridiskt samarbete mellan olika nationer som underlättar sådanna här frågor, men det verkar ju lite mysko om du automatiskt skulle få detta skydd i samtliga länder. I så fall skulle ju landets lagar åsidosättas till fördel för andra länders lagar.

Vore intressant att höra en kommentar från någon som är bättre insatt i internationell juridik.

Tillägg;
                              Efter att ha tittat på Varumärkeslagen §50 och framåt ser det ut som att om man ansöker om ett internationellt varumärkesskydd kommer det att provas i varje land som omfattas av överenskommelsen hos Världsorganisationen för den intellektuella äganderätten 1989. Frågan är om Niue innefattas här.

Tillägg 2;
                              Enligt PRV's sida kan du ansöka hos resp. lands patentverk eller via PRV direktansöka i ett 50-tal länder som är anslutna till Madridprotokollet eller inom hela EU via varumärkeskontoret i Alicante. Svårt att tänka mig att Niue skulle innefattas av någondera.

------------------
                              / J

[Redigerat av Jojoxx den 06 nov 2001]
                              / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Om ni läser ser ni att jag redan har skrivit om det.
                                Man skyddar i olika klasser inom landet. Vill man skydda över hela världen så går skyddet via olika länder, finns det nåt som krockar går det vidare till annat land. Såldeles kan ett namn vara skyddat i helavärlden utom i några länder där det finns namne. Observera att niues servrar, vad jag har hört, nu står i sverige. Såldeles borde de behandlas efter svensklag. Men sen kan det vara så att sidan är lagrad i tredje land, konstigt.

Andreas

Kommentera

Working...
                                X