Meddelande

Minska
No announcement yet.

www.absolut.nu VS vin & sprit

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

/r Dubbelpostning är iofs rätt trögt också...

[Redigerat av OlleBoop den 31 okt 2001]
    spango skrev:
    Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Kommentera

Del IV

Nej jag är inte medlem i facket.

Är det någon som vet vad som händer om man blir kallad till tinget. Har man möjlighet att vid det tillfället säga att man ger upp tvisten? Eller måste man närvara?

Så här ser min senaste formulering ut...
      [citat]
      Hej,

Som ni förstår har jag svårt att snabbt bilda mig en uppfattning och mina
      möjligheter att få rätt vid en rättslig prövning. Eftersom jag haft min site
      i många år, har jag också svårt att förstå denna brådska från er sida. Jag
      skulle vilja be er att ge mig 60 dagar att undersöka lagrum och praxis, och
      därefter låta mig återkomma med besked i ärendet. Jag tycker det är ett
      rimlig uppmaning, med tanke på den enorma skillnaden i möjligheter att få
      rätt (och inte nödvändigtvis ha rätt) mellan mig som privatperson och V&S.

Naturligtvis har mitt domännamn inget "enorm"t värde i sig för mig; men det
      är inarbetat bland mina vänner och bekanta sedan många år, och det kommer
      att ta både tid och pengar i anspråk att byta domännamn, samt informera alla
      mina gamla besökare om vart de hittar mig nu. Jag har idag ett snitt på 50
      besökare per dag vilket bevisar att mitt domännamn är väletablerat. Det är
      även mycket svårt att få tag på ett nytt vettigt .NU domännamn vilket jag anser
      är besvärande i detta fall.

En annan lösning jag skulle kunna tänka mig, som nog både är snabbare och
      ger mig större möjligheter att försvara mina rättigheter, är att vi löser
      detta i skiljenämnd, helt finansierad av V&S, där vi utser en skiljeman var,
      som i sin tur utser en tredje. Vi kan hålla skiledomsprocessen kort, säg 30
      dagar, och med bindande utslag för båda parter. Det skulle kännas som ett
      juste sätt att få detta prövat.

Jag är allstå flexibel och villig att nå en lösning, men jag känner att ni
      försöker pressa mig till en eftergift, utan att ge mig en rimlig chans att
      bilda mig en egen uppfattning.

Med vänliga hälsningar,
      Mattias Nordin
      [/citat]

Jag har inte fått något svar på detta ännu. Får passa på att tacka alla som hjälper mig med information i detta forum samt till övriga som är engagerade!

Alla konkreta förslag på vad man kan göra i min situation är mer än välkommna...

------------------
      http://www.absolut.nu
      Mvh
      Mattias
      Systems Manager

|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )

|| http://MattiasNordin.Net/web2005/

Kommentera

Kan du inte fråga ifall dem kan köpa den för en 10 000 kr lr nåt ? Som du skriver så ställer ju detta till besvär för dig, och de får ju bekosta detta (tycker jag), och 10 000 tycker jag är en rimlig summa av dem att betala...

Kommentera

Om du får en chans att sälja, ta betalt, V&S är inte direkt fattiga. Jag tycker att detta fall är rätt konstigt, jag associerar inte direkt till Absolute Vodka när jag hör ordet Absolute. Det är ungefär som om Burgerking skulle stämma mig för att jag har namnet king.nu. Visst Absolute Vodka promotas som Absolute..

Men som sagt om du går in i en rätsligprocess med V&S så är oddsen inte direkt höga.
          Ett tips sajten http://www.absolut.net/ har inte heller ngt liknande med absolut.com att göra. Dessutom regisrerades den addresen 20-Sep-1999. Till skillnad från din sida som registrerades två år tidigare (1997-11-21).

Ps. Såg en sak Absolute.com registrerades 04-Nov-1999. Vilket ger dig en klar fördel, de hade inte börjat varken marknadsföra, eller använda sig av namnet Absolut då. Du kan ju inte direkt se in i framtiden att du skulle göra varuintrång om två år eller hur? Visst deras sida är större än din. HM.. egentligen skulle du kunna stämma dem för intrång på din sida genom att tagit samma namn som du har. Jag undrar vad de skulle säga i sånna fall?

Hursomhelst lycka till!

------------------
          Duktig på Javascript?

Kommentera

Intressant tråd det här!

Jag tycker absolut inte att du ska förhasta dig och bara ge bort domänen till V&S utan se till att sätta dig in i ämnet ordentligt innan du fattar ett beslut.

Lycka till och se till så att V&S inte kommer alltför billigt undan...

------------------
            Mvh. Wiberg

Kommentera

Tycker du formulerat dig bra, mattiasnordin!
              spango skrev:

Kommentera

*väntar ivrigt*

------------------
                "Pace, har du bäddat sängen?"

Kommentera

Såg även att absolut.to och absolut.st är lediga.
                  Men vem vågar registrera dom?

------------------
                  /Tor
                  www.tor.nu
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

Kommentera

[citat]Men vem vågar registrera dom?[/citat]

Fresta mig inte...

------------------
                    www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!
                    www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

Kommentera

RDL:
                      [citat]Vilket ger dig en klar fördel, de hade inte börjat varken marknadsföra, eller använda sig av namnet Absolut då.[/citat]

Eh, jag hoppas du skämtar?
                      Absolut Vodka har funnits sedan början/mitten av 80-talet, deras reklam med byggnader, landskap, målningar etc formade efter Absolutflaskan har vunnit massor av priser, det har skrivits en bok om storyn kring skapandet av Absolut och så vidare.
                      Må vara att de inte marknadsfört Absolut på nätet tidigare, men varumärket har funnits i snart tjugo år.

------------------
                      :stefan: - formerly known as Q
                      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Väldigt vad lång tid det tar för dem att svara på det brevet då Det var ju så bra skriver så dem vet väl inte riktigt vad det ska svara kanske

Kommentera

Jag är faktiskt förvånad själv att svaret dröjer. Tidigare har de varit väldigt aggresiva. De kanske håller på att mobilisera sina styrkor för att släppa den stora bomben på mig när jag minst anar det. Eller så har de bara försökt att köra en skrämseltaktik?! Det senare tycker jag dock inte är så troligt. Det verkar som att de är väldigt seriösa och vill krossa mig [småler]...

Så fort jag får något svar kommer jag att posta det här.

Fortfarande kvarstår min fråga. Är det någon som vet vad som händer när man blir kallad till Tinget/Rätten? Kan man försvara sig själv? Kan man säga att jag ger upp när som helst?

------------------
                          http://www.absolut.nu
                          Mvh
                          Mattias
                          Systems Manager

|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )

|| http://MattiasNordin.Net/web2005/

Kommentera

Du kan försvara dig själv.

/r
                            Givetvis kan du säga "jag ger mig" när som helst också, men beroende i vilket skede förhandlingarna befinner sig finns risken att de kan klämma åt dig ordentligt.

[Redigerat av OlleBoop den 01 nov 2001]
                            spango skrev:

Kommentera

Q

[citat]
                              Eh, jag hoppas du skämtar?
                              Absolut Vodka har funnits sedan början/mitten av 80-talet, deras reklam med byggnader, landskap, målningar etc formade efter Absolutflaskan har vunnit massor av priser, det har skrivits en bok om storyn kring skapandet av Absolut och så vidare.
                              Må vara att de inte marknadsfört Absolut på nätet tidigare, men varumärket har funnits i snart tjugo år.
                              [/citat]
                              Visst Absolut Vodka har funnits i snart 20 år, men som du säger de har inte börjat marknadsföra sajten i mer än två år. Och han har inte heller domänen absolutvodka.nu eller hur? Så det borde väll kunna ge han rätt till domänen absolut.com eftersom han var först, upphovsrättsstöld av namn? Det kan kanske vara därför de har lugnat ner sig också?

------------------
                              Duktig på Javascript?

Kommentera

[citat]Så det borde väll kunna ge han rätt till domänen absolut.com eftersom han var först, upphovsrättsstöld av namn? Det kan kanske vara därför de har lugnat ner sig också?[/citat]

Nä, ett domännamn faller knappast under upphovsrättslagen - det når inte verkshöjd helt enkelt. Tänk bara på alla sexsiter med snarlika namn - det skulle bli kaos värre om "den som var först" skulle kräva rätten till de andra domännamnen...

Lite därför också som det här med länsbokstäverna har kommit i svenska domännamn antar jag. Om bara www.foretaget.se kunde reggas skulle en massa småfirmor med likadana namn stängas ute, därför finns www.foretaget.a.se, www.foretaget.f.se osv.
                                Skulle jag tro.

------------------
                                :stefan: - formerly known as Q
                                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Working...
                                X