Meddelande

Minska
No announcement yet.

www.absolut.nu VS vin & sprit

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dom är nog ungefär lika aggresiva i sitt skydd av varumärket. Men det är nog betydligt LÄTTARE att vinna vårat case med tanke på att absolut är ett vanligt svenskt ord och vadsomhelst.absolut.nu blir en "vanlig" svensk mening. I Sprite.nu fallet så var det dessutom så att killen använde siten för att sälja saker. Jag tjänade inte något på min site (vilket var ett krav för att vin och sprit skulle få rätt!!!!).

Jag förstår inte hur MR Henry har tänkt. Det verkar vara tydligt att han inte vet det heller ;-)
    Mvh
    Mattias
    Systems Manager

|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )

|| http://MattiasNordin.Net/web2005/

Kommentera

• hmm...

om du nu ska överklaga...
      eller annars också så kan man ju fråga sig varför dom är så desperata över att få www.absolut.nu och inte reggar www.absolut.se istället...
      Adminforum - Ett forum av tekniker för tekniker!

Kommentera

• [kod]
        *domainname.name: absolut.se
        *domainname.status: REGISTRERAT
        *domainname.regdate: 1996-03-26

*domainname.dns.data:
        absolut.se. NS ns1.attnordic.net.
        absolut.se. NS ns2.attnordic.net.

*contract_number: 100-114-822
        *status: UPPRATTAT
        *holder: The Absolut Vodka Company AB
        *orgno: 556509-6681
        *contact_info.coaddr: -
        *contact_info.address: Förmansvägen 19
        *contact_info.zipcode: 117 97
        *contact_info.postal_town: Stockholm
        *contact_info.countrycode: SE
        *contact_info.phone_no: 08-744 70 00
        *contact_info.fax: -
        *contact_info.contact: Christina Kossmann
        *contact_info.email: doman.ansvarig@vinsprit.se

[/kod]
        Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Kommentera

• Ett par funderingar

Det stinker verkligen lång väg det tycker jag. Det står någonstans på Wipo:s hemsida att den som skall vara panelmedlem måste fylla i en försäkran om att han är opartiskt och inte på något vis, i nuläget eller tidigare, varit i ett läge där man kan misstänka jäv på det ena eller det andra fallet.
          http://arbiter.wipo.int/domains/panel/statement.doc

Som saker och ting beskrivs i inläggen härovan måste man verkligen fundera på om nämnde panelmedlem har varit opartisk och inte varit i jävssituation med V&S.
          Ur min lilla trånga synvinkel verkar det inte så men jag kan ha fel.

Om det hade varit en annan panelmedlem från ett annat land så hade utgången sett helt annorlunda ut. Det är jag helt övertygad om. Men det går inte att gräva ner sig i det förgångna. Lycka till med sökandet av ett nytt BRA domännamn, Mattias.

Har ni sett att de redan har tagit domänen i bruk?

Ingen som har funderat på domänen "absolutsucks"
          Eller en svensk variant "absolutstinker.nu"
          Om man söker på ordet sucks där tvisterna visas hos WIPO ser man att det i mänga fall går att använda det som ett ställe för kritik mot varumärket. Det handlar om det fria ordet och rätt att kritisera ett visst varumärke. Kan vara bra att veta och använda i andra sammanhang också.

Saxat från en avgjord tvist:
          “Both common sense and a reading of the plain language of the Policy support the view that a domain name combining a trademark with the word "sucks" or other language clearly indicating that the domain name is not affiliated with the trademark owner cannot be considered confusingly similar to the trademark.”
          lockheedsucks.com var det fråga om här.

Bra signatur vad är det??

Kommentera

• fan vad förbannad man blir då...? synd att jag kommer in så här sent men efter att ha läst allt... så tycker man du blivit helt överkörd av dem. Men tex. att starta processen för dem kostade 15 000 tyckte jag mig läsa. varför inte då lösa det snabbt och enkelt genom att erbjuda 10 000 i utbyte...

samt den andra med coca cola, hur du kunde ha fel men han rätt. tycker jag verkar mycket skumt.

håller med de andra, om det går stå på dig. Annars sprid ut det här(tidningar) så Absolute får ta skit.

PS. Vem har absolut.st? Mycket bra har du inte blivit kontaktad än?
            Blogg om entreprenörskap och webbutveckling | Senaste inlägget: Använda VIM-kommandon i Visual Studio 2010

Kommentera

• nope!
              Personal sökes: http://www.binero.se/omoss/ledigajobb

Kommentera

• Ur Expressens artikel:
                [citat]I domen skriver skiljedomstolen att ”sprite” kan betyda blixt, älva eller vara en datateknisk term. Att säga att ordet just pekar på läsken Sprite, är fel anser man.[/citat]

Ok, då ska jag akta mig för att använda ordet "absolut" i framtiden om nu det endast syftar på spritvarumärket.

Jag säger som ni andra: stå på dig! Du har ju med all säkerhet rätt, och de gäller bara att övertyga de "intellektuella" makthavande personerna i toppen!
                Take your god and shove him

Kommentera

• sprite.nu

Är det någon som har hittat motiveringen till wipos sprite.nu dom? Jag har sökt på wipo men inte hittat något. Det skulle vara intressant att se hur de har resonerat när de tog beslutet.
                  Jag ser enorma likheter med mitt fall (förutom att jag förlorade)...

Alltså Wipos sprite.nu dokument sökes...
                  Mvh
                  Mattias
                  Systems Manager

|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )

Kommentera

• Sorry...

Tydligen avgjordes inte sprite.nu hos WIPO... Är det någon som har hittat dokumenten är jag tacksam om ni meddelar var dom finns...
                    Mvh
                    Mattias
                    Systems Manager

Kommentera

• http://www.arbforum.com/domains/decisions/103933.htm

/j

Kommentera

• mattiasnordin > Exempel på fullt möjlig svensk mening som ett litet bevis för att absolut i första hand är ett generiskt ord och därför bara kan skyddas som varumärke i genuint inabetade varumärkesklasser. Jag körde det som signatur nån vecka här på wF.

Absolut är, absolut talat absolut inte i någon absolut mening ett absolut varumärke, utan absolut mest att absolut vanligt svenskt ord som absolut kan användas absolut ensamt. Absolut!

Går det inte att påpeka bios i utslaget? Det går ju inte att göra det i förväg iaf.

Att advokatfirman hellre debiterar sin uppdragsgivare arvode istället för att mycket billigare lösa ut dig borde kunna tolkas som att de sätter sitt eget ekonomiska intresse före sin uppdragsgivres intresse. Jag tycker de betedde sig svinaktigt mot dig och onödigt misskrediterade sin uppdragsgivare på hans bekostnad.
                        And he looked at the world and he found it all logical so he decided there will be numbers.
                        To 1 and 0 he figured them, and he told them to become numerous and to rule everything.

Kommentera

• apselut.nu är ledigt.

Kommentera

• jag säger så här... lägg sidan utaomlands och ställ dig sen och moona åt V&S för deras "patent" gäller väll bara i sverige.. och de skulle nog bli för jobbigt för dem att ge sig på en server utomland!

Kommentera

• [citat]lägg sidan utaomlands och ställ dig sen och moona åt V&S för deras "patent" gäller väll bara i sverige..[/citat]
                              Du har nog missförstått det hela en aning.

Det handlar det inte om ett patent, ett patent är ett skydd för en uppfinning, metod etc. och kan mycket väl gälla i fler än ett land samtidigt.

Det handlar om ett varumärke, ett namnskydd, Vin och Sprit har registrerat varumärket Absolut i de flesta av världens länder och det är egentligen det faktumet man måste fundera på, om det är rätt att man skall kunna skydda ett så vanligt svenskt ord. Jag tycker nog att Patent och Registreringsverket var lite väl givmilda när dom tillät det.

Sen spelar det ingen roll vart man "lägger sin sida", det är inte webbservern det handlar om, det är domännamnet. Många av de organisationer som hanterar domännamnen har godtagit en process som kallas UDRP (Uniform Dispute Resolution Policy), bland annat har Nunames som hanterar nu-domäner gjort så.

Denna process innebär att en part som anser sig ha rätt till ett namn via t.ex ett varumärkesskydd kan anmäla detta till en skiljenämnd som beslutar om så är fallet, i så fall så överför organisationen som ansvarar för domännamnsregistret ägandeskapet till den klagande parten. Det spelar alltså ingen roll vart man har sin webbserver placerad rent geografiskt.

Absolut.nu är ett nu-domän och Nunames som ansvarar för dessa har godtagit UDRP, så när skiljenämden (WIPO) gav Vin & Sprit rätt, så överfördes ägandeskapet utan att mattiasnordin kunde göra något åt saken.

Kommentera

• jo jag insåg de och tänkte ändra innan du han svara men då menas ju de att man teknist sett kan få bort vilket domän man än vill om man har lite ork bara...?

Kommentera

Working...
                                X