oj en sak till... vad jag har förstått så råder "först till kvarn" på de flesta domäner? men jag kan ju ha fel.
Meddelande
Minska
No announcement yet.
www.absolut.nu VS vin & sprit
Minska
X
-
En fundering efter att ha följt debatten lite flyktigt. Ett varumärke måste väl egentligen inte bli registerad i alla lägen. Kan erinra mig att det finns något som heter "Inarbetat varumärke" dvs. ett namn sammanknippas så starkt med en produkt att det blir dess varumärke.
Min gissning är att Vin & Sprit har skyddat anmnet Absolute Vodka. Absolute har sedan blivit en så pass inarbetat namn att det helt förknippas med dess produkt.
Som sagt har jag bara följt denna debatt flyktigt, men detta är mina fudneringar.
Andreas
Kommentera
-
[citat]jo jag insåg de och tänkte ändra innan du han svara [/citat]
Jag är snabb
[citat]men då menas ju de att man teknist sett kan få bort vilket domän man än vill om man har lite ork bara...?[/citat]
Du menar med UDRP? Nja, inte riktigt. Om jag har ett domännamn sgtpepper.com som du vill ha, så måste du lämna in en anmälan till WIPO för att få din rätt till namnet prövat och det kostar 1500 dollar.
Du måste också visa att jag registrerat namnet med ond avsikt (t.ex med avsikt för att sälja det eller liknande) och att du verkligen har laglig rätt till namnet. Om du kan bevisa allt detta och betalar 1500 dollar, då kan dom komma att besluta att du skall få namnet, inte annars.
Eftersom du antagligen inte har registrerat varumärket sgtpepper.com så kommer du inte att få det tilldelat och det ända som hänt är att du har betalat 1500 dollar i onödan
.
Egentligen är detta system väldigt bra, det gör att "namenappers" inte kan regga namn som t.ex telia.com etc. och sedan försöka "utpressa" företag för att få pengar för namnet. Problemet är dock när folk blir av med namn som dom registrerat helt utan ont uppsåt i fall som dessa, men då ligger felet mer hos de myndigheter som godkänner varumärkena.
Kommentera
-
[citat]vad jag har förstått så råder "först till kvarn" på de flesta domäner[/citat]
Jo, det stämmer. Så kommer det även bli med se-domänerna någon gång nästa år.
Det är just därför man har UDRP-processen. Företagen skall inte behöva tokskynda sig att registrera sina varumärken innan någon annan gör det, om något varumärke redan är reggat så skall dom ändå kunna få det.
Men som sagt, det är först till kvarn, men man kan bli av med domänet om det inkräktar på ett varumärke.
Kommentera
-
[citat]Min gissning är att Vin & Sprit har skyddat anmnet Absolute Vodka. Absolute har sedan blivit en så pass inarbetat namn att det helt förknippas med dess produkt.[/citat]
Nej, Absolut, eller om det är Absolut Vodka (eller båda två) är ett registrerat varumärke. Det tog dock rätt lång tid innan V&S lyckades få PRV att godkänna det.
Kommentera
-
Jag tycker att vin & sprit kan ge fan i andras domäner när det är ett vanligt svensk ord som dom vill ha.....
Och dom behöver inte ens domänen för det kan inte var mycket traffik till deras sida. Jag tycker den ser för jävlig ut.... En 3 åring kan göra bätter sidor än det...
Och en fråga fick du någon ersättning för domänen?
Men gå till tidningen och ge inte up....
Kommentera
-
Mycket tråkigt att Du förlora domänen.
Men det verkar som att alla "absolut...." domäner har blivit övertagna av The Absolut Vodka Company. Lite sjukt..
Jag menar som tex:
aftonbladet.se behöver inte en aftonbladet.nu för .se har redan så mycket trafik somde kan få..
Tycker det är helt sjukt detta ärende, att regga så många domäner. Det enda de verkar vara ute efter är pengar.
Mycket tråkigt, när andra kanske vill använda sig av ett lätt domännamn.
Jaja, detta var det jag ville säga.
Har läst igenom hela tråden och det var mycket intressant läsning, men resultatet var tråkigt.
Kommentera
-
Hur ser det ut, har du gett upp? Hur blev det med han som kanske var partisk, har du kollat up honom nagot mer?BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk
Kommentera
-
Det finns, vad vitt jag vet, inte mycket mer jag kan göra... Det ska bli mycket intressant att följa Absolut.st caset.
Vi tycker att det räcker med att det är dokumenterat att våran domare har jobbat inom regeringen för att han ska vara bevisat Jävig men tyvärr kan vi inte påverka beslutet så här i efterhand...Mvh
Mattias
Systems Manager
|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )
|| http://MattiasNordin.Net/web2005/
Kommentera
-
-
Tack för informationen
Jag har skickat ett brev till Peter Kadhammar på Aftonbladet. Vi får se om han har lust att skriva något om mitt case.
Det hade i alla fall varit intressant att få svar på frågan om hur min domare INTE var jävig. Skandal...Mvh
Mattias
Systems Manager
|| Vin&Sprit VS Mattias Nordin http://www.webforum.nu/showthread.ph...hlight=absolut )
|| http://MattiasNordin.Net/web2005/
Kommentera
-
Just nu sitter det 13 gäster av 16 och läser just den här tråden.
Bifogade filerAnd he looked at the world and he found it all logical so he decided there will be numbers.
To 1 and 0 he figured them, and he told them to become numerous and to rule everything.
Kommentera

Kommentera