Pace: Japp, det är Vin&Sprits promotionsite för Absolut. De har vunnit en del utmärkelser för den tydligen - jag tycker bara den är bökig och långsam...
Regeringen och liknande instanser är däremot lite irriterade på den eftersom de anser att det är spritreklam - som ju är förbjudet i Sverige när den är riktad mot allmänheten... *suck* www.grogg.com var också i blåsväder.
------------------ :stefan: - formerly known as Q
My motor is stalled but my wheels are still spinning.
[citat]Är det någon som vet hur denna process fungerar?[/citat]Börja med att ta en titt i din hemförsäkring. Du bör ha rättsskydd där. Om du har ett jobb, kan du fråga om de har avtal med någon juridiskt företag som erbjuder gratis råd.
[citat]När börjar saker och ting kosta pengar?[/citat]När du ber en advokat eller juridiskt ombud att utföra något i ditt ställe.
------------------ Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
Det ser dystert ut det här. Har varit i kontakt med flera personer och den klara majoriteten säger något som detta:
[citat]
Jag har också en god vän som studerar juridik, som jag presenterade fallet för; och här var hennes svar från ikväll:
"Absoluts varunamn skämtas det om bland immaterialrättarna - de vinner ALLT och skyddar sitt
namn STENHÅRT. Här ska vare sig du eller jag ut och leka men lovar dig att
imorgon tala med min lärare efter den sokratiska lektionen. Hon är
immaterialrättsexpert och brukar skämta om just absoluts "skyddsområde". Kan
tänka mig att frågan kommer roa henne! Jag måste bara säga att jag tycker
det är anmärkningsvärt att absolut inte reagerat förän nu. Rent
immaterialrättsligt skulle diskussionen föras kring hur stort skyddsområde
namnet absolut har. Det är STORT, kanske inte direkt av lagen men av
absoluts agerande på marknaden... Återkommer imorgon i frågan :-)."
[/citat]
Har skickat ut lite förfrågningar till flertalet advokater. Det är bara en som (hittils) som har tyckt att det skulle vara kul att utmana. Men han kunde inte göra det utan pengar och jag har absolut inte någon möjlighet att betala det beloppet han nämnde
Annars har det inte hänt mycket i detta case. Återkommer med information....
Jag skulle rekommendera att du ger dom domännamnet om dom erbjuder dig en ny .nu-adress och betalar för ompekning osv. De vinner (får absolut-adressen) och du vinner (slipper juridisk process). Går de inte med på detta, fråga varför i helvete de inte registrerade den här domänen först om de var så jävla intresserade av den.
------------------ Hollowhead- levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Jag håller också med Matti. Problemet är att när jag på ett snyggt sätt försöker diskutera en ekonomisk ersättning så svarar de:
[citat]
Det finns bara två sätt att lösa detta. Antingen överlåter du domännamnet omedelbart till min kund eller så kommer vi att gå vidare med detta och lösa det på rättslig väg.
[/citat]
Jag har dock inte ställt en direkt fråga om de är intresserade av att köpa namnet. Det står nämligen i .NU:s UDRP att det då kan klassas som "name napping" och då har tydligen V&S rätt att skriva över namnet till dem.
Vad skulle vara ett fair pris för att slippa konflikten och samtidigt få lite plåster på såren tycker ni?
Det är ju rätt stora kostnader för dem att dra igång en process!?
Om du registrerat sidan för nästan fyra år sedan, inte har något som helst innehåll som påminner om vodka (haha) och de inte hört av sig förrän nu... Jag minns att E-Toys försökte stämma Etoy, trots att de inte hade ett dugg med varandra att göra och Etoy hade registrerat sin domän lååångt innan E-Toys klev in med sin domän. Jag kan nämna att företaget inte vann. http://www.heise.de/tp/english/inhalt/te/5843/1.html
------------------ Hollowhead- levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Kommentera