Någon som vet vad som händer med 99kronor.com ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [AMD]Zmaster
    Medlem
    • 2002-03-23
    • 1546

[citat=Nekobox]Hur är det med 99kronor.com i dagsläget? Är de uppe igen?

Letar billigt webbhotell och skulle just beställa från dem när jag såg den här tråden.. [/citat]

Ta en titt på t.ex. www.gate9.se istället, de har bra priser och högre klass än 99kronor.com som jag avråder dig ifrån att ta´.
    [email protected]

Comment

• Nekobox
      Medlem
      • 2004-07-10
      • 2

Ser bra ut..

thx

Comment

• PsyDonia
        Medlem
        • 2003-05-25
        • 935

[citat=Storen]Nja, Leverantör som leverantör!
        Alla borde väl vara måna om sina kunder oavsett geografiskt läge. Själv har jag servrar i USA och än så länge har vi 100% upptid (Juni,Juli). Vi startade mätningen i maj och då hade vi endast 22min nertid p.g.a uppgradering..

Så visst finns det bra leverantörer i amerrka... [/citat]

Inte för att vara kritisk.
        Men om er server krashar kan du själv på kort tid åka till servern och fixa i ordning den när servrarna ligger i USA.

Eller måste ni kontakta wopsa som sen kontaktar serverhotellet i USA som i sin tur Letar upp en tekniker som åker till serverhallen och fixar felen.

Vilket verkar bäst att kunna åka själv på en 10-15min och fixa servern själv eller ringa runt och lite på att nån på serverhallen fixar felen åt er.
        // PsyDonia

Comment

• rahmse
          Medlem
          • 2004-07-08
          • 13

[citat=PsyDonia][citat=Storen]Nja, Leverantör som leverantör!
          Alla borde väl vara måna om sina kunder oavsett geografiskt läge. Själv har jag servrar i USA och än så länge har vi 100% upptid (Juni,Juli). Vi startade mätningen i maj och då hade vi endast 22min nertid p.g.a uppgradering..

Så visst finns det bra leverantörer i amerrka... [/citat]

Men om er server krashar kan du själv på kort tid åka till servern och fixa i ordning den när servrarna ligger i USA.

Eller måste ni kontakta wopsa som sen kontaktar serverhotellet i USA som i sin tur Letar upp en tekniker som åker till serverhallen och fixar felen.

Vilket verkar bäst att kunna åka själv på en 10-15min och fixa servern själv eller ringa runt och lite på att nån på serverhallen fixar felen åt er. [/citat]

Om din server kraschar, har du någon "ny" att ersätta den med då ?

Skulle tro att det om han nu är kund hos Wopsa, som i sin tur är kund hos theplanet eller vad dom hette. Går en server ner hos dom, så har dom koll på det långt innan du får ett samtal att någon sida är nere, och innan du har kontaktat Wopsa så är det uppe igen. Fördelen att ha grejerna hos en stor leverantör då dom oftast har personal/mtrl att tillgå dygnet runt.

Finns ju samma upplägg här i svedala men tyvärr mycket dyrare. Är själv på jakt efter en dedserver eller ett större utrymme för min domäner. Nackdelen med att ha dom i USA kan ju vara långsamma responstider, men det har vi även i sverige hos vissa leverantörer. Körde igår en pingplotter mot Wopsa och mot en leverantör i sverige som lämnar mycket utrymme till rimligt pris. Skillnad i tid var marginell, men ändå var det långa tider. Mellan 8-10 gånger så lång tid mot min nuvarande lev. (lite ot men ändå)

Comment

• jeroman
            Medlem
            • 2004-04-21
            • 27

[citat=PsyDonia]

Vilket verkar bäst att kunna åka själv på en 10-15min och fixa servern själv eller ringa runt och lite på att nån på serverhallen fixar felen åt er. [/citat]

Det verkar inte som om ni har så bra koll på hur det fungerar i ett stort datacenter så jag tänkte bara klargöra detta.
            Det är precis som "rahmse" säger.

Det finns monitoring system som kollar servrarna var 5 minut.
            Vid avbrott har man lagt in en åtgärdsrapport till deras tekniker där det står vad dem skall göra.
            Om det är ett hårdvarufel bytas detta ut inom max 60 minuter - utan att vi behöver göra något. Om vi märker detta själv ringer vi givetvis till dem och då tar dem det direkt.
            Beronde vilken service nivå du betalar för kan denna åtgärdsplan och tid det tar att fixa skilja sig åt något.
            Last edited by jeroman; 2004-07-12, 00:36.
            www.Webbhotellinfo.se

Comment

• PsyDonia
              Medlem
              • 2003-05-25
              • 935

då vet jag hur det fungerar.
              Eftersom jag inte har ett webbhotell själv så vet man ju inte hur allt fungerar.
              Men om jag själv skulle ha ett webbhotell så skulle jag inte förlita mig på någon annan utan se till att jag hade servrarna i närheten.
              Så jag kan fixa servrarna själv.

Men om det funkar att förlita sig på andra så är ju det super.
              // PsyDonia

Comment

• nicclas
                Medlem
                • 2000-02-17
                • 1061

Problemet med (alla) svenska webbhotell med server t.ex. i USA är inte att hårdvaran går sönder stup i kvarten utan att webbhotellkunderna lätt kan "sänka" hela servern genom missbruk.

Det möjligt för vilken webbhotellkund som helst att lägga upp något "olagligt" (t.ex. en sida som liknar en banksida, säg PayPal, för att fånga in kreditkortsnummer) vilket leder till att den ISP som har hand om servern kommer att plocka ner hela servern direkt.

Det är alltså ganska lätt för t.ex. en konkurrent att "ta ner" ett webbhotell som inte har 100% kontroll över sina servrar genom att köpa sig ett konto och sedan "missbruka" kontot. Vet inte hur vanligt detta är, men det förekommer nog, även om det inte är "konkurrenter" som gör det.
                Nyhetsfilter.com

Comment

• Storen
                  Medlem
                  • 2004-05-27
                  • 176

[citat=nicclas]Problemet med (alla) svenska webbhotell med server t.ex. i USA är inte att hårdvaran går sönder stup i kvarten utan att webbhotellkunderna lätt kan "sänka" hela servern genom missbruk.

Det möjligt för vilken webbhotellkund som helst att lägga upp något "olagligt" (t.ex. en sida som liknar en banksida, säg PayPal, för att fånga in kreditkortsnummer) vilket leder till att den ISP som har hand om servern kommer att plocka ner hela servern direkt.

Det är alltså ganska lätt för t.ex. en konkurrent att "ta ner" ett webbhotell som inte har 100% kontroll över sina servrar genom att köpa sig ett konto och sedan "missbruka" kontot. Vet inte hur vanligt detta är, men det förekommer nog, även om det inte är "konkurrenter" som gör det. [/citat]

"Alla" webbhotell?, vad har du för belägg för detta påstående?

Visst finns det mer eller mindre oseriösa webbhotell, som tyvärr förstör för övriga webbhotell.
                  Vi på Webbavdelningen styr upp dessa situationer via ett avtal som kunden måste godkänna.
                  Missköter kunden sitt konto trots detta, äger vi rätten att stänga av kundens konto tills dess att innehållet tas bort eller ändras.
                  Förövrigt så tror jag inte att ditt påstående gäller i det stora hela! Dom flesta webbhotell drivs i seriöst syfte vare sig servrarna ligger i Sverige eller utomlands.

Angånde "USA-servrar" så vill jag poängtera att oftast är det just stora serverhallar med kompetent personal som hyser dessa. Det är alltså mycket god kvalité och säkerhet som erhålls. Enda s.k. nackdelen med detta är att trafiken över atlanten kan vara periodvis hög, vilket innebär en något segare nerladdningstid, dock ej betydligt märkbar.!

Det finns webbhotell som ståtar med "servrar i Sverige" och tar betalt därefter, men det nämns inte att dessa står i empelvis en kall,mörk källare någonstans, utan någon som helst bevakning...!

Oavsett var servrarna står rent geografiskt är det väl ändå kvalitén som räknas?
                  Daniel Johansson
                  DJC Solutions

Comment

• nicclas
                    Medlem
                    • 2000-02-17
                    • 1061

Storen, jag tror att du missförstod mitt inlägg.

Jag pratar först och främst om servrar placerade i USA och i stora serverhallar. Känner du till hur de fungerar? Upptäcker de olagligheter på en server (se mitt exempel i tidigare inlägg) så plockar de bort din server från nätet - direkt! Att du som webbhotelldrivare har 200 andra kunder som följer reglerna (både wehotellets och serverhellens regler) bryr de sig inte om. Och att webhotellet seneare säger upp avtalet med den enskilde webbhotellgästen löser inte problemet, då det redan är för sent att hindra serverhallens ingrepp.

Detta innebär att det är enkelt för vilken "sur kund" till webbhotellet som helst att se till att en av webhotellets servrar försvinner helt från nätet, troligen för åtskilliga dagar.

En sådan "sur kund" behöver naturligvis inte vara en annan webbhotellägare, men det skulle ju kunna vara. För att citera mig själv så skrev jag tidigare: "Vet inte hur vanligt detta är, men det förekommer nog, även om det inte är "konkurrenter" som gör det."

Detta har alltså absolut inget att göra med hur "seriöst" webbhotellt är, utan handlar om de strikta regler som de flesta serverhallar/ISP:s har, och vilken följd det får om det inte är webhotellet som styr över hårdvaran.
                    Nyhetsfilter.com

Comment

• Klura
                      Medlem
                      • 2004-07-16
                      • 121

Det är dags att göra nåt drastiskt nu.
                      99kr ska inte få fortsätta att lura folk på pengar.
                      Har mailat om råd hos konsumentvägledaren i kommunen, men där är det semester månaden ut.
                      Jag funderar på att göra en polisanmälan (idag 16/7).
                      Iofs är det inte så mycket pengar att bråka om.
                      Men det som irriterar mig mest är att dom inte tagit bort sitt beställningsformulär så att fler blir lurade.
                      Och många bäckar små....

Sen kanske vi kan maila till F & F i finkan

Kör Scania, bli glad

Comment

• Storen
                        Medlem
                        • 2004-05-27
                        • 176

[citat=nicclas]Storen, jag tror att du missförstod mitt inlägg.

Jag pratar först och främst om servrar placerade i USA och i stora serverhallar. Känner du till hur de fungerar? Upptäcker de olagligheter på en server (se mitt exempel i tidigare inlägg) så plockar de bort din server från nätet - direkt! Att du som webbhotelldrivare har 200 andra kunder som följer reglerna (både wehotellets och serverhellens regler) bryr de sig inte om. Och att webhotellet seneare säger upp avtalet med den enskilde webbhotellgästen löser inte problemet, då det redan är för sent att hindra serverhallens ingrepp.

Detta innebär att det är enkelt för vilken "sur kund" till webbhotellet som helst att se till att en av webhotellets servrar försvinner helt från nätet, troligen för åtskilliga dagar.

En sådan "sur kund" behöver naturligvis inte vara en annan webbhotellägare, men det skulle ju kunna vara. För att citera mig själv så skrev jag tidigare: "Vet inte hur vanligt detta är, men det förekommer nog, även om det inte är "konkurrenter" som gör det."

Detta har alltså absolut inget att göra med hur "seriöst" webbhotellt är, utan handlar om de strikta regler som de flesta serverhallar/ISP:s har, och vilken följd det får om det inte är webhotellet som styr över hårdvaran. [/citat]

Ja, jag missförstod ditt förra inläg!..

Men jag har väl i och för sig aldrig hört talas om det du menar! Alltså att man blir avstängd med rubbet..
                        Daniel Johansson
                        DJC Solutions

Comment

• Storen
                          Medlem
                          • 2004-05-27
                          • 176

[citat=Klura]Det är dags att göra nåt drastiskt nu.
                          99kr ska inte få fortsätta att lura folk på pengar.
                          Har mailat om råd hos konsumentvägledaren i kommunen, men där är det semester månaden ut.
                          Jag funderar på att göra en polisanmälan (idag 16/7).
                          Iofs är det inte så mycket pengar att bråka om.
                          Men det som irriterar mig mest är att dom inte tagit bort sitt beställningsformulär så att fler blir lurade.
                          Och många bäckar små....

Sen kanske vi kan maila till F & F i finkan

[/citat]

Förstår mycket väl din besvikelse, och visst, jag har själv påpekat det där med beställningsformuläret.
                          Men finns det inte någon tråd här på webforum där dom skriver en förklaring till allting samt att man kan nå dom på andra mailar??...Sök på 99kr så kanske du hittar nått..
                          Daniel Johansson
                          DJC Solutions

Comment

• Klura
                            Medlem
                            • 2004-07-16
                            • 121

Lönlöst

Nej jag har inte hittat något här.
                            Som kund ska jag inte behöva leta heller.
                            Jag har försökt att komma i kontakt med dom under en månads tid på alla mailadresser, via helpdesk och telefonnummer jag kunnat hitta.
                            Har varit kund hos dom i drygt ett år och det har fungerat bra tidigare. Men nu har dom helt spårat ur.
                            Kan väl inte vara så värst svårt att få ut ett förklarande mail.
                            Eller skriva något på driftinfosidan?

Jag har iaf gjort en polisanmälan nu.
                            Ärendet är lämnat till bedrägeriroteln (el va det hette) som ska göra en utredning.
                            Polisen tar gärna emot fler anmälningar liknande min.
                            Alltså.. Jag har beställt ett nytt konto, betalt med kontokort och sen inte fått tillgång till mina uppgifter så att jag kan börja använda tjänsten.

Jag tror iofs inte att dom går in medvetet för att lura folk på pengar. Utan snarare på att dom har tagit sig vatten över huvudet och inte klarar upp situationen. Lätt å bara skita i allt då.
                            Men jag kan ju alltid hoppas på att få igen mina pengar och att andra slipper drabbas av deras tarvliga lekstuga.
                            Kör Scania, bli glad

Comment

• Tengblad
                              Medlem
                              • 1999-12-11
                              • 6590

Re: Lönlöst

[citat=Klura]Nej jag har inte hittat något här.
                              Som kund ska jag inte behöva leta heller.
                              Jag har försökt att komma i kontakt med dom under en månads tid på alla mailadresser, via helpdesk och telefonnummer jag kunnat hitta.
                              Har varit kund hos dom i drygt ett år och det har fungerat bra tidigare. Men nu har dom helt spårat ur.
                              Kan väl inte vara så värst svårt att få ut ett förklarande mail.
                              Eller skriva något på driftinfosidan?

Jag har iaf gjort en polisanmälan nu.
                              Ärendet är lämnat till bedrägeriroteln (el va det hette) som ska göra en utredning.
                              Polisen tar gärna emot fler anmälningar liknande min.
                              Alltså.. Jag har beställt ett nytt konto, betalt med kontokort och sen inte fått tillgång till mina uppgifter så att jag kan börja använda tjänsten.

Jag tror iofs inte att dom går in medvetet för att lura folk på pengar. Utan snarare på att dom har tagit sig vatten över huvudet och inte klarar upp situationen. Lätt å bara skita i allt då.
                              Men jag kan ju alltid hoppas på att få igen mina pengar och att andra slipper drabbas av deras tarvliga lekstuga. [/citat]Att göra en polisanmälan i detta läge tycker jag är helt rätt och är det fler som är i samma sitts ANMÄL. Tycker dom går för långt när dom håller på så här. Att man fortfarande kan beställa paket på deras sida har dom ju inga som helst ursäkter för. Jag menar hur svårt kan det vara att lägga upp en tempsida där man förklarar vad som pågår så att alla drabbade kan ta del av det, och förhindra att folk beställer och inte får något.
                              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
                              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• PsyDonia
                                Medlem
                                • 2003-05-25
                                • 935

Är ganska bedrövligt att dom inte medelat något om vad som händer på olika frum.
                                man är ju glad att man inte har dom.
                                Denna tråd skapades 2004-06-17
                                och 99KR-Fredrik va aktiv senast 2004-06-27
                                här i forumet.

Så han lär ha sett denna tråd då och kunna förklara.
                                // PsyDonia

Comment

Working...