"då ska du ha klart för dig hur kriget faktiskt fördes av de olika fraktionerna där"
jag vet mycket väll hur det fördes där för att jag var på plats
163 svar · 5 339 visningar · startad av kjell · sida 8 av 9
Vårt politikforum stängdes i november förra året på grund av att vi stod utan moderatorer som en följd av de rådande förhållandena i politikforumet vid den tiden. Det har ännu idag inte löst sig angående moderatorfrågan i gällande forum och detta samtidigt som vi säkert är många som vill diskutera och spekulera i en av de största rubrikerna på flera år. Sällan har en händelse, som ännu inte inträ
Läs frågan i sin helhet →"då ska du ha klart för dig hur kriget faktiskt fördes av de olika fraktionerna där"
jag vet mycket väll hur det fördes där för att jag var på plats
Jag hoppas att Irak utvecklas till ett nytt vietnamkrig. Skulle sitta fint med amerikanska förlutster räknade i tiotusental istället för i hundratal, då skulle de kanske banta ner sin krigsmaskin.
tvärtom, då skulle de utöka sin arsenal.
och förluster på andra sidan skulle vara mångdubblade.
Jag hoppas det inte blir krig överhuvudtaget
extra74 skrev:
"Det var precis detta som de krigförande parterna höll på med i forna Jugoslavien under kriget"
LÖGN LÖGN och LÖGN
kan du nämna VART i hur många konc.läger hade bosnier(muslimer) haft under sin kontroll???
Och hur många serbiska/kroatiska kvinnor som våldtogs????Vad kommer dina uppgifter ifrån när du påstår att ALLA parter vara likadana?
Nu var det ju framförallt serber, bosnienserber, etc, som jag tänkte på. Det var ju mot dessa grupper som NATO:s aktioner riktades. Angående muslimerna har jag ingen aning om ifall de gjorde något liknande. Men det var inte mot dem som NATO riktade sina aktioner, så jag förstår inte riktigt var du ser problemet någonstans.
att det inte går att föra krig utan att våldta kvinnor och ha konc.läger?
Vad har det med saken att göra?
--------------------------------------------------------------------------------
Det var precis detta som de krigförande parterna höll på med i forna Jugoslavien under kriget.
=====================================
du anklagade alla parter för en och samma sak vilket är ju historiskt lögn.
Samma sak som om du sagt att judarna hade konc.läger för tyskar undera andra V.K.
Något som många säkerligen missar är hur ett eventuellt krig skulle kunna påverka resterande världen. För trots att båda parterna i sig kanske anses som idioter ska det erkännas att dem inte är helt dumma i huvudet när det gäller rent strategiskt tänkande.
Vad många inte inser är att ett krig faktiskt rent teoretiskt kan komma att påverka oss, i lilla Sverige.
Saddam är inte så dum så att han tror att han skulle kunna vinna ett krig mot USA - snarare vet han är det är i princip omöjligt. Hans enda möjlighet att undslippa ett krig är att skapa en så pass stark opinion emot ett krig att USA inte vågar annat än avstå eller dra sig ur.
Låt oss anta att USA går in i Irak, säkerligen svarar inte Irak med att på något sätt försöka anfalla USA - istället kommer de antagligen ge sig på någon av USAs kompanjoner, och då gärna i Europa (som inte är enat) - allt för att skapa turbulens.
Ett biologiskt eller kemiskt stridsmedel mot Storbritannien skulle garanterat röra om i grytan - då de därefter skulle stå inför två val, att antingen gå hårt mot hårt och verkligen försöka köra över Irak - eller dra sig ur och lämna USA ensamma (vilket Irak isåfall självklart hoppas på).
Om ett mål i Europa plötsligt finns, känner nog många att kriget plötsligt krupit väldigt mycket närmare - och ställningstagande regeringar runt om i Europa skulla skapa ett kaos.
Dels är man rädd för vad Irak skulle kunna uträtta - dels vill man isåfall säkerligen få honom ifrån makten, och plötsligt handlar det om att ställa sig på USAs eller Iraks sida.
Många mindre stater, kanske t.ex. Turkiet, kommer endast att användas som brickor i ett stort spel - och det är väldigt skrämmande.
Vad jag vill få sagt är att jag är tveksam till att överhuvudtaget någon här vet vad makthavarna runt om egentligen har i åtanke, vi påverkas hit och dit av artiklar och omgivningen - men många har inte aning om varken bakgrund eller hur framtiden rent teoretiskt kan komma att te sig...
Tror ni Saddam lämnar landet nu inom 48 timmar?
Annars utlovar ju Bush krig........
jimbo skrev:
Tror ni Saddam lämnar landet nu inom 48 timmar?
Annars utlovar ju Bush krig........
Jag tror inte att han lämnar landet.
Det bästa vore ju om, som Bush uppmanar de irakiska soldaterna till i talet igår natt, att kapitulera så att vi slipper eldstrider. Och som han sa: "Tänk på vem ni offrar era liv för. Det är inte värt att offra för en sådan tyrannisk ledare"... (eller något liknande)
extra74 skrev:
Det var precis detta som de krigförande parterna höll på med i forna Jugoslavien under kriget.
=====================================du anklagade alla parter för en och samma sak vilket är ju historiskt lögn.
Samma sak som om du sagt att judarna hade konc.läger för tyskar undera andra V.K.
Om jag hade sagt att judar spärrade in tyskar i koncentrationsläger, hade det otvetydigt varit en lögn. Om jag däremot hade påstått att krigförande parter hade spärrat in folk i koncentrationsläger, då hade det möjligtvis kunnat kallas för en svepande formulering. Formuleringen stämmer på den krigförande part som utgörs av tyskar. Det ligger nog en hel del sanning i den formuleringen angående de krigförande parter (under ww2 alltså) som kallades Sovjet, Ustasja, ungerska pilkorsare, etc. Dock är den svepande eftersom man knappast kan påstå att alla gjorde så. På det viset ser jag min formulering om inbördeskriget i forna Jugoslavien. Det begicks diverse krigsbrott av bland annat serber, och även kroater. Om du tittar på Human Rights Watchs sida: http://www.humanrightswatch.org/europe/b-h.php?&2479af921b4dcd4c717826b81ed25e49page=4&2479af921b4dcd4c717826b81ed25e49page=3
längst ner på sidan, ser du en publikation som heter "Abuses by Bosnian Croat and Muslim Forces in Central and Southwestern Bosnia-Hercegovina". Enligt sammanfattningen har tydligen även muslimer begått en del krigsbrott. Jag vet inte om det handlar om just våldtäkter eller koncentrationsläger i just dessa fall, så helt klart var min formulering svepande, och det ber jag om ursäkt för. Tyvärr måste man köpa skriften för att få veta precis vilka brott som muslimerna har begått. Det är jag inte intresserad av att göra. Förmodligen kan du hitta gratis uppgifter om den saken någon annanstans på internet, men då är risken att det inte är från en lika pålitlig källa som Human Rights Watch.
Vad många inte inser är att ett krig faktiskt rent teoretiskt kan komma att påverka oss, i lilla Sverige.
Jag tror att de flesta dagligen tänker på det.
Helt teoretiskt är det förresten inte då det direkt kommer påverka ekonomin ;)
Jag tror att det största hotet mot freden i världen är varje enskild individs låsta åsikter, inte George Bush, Saddam Hussein, Tony Blair eller någon annan.
När man lägger all skuld på en person/en stat och inte längre är beredd att fundera på andra parters medverkan till situationen - då tror jag man behöver fundera över sin egen åsikt först, innan man dömer andra.
Vad har Saddam att välja på nu?
Lämna landet & riskera att tillbringa resten av sitt liv i fängelse, eller dö som martyr? ;)
Han kommer ju att kriga tillbaka tills han stupar, och nu lär det nog mycket till om han ska överleva...
Det jävligaste är att resten av världen inte genomskådar (eller vågar ställa USA till svars för) att det ska krigas bara för att USA vill ha makten över oljekranarna...
11 september var fruktansvärt, men så fick de kriga lite i Afghanistan, bomba grottor och få talibanerna på fall och "befria" ett land. Visst, inga betänkligheter från min sida där, men det här kriget stinker!
Att ha Al-Qaida som svepskäl (Saddam gömmer/har tränat dem) för att bomba landet tillbaka till stenåldern och sedan bygga upp det genom att sätta dit en ledning som är nickedockor gentemot USA? Nej fy fan...
Det jag frågar mig är hur många vanliga människor i USA som är såpass klarsynta att de inser det? Massmedia i staterna gör ju knappast sitt till för att hjälpa till med en objektiv bedömning. :l
Där håller jag med dig tveklöst :stefan:. Men på samma sätt så borde världen också genomskåda Frankrikes insyltning i hela affären eftersom deras handel med Irak är rätt omfattande. Ett FN-stött krig mot Irak gynnar inte deras ekonomi... :l
Tala om att många inblandade parter, däribland USA och Frankrike, styrs av egenintressen mer än det styrs av vad som är bäst för folket i Irak.
Apropos Frankrike: Är det nån som kan ge en riktigt rationell förklaring till ryssarnas inställning?
Om de hade bugat och bockat inför amerikanerna så hade de väl haft goda utsikter till frikostiga lån och krediter plus att att de hade fått fria händer att hantera sina egna "terroristproblem" i Tjetjenien och övriga platser?
Har ryssarna plötsligt blivit "good guys"? Har de exakt samma motiv som Frankrike? Eller vill de förhindra ett sänkt oljepris ifall amerikanerna får kontroll över Iraks olja? Vad?
Det verkar som om Saddam och hans skurksläktingar redan förskansat sig i ett av de heliga tempel som USA av religiösa skäl inte kan bomba.
Därmed handlar kriget om att utrota Iraks krigsmakt vilket kan ta lång tid.
För varje stupad irakisk soldat kommer kanske 100 oskyldiga civila att mördas.
När det första irakiska barnet dör på grund av ett amerikanskt angreppskrig, bör G. W. Bush ställa till svars för brott mot mäskliga rättigheter.
"Enligt sammanfattningen har tydligen även muslimer begått en del krigsbrott. "
skulle vara intressant att veta :)
Jag har källor och uppgifter men vet inte om de uppfattas som pålitliga. Det handlar om en by i centrala Bosnien som intogs av bosnisk arme. En del av soldater som var hämdhungriga dödade civila och klart man blir åtalad för det.
Det är en sak att en liten grupp går ur och ställer till problem (i bosniaska armen) och nåt helt annat när akademiker i serbiska ledningen med toppolitiker gör detta (fallet med serber).
Angående brott som bosniska armen gjorde, det rör sig om ca 100 personer, om jag minns rätt.
Ändå räcker det för några att säga att alla 3 parter i kriget är på samma nivå.
glöm inte att serberna dödade ca 200 000 bosnier, stort antal i konc.läger och till 70% var civila.
Det kan inte på något sätt likställas men andra i konflikten.
Amerikanska fredsgrupper, samlas på webben
Vem är egentligen som innerligen, hoppas in i det sista nu, att kriget inte blir av?!
Sedan USA´s ultimatum och krigshot, har det samlat mängder av amerikanska fredsaktivister på webben:
http://computersweden.idg.se/a/20030319095614_CS621
Är det nå´n som vet The latest news?? :l
//Cheezes - fredsaktivist på halvtid... §e
Varför inte avväpna Bush istället?
Bröts för 10 minuter sedan!!
USA´s 48 timmars utsagda ultimatum, har precis passerat förbi, och inget svar blev det från Hussein...