Det var terrorist-organisationen al Quida som hotade om kommande terroristattacker i en inspelad videofilm. Och inte nödvändigtvis från dom. Dom sa något om att det fanns tusentals unga män och kvinnor över hela världen som var redo att dö för att stoppa USA's förtryck; Ockupationen av Irak, inblandningen i arabvärlden och givetvist bombningarna av Afghanistan.
Det var deras krav. Och det är faktiskt vad jag ochså tror på; USA som nation och ekonomisk världsmakt ska faktiskt sluta upp med sin imperialism.
Javisst sa de så. Men de sa en hel del annat också, som det jag hänvisade till.(Fast du kanske i vanlig ordning väljer att lyssna på det som passar dig bäst) Men vart tror du att det slutar om väst ger efter på deras "krav"?
Snälla du försök förstå att de handlar inte efter nån riddarheder utan efter sin egna sinnesvridna uppfattning om koranen.
Sen det du säger att al-Quida är en talibansk organisation kunde inte vara mer fel. Ledaren själv, Usama bin Laden, är faktiskt saudier. En annan av ledarna var från Iran har jag för mej.
:q
Har jag påstått att talibanerna är nåt annat??? Inte fan trodde jag att de kom från talibanien iaf ;) De är en grupp sinnesförvirrade skjutglada idioter som ockuperat Afhganistan.
Detta krig ska inte föras mot ett specifikt land/regim/folk.
Detta krig ska föras mot fattigdom, explotering och förtryck
Exakt det jag också säger! Och det är min klara uppfattning att det är precis det som det handlar om. Men det står ett gäng terrorister i vägen för detta...
Man minskar inte exploteringen av världens fattiga länder genom att försvara den genom att lägga ut bombmattor från B-52'or.
Nej, men man avväpnar motståndet, dvs koranenskrikande kalashnikovfreaks som inte drar sig från att mörda sina egna kvinnor och barn.
Och hur mycket än USA säger att kriget förs mot terrorism så blir den pojke som ser sin papppas sönderbrända kropp inte mindre hatisk, tvärtom.
Håller med. Men de proportioner det är frågan om kontra det som blir om man inte gör något SNABBT åt terroristerna ger en klar favör åt de pågående attackerna. Hitills har det inte krävts många offer och frågan är hur tillförlitliga rapporterna är om de som rapporterats. Det har ju framkommit att en del "skadade" varit skadade INNAN bombningarna... Får tillägga att det är betydligt fler söner som kommer se sina pappor brinna om man inte stoppar getskäggen. Av två onda ting väljer man det minst onda.
Det är ju omöjligt att avgöra sanningshalterna då västerländska journalister är bannlysta av talibanerna.
En annan av ledarna var från Iran har jag för mej.
Ska dessa länder bombas ochså? Döda några tusen civila kanske?
Ja, du kan ju inbilla dig att det handlar om att spänna muskler och kasta bomber... för mig handlar det inte om det. Jag försöker se lite längre än så.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 12 okt 2001]