Ja hur ska jag saga det har sa att ingen kan missforsta...*funderar*...
Varje manniska har ett val. Det finns alltid fler an ett alternativ at valja mellan. Om Hannes, eller nagon av hans gelikar, bestammer sig for att ta upp en sten och kasta mot en annan manniska (avsett polis med utrustning eller nagon annan som du och jag) sa gor han sig ocksa skydlig till ett brott. Jag tycker personligen, att polisen hade ratt att skjuta honom. Dom ansag det nodvandigt och da litar jag pa det.
Samma idiotiska val gor en rattfyllerist nar dom, efter att ha druckit, bestammer sig for att satta sig i en bil och kora. Dom ar naturligtvis svarare att stoppa, men stoppas ska dom. Straffas ska dom.
Jag tillhor den skara som faktiskt har bade sett en olycka som skedde pga rattfylleri. Den gangen lamnades en av mina basta kompisar utan mamma. Hon blev pakord och dog pa flacken. Jag har ocksa varit med och stoppat en total framling fran att kora efter att han hade druckit en halv flaska vodka pa en fest. Den gangen hade jag och en kompis turen att kunna stoppa honom.
Vi bor alla ta ansvar for var omgivning och for vart samhalle. Men nar jag inte kan gora det, om jag nu star infor ett gang exalterade manniskor med stenar i handerna, ja da litar jag pa att polisen stoppar dom. Jag litar pa polisen att ta over situationen sa att mina vanner, min familj och den generella allmanheten inte blir skadad.
Nar man anser sig sta over lagen, nar man anser att man har "ratt" att uttrycka sig, eller utova sig pa ett sadant satt att man ar en fara for andra - ja da ska man stoppas.
Jag skulle vilja be dig Chakotay att satta dig in i situationen som var. Hur skulle du handlat. Ta da ocksa hansyn till Stefans inlagg angande handelserna runt om dessa poliser vid den tidpunkten.
Okej, så du tror på fullt allvar att poliser mår bra av att stå i ett jävla stridslarm med maskerade personer som hivar gatsten emot en, en kollega ligger medvetslös efter att ha blivit träffad av en sten, samband som inte fungerar (eftersom några idioter på Hisingen sitter med störsändare och sänder musik på polisens frekvenser), order och kontraorder kommer hela tiden och de vet (efter upploppet på Avenyn) att en situation som den rådande kan spåra ur åt vilket håll som helst, vilket ögonblick som helst...
Hur skulle du handlat? Det ar lite svarare an sa...eller hur.
Att stoppa en rattfyllerist ar en lika svar uppgift for polisen. Aterigen, forsok satta dig in i en polimans vardag. Hur skulle du stoppa en rattfyllerist? Snallt kora sida vid sida om honom/henne och snallt be honom/henne att stanna? Ja det hade nog sakert funkat....NOT.
Nar jag sager att man ska visa odmjukhet. Menar jag att man ska forsoka satta sig in i en annan persons situation innan man domer. Det ar inte svart eller vitt. Det ar inte sa latt
"Mer vald an vad situationen kravde" ar nagot som ofta har uprepats har. Hur vet ni det? Tala istallet om vad som borde gjorts.
[Redigerat av annesophie den 11 okt 2001]