webForumDet fria alternativet

Polisens agerande

Politik & samhälle

401 svar · 4 434 visningar · startad av Individen · sida 5 av 21

Frågan, av Individen

Förut brydde jag mej inte nämnvärt. Jag ansåg att det helt enkelt var en aktivist som gått över gränsen och hotat en polismans liv och att polismännen då sköt i nödvärn. Inget mer med det tänkte jag. Men efter att ha sett bildbevisen anser jag saken vara helt annan, och även rejält oroväckande. Oberoende av politisk färg. Scenario: 5 st poliser blir inträngda och springer nerför en gata, med ung

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Haller ni pa fortfarande med denna "diskussionen"?

Hannes skulle val for f-n inte kasta stenar fran forsta borjan!?!?!

Det ar en jakla debatt det har, men...nar man benar ur det sa handlade det om att ett antal S K I T U N G A R tyckte att de ar deras demokratiska rattighet att kasta stenar och forstora.

SKITSNACK.

Jag ar for demonstrationer, men jag ar mot vald. Demonstrationer ar inte = vald (det ar ok att slass och sla sonder).

Jag har skrivit ett inlagg om detta innan men jag tror att det susade over huvudet pa manga har inne.

Det ar inte ok att kasta sten. Det ar inte ok att forstora andras egendom. PUNKT.

"Polisen halls om ryggen". Jo jo...det ar just snyggt nar polisen, som ar har for att skydda alla oss som inte tycker att det ar upphetsande att forstora, utova vald och annat skit, eventuellt kan stallas infor ratta for att ha gjort sitt jobb. OK, kanske polisen inte skulle ha skjutit, kanske hade polisen ratt att skjuta.

Ingen vet utom dom som verkligen var dar, polisen och Hannes. Sedan finns det en "miljon manniskor" som havdar att dom minsann vet vad som hande, men det mesta ar horsagen antingen ran kompisens kompis kusin som var dar eller fran nan skum reporter som vill salja fler tidningar eller vill ha fler tittare.

Satt dig i den polismannens situation, vad hade du gjort? Han handlade kanske i panik, eller sa gjorde han vad han lart sig och ansag ratt.

Visa odmjukhet.

/A

[Redigerat av annesophie den 10 okt 2001]

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> annesophie

Utmärkt sammanfattning av situationen!

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Du får ursäkta, men det där är bland det mest puckade jag hört på länge.

Finns inte en jävel på detta forum som försvarar skadegörelsen eller för den delen att Hannes slängde stenar.
Det vissa av oss dock kritiserar är att polisen nyttjade mer våld än situationen krävde, och sen på det inte ställs inför domstol för sin/sina felaktiga handlingar.

Jag vill inte bli associerad med några jävla yrkeshulliganer från Tyskland. Tar det som ett rakt personangrepp när du likväl gör det.

I länder med diktatur och förtryck är polisen både domare och bödel.
Är inte Sverige en demokrati? Om så vore fallet skulle polisen/poliserna ställas inför rätta... "eller kanske dom ska skjutas på direkten?" Bah!

[Redigerat av Individen den 10 okt 2001]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Individen:
Sen att en polisman innan hade blivit träffad av en sten har ingen betydelse.

Okej, så du tror på fullt allvar att poliser mår bra av att stå i ett jävla stridslarm med maskerade personer som hivar gatsten emot en, en kollega ligger medvetslös efter att ha blivit träffad av en sten, samband som inte fungerar (eftersom några idioter på Hisingen sitter med störsändare och sänder musik på polisens frekvenser), order och kontraorder kommer hela tiden och de vet (efter upploppet på Avenyn) att en situation som den rådande kan spåra ur åt vilket håll som helst, vilket ögonblick som helst...

Som annesophie så kärnfullt sammanfattade det hela:
Det ar inte ok att kasta sten. Det ar inte ok att forstora andras egendom. PUNKT.
Att de får på nöten av polisen i en sån situation får de fan ta och tåla!

Precis som de nötter som - efter att ha smitit från en brottsplats med polisbilar efter sig - kraschar och anklagar polisen för det... :l

Polisen är den sista utposten vi har mot brottslighet och olaglighet - när de själva blir utsatta för det, ska de då bara stå passiva och ta emot för att de "inte ska vara värre" än dräggen?

------------------
:stefan: - formerly known as Q

[Redigerat av :stefan: den 10 okt 2001]

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Det finns inte ett "sätt", inte en "tanke", inte ett "svar".
Det finns dock en fråga.

Mitt svar är att polisen i denna specifika handling agerade helt och hållet felaktigt. Använde mer våld än situationen krävde. Och även agerade kriminellt och "diktatoriskt", just i denna specifika handling.
Misstag kan väl alla göra, eller hur? Ja, men nu gjordes detta av en beväpnad polis. Och sen åkte inte denna polis till domstol heller pågrund av sitt misstag.

Vad händer om en polis beväpnad med kulspruta råkar göra ett misstag nästa gång? Vad händer då om aktivisterna, istället för stenar, kastar handgranater.
Vad händer då med våran demokrati?!

Det är oroväckande.
Och den som blundar för det och med största möjliga naivitet lägger sin tillit till en "tanke", en "makt", en "något" borde verkligen känna sig träffad; du borde tänka om!

(Oroa dig inte, det är bara en uppmaning. Jag varken skjuter eller gasar ihjäl dej om du inte vill ändra uppfattning.)

--> Individen

Jag har manga ganger hallt med dig Individen, forsvarat dig och ibland tom tolkat dina asikter for andra (for dom kan ju vara nagot oklara ibland). Men denna gangen sa maste jag nog fa saga att jag inte star pa din sida.

Jag tankte, i all arlighet, forst ge dig rejalt pa noten for resten av ditt inlagg. Men sa laste jag Stefans utmarkta inlagg och insag att han precis hade tagit orden ur munnen pa mig och tryckt till dig ordentligt for din nedlatande ton. *appladerar Stefan*

Och, bara for att klargora en sak for dig...

Person angrepp ar nar man angriper en person (Detta sker oftast genom att namna ett namn varpa man uttrycker en nedlatande asikt. Eller sa kan man ocksa lata bli att namna nagot namn men anda klart asyfta pa en viss person, genom indirekta kommentarer, sa att ingen kan missforsta vem personen ar och darpa uttrycka en nedlatande asikt om den personen)

Jag namnde inte ditt namn, eller nagon annans namn heller for den delen. Jag antydde verkligen heller inte att det var nagon speciell person som jag riktade mig till. Jag gav ett generellt svar (min personliga asikt) till en generell massa pa en pagande debatt om huruvida en polis far forsvara sig nar nagon kastar sten pa honom. Om du tar at dig, fast an jag overhuvudtaget inte ens asyftade pa dig...ja da ar det ditt problem. Jag forstar om du kanner dig "utsatt" for jag har sett att du har manga "motstandare" har pa WF. Du har fullkomligt ratt till din asikt Individen. Las bara inte in mer an vad som star i posterna. Hade jag menat dig sa hade jag ocks satt ett --> Individen overst. Jag sanker mig inte till person angrepp.

Om du daremot sager att mitt inlagg ar

Du får ursäkta, men det där är bland det mest puckade jag hört på länge

ja da skulle jag vilja saga att du kallar mig puckad. Not nice. Jag forvantar mig en ursakt.

Huruvida man ska skjuta nagon eller inte, ja det kan debatteras i en evighet och en dag. Men, nar det kommer till kritan sa skulle Hannes aldrig ha kastat stenen fran forsta borjan.

/A

[Redigerat av annesophie den 11 okt 2001]

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Huruvida man ska skjuta nagon eller inte, ja det kan debatteras i en evighet och en dag. Men, nar det kommer till kritan sa skulle Hannes aldrig ha kastat stenen fran forsta borjan( - - - )Jo jo...det ar just snyggt nar polisen, som ar har for att skydda alla oss som inte tycker att det ar upphetsande att forstora, utova vald och annat skit, eventuellt kan stallas infor ratta for att ha gjort sitt jobb..

Jaha... det är alltså polisens "jobb" att försöka skjuta ihjäl folk :q

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Skitungar, det kommer jag att kalla dom här puckade protesterarna från och med nu.

Om dessa skitungar "cant take the heat" eller ansvar, så borde dom hålla käften och gå hem.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vad händer om en polis beväpnad med kulspruta råkar göra ett misstag nästa gång? Vad händer då om aktivisterna, istället för stenar, kastar handgranater.
Vad händer då med våran demokrati?!
Polis med kulspruta? Hörrö, vi lever inte på fyrtiotalet längre...
Ksp har bara militären tillgång till - ska du dra paralleller, se till att de är någorlunda verklighetsförankrade.
Vad som händer med våran demokrati? Så länge som polisen står emot antidemokraternas våldsamheter kommer vår demokrati att leva och frodas.
Den intressanta frågan i sammanhanget är vad som händer med demokratin om dräggen vinner... :l

Mitt svar är att polisen i denna specifika handling agerade helt och hållet felaktigt. Använde mer våld än situationen krävde.
Rent ut sagt: så fan heller! Återigen: vad ska polisen göra när de inte har något att ta till mellan batonen och pistolerna? Justitiedepartementet schabblade så de inte fick använda varken tårgas eller vattenkanoner - vad ska de göra?
Individen, i din oändliga visdom kan väl upplysa oss andra - vad skulle de göra när mobben kom emot dem, maskerade och beväpande med påkar och gatstenar?

annesophie: Tack! :)

Chakotay:
Jaha... det är alltså polisens "jobb" att försöka skjuta ihjäl folk?
Nej, det är polisens jobb att förhindra stenkastande idioter från att attackera allmänheten.

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

:stefan:

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Nej, det är polisens jobb att förhindra stenkastande idioter från att attackera allmänheten.

Det sägs att förstörelsen vid Avenyn kunde ske därför att polisen inte gjorde sitt jobb där. De skyddade polishuset istället. :l
Och när de sköt på folk utsatte de allmänheten för livsfara istället för att skydda dem. :l

Det sägs att förstörelsen vid Avenyn kunde ske därför att polisen inte gjorde sitt jobb där. De skyddade polishuset istället.
Och när de sköt på folk utsatte de allmänheten för livsfara istället för att skydda dem.

Med andra ord, vad polisen än gör kommer du tycka att de gjorde fel. Självklart måste polisen skydda polishuset precis som de måste skydda en massa annat. Det vore förödande för polisens möjligheter att reda upp situationen om demonstranterna ockuperade polishuset. Angående polisens agerande i övrigt, det har säkert gjorts misstag. Det är ganska naturligt under en hårt pressad situation. Och vilka som var orsaken till att situationen var pressad, vet vi alla. För min del känner jag inget större medlidande med stenkastaren Hannes.

--> Stefan

Bravo igen! Du ar alltid ett steg fore mig! Tack!

--> Chakotay

Jaha... det är alltså polisens "jobb" att försöka skjuta ihjäl folk

Ja, det spelar ju ingen roll vad jag skulle svara pa detta eftersom det finns sadana som du som vill misforsta. Darfor kommer jag nu protestera mot alla som tror att diskutera betyder att missforsta, forvranga och ta citat ur sina situationer, och saga - JA JAG TYCKER ATT POLISEN SKA SKJUTA ALLA SOM KASTAR STEN OCH FORSTOR. DET SKULLE SPARA EN JADRANS MASSA PENGAR I LANGDEN. PENGAR SOM JAG, SOM SKATTEBETALARE (jag betalar fortfarande skatt i sverige) SKULLE SLIPPA BETALA. JAG SKULLE GENOM DETTA OCKSA SLIPPA OROA MIG FOR FA EN STEN I HUVUDET NASTA GANG JAG SKA UT OCH PROTESTERA...

...sa dar...nu kan du ta detta uttalande (som naturligtvis skrevs ner med glimten i ogat och bara for att djavlas med dig) och total rippa det och analysera det och kalla mig mordare och...ja...det finns nog fler ord.

Be my guest. Sjalv hanvisar jag slutligen till Stefans forklaring

.

--> Individen, vart ar min ursakt.

------------------
"Om en man med flera personligheter hotar att ta livet av sig, kan man kalla det en gisslansituation?"

En frågeställning i repris särskilt med tanke på annesophie:

"Eftersom vissa på webForum tycks anse att Hannes, som (troligen mest symboliskt) på tämligen långt avstånd kastade några kilostunga stenar i riktning mot en skock beredda poliser utrustade med hjälmar, visir, sköldar, benskydd, batonger, pistoler och polishund, förtjänade att skjutas till döds, är jag nyfiken på hur ni tycker polisen ska agera mot rattfyllerister och fortkörare som i hög hastighet framför "projektiler" vägande kanske 1000 kg på vägar och gator där helt oförberedda och oskyddade människor vistas :q "

Ja hur ska jag saga det har sa att ingen kan missforsta...*funderar*...

Varje manniska har ett val. Det finns alltid fler an ett alternativ at valja mellan. Om Hannes, eller nagon av hans gelikar, bestammer sig for att ta upp en sten och kasta mot en annan manniska (avsett polis med utrustning eller nagon annan som du och jag) sa gor han sig ocksa skydlig till ett brott. Jag tycker personligen, att polisen hade ratt att skjuta honom. Dom ansag det nodvandigt och da litar jag pa det.

Samma idiotiska val gor en rattfyllerist nar dom, efter att ha druckit, bestammer sig for att satta sig i en bil och kora. Dom ar naturligtvis svarare att stoppa, men stoppas ska dom. Straffas ska dom.

Jag tillhor den skara som faktiskt har bade sett en olycka som skedde pga rattfylleri. Den gangen lamnades en av mina basta kompisar utan mamma. Hon blev pakord och dog pa flacken. Jag har ocksa varit med och stoppat en total framling fran att kora efter att han hade druckit en halv flaska vodka pa en fest. Den gangen hade jag och en kompis turen att kunna stoppa honom.

Vi bor alla ta ansvar for var omgivning och for vart samhalle. Men nar jag inte kan gora det, om jag nu star infor ett gang exalterade manniskor med stenar i handerna, ja da litar jag pa att polisen stoppar dom. Jag litar pa polisen att ta over situationen sa att mina vanner, min familj och den generella allmanheten inte blir skadad.

Nar man anser sig sta over lagen, nar man anser att man har "ratt" att uttrycka sig, eller utova sig pa ett sadant satt att man ar en fara for andra - ja da ska man stoppas.

Jag skulle vilja be dig Chakotay att satta dig in i situationen som var. Hur skulle du handlat. Ta da ocksa hansyn till Stefans inlagg angande handelserna runt om dessa poliser vid den tidpunkten.

Okej, så du tror på fullt allvar att poliser mår bra av att stå i ett jävla stridslarm med maskerade personer som hivar gatsten emot en, en kollega ligger medvetslös efter att ha blivit träffad av en sten, samband som inte fungerar (eftersom några idioter på Hisingen sitter med störsändare och sänder musik på polisens frekvenser), order och kontraorder kommer hela tiden och de vet (efter upploppet på Avenyn) att en situation som den rådande kan spåra ur åt vilket håll som helst, vilket ögonblick som helst...

Hur skulle du handlat? Det ar lite svarare an sa...eller hur.

Att stoppa en rattfyllerist ar en lika svar uppgift for polisen. Aterigen, forsok satta dig in i en polimans vardag. Hur skulle du stoppa en rattfyllerist? Snallt kora sida vid sida om honom/henne och snallt be honom/henne att stanna? Ja det hade nog sakert funkat....NOT.

Nar jag sager att man ska visa odmjukhet. Menar jag att man ska forsoka satta sig in i en annan persons situation innan man domer. Det ar inte svart eller vitt. Det ar inte sa latt

"Mer vald an vad situationen kravde" ar nagot som ofta har uprepats har. Hur vet ni det? Tala istallet om vad som borde gjorts.

[Redigerat av annesophie den 11 okt 2001]

Medlem sedan apr. 2001109 inlägg

är det ok att skjuta någon bara för att man kastar sten?!
Tycker det luktar lite fascism här faktiskt. Visst det är dumt att bruka våld, men man får se situationen i sin helhet. Jag har för mig att Hannes själv fick en sten på sig kastad av polisen.
Hade polisen varit lite mer taktisk så hade det säkert inte hänt ju.
Jag tycker vi borde rikta skarp kritik emot polisledningen som tvingade poliserna att attackera demonstranterna och sen skita i att backa upp dem när de är i underläge.

Och sen när det gäller demonstrationrätt så har polisen rätt att avbryta en demo. Fast då ska de klart och tydligt gjort klart för demon att den är olagligt, och vad jag förstått gjordes inte detta.
Alltså ett brott mot lagen.
Sen finns det en grundlag som säger att vi har demonstrationsfrihet här i sverige. En grundlag står över alla andra lagar, men tyvärr så funkar inte det i praktiken när politiskt färgade domare i princip kör över den lagen och ger poliserna rätt att olagligförklara en demo.
Men i princip kan polisen bete sig hur som helst vid tillfället för att sen ev. bli JO dömda.
Men de blir de ju aldrig, åklagare och poliser hålller varandra om ryggen.
Mitt förtroende för polis och åklagare försvann redan när Osmo Vallo mördades.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det Hannes gjorde var olagligt - sen om åtgärden mot detta var lämpligt - kanske går att ifrågasätta - men den var laglig.
Punkt slut.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

nja det är inte riktigt punkt slut.
Poliser får inte skjuta skarpt hur som helst, jag tolkar det som olagligt iaf.
Och om det inte var det så finns det en stor anledning att skärpa lagen.

Poliser får inte skjuta skarpt hur som helst, jag tolkar det som olagligt iaf.

Om du läser de inlägg som redan har gjorts, inser du att INGEN tycker de ska få skjuta hur som helst. Det som har diskuterats är om situationen krävde det i det här fallet.

det var ett svar på detta:
"men den var laglig."

men jag har faktiskt läst nästan hela tråden =)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)