webForumDet fria alternativet

Genua - ojojoj

Politik & samhälle

161 svar · 1 695 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

På taken kommer prickskyttar ligga, en ny form av extra effektiv tårgas har tagits fram, vattenkanoner kommer att stå uppställda, dolda kameror har monterats upp i de trånga gränderna, 200 liksäckar är beställda.

Eeeh.. Prickskyttar? Liksäckar? :o
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,74168,00.html

------------------
"Vi är femhundra per år som blir slaktade som svin / I fabrikerna där man suger ut vår märg / Och störst av alla mördare är Jacob Wallenberg"

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Luftvärnsrobotar?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jo, det är ju en sån stor risk för självmordsattacker med helikopter, det förstår väl alla.. :OO

------------------
"Vi är femhundra per år som blir slaktade som svin / I fabrikerna där man suger ut vår märg / Och störst av alla mördare är Jacob Wallenberg"

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Jag misstänker starkt att luftvärnsrobotarna finns där för att George Dubbeldum Bush är där samtidigt.

De som anordnar spektaklet verkar inte ta några risker alls - varenda gatubrunnslock är fastsvetsat! ;)
Å andra sidan har de väl tagit in rutinerade carabinieri från södra Italien - vana vid maffian... :e

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Aftonbladet:

Dessutom sätts 3 000 militärer, prickskyttar, luftvärnsrobotar och vattenkanoner in för att kunna stå emot eventuella kravaller.

Är det en fågel? Nej. Är det ett flygplan? Nej, det är ett luftburet demonstrationståg bestående av organiserade civilolydnads-aktivister.
Haha, vilka dumma jävlar. Luftvärnspjäser mot demonstranter? Nej, jag skulle inte tro det herr populärblaska.

Ur samma artikel:

- Det här är vansinne, sa en äldre man som stod nere vid hamnen och tittade på hur polisbåtar långsamt patrullerade fram och tillbaka.

Den globalakapitalismen visar sitt sanna ansikte, nämligen galenskap och storhetsvansinne.

Va'fan håller dom såna där toppmöten i städerna överhuvudtaget? Dom bygger ju ändå murar kring dom kvarter dom håller till, så det är väl ganska idiotiskt att ens hålla till i en stad. För medborgarna kan ju aldrig på någotvis delta i mötene, dom får allt titta på, några kilometer bort. Bakom taggtrådsstängsel och kulsprutebeväpnade poliser.

Demokrati och kapitalism är ingenting som kan kombineras i dess rätta benämning. Så länge kapitalisterna får göra sitt utan att medborgarna lägger sig i så är allt frid och fröjd.
I Genua kommer dom dock att lägga sig i, och se vad som händer. Jo murar byggs och luftvärnspjäser riggas...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Och alla som är demonstranter som kommer dit är små oskyldiga lamm, eller? Som bara vill sjunga, dansa och ha kul, som de brukar?
Jag tycker inte heller att man ska skjuta på folk som demonstrerar, men å andra sidan skulle det vara lättare att låta bli om man inte behövde försvara sig över huvud taget...

------------------
All things serve the Beam!

Tyvärr är verkligheten annorlunda. Och tyvärr så får alla demostranterna känna hotet från att kanske få en kula i huvudet av en prickskytt på ett hustak 500 meter iväg.

Håll dom där jävla toppmötene borta från folk. Det blir i regel bara en massa skadade, dödsoffer och skadegörelse där dom håller hus.
Beväpnar polisen sig så beväpnar sig ligisterna ochså. Inget konstigt med det. Våld föder våld. Hat föder hat.
En kula i en demostrant idag, en bomb i en statlig byggnad imorgon... Det är så det fungerar, inte mitt fel, inte polisens fel, och inte dom hederliga demostranternas fel.
Men va'fan. Man kan inte låtsas att storkapitalisternas prat ovan våra huvuden, som dock påverkar oss, har något med demokrati att göra. Att hålla mötene i städer är ett hån mot dom boende i dom, inget annat.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag instämmer helt med...

Håll dom där jävla toppmötene borta från folk. Det blir i regel bara en massa skadade, dödsoffer och skadegörelse där dom håller hus.
Beväpnar polisen sig så beväpnar sig ligisterna ochså. Inget konstigt med det. Våld föder våld. Hat föder hat.
En kula i en demostrant idag, en bomb i en statlig byggnad imorgon... Det är så det fungerar, inte mitt fel, inte polisens fel, och inte dom hederliga demostranternas fel.
Men va'fan. Man kan inte låtsas att storkapitalisternas prat ovan våra huvuden, som dock påverkar oss, har något med demokrati att göra. Att hålla mötene i städer är ett hån mot dom boende i dom, inget annat.

Det är ju så det är!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Beväpnar polisen sig så beväpnar sig ligisterna ochså.

hm....brukar det inte vara så att när ligisterna beväpnar sig så beväpnar polisen sig också?

------------------
Ey! Someone called me Kent-Mustafa ...

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Apropå polisbeväpning berättade SVT text igår om en fysiskt och psykiskt sjuk 69-årig kvinna som man av någon anledning ville avvisa från Flen till Damaskus i Syrien bl.a...

Kvinnan, som är anafalbet och inte talar svenska, hämtades i tisdags av sju poliser med skyddsvästar, sköldar och batonger.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Chakotey, jag tycker att du förskönar 69-åringens inblandning i det hela...

Vet du genom fakta att hon inte är efterlyst i Syrien? Vet du att hon inte är en illegal invandrare? Vet du att hon inte har rymt från något fängelse eller sjukhem? etc. etc.

Om du genom fakta kan bevisa att mina påståenden är osanna, då kan du ifrågasätta polisen handlande...

------------------
Ey! Someone called me Kent-Mustafa ...

Fysiskt och psykiskt sjuk 69-ÅRING! Visa mig den 69-åring som kan övermanna sju poliser.. :OO

------------------

oelbal:

hm....brukar det inte vara så att när ligisterna beväpnar sig så beväpnar polisen sig också?

Ja, kanske det. Men det spelar ingen som helst roll, för beväpnar sig ligisterna, så beväpnar sig polisen, och sedan beväpnar sig ligisterna osv... Det hela kallas våldsspiral och efter ett tag så bryr sig ingen om vems jävla fel det är, till slut så skjuter alla bara omkring sig och folk dör här och där.

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

Hey Individen håller du med demonstranterna att krossa kapitalismen?

Om du är det, tror jag du knappast fattar vad du menar?

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

Realist knappast?
Kolla på Göteborgsmötet, vad hände där åtta poliser omringas av bortåt 200-300 som kastar sten, är det konstigt att man lägger av ett skott då? knappast grabben. Persons naiva tanke att det skulle bli ett fredligt möte var verkligen reko eller hur?

Springa omkring med batong eller skjuta bra alternativ.

Ändra den meningen till:
Beväpnar demonstranter sig så beväpnar sig ligisterna ochså. Inget konstigt med det. Våld föder våld. Hat föder hat.

Och kom fan inte att sig att felet låg hos polisen.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nu är dom igång igen. Två döda.
Man tycker att demonstranterna borde lära sig? Eller har dom bara en dödsönskan?

Mina sympatier till poliserna.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jag bryr mej för fan inte vems jävla fel det är RDL. Det borde du inte heller göra. För sanningen är den att hela jävla spektaklet, från båda sidor, skapar dödsoffer och demolerade stadskärnor.
Inga jävla toppmöten, inga sönderslagna städer. Så är verkligheten. Gilla den, ogilla den, men acceptera den som den faktiskt är.

Hey Individen håller du med demonstranterna att krossa kapitalismen?

Ja, det gör jag. Läs mer här för mina åsikter: http://free.webforum.nu/wf/Forum9/HTML/000072.html
Tillvägagångssättet är jag dock osäker till, med ett undantag: Urskillningslös, slumpvis skadegörelse är totalt idiotiskt.

Ska en militant revolution ha någon som helst chans att lyckas måste den ha klara mål och stöd.
Stödet finns, kanske inte i väst. Men dom rika länderna hyser knappt 1/4 del av jordens befolkning... så, visst kan en militant revolution lyckas.

Ser detta ut som några stenkastande ligister?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0107/20/genuafre003.jpg

Nej, precis.
Ligisterna vill ha uppmärksamhet, och det får dom. Av såna som ni, och såna som media.
Ett fåtal promille är våldsamma. Några procent är antivåldsaktivister som inte slår sönder skyltfönster, men kanske bygger barrikader, eller försöker på ett ickevåldssamt sätt ta sig in på toppmötets område.
Resterande är dom som på bilden ovan. Dom kommer dit med plakat och banderoller, slagord och en vetskap om vad våld skapar, och vad våld föder.

Att tro att alla demostranterna är exakt likadana är för mej något som skulle komma från någon ung-moderats trångsynta och egoistiska huvud.

Ja just. Skjuter man verkligen aktivister i skallen? Är det inte meningen att man ska sikta i benen, dvs, så långt ifrån huvudet som möjligt?

[Redigerat av Individen den 20 jul 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Polisen i Sverige har order om att sikta lågt, ja.
Polisen i Italien är nog lite mer hårdhudade vad gäller kravaller och liknande - ta bara deras duster med maffian till exempel. De skjuter antagligen först och frågar sen.

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)