nitro2k01 skrev:
Ja? Måste du bli drabbad själv för att inse att en restriktiv alkoholpolitik gynnar folkhälsan?
En restriktiv alkoholpolitik har inte hjälpt alkoholkonsumptionen i Finland. Som tonåring hade jag inga problem att få alkohol. Skattesänkningen i Finland innebar mindre fyllresor till Estland och en kraftig sänkning av hembränning. Verkade endast positivt för mig.
En parallell: Måsre du först bli drabbad av whiplash-skador eller hjärnskakning från en bilkrock för att vara för en lag som säger att man måste använde bilbälte. (Detta är en retorisk fråga, så du behöver inte börja tjafsa om vad du tycker om bilbälten.)
Nej det måste jag inte, men okej vi ska inte diskutera bilbälten. Förstås detta gäller ju om man kör på allmänna vägar.
Och så finns det ju annan brottslighet än våldshandlingar, som t ex snatteri, och även grövre stöld, som folk kan använda för att försörja sitt missbruk.
Kanske idag, kanske imorgon, men inte lika länge och lika väl som om de inte hade missbrukat.
Nej dom kanske inte har det lika lätt men åtminståne kan dom leva med sitt beroende.
Om man vänder på steken: tror du att en viss handling minskar om man avlegaliserar den? Har lagar någon effekt öht?
Det är en komplicerad fråga faktiskt, i överlag finns det ingen korrelation enligt vad historien utvisar och dom som gör det blir nu kriminella när det gäller droger.
Huvudet på spiken! Det skulle aldrig ha hänt på ett systembolag, och det är en fördel med ett monopol.
Jag handlade ut själv på ett monopol när jag var under 18 och därför skulle det aldrig hända i ett monopol och detta är fördelen med monopol???
Webtor, cykelhjälmlagarna har inte haft nån effekt enligt mina observationer. Dom flesta kör fortfarande utan hjälm, mängder av människor kör utan bälten. Sketet att det är så men lagarna verkar inte ha haft nån stor effekt här iallafall. Det är väl som vanligt att informering(ej att förväxla med skrämselpropaganda)och inte regler är vad som funkar. Sen är det upp till folk att ta till sig informationen förstås.