Sang-drax skrev:
Det finns vittnen som tycker sig ha sett explosioner. Vad det däremot inte finns (och det som var min poäng) är vittnen som:
1. Har sett sprängladdningar i byggnaden
2. Har sett folk aptera sprängladdningar i byggnaden
3. Har varit inblandade i planerandet av dessa sprängningar
4. Har tagit emot mutor för att se åt andra hållet ett par timmar
osv.
Ärligt talat, om du hade medverkat till ett terrordåd som kostade 3.000 människor livet, hur pigg hade du varit på att berätta om detta då? I USA är väl detta den händelse av alla någonsin som väcker starkast känslor. Råkar du dessutom ha en familj blir det hela ju ännu känsligare. Hade du verkligen sagt något? Jag hade inte.
Och om bomber faktiskt har placerats ut av amerikanska myndigheter, så är det ju inte otroligt att dessa myndigheter också skulle kunna bli "ganska irriterade" om någon började prata bredvid mun. Både FBI, CIA och liknande myndigheter har resurser nog att få folk att hålla käften om de vill. Skulle dessa myndigheter medverkat till 9/11, kan vi nog vara ganska överens om att de skulle vilja att folk höll käften? Hade du velat bråka med dem? Jag hade inte.
Jag skulle helt enkelt inte vilja skryta med att jag var med och dödade 3.000 människor. Speciellt inte i USA. Speciellt inte om västvärldens värsta terrordåd. Speciellt inte när jag vet att min arbetsgivare skulle kicka mig direkt, att myndigheterna skulle komma efter mig, att mina vänner skulle hata mig och att min familj skulle hamna i fara. Men jag är kanske ensam om det?
Sang-drax skrev:
Det är som jag försökte förklara inte särskilt lätt att aptera bomber i dessa byggnader utan att någon märker det. Det finns tusentals övervakningskameror och massor av säkerhetspersonal (911 var inte första terrodådet mot WTC).
Om det var säkerhetspersonalen som gjorde det då? Eller om de "råkade" vara lediga just då? Eller om de helt enkelt fick order att hålla käften?
Sang-drax skrev:
Det är helt enkelt inte tänkbart att någon skulle ha lyckats aptera så pass många sprängladdningar i så många byggnader så att se skulle rasa.
Vem bestämmer vad som är tänkbart och inte? Om jag kan tänka det, är det då tänkbart? Eller måste du också kunna tänka det? Eller är det kanske Fox News som bestämmer vad som är tänkbart? Eller kanske George W. Bush i egen hög person?
Påståenden som att något "inte är tänkbart" känns så där lagom seriösa, meningsfulla och intressanta. Speciellt när man inte anger några källor för detta påstående. För i ärlighetens namn, är det verkligen vad du och jag har förmågan att tänka, som avgör vad som hände i USA den 11 september 2001?
Sang-drax skrev:
Om så ändå skulle ha skett, [...]
Jaha, så nu var det plötsligt tänkbart? Kan vi bestämma oss, var det tänkbart, eller var det inte?
Eller det kanske är både och? Tänkbart när det passar dina argument, mindre tänkbart när det inte gör det?
Sang-drax skrev:
[...] skulle det finnas personer som har intressanta vittnesmål enligt punkterna ovan. Några sådana vittnen finns inte och därför finns det, även om vi väljer att tro på explosioner, inte någon möjlighet att det var några bomber alls som exploderade den 11:e september.
Sedan när blev uteblivna vittnesmål ett bevis? Om vi dessutom tänker på vad jag skrev tidigare, så känner jag inte riktigt att ditt påstående är förankrat i den så kallade verkligheten... Och vem bestämmer vilka möjligheter som finns eller inte? Du? Bush? Verkligheten? Eller någon annan?
Web-Tor skrev:
Dessutom förstår jag inte varför Bush absolute ville att WTC1, 2 & 7 skulle rasa. Tornen var träffade av jumbojets. Syftet var uppnått.
Vilket är mest dramatiskt? 1) skyskrapa som brinner 2) skyskrapa som rasar? Vilken händelse dödade flest människor? 1) branden 2) raset?
För övrigt lite väl mycket åsikter, och lite väl lite fakta i den här tråden för att det hela ska bli intressant.